[XP] Uitschakelen autorun(.inf), maar niet autoplay

Pagina: 1
Acties:

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik erger me al sinds Windows 98 aan de autorun feature van Windows. Je steekt een cd in je drive en voor je het weet is er een applicatie opgestart. Nu is dat niet zo erg wanneer gevraagd wordt om de applicatie op de cd te installeren, maar sommige cd's installeren crap zonder waarschuwing. Gelukkig kun je autorun eenvoudig uitschakelen in het register.

Maar met de komst van Windows XP werd de autorun mogelijkheid uitgebreid met autoplay. Wanneer je een audio-cd/video-dvd in je cdromspeler steekt dan vraagt Windows je welke actie het moet ondernemen. Gebruik makende van TweakUI heb ik zo een aantal autoplay handlers gemaakt die ervoor zorgen dat Media Player Classic automatisch dvd/xvid/divx-films begint af te spelen wanneer je de cd/dvd in de drive steekt. Dit vind ik echt een reuzehandige feature (de andere handlers staan op 'take no action').

Echter, wanneer ik autorun uitschakel in het register, dan verlies ik ook autoplay. Maar ik wil autoplay en langs de andere kan t wil ik niet dat autorun.inf applicaties gestart worden.

Als je 't mij vraagt moet dit wel mogelijk zijn. tenslotte, er staat ook geen autorun.inf op een audio-cd of video-dvd en toch herkent Windows deze en is in staat om de door mij gekozen actie uit te voeren. Mijn idee is om autorun aan te laten staan (omdat autoplay blijkbaar gekoppeld is aan die registerinstelling), maar op een of andere manier het uitvoeren van autorun.inf bestanden te saboteren. Omdat Windows steeds kijkt naar het autorun.inf bestand had ik gedacht om Windows naar een ander (niet bestaand) bestand te laten kijken. Ik heb door het register gezocht maar kon nergens een verwijzing naar autorun.inf vinden. Is er misschien iemand die weet waar Windows de naam autorun.inf opslaat zodat ik dit bestand kan aanpassen (hex edit ofzo)? Of weet iemand misschien een andere/betere oplossing om te bereiken wat ik wil?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Zoek je soms

Run > gpedit.msc > User Configuration > Administrative Templates > System > Turn autoplay off?

Zelf heb ik het zonder Tweak programmaatjes klaargespeeld om audio cd's automatisch te laten beginnen, maar software niet. Weet niet meer exact hoe, maar ik heb iig met deze instelling geklooid :p

[ Voor 61% gewijzigd door Millennyum op 18-10-2004 12:42 ]

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Neen, die instelling in de policy editor is niet wat ik zoek. Deze schakelt eveneens autorun én autoplay uit. Ook de autorun instellingen in TweakUI brengen geen uitkomst.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

Ik weet dat het topic al een jaartje oud is, maar om nu een nieuw topic te maken dat over exact hetzelfde gaat....

Even een resume, wat "mahi" destijds wilde was in Windows XP de autorun functie uitschakelen, maar de autoplay functie behouden. Onder de autoplay functie word dus verstaan "Wanneer je een audio-cd/video-dvd in je cdromspeler steekt dan vraagt Windows je welke actie het moet ondernemen."

dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://img44.imageshack.us/img44/7743/autorun4jf.th.jpg

Wanneer ik de autorun functie van Windows XP uitschakel (via windows of TweakUI), word automatisch autoplay uitgeschakeld.

Maar waarom wil ik zo graag die autorun uit hebben en autoplay aan, kun je je afvragen?

Autoplay is super handig. CD / DVD erin en windows vraagt je wat te doen. Echter, wanneer er op een cd / cd-rom 'autorun.inf' staat, wordt de inhoud van 'autorun.inf' direct uitgevoerd (stop je cd van Windows XP maar eens in de cd-rom) Echter, sinds het opkomen van de kopieer beveiliging op cd's zijn er veel beveiligingen die, zonder je toestemming die autorun misbruiken. Ik weet het, autorun is te omzeilen, door de "shift" toets ingedrukt te houden tijdens het laden van de cd / dvd. Maar daar zit het hem dus, ik vergeet dat nogal eens. En daarbij vind ik het ongehoord dat er dingen geladen / geinstalleerd worden zonder mijn toestemming.

Het moet toch gewoon mogelijk zijn (al weet ik dus niet hoe) om windows duidelijk te maken dat het dat hele "autorun.inf" moet negeren?? Ik heb via de GoT search dit topic (Ik heb voor jullie een handy autoplay utility gemaakt) gevonden. "dazzle" had een programma gemaakt, dat exact deed wat "mahi" en ik hier willen. Maar helaas, de link is dood.

Het is dus mogelijk, maar hoe? Wie o wie. Bij voorbaad dank alvast :D

/edit
na het topic van dazzle nog eens goed gelezen te hebben, ben ik erachter gekomen dat de hij de hele autorun in windows heeft uitgeschakeld en zijn programma heeft een eigen soort autorun
/edit

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 21:27 ]

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-03 12:52
oei, oei, dat programma is 6 jaar oude, dan moet je zelfs niet verwachten dat het compatible is met windows 2000+, of nog enigszins up to date. Ik betwijfel zelfs of ik de source code nog ergens op mijn harde schijf heb staan.

Wat jij wil is wel mogelijk, want ik had geloof ik wel dergelijke functionaliteit voor cd-autoplay (of hoe ik het ook noemde) versie 2 gepland, maarja, dan moet je wel een tooltje weten te vinden wat dat doet. Ikzelf klik gewoon altijd al mijn schermpjes weg :)

edit:

ik heb het teruggevonden, volledig op eigen risico gebruiken, oude troep:
http://dazzle.selwerd.nl/temp/CDLaunch.zip

Maar ik had een veel mooiere versie, die automatisch autoplayde enzo... die zat in je system tray en dan kon je per cd instellen wat hij automatisch deed en welk icoontje er in je systeem tray zat, nog ff verder zoeken

[ Voor 27% gewijzigd door DaZZle op 12-10-2005 19:35 ]

Verwijderd

WOEI _/-\o_ dazzle, meer heb ik niet te zeggen :D

Ik ga bovenstaande versie nu nog niet proberen, want ik wil eerst even de juiste voorbereidingen treffen (restore points etc). Ik ben wel een beetje huiverig het te proberen, maja lang leven het tweaken.
Mocht je die mooiere versie nog vinden, dan zou ik die graag ontvangen :)

THX
Pagina: 1