Hack om de GUI van Mac OS sneller te laten werken.

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik vond net een goede tip om de grafische interface van Mac OS X sneller te laten werken (van David Cantrell):

--- --- --- --- --- --- ---

This hack results in a significant UI speed improvement. Highly recommended
for all MacOS X users.

1) Open up the Terminal and become root by typing su -.

2) Open /Library/Preferences/com.apple.windowserver.plist with your favorite
text editor.

3) Move the cursor below the first <dict> tag (should be after line 4) and
paste in the following text:

<key>BackingCompression</key>
<dict>
<key>compressionScanTime</key>
<real>5.000000000000000e+00</real>
<key>minCompressableSize</key>
<integer>8193</integer>
<key>minCompressionRatio</key>
<real>1.100000023841858e+00</real>
</dict>

The pasted text should fall before the <key>CGSInterocitorSelectMode</key>
tag.

4) Save and exit. Reboot. Enjoy.

--- --- --- --- --- --- ---

Ik heb deze tip zelf geprobeert en de GUI werkt inderdaad sneller.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hmm.. is er ook nog een uitleg bij wat het doet en waardoor het sneller is? (en de bijwerkingen)

• MacWolf
Bigs schreef op 18 oktober 2004 @ 00:18:
Hmm.. is er ook nog een uitleg bij wat het doet en waardoor het sneller is? (en de bijwerkingen)
Ik had begrepen dat deze hack 'texture compressie' inschakeld. Ik denk niet dat het schadelijk is voor het systeem.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Zelfs mijn G3 overleefde de aanpassing, maar ik merkte geen verschil. Dat is niet zo vreemd, als het de "texture compression" is die ermee aangezet wordt. De videokaart die er nu in zit heeft dat waarschijnlijk niet eens :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 00:59 ]

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Geprobeerd op mijn iMac, maar ik heb com.apple.windowserver.plist niet. Shame.

Verwijderd

Ok ik probeerde ook die truck te doen maar als ik in de terminal su - invul en vervolgens op enter druk vraagt hij om een password. Welk pasword is dit???? En ik kan het bestandje com.apple.windowserver.plist niet vinden. Word deze soms pas zichtbaar nadat je in de terminal bent ingelogd???

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 10:02:
Ok ik probeerde ook die truck te doen maar als ik in de terminal su - invul en vervolgens op enter druk vraagt hij om een password. Welk pasword is dit???? En ik kan het bestandje com.apple.windowserver.plist niet vinden. Word deze soms pas zichtbaar nadat je in de terminal bent ingelogd???
Tijd om even te zoeken, ipv meteen vragen te stellen...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 10:02:
su is een command om rootrechten te krijgen (Super User), het wachtwoord dat hij vraagt is je eigen wachtwoord van de gebruiker waarmee je ingelogged bent, deze gebruiker moet dan wel admin-rechten hebben ..

Mocht je niet echt goed weten waarmee je bezig bent, is het beter als je dit gewoon voorlopig achterwege laat en eerst wat meer over unix commands en commandline management leert ...

de commandline, zoals je via terminal te zien krijgt is een text-based User Interface, via commands als cd kun je het filsysteem doorbrowsen en bepaalde handelingen uitvoeren, bijvoorbeeld ook een texteditor als vi, joe of pico opstarten.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34
heb het geprobeerd. zou kunnen dat de gui sneller is, maar ik weet het niet zeker. dus ik kan niet zeggen of het werkt of niet ;)

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Was het niet zo dat dit bij 10.3 bij default al aan stond en het bij 10.2 nog uitstond? Van wanneer dateert dit artikel?

kleurbleur.nl

Verwijderd

Ik heb het ook aan gezet... heb ook zoiets van ehm.. tsja... ahem.. ZOU kunnen dat het sneller is. Maar ik vond hem eigenlijk altijd al snel zat dus of het nu echt werkt kan ik niet met zekerheid zeggen!

• MacWolf
Sage schreef op 18 oktober 2004 @ 12:22:
Was het niet zo dat dit bij 10.3 bij default al aan stond en het bij 10.2 nog uitstond? Van wanneer dateert dit artikel?
Ik heb 10.3 en zag deze instelling nog niet in het .plist bestand.

Het klopt inderdaad dat je grafische kaart texture compressie moet ondersteunen, anders heeft de hack geen effect. Ik heb een Ati Radeon 9000 Pro (64 MB) in mijn PowerMac G4 zitten en daar werkt de hack zeker weten wel.

'su' is idd. een commando om tijdelijk super user te worden. Ik vroeg me wel af of het per sé nodig is om dit via de terminal te doen, want volgens mij kun je ook gewoon bladeren naar het bestand en dan de wijziging maken (met behulp van de standaard tekst editor) en het bestand bewaren. Je krijgt dan de vraag of je het 'read-only' bestand wilt overschrijven en volgens mij is het dan gewoon mogelijk om ja in te drukken.

Verwijderd

Ik heb een Radeon 9600 Mobility 64MB in mijn powerbook en bij mij stond dit ook niet in de plist file. Maar... waar moet ik nu met name aan merken dat het sneller geworden is want ik 'voel' weinig verschil.....

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 21:22
Het blijft hier een tweakers forum, dus op zich in de TS volkomen in zijn recht het de melden :D

No production networks were harmed during this posting

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

su is een command om rootrechten te krijgen (Super User), het wachtwoord dat hij vraagt is je eigen wachtwoord van de gebruiker waarmee je ingelogged bent, deze gebruiker moet dan wel admin-rechten hebben ..

Mocht je niet echt goed weten waarmee je bezig bent, is het beter als je dit gewoon voorlopig achterwege laat en eerst wat meer over unix commands en commandline management leert ...
Jammer dat je het zelf eigenlijk ook niet weet. su staat voor substitute user. Dat zonder extra parameters automatisch root gebruikt wordt is alleen maar handig.

Het is flauw om je met je eigen woorden om je oren te slaan, maar goed. Kijk zelf nog even een boekje in hoe het nou precies zit, voordat je typt. Hell, zelfs als je man su doet in de terminal staat het er al.

Erg leuk altijd weer, mac mensen en terminal commando's ;-)

Zo nu ga ik mijn flame-resitant ondergoed maar even aantrekken.

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

osx schreef op 18 oktober 2004 @ 21:11:
[...]

Jammer dat je het zelf eigenlijk ook niet weet. su staat voor substitute user. Dat zonder extra parameters automatisch root gebruikt wordt is alleen maar handig.

Het is flauw om je met je eigen woorden om je oren te slaan, maar goed. Kijk zelf nog even een boekje in hoe het nou precies zit, voordat je typt. Hell, zelfs als je man su doet in de terminal staat het er al.

Erg leuk altijd weer, mac mensen en terminal commando's ;-)

Zo nu ga ik mijn flame-resitant ondergoed maar even aantrekken.
Hahaha inderdaad! Kijk ik ben een UNIX/Linux man en ik dus direct met vi de wijizgingen aangebracht ik ga dus nu even rebooten en ik ben dus benieuwd.... :) Maar je hebt gelijk...

Ow ik heb nu gereboot, maar ik merk echt geen verschil...

[ Voor 5% gewijzigd door HJR op 18-10-2004 23:46 ]

• MacWolf
Ik heb nog ff op internet gezocht, maar blijkbaar zit compressie standaard aan vanaf versie 10.2. Toch meen ik wel een verschil te hebben gemerkt, vraag me af of dat door de float waarde komt die ik heb ingevoerd.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

RM-rf schreef op 18 oktober 2004 @ 10:38:
[...]

su is een command om rootrechten te krijgen (Super User), het wachtwoord dat hij vraagt is je eigen wachtwoord van de gebruiker waarmee je ingelogged bent, deze gebruiker moet dan wel admin-rechten hebben
Op Mac OS X (bij mij 10.3.4) moest ik de 'root' eerst activeren, hier een linkje hoe je dat moet doen. Mocht iemand dit niet weten, of niet kunnen vinden.

Heb de hack zelf nog niet geprobeert maar dat doe ik later nog wel eens. Met de std. instellingen heb ik niet echt klagen op mijn PB.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
FendtVario schreef op 19 oktober 2004 @ 21:06:
[...]

Op Mac OS X (bij mij 10.3.4) moest ik de 'root' eerst activeren, hier een linkje hoe je dat moet doen. Mocht iemand dit niet weten, of niet kunnen vinden.

Heb de hack zelf nog niet geprobeert maar dat doe ik later nog wel eens. Met de std. instellingen heb ik niet echt klagen op mijn PB.
Hmm.. ik heb het gewoon gedaan met 'sudo passwd'. Is een stuk makkelijker :)

Verwijderd

Ik heb het ook gedaan en ik merk totaal geen verschil, PB 15" 1.33GHz.

• MacWolf
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 23:49:
Ik heb het ook gedaan en ik merk totaal geen verschil, PB 15" 1.33GHz.
Nu begin ik aan mezelf te twijfelen. Ik zal de hack wel binnenkort weer uitschakelen en kijken naar de performance...

Verwijderd

Ik heb het ook eens ingeschakeld en ik weet het niet zeker maar het lijkt iets beter. Powerbook 12" 1.33

Verwijderd

Nog ff een vraagje dan. Ik typ su of su - maar bij beiden typ ik mijn eigen wachtwoord in maar ik zie geen blokjes of iets verschijnen voor elk karakter wat ik intyp. Bovendien ben ik de enige gebruiker, weet ik zeker dat ik admin rechten heb en typ ik mijn wachtwoord. Toch zegt hij telkens sorry.

Wat doe ik fout???

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voor 'su' moet je de user 'root' aanzetten. Dit kun je doen in het progamma 'NetInfo-beheer' naar Beveiliging -> Controleer Identiteit... en dan je wachtwoord in te vullen. Daarna ga je naar Beveiliging -> Schakel rootgebruiker in en dan kun je een wachtwoord voor de root gebruiker in vullen. Als het goed is moet 'su' met dat wachtwoord nu wel werken.

Beter is het echter om i.p.v. 'su' 'sudo' te gebruiken. Met 'sudo' krijg je tijdelijke beheerders rechten (geen root!) en kun je document bijvoorbeeld met pico bewerken:
code:
1
sudo pico /Library/Preferences/com.apple.windowserver.plist

of als je het meer grafisch wil hebben:
code:
1
sudo open /Library/Preferences/com.apple.windowserver.plist

Ik raad je echter aan, dat als je al niet weet waar je mee bezig bent, dit soort dingen te laten voor wat ze zijn. Zoals al uit dit topic blijkt is het effect nagenoeg nihil.

[ Voor 7% gewijzigd door Daedalus op 20-10-2004 16:51 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Super!

Hij werkt. Ja heb mn Mac nu een half jaar maar heb me nog niet zo verdiept in de terminal, vandaar. Maar ik merk volgens mij wel een lichte verbetering. Bedankt.

Verwijderd

Kent iemand misschien een GUI-stresstest programmaatje? Misschien dat het op die manier aan te tonen is?

• MacWolf
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 21:31:
Super!

Hij werkt. Ja heb mn Mac nu een half jaar maar heb me nog niet zo verdiept in de terminal, vandaar. Maar ik merk volgens mij wel een lichte verbetering. Bedankt.
Kun je vertellen wat voor type Mac jij hebt (ik heb namelijk een iMac 700 Mhz verkocht aan vrienden en die vinden de GUI een beetje langzaam reageren, misschien wordt dat met de hack beter).

Verwijderd

Ik heb een Powerbook G4 1,33 gHz. met 768 MB intern. Maar het zou bij elke Mac osx versie moeten werken volgens mij. Maar misschien zit het wel tussen mijn oren hoor. :P
Heb het gevoel dat vensters openen en expose wat soepeler verloopt.
Pagina: 1