[Powerbook1400] Oude powerbook OS en software

Pagina: 1
Acties:

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:53
Een kleine week geleden kwam m'n vriendin aanzetten met het volgende schattige apparaat (die ze van haar werk mee kon krijgen):
Afbeeldingslocatie: http://www.apple-history.com/images/models/1400.gif
Het betrof een oude Powerbook 1400cs (details hier, hier en hier.)

Nu vraag ik me af of hier nog wat nuttigs mee te doen is, bv relaxed vanaf de bank Internetten, IM-en, pdf-jes lezen, etc. Als ik de specs zo zie dan zou dat mogelijk zijn (als non-Apple gebruiker schat ik 'm op P1/P2 + Win98 niveau :P ).

De hardware is als volgt:
- PPC (hoe kom ik achter hoeveel MHz?, 117-166 MHz volgens specs)
- 48 MB intern geheugen
- 750 MB harde schijf
- TFT 800x640
- floppy (geen CD-ROM zoals specs page aangeeft als standaard optie)
- modem
- ethernet (extra ingebouwd)

Op dit moment staat er een vrij kreupele installatie op van Mac OS 7.6.1 NL (systeem beheerder heeft nogal ruw bestanden die niet meemochten verwijderd).

Graag zo ik eerst het netwerk aan de gang krijgen, maar hoewel ik ergens handmatig een IP nummer heb ingevoerd kan ik hem vanaf een andere machine niet pingen en ook lijken er verder geen netwerk utilities aanwezig op de mac zelf. Iemand die hier wat suggesties of pointers voor heeft?

Als bovenstaande mogelijk is dan lijkt het me nuttig om het OS er opnieuw op te zetten (vanaf flop :/ ). MacOS 7.5 schijnt vrij beschikbaar te zijn, maar een site hierboven adviseert in elk geval hoger dan 8.5 te nemen omdat die native PPC is (tot 9.1 is mogelijk volgens Apple ). Wat adviseren jullie en is installatie via flop of ethernet uberhaupt mogelijk? (Ik ben me bewust dat MacOS een commercieel OS is, maar als ik weet wat ik nodig heb dan is er wellicht nog een licentie te verkrijgen bij de instelling.)

Dan is er nog de issue van software. Op bovenstaande site heb ik al wel wat gesuggereerde Internet software gevonden, maar is bv MSN mogelijK?
Any low resource demanding PPC software will work with the 1400 series. Here are some examples:
*MS Office 98
*QuarkXpress
*Pagemaker
*Eudora Pro
*Toast Cd burning software
*Internet: Try Opera or IE 5.x
*Netscape 4.0 or 4.5
*ICab
Disclaimer: ben een complete Mac-n00b en heb wellicht over opties en documentatie heengekeken :P En om nog een knuppel in het hoenderhok te gooien: is het op deze hardware mogelijk om bv Linux te installeren?

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 17-10-2004 23:43 ]

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Als er genoeg geheugen inzit, kan je Mac OS 9.1 op zich 'redelijk' draaien, wel een min. installatie nemen. Ik heb zelf een 1400/117cs gehad met 64mb RAM, ging redelijk. Zit er 48mb of minder in, dan zou ik Mac OS 8.1 gebruiken. Dus wil je 9.1 gebruiken, word het geheugen zoeken.

Ik zelf zou geen Mac OS 8.5 of 8.6 gebruiken, ik zelf vind dat 'onafgemaakte' versies van het Mac OS.

Als je links boven op het Apple icoontje klikt, en op systeemprofiel, kan je zien wat voor proccesor erin zit (snelheid dan, proccesor is een 603).

Denk dat opnieuw installeren idd de beste optie is, dan zal je netwerk het ook wel weer doen. Mac OS 7.5 heeft dacht ik MacTCP voor TCP/IP verbindingen, erg oude software.

Linux erop? Ja en Nee, je kan er MkLinux opzetten (Red Hat 6.2, oud dus), maar dat moet je vanaf een externe cd-rom doen en mogelijk werkt na installatie je interne cd-rom speler nog niet. Veder is er weinig software voor te vinden en draait MkLinux niet echt snel (heb het op een 8100/100 gehad met 128mb RAM, maar niet vooruit te branden, laat staan op een PB met minder RAM). Maar lijkt het je wat, ik heb nog een cd daarvan liggen...

MSN is er voor Mac OS 9 en hoger, echter op mijn iMac onder Mac OS 9.2.2 werkt het niet, kan me niet aanmelden, waarom weet ik niet, maar het bestaat wel:
http://www.microsoft.com/mac/default.aspx?pid=msnmessenger

[ Voor 57% gewijzigd door naaa op 18-10-2004 09:30 . Reden: MSN vergeten ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Helaas is de 1400 niet uitgerust met een PCI bus, dus een gewone linux zal, zoals de persoon boven mij aangeeft, niet lukken. MkLinux draait onder een microkernel, daarmee kan 't wel.

Aan te raden is IMO echter OS 9 en een kleine geheugenupgrade. In principe kun je er dan een orinico pcmcia kaart in proppen en dan denkt 'ie dat 't een Airport kaart is (in mijn PBG3 onder os9 iig wel). Kun je wireless internetten vanaf de bank. MSN hou ik me niet mee bezig dus daar weet ik dan weer niets van ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:53
Bedankt voor de antwoorden tot zo ver. We hebben zelf nog wat onderzoek gedaan en nog wat nagevraagd.

Helaas hebben we er geen cd-rom speler bij kunnen bemachtigen. De status is nu een cd'tje met MacOS 8.6, een cd'tje met MacOS 9.1 (geen leesbaar fileformaat onder windows :? ), maar geen cd-rom en ook nog geen werkende tcp-ip onder 7.6.

De enige optie die ik zie is een soort van network install vanaf een floppy, maar op google kon ik niets vinden. Is er uberhaupt zoiets mogelijk?
Andere ideeen om een werkend os er op te krijgen (eerst tcp/ip onder 7.6 en dan een install is wellicht een optie, maar de hd is zeer klein)?

Alle suggesties van het kopen van een geheugenuitbreiding of evt. cd-rom hebben minder m'n voorkeur.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 20-10-2004 21:07 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De 1400cs is best een aardig machientje, met OS8.6 moet dat best te gebruiken zijn voor internet e.d. (OS9 neemt nogal veel RAM in beslag). Zou er geen losse CD-ROm drive op marktplaats of tweedehandsmac te vinden zijn?

Verder meen ik me te herinneren dat OS7 niet op ICMP ping's reageert.. je zou op een andere PC in je netwerk een FTP server kunnen zetten en die met een evt aanwezige browser kunnen installeren. Mocht je geen browser hebben dan kun je IE4 volgens mij nog downloaden van de Microsoft site (alleen zonder Mac of Linux-bak krijg je die niet op een diskette die die laptop kan lezen)