Toon posts:

[XP]Windows verwijderen zonder opnieuw te installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit nu met een windows xp home edition op de ene partitie en op de andere met een windows xp prof edition

ik wil die van prof versie weg hebben zodat ie als ik de computer opstart meteen naar de home editie gaat en niet gaat vragen welke windows ik wil booten.

Hoe doe ik dit nu?

Verwijderd

Stel Windows Home staah op de d:\ schijf en Windows Prof staat op c:\

Boot dan naar Windows Xp via het keuze menu tijdens booten en formateer die partietie, daarna gewoon booten..zo lukte het bij mij

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Als Home op je C partitie staat (primair active partitie), boot je home. Vervolgens formatteer je de Pro partitie en pas je c:\boot.ini aan met notepad o.i.d. zodat hij standaard verwijst naar de XP Pro partitie. Vervolgens delete je de hele regel voor XP Pro en klaar ben je :)

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Partitie formatteren en de boot.ini aanpassen. Je kunt voor de zekerheid daarna ook nog fixmbr en fixboot in de recovery console uitvoeren :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 22:00:
Stel Windows Home staah op de d:\ schijf en Windows Prof staat op c:\

Boot dan naar Windows Xp via het keuze menu tijdens booten en formateer die partietie, daarna gewoon booten..zo lukte het bij mij
maar als ik naar win xp heb geboot die ik wil houden.

moet ik dan de computer opnieuw opstarten met win xp cd erin en dan formateren?
want als ik het dan heb geformateerd kopiert hij meteen de bestanden weer op die schijf die ik net heb geformateerd

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:07
Je moet dan een keer op een functie toets drukken en dan naar recovery mode gaan. Dan kom je in dos terecht(vreemde versie, maar oke) Hier kan je formateren, en de bootbestanden recoveren.(fixboot en fixmbr)

[ Voor 6% gewijzigd door FireWood op 17-10-2004 22:18 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

Topicstarter
h.edink schreef op 17 oktober 2004 @ 22:17:
Je moet dan een keer op een functie toets drukken en dan naar recovery mode gaan. Dan kom je in dos terecht(vreemde versie, maar oke) Hier kan je formateren, en de bootbestanden recoveren.(fixboot en fixmbr)
wat is de functie toets?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Gewoon booten van je cd, er staat dan 'Press R to repair a Windows installation using the Recovery Console'. Kan haast niet missen ;)

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op 17 oktober 2004 @ 22:27:
Gewoon booten van je cd, er staat dan 'Press R to repair a Windows installation using the Recovery Console'. Kan haast niet missen ;)
heb nu de D schijf geformateerd maar toen ik fixmbr wou dan stond er dat de station misschien niet toegankelijk kon worden. heb toen de pc opnieuw opgestart en er stond toen dat een bestand beschadigt was.(ik dacht bestand hall.dll)

wat moet ik nu doen?

weer naar die dos gaan en toch fixboot en fixmbr uitvoeren?

en nog iets als ik in het bestand boot.ini iets wil veranderen en opslaan staat er dat het bestand alleen lezen is. en als ik de verborgen mappen en bestanden wil weergeven zie ik hem nergens staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 11:29 ]

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:39

blizt

Wannabe-geek

D.... Dat is je partiie met Windows XP Prof. erop? En die is nu geformatteerd?
Waarschijnlijk probeerde je dan te booten naar die schijf & ging dat mis. Doe inderdaad fixmbr en fixboot, lijkt mij dat dat het probleem zou moeten verhelpen in dat geval.

United we stand, and divided we fall

Verwijderd

Topicstarter
blizt schreef op 18 oktober 2004 @ 11:31:
D.... Dat is je partiie met Windows XP Prof. erop? En die is nu geformatteerd?
Waarschijnlijk probeerde je dan te booten naar die schijf & ging dat mis. Doe inderdaad fixmbr en fixboot, lijkt mij dat dat het probleem zou moeten verhelpen in dat geval.
shit nu kan ik niet meer bij de D schijf komen.

moet ik dan op de C schijf fixmbr en fixboot doen?

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Leg nu eerst 'ns uit (want ik kan het niet vinden in het topic) wat je C-schijf is, wat je D-schijf is etc.....
Misschien heb ik er over heen gelezen, maar zo begrijp ik je dus echt niet.

Verwijderd

Topicstarter
blizt schreef op 18 oktober 2004 @ 11:50:
Leg nu eerst 'ns uit (want ik kan het niet vinden in het topic) wat je C-schijf is, wat je D-schijf is etc.....
Misschien heb ik er over heen gelezen, maar zo begrijp ik je dus echt niet.
op de C schijf staat Win XP Home [die wil ik dus behouden]
en op de D schijf stond Win XP Prof [die heb ik al geformateerd]

maar nu is het probleem dat als ik naar recover mode ga dan alleen nog uit de C schijf kan kiezen en eerst nog uit C en D. nu moet ik dus op de C schijf alles gaan uitvoeren. kan ik dan daar die fixboot en fixmbr uitvoeren?

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Daar kan je inderdaad de fixboot/fixmbr uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
blizt schreef op 18 oktober 2004 @ 11:59:
Daar kan je inderdaad de fixboot/fixmbr uitvoeren.
yes het is gelukt

ik moest nog in mijn boot.ini iets veranderen van partitie 2 naar 1 dus als ik reboot laadt ie meteen de goeie

thnQ very much _/-\o_ _/-\o_

Topic kan dicht 8)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 12:12 ]

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Maar je wilt toch ook gewoon Windows XP Home edition starten?
Dus ik zie het probleem niet helemaal.....
Doe anders 'ns properties van My Computer, Advanced, onder Startup and Recovery klik je Settings.
Haal dan het vinkje voor Time to display list of operting systems weg.

Of doe edit en ga proberen om het zelf te fixen ;)

Verwijderd

Topicstarter
blizt schreef op 18 oktober 2004 @ 12:10:
Maar je wilt toch ook gewoon Windows XP Home edition starten?
Dus ik zie het probleem niet helemaal.....
Doe anders 'ns properties van My Computer, Advanced, onder Startup and Recovery klik je Settings.
Haal dan het vinkje voor Time to display list of operting systems weg.

Of doe edit en ga proberen om het zelf te fixen ;)
check post boven je ;)

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Haha, niet gezien ;)
In ieder geval blij dat het werkt - wat heb je nu precies verandert aan je boot.ini?
En hoe komt het dat je er nu ineens wel naar kon schrijven (dat kon je eerst niet, toch?)?

Verwijderd

Topicstarter
blizt schreef op 18 oktober 2004 @ 12:14:
Haha, niet gezien ;)
In ieder geval blij dat het werkt - wat heb je nu precies verandert aan je boot.ini?
En hoe komt het dat je er nu ineens wel naar kon schrijven (dat kon je eerst niet, toch?)?
ja had gewoon een kopie van de boot.ini gemaakt en toen inplaats van de boot.ini waar ik niet overheen kon schrijven gezet

de bovenste regel had ik verwijderd
Pagina: 1