19 inch TFT verstandig of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• Laryx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-01 16:08
Ik zou graag wat advies willen.
Ik heb nu al sinds een jaar of 4-5 een iiyama vision master pro 450 en ben aan het uitkijken om die te vervangen door een tft (of is het lcd?) scherm.
Ik wil wel een 19 inch scherm (ja ik weet dat tft 19 inch eigenlijk groter is.)
Nu heb ik al op heel wat sites gekeken maar ik kan geen schermen vinden met een reactijtijd lager dan 25ms en ik meen me te herrineren dat dat niet ideaal is voor gamen. Wat ik voornamelijk doe.
Is een 19 inch tft een goede keus? of kan ik beter nog een tijdje wachten? en er is een model dat jullie aan kunnen bevelen? Liefst geef ik niet meer dan 800 euro uit en ik wil wel een goed scherm waarmee ik weer een paar jaar vooruit kan.

alvast bedankt voor replies

*****Laryx runs aroound the room pretending to be a plane.<BR>VROOOM!!!!<BR>

• Cerntje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-07 12:19
Toevallig heb ik ook net voor die keuze gestaan en heb ik gister een Samsung Syncmaster 193P gekocht. Er zijn zeker wel meerdere schermen te krijgen wat betreft 19" met een lagere reactiesnelheid van 25ms. Na lang zitten zoeken en het lezen van talloze reviews stond ik voor de keus van de Sony HS94P en de Samsung Syncmaster 193P. Hieronder de belangrijkste specs:

Sony vs Samsung

Responstijd -> 12 ms vs 20 ms
LCD monitor brightness -> 400 cd/m² vs 250cd/m2
Contrast ratio -> 500:1 vs 800:1

Sony

Afbeeldingslocatie: http://www.hard-tekindustries.nl/images/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hard-tekindustries.nl/images/2.jpg

Samsung

Afbeeldingslocatie: http://www.hard-tekindustries.nl/images/20.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hard-tekindustries.nl/images/21.jpg

Er gaan heel wat negatieve reacties over de Sony rond wat betreft de X-Brite technology, een speciale coating over het display heen wat voor scherpere kleuren zou zorgen, omdat deze zorgt voor reflectie. Ik heb de Sony gister zelf bij de mediamarkt gezien en het viel me inderdaad wel wat tegen. Maar dat komt ook deels omdat ze daar dikke TL-buizen recht op het scherm hebben staan.

Anyway, mijn mening over mijn eerste 19" TFT. Ik ben er echt helemaal verkocht van. De ruimte, de grootte en de scherpte van de kleuren...... echt uitstekend! Ik heb ook nog geen enkele dode pixel kunnen vinden. Wat betreft het gamen, ik heb deze uitgeprobeerd: Warhammer: Dawn of war, NFS Underground, Painkiller, Counter-Strike, Rome: Total War, Doom III, C&C Zero Hour. Elke game speelt echt uitstekend, je merkt echt weinig verschil met een CRT. Alleen bij Counter-Strike merk ik ghosting, maar de andere games doen het uitstekend.

Toch ben ik nog steeds benieuwd naar de Sont HS94P. Aangezien ik die al in bestelling had staan maar de levertijd duurt ongeveer 2 weken wacht ik die nog wel af. Bij de mediamarkt hanteren ze toch 14-dagen-niet-goed-geld-terug, dus kan hem altijd nog terugbrengen :)

Als je me vraagt of het geld het waard is, kan ik volmondig JA schreeuwen :*)

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-08 03:35

Adm.Spock

Duik-Aap

Ik heb al ruim 2,5 jaar een iiyama AU4831D 19" TFT scherm, en ben daar ook zéér tevreden mee (speciaal die uitgekozen vanwege de 1600x1200 resolutie)

De responsetijd is 25 ms, contrast is 300:1 en geeft 200cd/m2 aan licht.

Zelfs in counterstrike heb ik geen last van ghosting (dit is sowieso een subjetief oordeel, dus kijk indien mogelijk naar een scherm in de winkel)

Verder is het natuurlijk wel fijn als je geen dode en bright pixels hebt. (Ik heb een groene bright pixel op het scherm van m'n laptop en dat is vooral bij het bekijken van films en het spelen van spellen vervelend.)

Maar op de vraag TFT of CRT roep ik volmondig TFT!! :P

Verwijderd

Dit is natuurlijk wel een discussie die al ettelijke malen gevoerd is hier: CRT of TFT, want ik ben een gamert. De ene vertelt je dit, de andere vertelt je dat, en voor zover ik het gezien heb zitten veel reacties (zeker in favour of CRT) tegen het religieuze aan. Ik heb zelf exact dezelfde CRT gehad als TS, een iiyama vision master pro 450, en zit nu iets meer dan een jaar op een Dell 2000FP te werken (20.1" 1600x1200 TFT, reactiesnelheid 25ms). Ik moet zeggen: ik heb weinig last van ghosting of latency, maar ik game dus niet zoveel. Ik zou wel willen zeggen: ga in ieder geval voor 1 tikje sneller, en zoek goed op verschillende fora of de latency-claims die de fabrikanten maken in hun specs voor TFT's, ook echt waargemaakt worden, omdat de manier van meten niet altijd even "netjes" is.

Als je dan eenmaal kiest voor TFT, ga dan op zoek naar iets dat in ieder geval 1600x1200 kan (dat zijn meestal 20+ TFT's), want een 19" op 1280x1024 is, nou ja... wat mij betreft gewoon lelijk; en de meeste 19" gaan maar tot 1280x1024 (tenminste, een jaar geleden nog wel).

Ik zou me niet zo laten leiden door wat anderen hier zeggen, maar het vooral eens uitproberen. Daar is op veel plekken best mogelijkheid voor. En koop iets moois; ik bedoel, je hebt met die vision master toen ook iets moois in huis gehaald, iets dat lang meegaat, dat moet je zeker weer doen. Ik heb mijn 2000FP in de VS gekocht, die is geshipped en beschadigd aangekomen (de voet is gebroken, ding staat lelijk op een eierdoos ;-)), maar er zit geen enkele dode pixel in! Die horror verhalen vallen dus best mee soms. Succes met je keuze.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben van een kl*te Benq TFT 15 inch(geen flame naar Benq maar naar het scherm zelf(wel toevallig dat ik er 2 heb die dezelfde problemen geven maar ok)) naar een Benq 19 inch FP951 gegaan. Wat een verschil. Ik heb zelf niet voor een 17 inch gekozen maar meteen voor 19 inch. Ik ben er heeeel blij mee. Het beeld is veel beter en heel helder. Ik ga morgen een computer met tv kaart eronder zetten en ga dan kijken hoe deze monitor gaat presteren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat je geen TFT hebt gevonden met een responsetijd lager dan 25ms geeft wel aan dat je niet echt goed gezocht hebt. Lees wat reviews en ga de schermen ook in het echt bekijken. Beeld is zo persoonlijk dat iemand anders neit echt voor jou kan bepalen welke de beste keuze is :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.