Toon posts:

[Exchange 2000] Exchange connector + smtp virtual server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
windows 2000 SP4 + Exchange 2000 SP3
Default SMTP virtual server (poort 25) vanaf nu vsA
Zelf aangemaakte virtual server (poort 8025) vanaf nu vsB
SMTP connector met vsB als bridgehead => Deze connector dient om mail voor domein A naar een andere server te sturen.

Probleem:
Wanneer ik mail verstuur naar domein A is het altijd vsA die deze verstuurt. vsB komt hier nooit aan te pas en dat begrijp ik niet goed...

Iemand?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25

Arno

PF5A

Jijzelf :?

Ik krijg niet echt de indruk dat je een beetje research hebt gedaan ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Arno schreef op 17 oktober 2004 @ 18:04:
[...]
Jijzelf :?

Ik krijg niet echt de indruk dat je een beetje research hebt gedaan ;)
Was dat maar waar. Ik zit hier al een ganse dag te proberen om het probleem te achterhalen. Al tal van setups geprobeerd. Heb nu het probleem geïsoleerd maar weet niet echt raad.

• Arno

Arno

PF5A

Ik zal je in de goede richting helpen. Je moet geen SMTP Virtual server maken, maar onderaan in de MMC een SMTP connector. In die connector vul je dan een smarthost in.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Arno schreef op 17 oktober 2004 @ 19:03:
Ik zal je in de goede richting helpen. Je moet geen SMTP Virtual server maken, maar onderaan in de MMC een SMTP connector. In die connector vul je dan een smarthost in.
Wel ik heb denk ik een virtual server nodig omdat ik niet op poort 25 wil werken maar op poort 8025

• Arno

Arno

PF5A

Ja dan wel, maar waar denk je terecht te komen via poort 8025? Geen enkele andere SMTP server zal luisteren op die poort. Overigens moet je als je via 8025 werken ook de mail AANBIEDEN op 8025 ;)

Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Arno schreef op 17 oktober 2004 @ 20:49:
Ja dan wel, maar waar denk je terecht te komen via poort 8025? Geen enkele andere SMTP server zal luisteren op die poort. Overigens moet je als je via 8025 werken ook de mail AANBIEDEN op 8025 ;)
Laat dat nu even buiten beschouwing. Iemand enig idee waarom mijn mail niet verstuurd wordt via vsB?

• Arno

Arno

PF5A

Jij maakt het jezelf onnodig moeilijk ;)

Je hebt GEEN tweede vsmtp server nodig. Gewoon die extra connector en je bent klaar. Dat 8025 verhaal gaat denk ik niet werken.

Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Arno schreef op 18 oktober 2004 @ 07:42:
Jij maakt het jezelf onnodig moeilijk ;)

Je hebt GEEN tweede vsmtp server nodig. Gewoon die extra connector en je bent klaar. Dat 8025 verhaal gaat denk ik niet werken.
De server waar mail voor domein A naar toe moet is niet toegankelijk vanop poort 25 (provider blokkeert die). Vandaar die 8025.

• Arno

Arno

PF5A

Zoals ik al zeg, het SMTP protocol werkt over poort 25, jouw 8025 is alleen een poort waar de server op luistert. Hij zal niet via 8025 gaan versturen, want zo is het SMTP protocol niet opgebouwd.

Jeremy Clarkson

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Arno schreef op 18 oktober 2004 @ 10:12:
Zoals ik al zeg, het SMTP protocol werkt over poort 25, jouw 8025 is alleen een poort waar de server op luistert. Hij zal niet via 8025 gaan versturen, want zo is het SMTP protocol niet opgebouwd.
Je bent nogal halstarrig in je misvatting. Op een Exchange virtual server kun je afzonderlijk instellen op welke poort hij luistert en op welke poort hij verstuurt.
Als TS's andere domain een SMTP server heeft die luistert op port 8025 gaat 't allemaal best wel werken.

@TS:
De denkfout die je maakt is dat je vsB als local bridgehead opgeeft. In de SMTP connector moet je vsA als local bridgehead opgeven en vsB als smarthost. Op vsB kun je kiezen of je delivery via DNS wilt doen of dat je de server van het andere domain als smarthost opgeeft.

De cost die je op deze connector opgeeft moet lager zijn dan de cost van de connector voor het overige internet verkeer.

Overigens is het voor deze constructie van belang dat vsB luistert op poort 25; vsA zendt immers op port 25.
De poort waarop een virtual SMTP server luistert stel je in op de General tab van de properties page | IP-address | Advanced
De poort waarop een virtual SMTP server verstuurt stel je in op de Delivery tab | knopje Outbound connections

Qua luisteren zit er nog een gotcha in: twee virtual servers kunnen niet tegelijkertijd luisteren op dezelfde IP-adres/poort combinatie. Je moet dus voor vsA opgeven dat-ie luistert op het IP-adres van de server en dan port 25. Voor vsB kun je uitwijken naar het localhost address: 127.0.0.1 poort 25.

Verders heb je voor vsB ook nog een uniek DNS A-record nodig wat verwijst naar het ip-adres waarop hij luistert. Dus A-record aanmaken in je AD DNS zone voor vsB verwijzend naar 127.0.0.1 en vervolgens de fqdn die dat oplevert invoeren in het Delivery | Advanced | Fully Qualified Domain Name veld

[ Voor 4% gewijzigd door Brahiewahiewa op 18-10-2004 11:06 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het verhelderend antwoord Brahiewahiewa...

Nog even op een rijtje zetten:

-> VsA (default SMTP virtual server)
1) Geen smart host invullen
2) standaard instellingen
3) IP=192.168.0.1

-> VsB (verantwoordelijk voor domein A)
1) Poort om te versturen wijzigen in 8025
2) Luistert op poort 25
3) FQDN gewijzigd naar VsB.mijndomein.local
4) A-Record aangemaakt in DNS
5) IP=192.168.0.2 (tweede toegekend aan NIC)

-> SMTP Connector A
1) Address space = "*"
2) Cost = 2
3) Relay aangevinkt
4) Forward naar smart host zijnde smtp van mijn provider
5) Bridgehead = VsA

-> SMTP Connector B
1) Address space = "domein A"
2) Cost = 1
3) Relay aangevinkt
4) Forward naar smart host zijnde VsB.mijndomein.local
5) Bridgehead = VsA

-> Recipient Policy
1) domein A toegevoegd, niet verantwoordelijk voor aflevering.

Zou dit het ongeveer moeten zijn of zie ik iets over het hoofd. Want er zit blijkbaar nog ergens een fout.

Als ik VsA en VsB stop. Start eerst VsA en dan VsB => ik kan mailen naar iedereen uigenomen domein A (krijg relay denied van VsA)
Start ik eerst VsB => ik kan mailen naar iedereen in domein A maar naar niemand anders (krijg relay denied van VsB).

:?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 20:15 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je op beide virtuele SMTP servers het vinkje "Allow relay for clients that successfully authenticate" aangezet?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 18 oktober 2004 @ 20:38:
Heb je op beide virtuele SMTP servers het vinkje "Allow relay for clients that successfully authenticate" aangezet?
Ja hoor.

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 14:33
*offtopic

dat poort 25 geblokkeerd is hoeft niet te betekenen dat je op poort 25 geen mail kan ontvangen van je provider. heel veel providers hebben daarvoor een relay die het alsnog op je poortje 25 kan bezorgen. mits je de MX records goed in je DNS hebt staan van je domein

B)

[ Voor 5% gewijzigd door AteZ op 18-10-2004 20:42 ]

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Pagina: 1