Toon posts:

Onscherpe foto's bij panorama

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ben vandaag nog es toertje gaan maken met de fiets om hier in de streek wat foto's te maken met m'n Canon A80. Maar na ettelijke malen onscherpe foto's te hebben gehad, stel ik hier nu m'n vraag..

Hoe komt het dat de verre plaatsen zo onzuiver zijn?

Hier een vb

http://www.stilldro.be/IMG_1523.JPG

grtz
Still Dro

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 22:35

ThaHandy

Discovery Channel

te veel bewogen?

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 17:03
De hele foto is gewoon bewogen. Ik denk dat dat het probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nog andere foto's waarbij ik zeker niet teveel bewogen heb...

Is dit echt de reden?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 12:58
Het lijkt er wel op, kun je niet een statief gebruiken?

|>

Verwijderd

De gehele foto is onscherp.. zowel van dichtbij als in de verte.
Probeer het nog eens met een statief :P
Ik zag dat de sluitertijd op 1/30e sec. stond .. dat is wat aan de lage kant, maar met een beetje vaste hand moet je nog wel een scherp beeld kunnen krijgen. :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Een sluitertijd van 1/30 is inderdaad niet erg snel..
Beweging lijkt mij ook het probleem.
Dus of een statief, of een andere sluitertijd gebruiken.

of je moet veel oefenen.. een vaste hand is gedeeltelijk te trainen.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 17-10-2004 17:58 ]

Verwijderd

sluitertijd van 1/30, de cam geeft als het goed eens zelfs aan dat je dan een kans op bewogen foto hebt.
edit:
niet lief, ik pak ff m'n eigen A60 om te proberen en gelijk al 2 antwoorden voor me over hetzelfde :X

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2004 18:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wel, het zal dus toch aan bewegen zijn van m'n hand..

Ik ben net nog toertje gaan maken, nu alle foto's genomen met statief en ze zien er veeel beter uit. De kleuren zijn vooral levensechter..

Tot hoe groot mag je sluitertijd nemen?

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
rond de 1/60 moet de langste sluitertijd waarbij je zo uit de hand een scherpe foto kunt maken. Maar liever 1/80 of 1/100

Verwijderd

tot zoveel je zelf wil, maar denk erbij na dat wanneer je een foto vanuit de hand neemt en de sluitertijd hoog is je een hele vaste hand moet hebben.
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 19:08:
Wel, het zal dus toch aan bewegen zijn van m'n hand..

Ik ben net nog toertje gaan maken, nu alle foto's genomen met statief en ze zien er veeel beter uit. De kleuren zijn vooral levensechter..

Tot hoe groot mag je sluitertijd nemen?

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het effect op je foto als je steeds langere sluitertijd gaat gebruiken?

• Justawitte
  • Niet online
Dan krijgt je steeds een lichtere foto, omdat er meer licht in de lens valt. En je krijgt bij geen gebruik van een statief last van onscherpte.

Verwijderd

justawitte schreef op 17 oktober 2004 @ 19:26:
Dan krijgt je steeds een lichtere foto, omdat er meer licht in de lens valt. En je krijgt bij geen gebruik van een statief last van onscherpte.
HUH ?

Als de camera atomatisch belicht zal het bij een langere sluitertijd een kleiner diafragma kiezen, zodat de belichting ok is.

Langere sluitertijden zorgen voor bewegingsonscherpte.

Tipje : basiscursus fotografie volgen

• Justawitte
  • Niet online
Ja dat snap ik, maar hij vroeg wat het effect is als je steeds langere sluiterijden gaat gebruiken. En ik had het idd niet over de auto stand, want daar heb je niks te kiezen qua sluitertijden.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 15:25
effect bij langere sluitertijden is dat alles wazig wordt en strepen gaat vertonen.

Mijn YouTube Channel

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Snowwie schreef op 18 oktober 2004 @ 21:56:
effect bij langere sluitertijden is dat alles wazig wordt en strepen gaat vertonen.
Als jij a) je hand stilhoudt of b) je onderwerp even bevriest, dan staan er helemaal geen strepen op je foto, as simple as that.

Maar als jij: hevig aan de koffie bent, of als het koud is buiten, merk je zelf niet hoe weinig je trilt, maar op je foto zie je dit duidelijk;
Als je onderwerp gewoon niet stilstaat of als er een vogeltje langsvliegt, is dat gewoon al bewogen...

Ik kan alleen scherp fotograferen met tijden boven de 1/20. Anders ga ik trillen.

Overigens heb ik een Canon S45 waarbij ik dus altijd op volledig handmatig fotografeer. Helaas gaat hij als ik het knopje naar panorama (stitch modus) draai, over op automatisch. En dat was nogal jammer van de zomer, toen ik van onder de hoge bomen toch een groot zonnig dal wilde fotograferen. Hij mat de belichtingstijd helemaal verkeerd. Nouja, toch maar schieten en in PS met de Gamma gaan klooien dan... :{

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Hai,

Wat ik nog niet zag staan is dat je vaak wel een 'steuntje' in de buurt hebt. Denk aan een boom, hek muurtje etc. Ik heb dat al vaker gebruikt aangezien ik geen statief heb.

Het volgende punt is druk rustig en bewust af.
Ik heb geschoten en dan leer je dat trekken aan de trekker taboe is, je duwt de trekker als het ware rustig door het drukpunt heen.

Het laatste punt is jouw ademhaleing, hou je adem heel even vast net als je rustig afdrukt.

Have fun
Ton

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26
Heb je een zelfontspanner? Dat is namelijk vrij handig bij schieten op 1/20, 1/30 sec. Wat je doet is lekker ruw de afdrukknop indrukken, inademen en het toestel tegen je hoofd aanduwen. Zo hou je de camera veel stabieler vast, en maakt het toestel bijvoorbeeld 2 seconden later een foto.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Verwijderd

ja das zeker een goeie doe ik ook vaak. zet em in de zelfontspanner (lieft met burst mode erbij) zodat ie na 10 seconden een stuk of 5 fotos maakt ;)
Pagina: 1