[NIS] Computernamen werken niet, IP wel.

Pagina: 1
Acties:

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 20:13
Toen ik nog Norton Internet Security 2003 had, was alles fijn. Toen installeerde ik 2004 en ontdekte dat ik de andere computers in het netwerk alleen nog per ip-adres kon bereiken en niet meer per computernaam.
Bij een huisgenoot hebben we onlangs 2005 geinstalleerd, daar deed hetzelfde probleem zich voor.

In beide gevallen zijn alle computers in het netwerk aan de trusted zones toegevoegd. Dus ik neem aan dat dat er voor zou moeten zorgen dat die computers ook computernamen (=netbios??) naar elkaar spuwen? Vooralsnog werkt het dus alleen met ip adressen en dat is knap lastig.

Hoe los ik dit op?

edit:
Wat misschien wel handig is te vermelden: De internetverbinding loopt ook via dezelfde LAN verbinding (multiport ethernetmodem), dus gewoon openzetten lijkt me niet zo handig.

[ Voor 16% gewijzigd door JaymzHetfield op 17-10-2004 17:35 ]

Metal up your ass

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Wat moet je met NIS als je achter een router zit? Dat is overkill en behalve dat is NIS helemaal niet zo goed. De beste oplossing is gewoon NIS eraf te gooien.
Als firewall voor uitgaand verkeer kan je dan SP2 gebruiken of een lichte firewall zoals sygate personall firewall.
Voor virus scanning zijn er ook veel betere producten. NAV maakt je pc veel te traag en hij komt ook heel slecht uit de diverse tests. Kaspersky komt altijd als beste uit de test, mijn persoonlijke voorkeur ligt voor AVG (free edition) omdat deze gratis en licht is.
Dit is natuurlijk wel mijn mening/ervaring en daar hoef je natuurlijk niks van aan te trekken ;)

Maar als "netwerk namen" niet werken, kan je dan even je log posten van NIS?

• JaymzHetfield
SSH schreef op 18 oktober 2004 @ 16:17:
Wat moet je met NIS als je achter een router zit? Dat is overkill en behalve dat is NIS helemaal niet zo goed. De beste oplossing is gewoon NIS eraf te gooien.
Als firewall voor uitgaand verkeer kan je dan SP2 gebruiken of een lichte firewall zoals sygate personall firewall.
Voor virus scanning zijn er ook veel betere producten. NAV maakt je pc veel te traag en hij komt ook heel slecht uit de diverse tests. Kaspersky komt altijd als beste uit de test, mijn persoonlijke voorkeur ligt voor AVG (free edition) omdat deze gratis en licht is.
Dit is natuurlijk wel mijn mening/ervaring en daar hoef je natuurlijk niks van aan te trekken ;)

Maar als "netwerk namen" niet werken, kan je dan even je log posten van NIS?
We hebben NIS nodig omdat alle pc's een publiek ip-adres hebben, 't is geen NAT ofzo. Ik zal die logs hier zsm plaatsen.

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Ok, ik heb drie logs online gezet, hiero:
http://home.wanadoo.nl/jaymz/logs

Metal up your ass

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 11:24
Probeer eens poort 137-139 open te gooien, kijken of dat wat uitmaakt.
Mocht het dan nog niet werken, is er misschien een ander programma dat problemen bouwt of zo.

P.S. Metallica fan? _/-\o_

[ Voor 53% gewijzigd door Ruuddie op 24-10-2004 22:47 ]

Verwijderd

Doe maar niet die poorten open gooien, dan zit je NetBIOS open op 't internet. Dat is ook meteen je probleem denk ik, je hebt allemaal computers die via internet met elkaar verbonden zijn en dus geen NetBIOS-communicatie kunnen hebben, waardoor je niet op naam kan benaderen.

Grote kans is dus wel dat het werkt als je die poorten open zet in je firewall of je firewall afzet.

En workaround is de namen van de computers in je HOSTS-file zetten met het IP-adres ervan. Dat moet in principe werken.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
De-Ja-Vu :o

Dit probleem heb ik ook een keer gehad en kwam er maar niet uit. Terwijl het iets onbenulligs simpels is. Zal ik het ook maar uitleggen he?

Start NIS, selecteer "Personal Firewall" en druk op "configure"(rechts onder).

Dan verschijnt er een tabblad en ga naar "Home Networking" en maak daar een "Trusted Adress Range" aan. Met als voorkeur je eigen netwerk ip adressen.

Crappy plaatje ter ondersteuning
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roest210/NIS.gif

Edit:

Ik net alleen ff na te denken of ik het nog wel begrijp. Manier van Internet te testen snap ik niet helemaal. Het is alleen heel makkelijk uit te proberen. Zet namelijk (overal) even NIS uit. Mocht het euvel dan nog voorkomen ligt het aan de router, zo niet dan is het toch NIS.

[ Voor 32% gewijzigd door Cardinal op 24-10-2004 23:39 ]

• JaymzHetfield
offtopic:
Hell yeah! In november voor de 15e keer naar MetallicA in San Jose.

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Verwijderd schreef op 24 oktober 2004 @ 23:24:
Doe maar niet die poorten open gooien, dan zit je NetBIOS open op 't internet. Dat is ook meteen je probleem denk ik, je hebt allemaal computers die via internet met elkaar verbonden zijn en dus geen NetBIOS-communicatie kunnen hebben, waardoor je niet op naam kan benaderen.

Grote kans is dus wel dat het werkt als je die poorten open zet in je firewall of je firewall afzet.

En workaround is de namen van de computers in je HOSTS-file zetten met het IP-adres ervan. Dat moet in principe werken.
Dat is inderdaad het probleem. Netbios gewoon openzetten is niet slim nee. Maar als we nou ook nog een 2e ip adres per computer gebruiken (10.0.0.x), kunnen we dan netbios alleen openzetten voor gebruik over die locale ip adressen?

Die hosts file is ook wel een idee op zich...

Metal up your ass

Verwijderd

Dat kan ook best werken inderdaad, gewoon een tweede IP-adres toekennen aan de adapters van alle computers en die range als trusted aangeven.
Pagina: 1