Toon posts:

Booten van onboard IDE naast PCI IDE controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo mede tweakers,

allereerst, ik heb gezocht op google, promise en GoT (maar zonder nuttige antwoorden)

Mijn probleem:
Na het toevoegen van mijn promise ultra133 tx2 (met 4 x 40GB ide schijven) ben ik niet meer in staat om van mijn onboard ide schijf te booten.

Mijn configuratie:
mobo Asus a7n8x-e deluxe

9 hdd's verdeeld over onboard ide controller(4x), onboard sata controller(1x) en pci ide controller(4x)

Ik boot van een ide schijf die aangesloten is op de primary ide channel (onboard IDE), ingesteld als master. (deze schijf bevat Win XP pro)
Voor de rest staat op geen 1 schijf een os

Ik heb verschillende opties veranderd in mijn bios:
RAID or SCSI Card Boot
-op scsi card initialiseert hij alle schijven (alle controllers) maar krijg ik daarna een zwart scherm, waar ik alleen nog maar kan CTRL ALT DEL kan uitvoeren.
-En op RAID (wat ik niet heb) loopt hij na alles gewoon vast (ook met zwart scherm) maar moet ik echt mijn reset knop gebruiken.

Ik heb als test ook al de schijven van de pci ide controller los gekoppeld, maar ook zonder resultaat.
alleen als ik mijn controller eruit haal, werkt alles weer naar behoren.

Hoe kan ik forcen dat mijn onboard controller gebruikt wordt om te booten?
Ik heb wel in andere topics gelezen dat mensen die willen booten van hun pci ide controller, dat zij hun First boot device op scsi moeten zetten (dus ik juist niet) maar dit heb ook niet, ik heb dit gewoon ingesteld op HDD-0

Ik ben ten einde raad, :'(

graag hulp,

niels

Verwijderd

Misschien heb je hier wat aan.

- How can I boot to a bootable device when the Ultra Series controller is installed in my system?

The Ultra Series controller happens to be Bios Boot Spec compliant, this means that if your motherboard runs a current Phoenix or AMI Bios you can select to boot to a specific bootable device; if this is the case the controller should be recognized as “UltraD0" In the Boot Sequence on your Mother Board Bios.

If you are running an Award Bios or older AMI/Phoenix Bios on your motherboard the Promise controller should be identified in the Boot Sequence as follows:

SCSI

Add In Card

Option ROM

Removable device

Bootable Device

Note: Most motherboards will start scanning the PCI Bus from PCI 1 to the last PCI and based on this it will normally boot from the first bootable device it scans. Current Phoenix or AMI Bios will allow you to select a Bios Boot Spec compliant device regardless of the order in which the motherboard Bios scans the PCI Bus.

Note: Always make certain that the Promise controller Bios Post during your motherboard bios posting.

Verwijderd

Topicstarter
hoi, bedankt voor je reactie.

ik heb mijn bios naar de laatste revisie bijgewerkt (volgens de asus site) 1012

Maar ik heb niet zoveel aan jou tip, aangezien ik daarmee alleen zou kunnen booten van de pci controller,

misschien ben ik niet duidelijk genoeg, ik kan dus niet booten van mijn onboard ide als ik er een ata controller bij zet.

maar wel bedankt voor je hulp

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-12 17:27
Ik had een soortgelijk probleem, wat simpel was op te lossen door een bios update uit te voeren...

Je hebt dan in de BIOS de keuze tussen S-ATA/RAID te booten, in priority. Je ziet dan ook eerst je S-ATA BIOS laden en daarna pas de RAID BOIS, of andersom.

Als primary boot device (first boot device) kun je gewoon SCSI laten staan..

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
ik wil dus niet booten van sata maar ook niet van scsi,
gewoon net als ik altijd al deed, van hdd-0

is er geen optie om gewoon ata te kiezen ofzo?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12 21:17

job

net zoals dus al 2 maal gezegd hebt.
In je bios kan je dus kiezen van welk apparaat je boot.
dus ipv scsi of raid kies je dus het apparaat waar je van wilt booten.

oftewel duik in je bios en kijk daar wat de bootvolgorde is.

Verwijderd

Topicstarter
ben geen n00b hoor,

ik heb als eerste device gewoon hdd-0 staan,

maar het lijkt erop dat die pci ide kaart gewoon deze settings overruled.

het is gewoon moeilijk uitleggen.

Verwijderd

@job
lezen is ook een vak "ik heb dit gewoon ingesteld op HDD-0
"

Dus dat staat al goed.

@njh
Zou het kunnen zijn dat de add-on kaart dezelfde IRQ gebruikt als de onboard IDE- controller bijv. 15 o.i.d.? Waardoor er iig 1 niet werkt?.

/edit
Heb je die PCI kaart al eens in een ander slot gedaan i.v.m. IRQ?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2004 20:06 ]

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Misschien een workaround ipv een oplossing

Als je nou de schijf waarvan je wilt booten aan je IDE controller hangt, werkt het dan wel?

edit:
Heb je de ATA controller al van PCI slot verwisseld?

[ Voor 21% gewijzigd door SyS_ErroR op 17-10-2004 20:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 19:59:
@job
lezen is ook een vak "ik heb dit gewoon ingesteld op HDD-0
"

Dus dat staat al goed.

@njh
Zou het kunnen zijn dat de add-on kaart dezelfde IRQ gebruikt als de onboard IDE- controller bijv. 15 o.i.d.? Waardoor er iig 1 niet werkt?.
heb de irq's even bekeken en ik zie:

IDE controller 14
MASS storage controller 5
Network controller 5
RAID controller 11

ik weet dat die mass storage controller mijn nieuwe kaart is, maar ik zie wel meer devices met hetzelfde irq, bijvoorbeeld een network controller en een multimedia device

zou dit dat veroorzaken?
denk het niet

Verwijderd

Topicstarter
heb net mijn kaart in een ander slot geprobeerd, maar zonder resultaat,

de kaart kreeg nu als irq nr 12, maar hij wou niet verder booten.

Verwijderd

Probeer het even zonder netwerkkaart (indien on-board even uitzetten in de bios). Dan weet je in ieder geval meer.

/edit
Je hebt al e.e.a. getest zie ik. Misschien toch een ander probleem.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2004 20:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 20:14:
Probeer het even zonder netwerkkaart (indien on-board even uitzetten in de bios). Dan weet je in ieder geval meer.
dat heeft nu iig geen nut, aangezien hij niet meer dezelfde irq heeft als de netwerkkaart (en ja het is een onboard kaart (2x zelfs)

• Sluuut
Mja dan had ik verkeert gelezen, HDD-0 moet idd kloppen.

Heb je ook al geprobeerd om die HDD compleet te formateren en opnieuw Windows erop te zetten? Wellicht is het gewoon een softwarematig probleem wat door Windows veroorzaakt word, ipv hardwarematig door je PCI Raid Controller.

Verwijderd

Topicstarter
heb (voor mij) belangrijke data op die schijf, en aangezien ik die niet kwijt wil, is dat niet echt een optie.

tevens denk ik niet dat het een softwarematig probleem is, anders had ik wel een foutmelding gehad als: Operating System not found

ik krijg "gewoon" een zwart scherm (zie ook geen schijfactiviteit)

ik kan die controller er wel weer uit halen, dan werkt alles weer, maar ik heb die ruimte juist nodig voor mijn 3d renders

Verwijderd

Kun je op die promise nog wat instellen i.v.m. bootorder? Misschien neemt de kaart het tijdens het starten over.

Verwijderd

Topicstarter
daar zat ik ook aan te denken,

maar de kaart kan niet ingesteld worden via jumpers, en tijdens het booten wordt er ook geen hint gegeven om op een knop te drukken om in de bios te komen.
zal nog een keer de manual van de controller door lezen om te zien of er een toetsencombinatie is.

verder zat er een floppy bij, maar deze bevat alleen drivers, geen util om de kaart te configgen (helaas dus)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Quote van mezelf, maar volgens mij is erover heen gelezen:
SyS_ErroR schreef op 17 oktober 2004 @ 20:03:
Misschien meer een workaround ipv een oplossing :)

Als je nou de schijf waarvan je wilt booten aan je PCI IDE controller hangt, werkt het dan wel?

Verwijderd

Topicstarter
neem mij niet kwalijk, ik heb het wel gelezen, maar is er bij ingeschoten.

ik ga nu de drive aan de controller hangen.

en ik heb nog even in de manual gekeken maar daar staat niks over hoe je in de bios zou kunnen komen

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 21:36:
neem mij niet kwalijk, ik heb het wel gelezen, maar is er bij ingeschoten.

ik ga nu de drive aan de controller hangen.
Dat lijkt me in ieder geval een poging waard.
en ik heb nog even in de manual gekeken maar daar staat niks over hoe je in de bios zou kunnen komen
Dat is een specifieke toets en bij het booten wordt eigenlijk altijd wel getoond welke het is (vaak F1, F2, Esc of Del).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
helaas de bootable hdd aan mijn nieuwe controller werkt niet,

nu moet ik als eerste device toch scsi instellen?
dan loopt hij vast bij de summary van alle irq's (bios post screen)

of zou de controller kapot zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Mr. Liu schreef op 17 oktober 2004 @ 21:37:

[...]

Dat is een specifieke toets en bij het booten wordt eigenlijk altijd wel getoond welke het is (vaak F1, F2, Esc of Del).
ik heb de meest gebruikte toetsen geprobeerd, maar hij loopt gewoon door

Verwijderd

En als je het test met de bootdisk aan de promise en de interne IDE/controllers in de bios uitzet? Dit gaat wel een beetje trail and error worden ben ik bang.

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij kan ik de onboard ide controller niet uitzetten,
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 22:02:
En als je het test met de bootdisk aan de promise en de interne IDE/controllers in de bios uitzet? Dit gaat wel een beetje trail and error worden ben ik bang.
ook niks 8)7

dan maar terug gaan naar de mycom?

Verwijderd

Is het een optie om de schijf op de promise kaart bootable&active te maken?
ntldr erop en boot.ini die vervolgens zorgt dat verder gestart wordt van je originele schijf op de standaard controller.

Als dit werkt kun je tenminste verder zonder re-install.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 22:35:
Is het een optie om de schijf op de promise kaart bootable&active te maken?
ntldr erop en boot.ini die vervolgens zorgt dat verder gestart wordt van je originele schijf op de standaard controller.

Als dit werkt kun je tenminste verder zonder re-install.
dit is een optie en heeft hetzelfde effect als een bootloader,

maar...

dan moet de schijf op de pci ide controller wel gelezen worden, anders kan ik ook niet verwijzen naar mijn andere schijf.

/edit
ga nu slapen en pak morgen dit probleem weer op, slaap lekker!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2004 22:52 . Reden: afk ]

Verwijderd

Topicstarter
ok een nieuwe dag met nieuwe kansen,

even kort samengevat:

-ik heb een nieuwe controller gekocht die ik met 4 hdd's bijplaats in mijn huidige systeem.
-Ik had al 4hdd's op de onboard controller
-De bootable hdd met win XP pro is verbonden met de onboard controller
-Mijn systeem is niet in staat om van mijn huidige hdd te booten met de pci controller in mijn systeem geplaatst

[als iemand wat meer info wil, dan hoor ik het graag]

en als ik vandaag geen oplossing heb gevonden, ga ik terug naar mycom om een nieuwe controller te halen.

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:14
en, kan misschien lomp klinken; (moet je het me niet kwalijk nemen ;) )

maar een bootmanager progje?

met zoals LILO bij Linux? zelfde als bij NT 4.0.. dat je een optie kunt kiezen? of zit je zelfs daarvoor vast?

you had me at EHLO

• Sluuut
TheNymf schreef op 18 oktober 2004 @ 13:28:
en, kan misschien lomp klinken; (moet je het me niet kwalijk nemen ;) )

maar een bootmanager progje?

met zoals LILO bij Linux? zelfde als bij NT 4.0.. dat je een optie kunt kiezen? of zit je zelfs daarvoor vast?
Het zal al daarvoor zijn, want zoals hij al aangeeft zou hij anders een boot error moeten geven.

Heb je wel langer dan 2 minuten gewacht, TS? Ik heb wel eens gelezen dat je gewoon 2 minuten lang moet wachten op een device die time-out, en dat er pas daarna geboot word.

Ook al je BIOS gereset? Misschien staat er nog iets in de DMI Pool Data waarnaar word verwezen, wat vreselijk lang wacht voor een timeout.

• sjongenelen
jah; kastje open; batterijtje er uit; ff wachten; baaterjitje er weer in ; kastje dichtlassen, en vlammen maar?

[ Voor 20% gewijzigd door sjongenelen op 18-10-2004 14:21 ]

you had me at EHLO

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12 16:16

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Kan je in de bios niet onder "Advanced" bij First,Second en Third boot device niet gewoon de Second en de Third disablen ? En dan bij mij First gewoon HDD-0 selecteren ?

• sjongenelen
niet alle bios-sen zijn hetzelfde he

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Sluuut schreef op 18 oktober 2004 @ 14:02:
[...]

Het zal al daarvoor zijn, want zoals hij al aangeeft zou hij anders een boot error moeten geven.

Heb je wel langer dan 2 minuten gewacht, TS? Ik heb wel eens gelezen dat je gewoon 2 minuten lang moet wachten op een device die time-out, en dat er pas daarna geboot word.

Ook al je BIOS gereset? Misschien staat er nog iets in de DMI Pool Data waarnaar word verwezen, wat vreselijk lang wacht voor een timeout.
ja heb hem een half uur laten staan, en bios reset heb ik ook uitgevoerd, evenals een bios update

Verwijderd

Topicstarter
Priyantha Bleeker schreef op 18 oktober 2004 @ 14:42:
Kan je in de bios niet onder "Advanced" bij First,Second en Third boot device niet gewoon de Second en de Third disablen ? En dan bij mij First gewoon HDD-0 selecteren ?
zo heb ik het nu ingesteld (leek mij het meest voor de hand liggen)

Verwijderd

Topicstarter
TheNymf schreef op 18 oktober 2004 @ 14:49:
bij mij is dat wel mogelijk, het gaat hier om een ami bios

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12 16:16

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

TheNymf schreef op 18 oktober 2004 @ 14:49:
Weet ik daarom had ik express ff het boekje gedownload ;)
In mijn bios moet dat anders namelijk.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:21
Je hebt 9 of 10 schijven aan één voeding. Weet je zeker dat je probleem niet aan de power-supply ligt?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Ik neem aan dat je een RAID opstelling met je nieuwe Promise kaart wilt maken en daarom niet die XP schijf aan de Promise wilt hangen?

Zou het probleem echt niet in WindowsXP zitten?
Kan je horen dat de harde schijf niks doet of kan het mogelijk zo zijn dat XP vrijwel meteen onderuitgaat? Het zou me niet verbazen als XP vrijwel meteen uit zijn stekker gaat van een tweede IDE controller met een eigen BIOS.

Je zou eens kunnen proberen op een oude schijf gewoon DOS of Linux te zetten en te kijken of die wel doorstart. :)

Senile! Senile Oekaki

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je hebt 9 of 10 schijven aan één voeding. Weet je zeker dat je probleem niet aan de power-supply ligt?
per schijf is het iets van 15 watt dus met een 400 watt voeding moet dat wel lukken.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Priyantha Bleeker schreef op 18 oktober 2004 @ 15:06:
[...]

Weet ik daarom had ik express ff het boekje gedownload ;)
In mijn bios moet dat anders namelijk.
dat vind ik echt top,

dat je "gewoon" even de manual download _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 18 oktober 2004 @ 15:12:
10 schijven aan 1 voeding en 1 externe hdd,

maar ik heb ook een 500W voeding dus dat zal weg goed gaan

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

misschien vergezocht, maar toch: Alle master/slave instellingen goed en kabels in orde?

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 18 oktober 2004 @ 15:21:
Ik neem aan dat je een RAID opstelling met je nieuwe Promise kaart wilt maken en daarom niet die XP schijf aan de Promise wilt hangen?

Zou het probleem echt niet in WindowsXP zitten?
Kan je horen dat de harde schijf niks doet of kan het mogelijk zo zijn dat XP vrijwel meteen onderuitgaat? Het zou me niet verbazen als XP vrijwel meteen uit zijn stekker gaat van een tweede IDE controller met een eigen BIOS.

Je zou eens kunnen proberen op een oude schijf gewoon DOS of Linux te zetten en te kijken of die wel doorstart. :)
ja een soort van raid, maar ik heb even op de schijfactiviteit gelet, en hij laadt niks, echt helemaal niks, hdd led knippert overigens ook niet.

durf 100% zeker te beweren dat windows gewoon niet geladen wordt.

ik ben ook wel linux fanaat (voor servers) en ik zou op een lege schijf een nieuwe install kunnen proberen, maar goed ik zit nu op werk.

Verwijderd

Topicstarter
MaikelG schreef op 18 oktober 2004 @ 15:51:
misschien vergezocht, maar toch: Alle master/slave instellingen goed en kabels in orde?
helemaal niet ver gezocht, maar dit is uiteraard wel goed ingesteld.

anders zou hij ook niet al mijn schijven zien, dan zou ik in mijn post bios screen misschien maar 1 schijf zien.

Verwijderd

Topicstarter
ok ik ben weer thuis, ik trek al mijn kabels van de nieuwe ide controller af en zet de computer aan.

wat denk je, windows xp start gewoon op.

dus ik sluit die schijven weer aan,

weer niks, het lijkt er dus op dat de controller kapot is!?

iemand nog een idee hoe ik dit kan bevestigen? want een controller zonder hdd's is niet zo zinvol :)

Verwijderd

Wat je zou moeten kunnen doen is het volgende:
ALLE schijven loskoppelen van onboard, van scsi en van je pci/ide controller.
dan de bootschijf die op je onboard IDE stond weer aansluiten.
Start nu ervan op, en installeer de driver voor je pci/ide controller (een Promise controller?).
Herstart nu, en kijk of alles goed gaat.
Als dat goed gaat, hang dan de bootschijf aan je PCI/IDE controller.
Probeer nu weer op te starten.
Tot slot kun je alle schijven er weer bij aan hangen.

alleen NT/2000/XP bootloader is irritant omdat je niet weet hoe de schijven genummerd worden
multi(0)disk(n)(rdisk(0)partition(m)

Dus:
-installeer driver,
-zorg dat bootschijf van add-on controller kan opstarten, en test dit
-hang nu pas de rest weer terug.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 17:16:
Wat je zou moeten kunnen doen is het volgende:
ALLE schijven loskoppelen van onboard, van scsi en van je pci/ide controller.
dan de bootschijf die op je onboard IDE stond weer aansluiten.
Start nu ervan op, en installeer de driver voor je pci/ide controller (een Promise controller?).
Herstart nu, en kijk of alles goed gaat.
Als dat goed gaat, hang dan de bootschijf aan je PCI/IDE controller.
Probeer nu weer op te starten.
Tot slot kun je alle schijven er weer bij aan hangen.

alleen NT/2000/XP bootloader is irritant omdat je niet weet hoe de schijven genummerd worden
multi(0)disk(n)(rdisk(0)partition(m)

Dus:
-installeer driver,
-zorg dat bootschijf van add-on controller kan opstarten, en test dit
-hang nu pas de rest weer terug.
-zit nu ff op mijn computer (gewoon de oude situatie maar dan met pci ide controller eraan) en heb de driver geinstalleerd

-het is een promise ja

-ik ga eerst naar de mycom (morgen) om ervoor te zorgen dat het iig niet mijn controller is (ze ruilen hem maar om)

-mocht hij het dan weer niet doen, dan zal ik jouw methode uittesten, aangezien het nogal tijdrovend is, en nog wat werk heb liggen

[ik stel zeer zeker je hulp op prijs _/-\o_ ]

bedankt tot zover...

Verwijderd

Topicstarter
ok ben net bij de mycom geweest,

en heb een nieuwe controller gekregen, maar weer hetzelfde probleem :'(

Zij willen het geld terug geven, of ik moet die kaart flashen, maar dan kan ik mijn geld niet meer terug krijgen.

Misschien is die kaart gewoon niet compatible met de a7n8x-e deluxe :r

maar goed, ik ga nu promise ff mailen over mijn probleem

@BBL the 2nd:

Ik heb dit zojuist geprobeerd, maar zonder succes, ik heb de drivers geinstalleerd zonder enig andere schijf aan de controllers, en toen aan de pci controller gehangen, maar dit werkt dus ook niet |:(

iemand nog een idee? anders breng ik de kaart terug en verkoop wat schijven, en koop ik nog een grote sata schijf erbij

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:21
Yeah, ik heb nog wel een idee.
Je gebruikt teveel stroom voor die ene voeding.
Heb je zeker niet tegen Mycom gezegd dat je 10 apparaten aan die voeding hebt hangen...

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 19 oktober 2004 @ 17:02:
Yeah, ik heb nog wel een idee.
Je gebruikt teveel stroom voor die ene voeding.
Heb je zeker niet tegen Mycom gezegd dat je 10 apparaten aan die voeding hebt hangen...
jawel hoor, maar ik heb ook verteld dat ik een 500W voeding heb :*)
en dan zou hij het met 2 devices wel moeten doen (of zelfs 1)

Er zitten zelfs 10 molex connectoren aan...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 10:22 ]

Pagina: 1