Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] PSU heatsink met casing verbinden, veilig?

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb een 90W ATX voeding, waar ik graag de fan uit zou willen slopen. De fan is namelijk klein, maakt veel toeren en is dus vrij lawaaiierig. Mijn idee was om de heatsinks die in de PSU zitten te verbinden met de buitenkant van de doos om zo warmte af te voeren en de koeling over te laten aan de lucht die dankzij een casefan toch al langs de voeding stroomt.
Kan dit veilig? Ik heb de voeding ooit een beetje doorgemeten en de heatsinks lijken niet met ground verbonden te zijn. Of er spanning op de sinks staat weet ik zo niet meer.
Aangezien er de laatste tijd steeds meer passief gekoelde heatsinks verkocht worden leek me dat die hiermee misschien ook moet kunnen.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Meestal staat er gewoon spanning op die heatsinks (tenminste iig als er geen mica isolatie plaatjes zijn gebruikt). Check het eens met een multimeter of zoek de datasheet van de betreffende transistors op (vaak is het plaatje gelijk aan de middenpin). :)

Zie ook:
- [rml][ PSU] passief koelen, hoe torren scheiden?[/rml]
- 450 watt voeding passief koelen.
- ATX voeding passief gekoeld (+PICS)
- [rml][ tips] Fanless Server project...[/rml]
- [rml][ CM] Passief gekoelde AT voeding ?[/rml]

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2004 16:39 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Die mica plaatjes zien er interessant uit, eens kijken wat dat brengt :)

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:01

AirX

Tweak Guru

Het probleem met die mica plaatjes is dat ze helaas niet erg goed warmte geleiden :(. Maar als je de heatsinks nu zo kunt aanraken zonder dat je een goede opdonder krijgt kun je ze zo tegen je kast schroeven. Dus de originele heatsink!!! niet de transistors los op je kast schroeven, want dat gaat zonder bescherming helemaal fout!!!!!!!!!!!!

[ Voor 25% gewijzigd door AirX op 17-10-2004 19:35 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik zie het verschil qua geleiding/sluiting even niet tussen alu heatsinks tegen een kast schroeven en de transistors er tegenaan plakken?
Ik kan via via wel aan een laser-thermometer komen, daar is vast wel e.e.a aan te meten zonder dat ik een knal op loop. Spanning op die dingen meten doen we wel met de multi :)

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-11 21:40

TRG

Technotium99-m

Ik vraag me af in welke gevallen de heatsinks nou wel/niet met de ground verbonden zijn.
De meeste PSU's die ik heb lijken dezelfde opbouw te hebben, namelijk 1 grote en 1 kleine heatsink. Nu wil ik een 400 watt PSU passief koelen dmv heatpipes en een hoop koper, maar de kleine heatsink is itt de grote heatsink niet met de aarde verbonden.
Aangenomen dat hier uiteraard een reden voor is, zal ik ervoor zorgen dat het ook zo blijft, maar toch baal ik ervan dat ik de reden ervoor niet kan achterhalen.

Mss dat de datasheets van de transistors uitkomst bieden...

[ Voor 7% gewijzigd door TRG op 18-10-2004 10:44 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

[off-topic]Je krijgt zeker een oplazer als je de heatsinks aanraakt, Haha[/off-topic]

Blaad

Pagina: 1