Toon posts:

Bestaan SATA 5400 RPM schijven of net zo koud?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment 2 parallel-ATA schijven van 80 GB in RAID-0.

Ik wil nu over op 4 schijven van 160 GB in RAID-5.

Ik wil liever SATA vanwege verminderde kabelophoping, beschikbaarheid schijven over een aantal jaar etc.

Ik wil mijn schijven echter silencen, ik heb op dit moment 2 silent drives van silent systems, deze omringen de schijf helemaal waardoor ze echt goed silencen. Maar deze vragen 5400 RPM schijven en dan zou ik dus sowieso voor Parallel-ATA moeten gaan.

Tenzij er 5400 RPM schijven voor SATA bestaan, of SATA schijven met even weinig hitteproductie.

Bestaan deze?

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Volgens mij zijn die er niet, heb er nog geen gezien. Maar dit kan je ook uit vinden natuurlijk aan de hand van wat onderzoek op die sites van de fabrikanten en in de pricewatch al hier.

Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar de seagate's staan als er stil bekent, Maar misschien is het wel een idee om naar nieuwe drive silencers te kijken als je toch gaat geld uit gaat geven.
Maar ik zou zeggen zoek wat harde schijf reviews en kijk naar welke schijven stil zijn en hoe stil ze dan zijn

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Er zijn goed stille 7200rpm drives op de markt, waarom zou die niet in die Silencer kunnen dan?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-02 17:18

IvoB

Prutst er rustig op los

Deze vraag heeft mij ook beziggehouden, maar ik heb er geen gevonden. Een oplossing kan zijn om de IDE schijven middels een SATA-IDE dongle alsnog via SATA te kunnen aansturen. De meeste SATA 7200rpm schijven hebben niet eens native SATA, en worden dus via een extra chip tot SATA schijf veranderd. Het verschil in performance is toch niet te merken vanwege de lage doorvoersnelheden.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoals je hier kan zien produceren de moderne 7200RPM disken niet veel meer herrie dan de 5400RPM disken. De Samsung Spinpoint disken zijn het koelst en het stilste van alle SATA disken volgens deze testen. Het lijkt me best mogelijk dus om een 7200RPM oplossing te kiezen met een nette geluids- en warmteproductie.

Er is nog een anternatief. Er zijn S-ATA -> P-ATA dongle's op de markt (deze kan je vinden in de pricewatch). Hiermee kan je je 5400RPM P-ATA disken aansluiten op je S-ATA controller, met gewoon een S-ATA kabel. Best of both worlds dus. ;)

edit:
IvoB had hetzelfde idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Laurent op 17-10-2004 15:15 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als die Samsungs zo koel blijven zou ik er gewoon twee 7200rpm SpinPoints in zetten. Ik moet die schijven binnenkort nog een keer gaan testen, ben wel benieuwd naar de snelheid, warmteproductie en geluidsproductie.

Verwijderd

hier heb ik een 160GB S-ATA (7200rpm)schijf van WD en deze blijft tot mijn verbasing heel koel

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2004 20:50 ]

Pagina: 1