9800Xt oververhit?

Pagina: 1
Acties:

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-08 19:59
Hij word echt heet!! en de koeler zit er goed op, ik heb hem al meer dan een jaar en het probleem is ontstaan na 3 weken vakantie, dus heb hem 3 weken uit gehad en na terugkomst is dit dus het probleem.

De Videokaart (9800XT) is Idle met de kast open 70C.

Is het normaal dat de voeding ook erg heet word??!?!?

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

wat is het probleem nou precies?
dat hij aangeeft dat hij 70 graden is en daarvoor niet?
voor zover ik weet is 70 graden redelijk normaal hoor. Ook met open kast in idle stand.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Dat de voeding warm wordt is wel normaal ja (vanaf 350 watt ongeveer). Bij mijn computer is de voeding een grote warmtebron.

En dan je videokaart, dat deze 70 graden wordt zou wel kunnen, mijn FX5950Ultra werd in de warmste zomerdagen overgeklokt in Farcry ook wel een 80 graden. Dit kunnen videokaarten wel hebben.

Als die temperatuur van jouw videokaart in idle zo hoog is, dan moet je er zeker van zijn van het volgende:

- Draait de fan op de videokaartkoeler wel goed?

- Heb je wel uberhaupt casefans in de kast? (zo nee, dan is het logisch dat de warmte moeilijk van de videokaart af komt. Ik raad aan om toch minstens 2 casefans te gebruiken.

- Haal je dezelfde temperatuur met een gesloten kast? Een open kast kan de airflow in je pc zodanig verstoord worden dat het in de pc alleen maar warmer wordt.

- Heb je een casefan in het zijplaat van je kast? Dit is ook aan te raden omdat de videokaart dan direct koele buitenlucht krijgt.

- Heb je je videokaart overgeklokt? Overklokken leidt tot een hogere warmteproductie, maar 70 graden lijkt me niet reeel...

- En wat natuurlijk ook zou kunnen, is dat de temperatuursensor gaar is geworden.

Ga hier maar eens mee aan de slag.. :)

[ Voor 1% gewijzigd door frankknopers op 17-10-2004 15:03 . Reden: typfouten verwijderd ]

Goud is geen geld

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:07

_Ernst_

Mark It Zero!

Het zou kunnen dat doordat ie een tijdje koud is geweest de koelpasta is uitgedroogt. Installeer de koeler eens opnieuw met nieuwe koelpasta.

Ik weet niet wat de standaart temperatuur is voor zo'n videokaart maar 70 idle lijkt me toch echt teveel, stressed word ie dat nog veel meer.

Last.fm

• Erw
Stressed heb ik hem boven de 95C gehad, allemaal artifacts......

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Misschien heb je wat aan mijn waardes de Asus 9800xt van mijn heeft in idle stand rond de 50 graden en stressend rond 63 graden

• Erw
IceClub schreef op 17 oktober 2004 @ 15:06:
Misschien heb je wat aan mijn waardes de Asus 9800xt van mijn heeft in idle stand rond de 50 graden en stressend rond 63 graden
Dan zou hij van mij teheet zijn he

• Joenes
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-01-2024
ik heb dezelfde idles als IceClub met m'n 9800 XT...ook ongeveer een jaartje oud. Kwordt wel gek van de artifacts in doom3 en 3dmark2005 (zeker als ik uhm overklok). Toch raar dat je ook artifacts krijgt met de standaard waarden. Kheb alles al geprobeerd maar underclocken lijkt de enige oplossing in doom3. Als je zo op google zoekt lijkt dat veel mensen een 9800XT een heating probleem hebben. Best sneu voor zo'n dure kaart..volgende keer maar weer Nvidia...

impreson.com

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Joenes schreef op 17 oktober 2004 @ 15:58:
ik heb dezelfde idles als IceClub met m'n 9800 XT...ook ongeveer een jaartje oud. Kwordt wel gek van de artifacts in doom3 en 3dmark2005 (zeker als ik uhm overklok). Toch raar dat je ook artifacts krijgt met de standaard waarden. Kheb alles al geprobeerd maar underclocken lijkt de enige oplossing in doom3. Als je zo op google zoekt lijkt dat veel mensen een 9800XT een heating probleem hebben. Best sneu voor zo'n dure kaart..volgende keer maar weer Nvidia...
Hoe zit het dan met de rest van de koeling in je pc? Is er wel voldoende airflow in de case en wat is de temperatuur?
Als er geen airflow is rond de videokaart zal hij idd oververhit raken, maar dat ligt dan niet aan de videokaart.

Last.fm

• Joenes
_Ernst_ schreef op 17 oktober 2004 @ 16:06:
[...]

Hoe zit het dan met de rest van de koeling in je pc? Is er wel voldoende airflow in de case en wat is de temperatuur?
Als er geen airflow is rond de videokaart zal hij idd oververhit raken, maar dat ligt dan niet aan de videokaart.
Ik heb verder nog 1 fan in m'n pc zitten meer niet. Ik heb het probleem ook al naar mijn computerleverancier gemaild (informatique) en die zeiden ook al dat het misschien verstandig was een extra fan erbij te (laten) zetten voor een betere airflow ook een betere fan op m'n kaart is mogelijk maar dan vervalt de garantie en dat heb ik liever niet. Ik heb ook nog een nieuwe geluidskaart nodig want m'n onboard geluid bevalt me niet zo dus dan laat ik gelijk een nieuwe fan erin zetten...hopen dat dat helpt..

als je op google zoekt krijg je veel hits wat betreft de 9800XT en overheating/artifacts:
http://www.google.nl/sear...800xt+%2B+overheating&lr=

enige forums waar dit probleem al gepost is:
http://www.rage3d.com/boa...p?t=33773064&page=1&pp=30
http://www.gpforums.co.nz...ad.php?s=&threadid=239530
http://www.halflife2.net/...ve/index.php/t-17649.html

dus ik weet niet zeker of dit wel aan mijn eventueel slechte airflow ligt... al zou een betere airflow misschien wel een verbetering kunnen zijn. Het is wel absurd dat je je pc extra koud moet houden om die kaart proper te laten functioneren

[ Voor 30% gewijzigd door Joenes op 17-10-2004 16:22 ]

impreson.com

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Anders bouw er zo een Artic VGA silencer op. Die kosten rond de 20 en dat ding is echt veeeeel koeler. Heb ik ook gedaan en t werkt goed. Hele pc is er "koeler" door geworden, omdat ie de hitte naar buiten blaast...

http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=11

Ding is echt fijn, doe er wel niet de bijgeleverde pasta op...(pak artic silver 5)

Het is inderdaad aan te raden om extra casefans te plaatsen. Natuurlijk moet je wel een beetje kast hebben. Over het algemeen kan 2 a 3 casefans geen kwaad. Voor je videokaart is de fan in de zijkant natuurlijk heel goed.

Maar het is te begrijpen dat als je alleen 1 brak casefannetje hebt die bijna geen airflow oplevert en daarna nog een voeding hebt die een beetje airflow oplevert kan dat te weinig zijn voor een dikke PC met dikke videokaart, cpu en HD's.

En leer alsteblieft van mij koop merkcasefans van Enermax of Papst (die zijn namelijk stil) tenzei je een stofzuigergeluid wil.

[ Voor 47% gewijzigd door Sharkys op 17-10-2004 16:31 ]

• Erw
_Ernst_ schreef op 17 oktober 2004 @ 14:59:
Het zou kunnen dat doordat ie een tijdje koud is geweest de koelpasta is uitgedroogt. Installeer de koeler eens opnieuw met nieuwe koelpasta.

Ik weet niet wat de standaart temperatuur is voor zo'n videokaart maar 70 idle lijkt me toch echt teveel, stressed word ie dat nog veel meer.
Nog nooit van gehoord, maar zou een optie zijn ja.

Valt dit onder garantie?

• Sharkys
Erw schreef op 17 oktober 2004 @ 16:24:
[...]

Nog nooit van gehoord, maar zou een optie zijn ja.

Valt dit onder garantie?
Als de koeler goed gemonteerd is lijkt het me zeer onwaarscheinlijk. Als ie namelijk goed vast zit kan er niks gebeuren.

En tegenwoordig is goede pasta niet zo "vloeibaar", dus er is ook weinig uit te drogen.

(Ik had last van artifacts toen de chips aan de zeikant van de core van me grafische kaart onder de Arctic silver zat..., maar een tanderborstel met alcohol deed wonderen)

[ Voor 20% gewijzigd door Sharkys op 17-10-2004 16:36 ]

• Erw
Sharkys schreef op 17 oktober 2004 @ 16:34:
[...]

Als de koeler goed gemonteerd is lijkt het me zeer onwaarscheinlijk. Als ie namelijk goed vast zit kan er niks gebeuren.

En tegenwoordig is goede pasta niet zo "vloeibaar", dus er is ook weinig uit te drogen.
De koeler zit zo vast als een huis, kan een videokaart spontaan oververhitten?

• Sharkys
Erw schreef op 17 oktober 2004 @ 16:36:
[...]

De koeler zit zo vast als een huis, kan een videokaart spontaan oververhitten?
Met slechte airflow kan alles overhitten... Verbeter eerst je airflow.

• Erw
Sharkys schreef op 17 oktober 2004 @ 16:37:
[...]

Met slechte airflow kan alles overhitten... Verbeter eerst je airflow.
Ok, heb dus een jaar geen problemen met hitte, kom terug van vakantie en heb het probleem, denk niet dat het de Airflow is

• Sharkys
De Videokaart (9800XT) is Idle met de kast open 70C.
Met je kast open is er juist helemaal geen airflow meer, dus in princiepe is dit niet per direct beter dan je kast dicht.

[ Voor 38% gewijzigd door Sharkys op 17-10-2004 16:40 ]

• Erw
Sharkys schreef op 17 oktober 2004 @ 16:39:
[...]

Met je kast open is er juist helemaal geen airflow meer, dus in princiepe is dit niet per direct beter dan je kast dicht.
Kast dicht is ie heter zon 10 graden.

Feit blijft dat ik een jaar lang geen probleem heb gehad,en zo in eens wel (na 3 weken vakantie)

• Joenes
Erw schreef op 17 oktober 2004 @ 16:43:
[...]

Feit blijft dat ik een jaar lang geen probleem heb gehad,en zo in eens wel (na 3 weken vakantie)
Uhm..misschien eens grondig alle stof verwijderen uit al je fans en voeding...?

impreson.com

• Erw
Ik heb na de vakantie wel SP2 geinstalleerd ,kan dat er ook enigzins mee temaken hebben>>??

• Erw
Joenes schreef op 17 oktober 2004 @ 16:48:
[...]

Uhm..misschien eens grondig alle stof verwijderen uit al je fans en voeding...?
Algedaan.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Erw schreef op 17 oktober 2004 @ 16:43:
[...]

Ik kan me, op die uitgedroogde koelpasta na, niets bedenken dat verandert onder invloed van een paar weken uitstaan.

Als de koelpasta echt is uitgedroogt denk ik wel dat dat onder garantie valt. Maar daar is ook goed zelf naar te kijken, als je voorzichtig de koeler eraf haalt en nieuwe koelpasta aanbrengt maakt dat voor de garantie niet veel uit.

Last.fm

• Erw
_Ernst_ schreef op 17 oktober 2004 @ 16:51:
[...]

Ik kan me, op die uitgedroogde koelpasta na, niets bedenken dat verandert onder invloed van een paar weken uitstaan.

Als de koelpasta echt is uitgedroogt denk ik wel dat dat onder garantie valt. Maar daar is ook goed zelf naar te kijken, als je voorzichtig de koeler eraf haalt en nieuwe koelpasta aanbrengt maakt dat voor de garantie niet veel uit.
Koeler eraf halen mmm nog nooit gedaan, moeilijk?, heb geen pasta liggen hellaas

• Sharkys
Erw schreef op 17 oktober 2004 @ 16:55:
[...]

Koeler eraf halen mmm nog nooit gedaan, moeilijk?, heb geen pasta liggen hellaas
Koeler er afhalen > garantie vervalt. Tenzei niemand er achterkomt. Maarja, zien ze zo, de kleur koelpasta is bijvoorbeeld anders. Terugsturen is altijd beter dan.

• Erw
Erw schreef op 17 oktober 2004 @ 16:48:
Ik heb na de vakantie wel SP2 geinstalleerd ,kan dat er ook enigzins mee temaken hebben>>??
,kan dat er ook enigzins mee temaken hebben>>??[/

Verwijderd

als je kaart 70 graden zal worden volgens de sensor, probeer dan even het koelelement vast te pakken als het goed is moet je je vingers er net even op kunnen houden en dan gaat het pijn doen :)

Zo niet dan is het denk de pasta.

bij de 9800 xt is het koelelement een beetje moeilijk aan te raken vanwege de plastic kap die er op zit na aan de zijkant waar de lucht van de fan er uit gaat daar moet je even proberen je vingers op te houden this toch koper dus de warmte geleid goed dus zal die daar ook aardig warm zijn als de core 70 zal zijn is dat element zeker dik in de 50 of warmer.

• Erw
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 20:00:
als je kaart 70 graden zal worden volgens de sensor, probeer dan even het koelelement vast te pakken als het goed is moet je je vingers er net even op kunnen houden en dan gaat het pijn doen :)

Zo niet dan is het denk de pasta.

bij de 9800 xt is het koelelement een beetje moeilijk aan te raken vanwege de plastic kap die er op zit na aan de zijkant waar de lucht van de fan er uit gaat daar moet je even proberen je vingers op te houden this toch koper dus de warmte geleid goed dus zal die daar ook aardig warm zijn als de core 70 zal zijn is dat element zeker dik in de 50 of warmer.
Geloof me, het is fu##### heet >:) :(

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

haha, nou dan is het duidelijk dat het niet aan de koelpasta ligt. Je zou kunnen proberen er een arctic silencer op te zetten.

Of je koopt een vantec spectrum fancard! , ik heb hem ook :)

Je kunt hem bij spacepromotion al krijgen voor 25 euro.

(een dikke 120 mm casefan in je zijpaneel zetten kan ook geen kwaad hoor :Y) )

[ Voor 13% gewijzigd door frankknopers op 17-10-2004 22:16 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

Draait de fan van de kaart wel op volle toeren? Als je koelblok zo heet wordt, kan de warmte niet goed weg. Het gebeurt wel vaker bij ATI-kaarten, dat de fan er spontaan mee stopt. Dit is gewoon garantie. . .

• Erw
Het was dus niet mn videokaart........

Heb hem omgerollen voor een 6800 bij Mycom (met bijbetalen) maar behoud het probleem (topic titel veranderen?) Idle ook zon 70 graden en artifacts when stressed......

Kan het aan de voeding liggen? 350W

Ik heb er best wel veel aan hangen 2x raptor in raid-0 + 1 120gig hdd, DVD, diskette.......

[ Voor 50% gewijzigd door Erw op 18-10-2004 21:42 ]

Verwijderd

fannetje loopt die misschien slomer? maak hem is schoon

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 22:22 ]

• Erw
Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 22:22:
fannetje loopt die misschien slomer? maak hem is schoon
de kaart is nieuw

Nogmaals de vraag:

Kan het aan de voeding liggen?

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-08 19:44
Wat voor merk is de voeding ? En zijn je voltages stabiel ?

• Erw
Voltages lijken me stabiel (hoe kun je dit checken?, via Asus Probe is alles ok) Aopen 350W

Er hangen 2 WD HDD raptors + 120g HDD + 80mmfan + DVD + DISkette + ASUS 6800 Nvidea

Verder is mn sys:

3.2 P4
512Mb dual channel

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/rl.cusveller/1x.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/rl.cusveller/2x.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/rl.cusveller/3x.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/rl.cusveller/4x.JPG

[ Voor 40% gewijzigd door Erw op 18-10-2004 23:14 ]

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Zoals ik eerder al heb gezegd..

Wees bij een high-end systeem niet te knieperig op koeling, breid het aantal casefans maar eens uit naaar een stuk of 3, 4.

Dat zou al gauw 10 -15 graden kunnen schelen ;)

Goud is geen geld

Verwijderd

Framk_Knopers heeft inderdaad gelijk. Ik zie dat je een MB-temp van 47 graden hebt. Normale temps zijn 30-35 graden en misschien een uitschieter naar 40 graden. Een paar casefans zijn absoluut noodzakelijk. Volgens mij gaat elke willekeurige videokaart in jouw systeem artifacts geven, als je het zo laat!

• Erw
Ik kan er een extra 80mm van achter in hangen........ (een nieuwe kast zou leuker zijn, deze bijv. http://www.in-win.com.tw/...e54301d4c389e1a92adc2291f )

Dus het heeft niks met de voeding temaken?

Is mn voeding niet te zwak voor mn systeem?

Er hangen 2 WD HDD raptors + 120g HDD + 2x80mmfan + DVD + DISkette + ASUS 6800 Nvidea

Verder is mn sys:

3.2 P4
512Mb dual channel

[ Voor 17% gewijzigd door Erw op 19-10-2004 19:39 ]

Verwijderd

Wat er precies aan de hand is weet ik niet, al lijkt me een fan probleem het meest waarschijnlijk. Misschien draait je fan langzamer dan voorheen.

Wel heb ik nog een tip voor je, verwijder onder je videokaart de PCI slot cover, dit scheelt zomaar 4 a 5 graden.

• Erw
Die extra fan helpt goed om de temp naar beneden tehalen......

Mn 2e vraag=

Is mn voeding niet te zwak voor mn systeem?

Er hangen 2 WD HDD raptors + 120g HDD + 2x80mmfan + DVD + DISkette + ASUS 6800 Nvidea

Verder is mn sys:

3.2 P4
512Mb dual channel

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

als je ook na een tijdje volle belasting (gamen) geen vastlopers krijgt is je voeding niet te zwak.

Zorg idd voor genoeg koeling. Ook bij de raptors.

[ Voor 22% gewijzigd door Help!!!! op 19-10-2004 23:03 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Erw
*foutje*

[ Voor 91% gewijzigd door Erw op 19-10-2004 23:04 ]

• Sharkys
Erw schreef op 17 oktober 2004 @ 17:25:
[...]

,kan dat er ook enigzins mee temaken hebben>>??[/
<joke> Je videokaart werd heet van SP2, naja, ben ik blij dat ik je videokaart niet ben... Heet wor je van andere.....
Pagina: 1