Toon posts:

[WiFi] Welk access point?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een AP om mijn laptop op mijn thuisnetwerk te krijgen. Het netwerk bestaat momenteel uit een Zyxel ADSL modem/router en een aantal 3com switches.
Verder heb ik een laptop met een Dell Truemobile kaartje erin ( b/g ) die ik graag draadloos op het netwerk wil krijgen.
Nu heb ik een beetje rondgezocht en het valt me op dat er bijzonder weinig reviews/ervaringen zijn te vinden over APs. En als er al informatie is, dan is deze meestal gedateerd (uit 2003). Nieuwe informatie lijkt zich voornamelijk te centreren rond antenna's en het vergroten van je bereik.
Met een beetje zoeken heb ik toch een aantal APs gevonden:

De 3Com® OfficeConnect® Wireless 11g Access Point:
Afbeeldingslocatie: http://www.3com.com/images/products/en_US/prd_lg_3crwe454g72.gif

De Linksys WAP54GWireless-G Access Point:
Afbeeldingslocatie: http://www.linksys.com/products/imagelib2/wap54gv1.1.jpg

De Asus WL-300g Wireless Access Point:
Afbeeldingslocatie: http://usa.asus.com/products/communication/wireless/wl-300g/wl-300g_m.jpg

Wat zijn de algemene opinies over deze producten? Qua prijs zijn ze ongeveer gelijk evenals qua standaard features, dus de vergelijking zal vooral moeten gaan over extra functies, firmwares van de fabrikant, beveiling etc. Vooral op het gebied van beveiling is het nogal onduidelijk. Zeker met alle varianten op WPA. Ook lijkt het niet mogelijk te zijn met deze APs om een VPN op te zetten? Daar moet ik dan zeker weer een router-variant voor hebben (bijv deze van linksys)?

Dus, heeft iemand (goede of slechte) ervaringen met een van deze producten? En heeft iemand een VPN opgericht op zijn netwerk (zo ja, met welke producten?). Ook verdere ervaring over de ondersteuning van de fabrikant (bijv firmware upgrades met nieuwe features) is zeer welkom.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
in de search is een heleboel te vinden over wireless AP's, kijk ook eens in -=: Het grote Wireless Topic (Deel II) :=-

Verder is het misschien een idee om de handleidingen van de AP's te downloaden en door te lezen.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik zou ook nog even naar Sweex kijken. Een collega van me heeft een Sweex access point op kantoor geinstalleerd, en die had beter bereik door het pand heen dan de Linksys die al eerder besteld was. Daanaast is de prijs aangenamer...

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:41

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik heb het asus wl 300g ap.

Goed bereik, door de hele tuin haal ik een zeer goede verbinding, dat tot op zo'n 40 meter.
Als beveiliging heb ik gefiltert op MAC adres, SSID broadcasting uit en 128 bits WEB encryptie aan staan.

Alles is makkelijk in te stellen en ben er heel tevreden over :)

Last.fm

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05 18:02
Ik heb zelf de 3Com Acces Point. Ik ben hier zelf erg tevreden mee. Er zit een duidelijk menu in, MAC filtering, WEP e.d. Ik heb een bereik van zo'n 50 meter rond het huis. Ik heb hem zelf de middenverdieping staan en heb zowel op zolder als beneden in de tuin nog 65% bereik.
3Com staat ook bekend om zijn goede spullen, maar de rest van de AP die je aanbrengt zijn ook niet verkeerd hoor. Ik zou iig niet voor Sweex gaan :X . Dat zijn in mijn ogen de meest kansloze AP die er zijn. Die gasten haden niet in netwerk apparatuur moeten gaan is mijn idee... Ik heb een vriend met zo'n raar ding, maar hij heeft alleen maar probs..
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:40
Senao.. beste bereik van alle consumenten accesspoints.

Verwijderd

Topicstarter
Die "het grote dit en dat" topics vind ik echt heel echt onoverzichtelijk, dus daar heb ik niet veel uit kunnen halen. Bovendien lijkt daar iedereen langs elkaar te praten.

Het bereik is voor mij niet een heel belangrijk punt, meer gaat het mij om beveiling en algemeen gebruiksgemak. Uiteraard wil ik wel een goede verbinding, maar ik heb geen tuin om mijn laptop in te gebruiken.

Iedereen schijnt hier WEP te gebruiken, terwijl dat protocol gekraakt is? Niemand gebruikt hier WPA encryptie of heeft een VPN opgezet? Vooral op dat gebied ben ik geintresseerd in ervaring, omdat de informatie daarover nogal beperkt is (zoals alle verschillende vormen van WPA bijvoorbeeld).

Hoe zit het trouwens met de software die je nodig hebt om de producten te gebruiken? Het liefst wil ik niet allerlei gare programma's moeten gebruiken om een connectie te maken of configuraties te veranderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2004 14:27 ]

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 12:01
Nee, je kunt naar alle ap's gewoon connecten via je xp install.

Verder ondersteund de 3com WPA

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 14:21:
Iedereen schijnt hier WEP te gebruiken, terwijl dat protocol gekraakt is? Niemand gebruikt hier WPA encryptie of heeft een VPN opgezet? Vooral op dat gebied ben ik geintresseerd in ervaring, omdat de informatie daarover nogal beperkt is (zoals alle verschillende vormen van WPA bijvoorbeeld).
Ik heb vorige week een draadloos netwerk bij een klant opgezet met dat Wireless AP van Linksys. Voor de beveiliging heb ik gekozen voor WPA/TKIP. Dit werkte van de eerste keer. Laptop was een Toshiba Satellite met Centrino en Windows XP SP2.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:38

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 14:21:
Ik vind het zo jammer dat er zo veel mensen paranoia doen over het feit dat WEP niet het beste encryptie systeem is.

Maar voor consumenten is het een perfect systeem. Ik heb zelf wep128 aanstaan en gebruik het puur als afschrikmiddel. Want denk je nu echt dat iemand 4 dagen lang, met een bestelbusje, voor je huis gaat staan om die code te gaan hacken. Een beetje wardriver of spammer rijdt wel 100 meter door voor een open AP.

Ik lach me helemaal kapot met die mensen die geen wep aan hebben staan. Maar alleen SSID broadcast uit hebben, en mac filter aan hebben staan. Dat is 5 minuten werk om binnen te komen :D :*)

AKA Rinkel weblog

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 11:34
IJnte schreef op 17 oktober 2004 @ 13:35:
Ik zou iig niet voor Sweex gaan :X . Dat zijn in mijn ogen de meest kansloze AP die er zijn. Die gasten haden niet in netwerk apparatuur moeten gaan is mijn idee... Ik heb een vriend met zo'n raar ding, maar hij heeft alleen maar probs...
Ik heb ook een Sweex AP, werkt perfect en nog nooit problemen mee gehad..
Natuurlijk weet ik dat Sweex over het algemeen bagger produceert, maar dit AP werkt nu al 1,5 jaar perfect stabiel, valt nooit weg, signaalsterkte is over het algemeen best sterk. Ik heb rond het hele huis verbinding ermee....

• Arie-Kanarie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04 15:56

Arie-Kanarie

Een keer wat anders

Psboy schreef op 18 oktober 2004 @ 11:31:
[...]

Ik heb ook een Sweex AP, werkt perfect en nog nooit problemen mee gehad..
Natuurlijk weet ik dat Sweex over het algemeen bagger produceert, maar dit AP werkt nu al 1,5 jaar perfect stabiel, valt nooit weg, signaalsterkte is over het algemeen best sterk. Ik heb rond het hele huis verbinding ermee....
Ik hoor idd meer mensen "klagen" over sweex (niet alleen netwerkprodukten) dat het goedkoop en gaar is, maar zelf nog nooit last van gehad. volgens mij heb je net pech als je sweex niet werkt (is toch ook garantie)

Maar nu ff wat meer ontopic:
Ik ben ook op zoek dus vind dit een goed topic. Ben het met de TS eens dat er weinig te vinden is of het is 2003 of eerder. En idd in de "Grote dit en dat topics" wordt nogal eens door en langs elkaar gepost.
Dus kom maar met jullie tips over goede (en slechte) AP's

Software ontwikkelen in de Achterhoek voor leuke klanten door heel Nederland? Klik hier

Pagina: 1