[XP] 50% CPU Load zonder het bijbehorende process

Pagina: 1
Acties:

• Diddle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hallo mensen,

op mijn moeders PC waar ik ongeveer 1,5 maand geleden SP2 op geinstalleerd heb, doet zich een raar verschijnsel voor.
Zonder dat er een process of programma is dat de CPU gebruikt, is er toch 50% load en dit zorgt ervoor dat het booten ruim twee minuten duurt en het starten van IE al gauw 10 seconden...
Een plaatje: (mijn moeder wilde anoniem blijven, dus haar naam is eruit gehaald 8)7
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/w.dahmen/CPULoad.jpg

Ik had meteen na de install van SP2 al wel door dat het takketraag was geworden, maar ik ontdekte gister pas waarom.
Wat ik al heb geprobeerd:
  1. Full system virusscan - Norton Antivirus 2004
  2. Full system spy/adware scan - Spybot S&D & Ad-aware
  3. Zoeken op GoT, Google, you name it...
  4. Laatste BIOS van Mobo
  5. HijackThis = Log hier
De specs:
Intel P4 2,8 Ghz 800 Mhz HT
ASUS P4C800 Deluxe
2x 256 Kingston HyperX spul
Radeon 9600XT << daar zal het wel niet aan liggen, maar toch...
Brander, dvdspeler en verder al het standaard spul wat een pc nodig heeft :)

Het gekke is ook dat er niet een van de virtuele processors voor 100% gebruikt wordt, nee, ze worden allebei voor de helft gebruikt.
Het enige wat ik nu nog kan bedenken is een format, maar daar wilde ik mee wachten, want misschien dat jullie een oplossing weten.

Bij voorbaat dank. :)

Aangezien ik denk dat dit aan een programma ligt of aan Windows post ik het hier maar, als een modje een betere suggestie heeft, hoor ik het graag. :P

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Doe in de grafiek eens 'View' -> Show Kernel time ? Is die 50% volledig rood ? :)

• Diddle
  • Niet online
Ja, volledig rood... is dat goed of slecht? :+

• elevator
  • Niet online

elevator

Dat betekent dat 'een' driver veel CPU tijd in beslag neemt - vermoedelijk een driver update dus die je hebt uitgevoerd of kapotte hardware :)

Je zou eens kunnen proberen om in een command console het programma 'kernrate' te starten - om te zien of dat daar een bepaalde driver je opvalt als veel CPU hoggend? :)

• Diddle
  • Niet online
Euh, ik heb kernrate gedownload van de MS site, maar nu als ik kernrate.xls open/'start' krijg ik een error dat hij de columnwidth niet kan instellen...
Is dit het goeie programma? Of is deze Excel nu ook fout bezig.
Btw, is het slim als ik nu even memtest ga draaien?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Geheugen lijkt me niet de oorzaak -> memtest draaien zal wel niks opleveren.

Zet eens tijdelijk je netwerkverbindingen of netwerkkaarten (LAN, WLAN, Firewire, ....) uit en kijk of dat het probleem oplost.
Bijvoorbeeld bepaalde wazige netwerkkaartjes die op Autodetect staan qua verbindingssnelheid (10, 100mbit, ...) leveren wel eens dit soort problemen op, vaak met bijv. een driver van de fabrikant ipv. de generieke (Windows meegeleverde) driver op te lossen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Diddle
  • Niet online
Ik heb een onboard ethernetpoort en als ik de verbinding disable, dan blijft de CPU op 50% rekenen...

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup >> die hoort er iig niet lijkt me zo die is voor Nvidia. Drivers van Nvidia al uninstalled? Hoe is verder je IDE/SATA config? Waar zit wat aangesloten?

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 10:49

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

en even ttussendoor, want ik heb ongeveer hetzlfde probleem
moet ik nog los de VIA 4in1 drivers installeren als ik een schone XP install heb gedaan, of zitten die al in SP2?
Ik krijg namelijk niet de melding dat bepaalde apparaten nog niet geinstalleerd zijn (USB etc. zijn ok)

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• elevator
  • Niet online

elevator

Kernrate zit in de Windows Support Tools (click) - en kan je zo uitvoeren op een command console :)

Wat jij hebt gedownload is de kernrate viewer - een tool om de gegevens te interpreteren :)

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
DIt heb ik een tijdje geleden ook gehad, ook vlak na sp2.
Heb toen maar opnieuw geinstalled + raid array eraf.

Ik kreeg wel weinig reacties :( ...

• Diddle
  • Niet online
Ik snap echt niet hoe dat kernrate werkt... ik heb nu al 10 minuten zitten prutsen ermee, maar ik krijg alleen de melding dat ik het met ctrl-c kan afsluiten... zou je mss willen posten welke parameters ik moet gebruiken? Thx. :)
Ik ga nu even de nVidia drivers eraf gooien, want die zitten er idd nog op.

• elevator
  • Niet online

elevator

Je moet idd kernrate opstarten - even een tijdje laten lopen, vervolgens druk je op CTRL+C en post de output die je vervolgens krijgt dan even hier - misschien(!) dat we daar wat van kunnen afleiden :)

• Diddle
  • Niet online
De module intelppm heeft 69% van de hits gemaakt en de module hal 19% van de hits.
Wat het helemaal inhoudt weet ik niet, maar het klinkt veel. :)

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Disable anders eens wat dingen die opstarten in msconfig, zo moet je er denk ik ook achter kunnen komen wat het is, als het zoiets is.

edit: misschien handig om te vertellen dat ik dit probleem ook heb gehad. :P (Kon soms tot aan kwartieren niets doen dan ctrl+alt drukken om mijn muis ook maar te kunnen bewegen) Toen werd ik het zat en zette gewoon alles af, en zette een paar dingen weer aan, en sindsdien heb ik er zelden/nooit last meer van.

[ Voor 55% gewijzigd door Iet op 17-10-2004 14:32 ]

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Zou je eens kunne kijken in de Control Panel bij "Power Options". Staat de "Power Scheme" toevallig op "Portable/Laptop"?

• Diddle
  • Niet online
Hij staat idd op portable/laptop. Ik heb hem nu op always on gezet.
In MSconfig staan alleen Rundll.exe met ptipbm.dll aan ofzo, Messenger en Norton.
Ik ga nu alles uitzetten, kijken of het werkt.

• Diddle
  • Niet online
Nou, nu alles uit in MSconfig, alle symantec en norton services ook gedisabled en NOG 50% cpu load all the time...
Ik denk dat ik vanavond maar ga formatteren... begin het nu wel zat te worden...

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:46

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
kan komen door de ATI CCC (Catalyst Control Center) heb je die geinstalleerd? want die neemt bij mij heel wisselvallig weinig of veel geheugen :S... dus ik pleur het er maar weer vanaf :) doe gewoon de oude Control Panel terug.. ik denk wel dat het het slimst is om te formatten... ff dingen backupen enzo, is misschein ook handig als je n slipstreamede versie van XP SP2 gaat installeren, werkt veel sneller...

hier kan je vinden hoe je dat moet doen, is niet al te moeilijk :)...

[ Voor 15% gewijzigd door BiG-GuY op 17-10-2004 15:35 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Diddle
  • Niet online
BiG-GuY schreef op 17 oktober 2004 @ 15:34:
kan komen door de ATI CCC (Catalyst Control Center) heb je die geinstalleerd? want die neemt bij mij heel wisselvallig weinig of veel geheugen :S... dus ik pleur het er maar weer vanaf :) doe gewoon de oude Control Panel terug.. ik denk wel dat het het slimst is om te formatten... ff dingen backupen enzo, is misschein ook handig als je n slipstreamede versie van XP SP2 gaat installeren, werkt veel sneller...

hier kan je vinden hoe je dat moet doen, is niet al te moeilijk :)...
Ja, ik was al bezig met slipstreamen, de vorige was niet goed gelukt, overal mijn naam een aangezien het voor mijn moeder is, zijn de games WEL nodig enzenz, toch bedankt. :)
En ATi CCC erafgooien helpt niet... :/

• Diddle
  • Niet online
Nou, ik heb hem geformatteerd via het booten van de XP cd, maar nu formatteert hij wel en zegt ie ook dat ie alle bestanden naar de hdd copieert, maar dan, na het opnieuw opstarten, hangt ie gewoon, blauwkleurig scherm, met alleen maar een beweegbare muis, verder niets... :? Heb het met ntfs en fat geprobeerd, en vervolgens nog eens met een oude winxp versie zonder sp2, maar nee hoor, niets.
Ik denk dat ik hem morgen maar naar de computerboer breng hier, want ik nog nooit zoiets meegemaakt en ik heb ook niet veel hoop meer.
Als jullie nog suggesties hebben, hoor ik het graag. :)
Pagina: 1