Ik draai nu op een pc met Windows XP Pro, waarop ik een domein wil zetten; kortom een server. De reden hiervoor is dat je dan op elke pc in mijn netwerk kan inloggen op een account. Maar hóe ik het domein moet installeren is mij een raadsel. Weet iemand dit wel, zoja, hoe?
Daarvoor heb je windows 2000 server of windows server 2003 voor nodig. Die xp machine kan enkel lid zijn van domein (althans bij pro versie) en geen domaincontroller.
En de aanschaf van 'n Windows Server licensie is behoorlijk duur (zie bv.: Microsoft Windows 2000 Server (OEM, UK, 5 users): 687,- euro), dus als het maar voor thuis is .... zou ik er goed over nadenken alvorens op aanschaf over te gaan.
Als het niet echt nodig is, zou ik het niet doen. Bovendien moet je ook nog aardig lezen e.d. om 'n domein op te kunnen zetten & daarom zou je dat beter eerst doen.
Tip: KB 324753 - HOW TO: Create an Active Directory Server in Windows Server 2003.
Als het niet echt nodig is, zou ik het niet doen. Bovendien moet je ook nog aardig lezen e.d. om 'n domein op te kunnen zetten & daarom zou je dat beter eerst doen.
Tip: KB 324753 - HOW TO: Create an Active Directory Server in Windows Server 2003.
United we stand, and divided we fall
Ik dacht wel dat je ook een Linux machine met samba kon gebruiken om een domaincontroller aan te maken, dat kan je anders wel overwegen.
Oke. Bedankt, maar nog iets: ik draai nu dus onder XP Pro. Is het uberhaupt mogelijk om een domein te installeren onder XP Pro? Zo ja, hoe?
Voor een domein controller heb je een serverversie van Windows nodig of je moet zoals gezegd met Samba gaan werken op een unix(-variant) systeem.
Verwijderd
nee, is simp[elweg niet mogelijk, dus of windows server, of linux. Denk dat voor de meeste snel de keus gemaakt is, linux. Een enkeling kan windows server veroorloven, of (zoals ik) hem legaal gratis draaien.
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 13:29:
Is het uberhaupt mogelijk om een domein te installeren onder XP Pro? Zo ja, hoe?
Simpel : nee dusTom_G schreef op 17 oktober 2004 @ 11:47:
[...]
Die xp machine kan enkel lid zijn van domein (althans bij pro versie) en geen domaincontroller.
* Bud_s spuit11
[ Voor 3% gewijzigd door Bud_s op 17-10-2004 13:33 ]
Nou; dat is opzich geen probleem. Ik denk dat ik er voor hoogstens €20,- aan kan komen. Maar bedankt verder!Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 13:32:
nee, is simp[elweg niet mogelijk, dus of windows server, of linux. Denk dat voor de meeste snel de keus gemaakt is, linux. Een enkeling kan windows server veroorloven, of (zoals ik) hem legaal gratis draaien.
En waarom ik een domein wil? Omdat ik met best veel pc's werk, (dus niet een, ik heb het tot nu toe alleen over de pc gehad die ik als server wil laten werken), is het dus handig dat je op elke pc bij hetzelfde account kan.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2004 13:40 ]
Goede vraag inderdaadHielkeJ schreef op 17 oktober 2004 @ 13:38:
Een andere vraag, waarom wil je eigenlijk op een domein als je maar 1 pc hebt?
Ik had vroeger ook een domein en niet eens een werkstation daarbij
Ik stel voor dat je eerst eens zoekt bij Microsoft naar 'Active Directory' of iets in de trant van 'domain'. Hier heb je dus een Server-editie van Windows voor nodig.
En lees meteen Starten van topics in NT *lezen* eens door over wat je moet doen alvorens een topic te starten
En lees meteen Starten van topics in NT *lezen* eens door over wat je moet doen alvorens een topic te starten
Tijd voor een nieuwe sig..
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()