probleem: xp installeren op sata schijf

Pagina: 1
Acties:

• supern0va
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb een probleem met het installeren van xp op een systeem met 2 sata drives. IK weet dat hier meer problemen mee bestaan, maar ik geloof dat mijn geval anders is. Daarom open ik een nieuwe post, daarom geef ik ook een gedetailleerde beschrijving van de situatie. Hopelijk kan iemand een oplossing aandragen, want ik ben 'out of options'.

Een paar dagen geleden heb ik mijn nieuwe pc opgehaald:

athlon 64 3500+
asus a8v deluxe
1 gb geheugen
2 harde schijven:
WD raptor 36 gb
Maxtor 250 gb
beide zijn SATA schijven, raptor wil ik gebruiken om windows op te draaien.

In eerste instantie wist ik niet dat xp sata drives niet automatisch herkent. Ik terug naar die pc-zaak. (moest ik sowieso heen want ze waren vergeten de floppy drive in te bouwen :s) In die zaak hebben ze de juiste drivers van de CD van het mobo op diskette gezet, en met een (originele) windows cd de boel geinstalleerd. Dat werkte. Ze hebben de pc achteraf weer geformatteerd, ik moest mn eigen windows installeren.

Thuis gekomen, meteen geprobeerd te installeren. De pc boot van de cd, ik druk op F6 om third party drivers voor mijn harde schijf te installeren en ik stop de diskette met de werkende drivers in de diskdrive. Dat ging goed, windows herkende de drivers. Ik druk op enter en kom in dat scherm waar je kan kiezen om windows te installeren, een bestaande installatie te repareren of af te sluiten. So far so good. Ik kies voor 'windows installeren' en de setup begint de benodigde files te kopieren. [++] De pc restart, ik doe niets bij het scherm 'druk op een toets om te starten vanaf de cdrom', en de setup van windows gaat automatisch verder. Prachtig. Toen de setup klaar was, kon ik in windows komen. Je zou zeggen, wat is het probleem dan? Toen windows werkte heb ik een keer gereboot. Dat ging zonder problemen.
Vanaf hier is mijn geval anders dan dat van anderen, geloof ik. Tenminste, ik heb zat topics gelezen van mensen met dezelfde problemen maar die hoefden alleen de juiste drivers te installeren.
[**] Toen ik nog een keer rebootte, wilde windows namelijk niet meer opstarten. Ik kreeg de mededeling 'improper boot device', of iets dergelijks. Ik kon alleen van cdrom en diskette booten. Dus ik stop de cd in de lade en druk op reset.
(vanaf hier zal ik uitgebreid beschrijven wat op mijn scherm komt te staan)

Ik zie het scherm met het logo van mijn moederbord en 'pres del to run setup'.
daarna een scherm met wat informatie. (ik weet niet of die relevant is, maar voor het geval dat zet ik het er maar bij...)

VIA technologies, inc. via vt8237 serial ata raid bios setting utility v2.01
copyright (c) via technologies enz enz

Scan devices, Please wait...
Press <tab> key into user window!
Serial_ch0 master: wdc wd360gd-00fna0
Serial_ch1 master: maxtor 6y250m0

Daarna een scherm:

Fasttrak 378 (tm) bios version 1.00.0.37
(c) 2003 promise technology, inc. All rights reserved.
Scanning IDE drives........

No drive attached to FastTrak controller, the BIOS is not installed

Daarna een scherm met links bovenin een knipperernd streepje, dit blijft meer dan 20 sec knipperen, onderwijl beginnen plotseling de HD en de CD drive kabaal te maken. Daarna een zwart scherm dat blijft staan voor meer dan 30 sec, de HD en CD drive maken herrie en er verschijnt een boodschap:
"De hardwareconfiguratie wodt gecontroleerd..."
Die boodschap blijft ook weer een halve minuut staan.
Weer een zwart scherm, de CD drive maakt kabaal en wordt dan stil. Het zwarte scherm blijft vier (VIER!) minuten staan, daarna maken de CD en HD drive weer kabaal en start de windows setup opnieuw.
Ik kan weer op F6 drukken om third party drivers te installeren, of gewoon naar het installeren / repareren / afbreken scherm gaan en op enter drukken om windows te installeren. In het laatste geval zegt de setup dat er geen harde schijven in het systeem zitten, en moet ik op F3 drukken om te restarten. Als ik op F6 druk en drivers installeer, herkent de setup wel harde schijven en kan ik kiezen om windows te installeren. Dat gaat goed tot het punt dat ik eerder met [++] heb aangegeven, daarna reboot het systeem en kom ik bij [**] terecht.

Ik heb alles geprobeerd dat ik kon verzinnen. Andere drivers voor die harde schijven, in de BIOS klooien met boot-volgordes, bij 'onboard devices configuration' met de instellingen van de onboard promise controller gerotzooid, enzovoort.
Het fustrerende is dat windows in die pc-zaak heeft gewerkt, en bij mij thuis ook totdat ik voor de 2e keer rebootte.
Het zou zonde zijn als mijn nieuwe pc straks door de ruit gaat vliegen. Kan iemand me helpen?

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Heb de HD wel bij de via controller als ''boot'' ingesteld?
VIA technologies, inc. via vt8237 serial ata raid bios setting utility v2.01
copyright (c) via technologies enz enz

Scan devices, Please wait...
Serial_ch0 master: wdc wd360gd-00fna0
Serial_ch1 master: maxtor 6y250m0
Hier dus.

ik zou die pc niet uit het raam gooien, dat vind jij en je pc niet leuk ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Koekje op 17-10-2004 10:44 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

Een hele tijd geleden heb ik ook zoiets dergelijksgehad, ik weet niet meer precies hoe het ging maar zal het zo goed mogelijk proberen.

Ik had toen een sounblaster live 1024 kaart in mn pc zitten, de dos drivers (die standaard geinstalleerd worden) van deze kaart gebruikten hetzelfde IRQ van mijn onboard promise RAID controller toen.
Ik geloof dat hij de eerste keer wel in windows opstarte maar dan meteen bij de eerste reboot stopte, omdat toen de drivers standaard door windows geinstalleerd werden. Heb het toen kunnen verhelpen door de exe file van de dos driver te verwijderen.
Misschien kan je kijken welke apparaten op welke IRQ's zitten. (schermpje net na het starten van de pc wat uit twee vierkantjes bestaat met daarin de gegevens die je nodig hebt. Dan moet je even kijken welke apparaten hetzelfde IRQ hebben als je VIA controller.

• supern0va
bonzaibuddy schreef op 17 oktober 2004 @ 10:36:
Heb de HD wel bij de via controller als ''boot'' ingesteld?

[...]
Hier dus.

ik zou die pc niet uit het raam gooien, dat vind jij en je pc niet leuk ;)
bonzaibuddy,
bedankt voor je reactie. Zou je duidelijker kunnen uitleggen wat je bedoelt? Ik ben betrekkelijk noob, leg dus bv. ff uit waar ik kan controleren of de HD bij de VIA controller als "boot" is ingesteld. Thx!

chickenslayer: zelfde verhaal. Maar toch bedankt voor de reactie.

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

supern0va schreef op 17 oktober 2004 @ 11:02:
[...]

bonzaibuddy,
bedankt voor je reactie. Zou je duidelijker kunnen uitleggen wat je bedoelt? Ik ben betrekkelijk noob, leg dus bv. ff uit waar ik kan controleren of de HD bij de VIA controller als "boot" is ingesteld. Thx!

chickenslayer: zelfde verhaal. Maar toch bedankt voor de reactie.
In 'het bios' van de via controller, kan je een schijf als ''boot'' instellen. even kijken waar die optie zit ;) ik vermoed eigelijk een driverprobleem/conflict. ivm ''controleren van hardware configuratie''. en het dan vast lopen, maar ik kan niet gokken wat het
is. :)

maar je zegt het zelf al: je bent nog een newbie: je hebt die pc laten bouwen door die winkel, ga er na toe en leg je probeem nogmaals zo uit, ze kunnen dan vast wel helpen: dat hoort gewoon bij de service.

[ Voor 5% gewijzigd door Koekje op 17-10-2004 11:17 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-03 22:56
Uitleg1:
Je moet in het normale BIOS opgeven waarvandaan je moet booten. Normaal is dat IDE-1. Bij jou is dit waarschijnlijk SCSI of RAID o.i.d. Dan gaat het eerste bios op zoek naar de tweede bios die aanwezig isop de RAID/SCSI controller(deze heeeft een apparte BIOS) Maar die kaart weet niet welke hard disk de goede is(er hangen er namelijk nu twee aan) Nu moet je dus instellen in het tweede BIOS welke hard disk moet worden gestart.

Je moet dus tab drukken om in het tweede BIOS te komen.

Uitleg 2:
Je hebt in een normale PC 15 IRQ's (meer informatie te vinden op internet/search) Elk apparaat heeft een IRQ nodig om te werken. Als er te weinig IRQ zijn krijg je problemen. Er zijn oplossingen voor dit probleem dat je wel alles aan de praat kan krijgen, maar dat is doorgaans nog steeds niet ideaal. Het maakelijkst wat je kan doen is in het eerste BIOS gaan en dan alle apparatuur wat je niet gebruikt disabelen(denk aan LPT-com poorten en de fasttrack RAID)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• supern0va
h.edink,
duidelijke uitleg, dankjewel.
Ik heb op tab gedrukt en ik kwam in een scherm waar ik een raid configuratie kon instellen. Daar zag ik "Select Boot Array" staan. Ik weet niet of je bedoelt dat ik daar moet instellen van welke schijf windows boot? Het slechte nieuws is namelijk dat ik wel op enter kan drukken als "Select boot array" geselecteerd is, maar dan gebeurt er niets. In de onderste helft van het scherm staan wel de twee schijven. (Allebei als 'master' aangeduid'.) Maar ik kan dus niet een van die schijven selecteren.
Of komt dat doordat een array eerst aangemaakt moet worden, voordat je 'm kan selecteren? Dat lijkt logisch, maar het is in tegenspraak met wat je zegt. Tenminste, ik hoef toch geen raid array aan te maken voordat ik (zonder raid!) sata schijven kan aansturen?

• RoyalFlusher
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Ik zal er zelf maar niet teveel op ingaan. Want alhoewel ikzelf geen n00b ben ben ik ook een tijd zoet geweest om hetzelfde te bereiken als wat jij nu probeert.

Mijn configuratie is ongeveer hetzelfde als die van jou (qua moederbord en hd's dan). In mijn geval bleek het dat het met Windows XP niet aan de gang te krijgen was doordat ik een 'te oude' versie Windows XP-installatie CDrom gebruikte. Dus zonder servicepack 1 of 2 erop. Na aanschaffing van Windows XP met service pack 2 lukte het installeren feilloos.

1 opmerking: Beide HD's had ik geconfigureerd als een RAID array op de controller die jij nu niet gebruikt hebt, die Promise 378 controller. Daarvoor heb ik met Makedisk een installatiediskette gemaakt met de juiste drivers voor de installatie van XP.

Division BrabanderT

• FireWood
supern0va schreef op 17 oktober 2004 @ 11:41:
h.edink,
duidelijke uitleg, dankjewel.
Ik heb op tab gedrukt en ik kwam in een scherm waar ik een raid configuratie kon instellen. Daar zag ik "Select Boot Array" staan. Ik weet niet of je bedoelt dat ik daar moet instellen van welke schijf windows boot? Het slechte nieuws is namelijk dat ik wel op enter kan drukken als "Select boot array" geselecteerd is, maar dan gebeurt er niets. In de onderste helft van het scherm staan wel de twee schijven. (Allebei als 'master' aangeduid'.) Maar ik kan dus niet een van die schijven selecteren.
Of komt dat doordat een array eerst aangemaakt moet worden, voordat je 'm kan selecteren? Dat lijkt logisch, maar het is in tegenspraak met wat je zegt. Tenminste, ik hoef toch geen raid array aan te maken voordat ik (zonder raid!) sata schijven kan aansturen?
De omschrijvingen zijn vaak niet tactisch als je met controllers zit te werken, maar het is wel de goede optie, hoe het precies moet weet ik niet, staat hopelijk in het moederbordboekje.

Het klopt dat ze alle twee master zijn, je hebt namelijk geen slave bij SATA
Er van uitgaand dat de raptor de boot-schijf moet zijn(lijkt mij logisch) moet de boot optie staan bij de "wdc wd360gd-00fna0" schijf.

• supern0va
@ royalflusher: hm... ik zal eens proberen om die harde schijven op de andere controllers aan te sluiten.
In tussentijd, heeft iemand een gegarandeerd-werkend programma om mee te booten van floppy en alle schijven te formatteren? Toen ik de eerste keer probeerde om windows te installeren, lukte dat, zoals ik in mn openings post heb gezet. Dat wil ik nu nog een keer bereiken, dus lijkt het me logisch om alle data te wissen. Of heeft iemand een betere suggestie?

@ h.edink: waar kan ik achterhalen waar die boot optie staat? Of hoort dat in die 2e bios te staan? Daar staat namelijk niets. Van de twee schijven staat de volgende informatie aangegeven:

channel, de ene op serial_ch0 Master, de ander op 1

drive name, de namen van de schijven dus.

array name, met daaronder niets. Er bestaat dus nog geen array

Mode, bij beide staat SATA aangegeven, da's logisch

Size(GB), resp. 34.47 en 233.76 GB

Status, Hdd bij beide

[ Voor 36% gewijzigd door supern0va op 17-10-2004 11:56 ]

• FireWood
supern0va schreef op 17 oktober 2004 @ 11:50:
@ royalflusher: hm... ik zal eens proberen om die harde schijven op de andere controllers aan te sluiten.
In tussentijd, heeft iemand een gegarandeerd-werkend programma om mee te booten van floppy en alle schijven te formatteren? Toen ik de eerste keer probeerde om windows te installeren, lukte dat, zoals ik in mn openings post heb gezet. Dat wil ik nu nog een keer bereiken, dus lijkt het me logisch om alle data te wissen. Of heeft iemand een betere suggestie?

@ h.edink: waar kan ik achterhalen waar die boot optie staat? Of hoort dat in die 2e bios te staan? Daar staat namelijk niets. Van de twee schijven staat de volgende informatie aangegeven:

channel, de ene op serial_ch0 Master, de ander op 1

drive name, de namen van de schijven dus.

array name, met daaronder niets. Er bestaat dus nog geen array

Mode, bij beide staat SATA aangegeven, da's logisch

Size(GB), resp. 34.47 en 233.76 GB

Status, Hdd bij beide
floppy: www.bootdisk.com

Je moet in het eerste BIOS(del) RAID/SCSI o.i.d. hebben staan in de tweede(tab) moet de WD geslecteerd zijn, helaas kan ik he niet verder uitleggen i.v.m. het feit dat elk moederbord anders is, en ik heb jou moederbord niet, dus ik kan het zelf niet stap voor stap uitleggen. Het moederbordboekje helpt hopelijk voldoende.

• supern0va
Ik ga een andere XP CD proberen, een waar SP1 al op staat geinstalleerd. Als dat niet werkt geef ik wel weer een gil. Dank jullie wel voor jullie hulp.

ps. ik heb niet kunnen vinden wat je (h.edink) bedoelt met het 2e tabblad. Als die andere XP CD niet werkt, ga ik daar weer verder mee.
nogmaals bedankt!

Verwijderd

Kheb hetzelfde probleem gehad, heb dezelfde pc als jou, alleen een 3400,, maar vanaf dat ik service pack2 installeer heb ik jouw probleem ook, ik neem aan dat je windows geïnstalleerd hebt, en dan beginnen updaten bent, kijk een na of je niet juist SP2 geïnstalleerd had, mijn oplossing: Gewoon SP2 niet installeren...

sTeViE

• supern0va
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 12:43:
Kheb hetzelfde probleem gehad, heb dezelfde pc als jou, alleen een 3400,, maar vanaf dat ik service pack2 installeer heb ik jouw probleem ook, ik neem aan dat je windows geïnstalleerd hebt, en dan beginnen updaten bent, kijk een na of je niet juist SP2 geïnstalleerd had, mijn oplossing: Gewoon SP2 niet installeren...

sTeViE
stevie,
nee, ik heb windows xp niet geinstalleerd. Het probleem is juist dat ik windows niet KAN installeren. Maar misschien biedt een windows-cd _met_ SP1 of 2 er vooraf op geinstallerd, een oplossing... Dat ben ik nu aan het proberen.
Pagina: 1