Toon posts:

[HTS] Grote of kleine fronts? + vraagje receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na langdurig onderzoek en vele geluisterde speakers ben ik eindelijk tot de conclusie gekomen wat nou het beste is voor mij (kwa merk), er bestaat alleen nog wat twijfel rondom de verschillende maten in een serie.
Ik heb gekozen voor de Infinity Beta serie, en nu twijfel ik alleen nog bij de fronts, aangezien ik veel muziek draai (dus stereo) hecht ik hier veel waarde aan.
De rears worden de Beta 10's, en de Center wordt de Beta C250.

Bij de fronts is er dus de keuze uit de Beta 40 en 50:

beta 40 Specs:
Frequency Range : 40Hz - 40kHz (-6dB)
Recommended Amplifier Power : 10 - 200 Watts
Sensitivity (2,83 V @ 1m) : 91dB
Nominal Impedance : 8 Ohms
Crossover Frequency : 600 Hz,3.2kHz;24dB/octave
Low-Frequency Driver : Dual 165mm (6-1/2") CMMD™, magnetically shielded
Mid Frequency Driver : 130mm (5") CMMD, magnetically shielded
High-Frequency Driver : 25mm (1") CMMD, magnetically shielded
Dimensions (H x W x D) : 950 x 250 x 333mm (37" x 9-13/16"x13-1/8")
Weight : 22.8kg (50.2 lb)

Beta 50 Specs:
Frequency Range : 30Hz - 40kHz (-6dB)
Recommended Amplifier Power : 10 - 250 Watts
Sensitivity (2,83 V @ 1m) : 91dB
Nominal Impedance : 8 Ohms
Crossover Frequency : 600Hz,3.3kHz;24dB/octave
Low-Frequency Driver : Dual 200mm (8") CMMD™, magnetically shielded
Mid Frequency Driver : 130mm (5") CMMD, magnetically shielded
High-Frequency Driver : 25mm (1") CMMD, magnetically shielded
Dimensions (H x W x D) : 1050 x 265 x 372mm (41-5/16" x 10-7/16"x14-11/16")

Nu is de vraag, zijn de 50's niet iets te sterk voor de in verhouding kleinere rears en de center (en is het uberhaupt zinvol om extra geld te investeren in grotere frons), aangezien mijn budget het niet toelaat die ook te veranderen naar een grotere in de serie.

Tweede vraag is over de keuze van een receiver, heb nu 2 receivers in gedachte, de sr4400 (http://www.marantz.com/ne...nt=eu&bus=hf&prod_id=2485)
en de sr5400 http://www.marantz.com/ne...nt=eu&bus=hf&prod_id=2496). De elektronica man raadde mij de 5400 aan, maar is een 4400 niet voldoende voor deze set?

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Je moet een beetje vooruit kijken ook hé!
De SR-4400 kan best goed zijn voor deze set, maar als je de SR-5400 kan veroorloven, waarom niet dan? Heb je later al direct meer power achter de kiezen als je wat groters/beters/krachtigers van speakers wilt.

Zelfde geldt voor je speakers, je gaat misschien nu de kleinere speakers kopen, omdat je vindt dat de grote té zijn voor de rest van de set, en dan als je later de rest van de set wilt upgraden, moet je de fronts ook doen, want zij zijn dan ook te klein.

Ik zou alleszins zo redeneren..
En natuurlijk moet je luisteren, is het geluidsverschil tussen Beta 40 & 50, Sr-4400 & 4500 het prijsverschil waard?
Als je veel stereo luistert, zou ik alleszins goed nadenken over de voordelen van de Beta 50, of algemeen, een grotere speaker.

[ Voor 10% gewijzigd door TomSwinnen op 17-10-2004 00:39 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

tom ik ben het helemaal niet met je eens :P die sr-4400 lijkt mij prima voor deze set en als je later wilt upgraden dan ga je al snel naar een nieuwe reciever vanwege nieuwe geluids formats.
als je zwaardere fronts aan wilt sluiten dan kun je ook een losse eindtrap daar voor kopen.
en die zwaardere fronts hoeven het niet perse beter te doen in stereo dat licht ook heel erg aan je kamer en hoe je daar je power kwijt kunt.

@ ts
heb je de set al als een geheel gehoord ?
dan kun je het verschil horen tussen de fronts en de rears en dan is het makkelijk(er) beslissen.
ik zou het niet eens van het verschil tussen frnt en rear laten af hangen maar kijken welke het best in stereo zijn (dat was toch zo belangrijk)
neem je er trouwens geen sub bij???

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 01:33:
tom ik ben het helemaal niet met je eens :P die sr-4400 lijkt mij prima voor deze set en als je later wilt upgraden dan ga je al snel naar een nieuwe reciever vanwege nieuwe geluids formats.
als je zwaardere fronts aan wilt sluiten dan kun je ook een losse eindtrap daar voor kopen.
en die zwaardere fronts hoeven het niet perse beter te doen in stereo dat licht ook heel erg aan je kamer en hoe je daar je power kwijt kunt.
Achja, het was dan ook maar een redelijke algemene stelling ;)
Ikzelf heb het ook alla Eindtrap gedaan, ook omdat ik veel aan stereo doe.
Maar ik dacht in TS zijn geval, als je dan toch het geld hebt & de extra power is goed voor de set (moet je luisteren natuurlijk), waarom niet dan?

Zelfde bij de luidsprekers, als je het je kan veroorloven + het is positief, waarom niet dan?

Dat is nu eenmaal iets wat ik de TS niet kan vertellen, of het iets uitmaakt of niet, moet ie maar zelf uitzoeken ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Topicstarter
TomSwinnen schreef op 17 oktober 2004 @ 00:36:
En natuurlijk moet je luisteren, is het geluidsverschil tussen Beta 40 & 50, Sr-4400 & 4500 het prijsverschil waard?
Als je veel stereo luistert, zou ik alleszins goed nadenken over de voordelen van de Beta 50, of algemeen, een grotere speaker.
Nou ik moet wel zeggen, dat het geluidsverschil tussen de 40 en 50 zeker goed te horen is, vooral lagere tonen komen veel beter door bij de beta50, maar aangezien ik pas later geld investeer in een sub (die dus zeker wel gaat komen) vraag ik me af of het wel nodig is.
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 01:33:

@ ts
heb je de set al als een geheel gehoord ?
dan kun je het verschil horen tussen de fronts en de rears en dan is het makkelijk(er) beslissen.
ik zou het niet eens van het verschil tussen frnt en rear laten af hangen maar kijken welke het best in stereo zijn (dat was toch zo belangrijk)
neem je er trouwens geen sub bij???
Eindtrap? Ok daar moet ik nog even wat extra informatie over zoeken :)

M'n kamer is rechthoekig en ongeveer 28 (4,5x6,3) vierkante meter. Bij de plaatsing wordt de kamer geplitst, daarbij wordt ongeveer 16-18 vierkante meter gebruikt voor de opstelling.

Ik heb de hele set gehoord, dus inclusief center (c250), rears (10) en fronts (de 40 en 50's) aan een marantz sr5400 en een Harman Kardon AVR 430 maar zonder sub. Daarbij kwamen de 50's beter uit, maar zoals ik hierboven al zei, er komt ooit een sub die dat dan moet kunnen compenseren.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 14:03:
[...]
.. maar zoals ik hierboven al zei, er komt ooit een sub die dat dan moet kunnen compenseren.
Nooit zo redeneren!
Een sub mag geen verlies compenseren, hij mag alleen aanvullen. Als je sub moet compenseren voor iets, ben je bezig volgens het principe sub+satteliet. Bad Idea.

Ben weer veralgemenend bezig, maar you get my point... Zou dus maar voor de 50s gaan :)

Verwijderd

nu ben ik het weer helemaal met tom eens!
een sub moet niet gaan compenseren dus gewoon die 50's nemen

en idd tom als je toch geld genoeg hebt dan kun je idd wel die zwaardere reciever er bij kopen (er vanuitgaand dat het beter klinkt)

nou moet ik toch ff vragen wat is je bron apparaat?? (dvd, cd)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 00:11:
Nu is de vraag, zijn de 50's niet iets te sterk voor de in verhouding kleinere rears en de center (en is het uberhaupt zinvol om extra geld te investeren in grotere frons), aangezien mijn budget het niet toelaat die ook te veranderen naar een grotere in de serie.
Let er ook op dat je voor muziek luisteren alleen de fronts gebruikt, dus betere fronts is dan wellicht meer plezier bij het muziek luisteren. Verder kan je altijd voor de HTS-instelling de fronts wat minder volume laten produceren via de configuratie van je receiver om de fronts beter bij de rear/center te laten passen.

Waar je wel goed naar moet kijken is of de speakers niet te groot voor je luisterruimte zijn, maar de reacties lezende zal dat wel meevallen :)
Tweede vraag is over de keuze van een receiver, heb nu 2 receivers in gedachte, de sr4400 (http://www.marantz.com/ne...nt=eu&bus=hf&prod_id=2485)
en de sr5400 http://www.marantz.com/ne...nt=eu&bus=hf&prod_id=2496). De elektronica man raadde mij de 5400 aan, maar is een 4400 niet voldoende voor deze set?
Ik zou iig je oordeel niet op basis van de versterking, maar op basis van features laten vallen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:22

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 14:03:Ik heb de hele set gehoord, dus inclusief center (c250), rears (10) en fronts (de 40 en 50's) aan een marantz sr5400 en een Harman Kardon AVR [...]. Daarbij kwamen de 50's beter uit, [...].
Ik ben het met de rest eens, je eigen antwoord lijkt me duideliljk genoeg :Y)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag
  • Laatst online: 11:23

Jag

TomSwinnen schreef op 17 oktober 2004 @ 14:15:
[...]

Nooit zo redeneren!
Een sub mag geen verlies compenseren, hij mag alleen aanvullen. Als je sub moet compenseren voor iets, ben je bezig volgens het principe sub+satteliet. Bad Idea.

Ben weer veralgemenend bezig, maar you get my point... Zou dus maar voor de 50s gaan :)
Ik vind een sub eigenlijk nooit een goede aanvulling voor een stereo set, alhoewel er mensen zijn die dat niet met mij eens zullen zijn. Ik zou zeker voor echte full range speakers gaan voor de fronts als je stereo weergave van belang vindt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:22

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op 17 oktober 2004 @ 16:04:
[...]
Ik vind een sub eigenlijk nooit een goede aanvulling voor een stereo set, alhoewel er mensen zijn die dat niet met mij eens zullen zijn. Ik zou zeker voor echte full range speakers gaan voor de fronts als je stereo weergave van belang vindt.
Zeg nooit nooit ;) Sommige muziek gaat gewoon door tot 20 Hz. Een sub is dan wel een leuke toevoeging, aangezien de meeste normale vloerstaanders zo diep niet komen. Maar we zijn het nog wel eens hoor! Ik zou er nog altijd leuke fronts bij zetten. Voor vereweg de meeste muziek zijn lekker mooie frontspeakers gewoon prima, ook zonder sub.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag
  • Laatst online: 11:23

Jag

deepspace schreef op 17 oktober 2004 @ 16:23:
[...]

Zeg nooit nooit ;) Sommige muziek gaat gewoon door tot 20 Hz. Een sub is dan wel een leuke toevoeging, aangezien de meeste normale vloerstaanders zo diep niet komen. Maar we zijn het nog wel eens hoor! Ik zou er nog altijd leuke fronts bij zetten. Voor vereweg de meeste muziek zijn lekker mooie frontspeakers gewoon prima, ook zonder sub.
Heb in meerdere opstellingen geprobeerd een sub bij te plaatsen. En elke keer had ik het sub liever uit on the long run. Ik denk dat als je het echt goed wilt krijgen, dat je stereo sub nodig hebt, dichtbij de front speakers en dan netjes crossen (en evt delayen). Dan zou je er bij wijze van spreken een DSP moeten tussen hangen. Komt best kritisch die integratie van sub met de fronts :).

Dus idd, we zijn het eens: niet rekening houden met een sub die er later bij komt als je front speakers uitzoekt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 14:32:
nou moet ik toch ff vragen wat is je bron apparaat?? (dvd, cd)
Bron apparaten worden (waarschijnlijk) de Marantz DV4400, nog niet helemaal zeker omdat ik hier nog niet 100% onderzoek naar heb gedaan en ik eerst tijdelijk ff een cyberhome :| dingetje gebruik.
Daarnaast komt er wat DJ Gear aan te hangen, Pioneer cmx 3000 (http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=7290) in combi met een nieuwe Pioneer DJM 500 (die komt eraan).

Bedankt verder voor de duidelijke antwoorden, denk dat ik m'n keuze nu toch wel leg op de 50's, wordt alleen nog wel effe iets dieper in de buidel tasten :/
Om nog even terug te vallen op m'n 2de reply, dat compenseren dmv een sub was niet echt zo bedoeld, het was meer ter optionele aanvulling aangezien de fronts ook prima zelf kunnen voorzien in lage freqs. vooral de 50s.
En wat de receiver betreft, daar zal ik nog effe wat onderzoek naar doen en effe de verschillende specs afwegen ivm. m'n eigen behoeftes.

Kan iemand hier trouwens in het kort uitleggen wat er precies wordt verstaan onder een eindtrap/eindversterker en hoe dat precies werkt in combinatie met een receiver? Ik heb wel begrepen dat dat nodig is wil je echt een goede stereo weergave hebben aangezien de versterker in een receiver vaak niet "audiofiel" gebouwd is maar meer op het leveren van vermogen. Is het daarom wel nodig aangezien de Pioneer cmx 3000 ook niet echt gebouwd is op kwalitatief hoogwaardig geluid maar meer op diverse mogelijkheden?

Verwijderd

oke ff een uitleg

die recievers zijn een voorversterker(decoder) en een eindversterker in een.
maar ze hebben ook uitgangen na de voorversterker en dan kun je er een losse eindversterker aan hangen met als voordeel meer vermogen stabielere voeding e.d.

je gebruikt dus voor je fronts de reciever als pre(voorversterker) er loopt dus een tulpkabel van de pre naar de eind en de losse versterker als eind daar sluit je dus je speakers op aan.

dit is vaak een hele boost voor je fronts (logisch) maar ook voor je rears &center want die de voeding van je reciever hoeft nog maar 3 ipv 5 versterkerkanalen te voeden met daar ook meer power reserve e.d.

maar als je een "audiofiele" stereo weergave naastreeft (niet mijn idee) dan moet je ook eigenlijk een losse stereo preamp kopen en een "audiofiele" cd speler kopen en een fortuin uitgeven aan rechtsgedraaide atoomisch georienteerde speakerkabel/ interlinks/ stroomgroepen ;) :P

lees voor de lol http://www.breem.nl/ is door geloof niet alles wat er staat maar het is een leuke relativering

veel plezier met het kopen mare waar ga je je films eigenlijk op kijken??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 22:25:
veel plezier met het kopen mare waar ga je je films eigenlijk op kijken??
28" samsung breedbeeld, bouwjaar 2002. Was de serie voor de Plano's die ze nu maken. Hij's wel plat trouwens :)
Pagina: 1