Printerserver achter 2 routers, probleem met MAC filtering?

Pagina: 1
Acties:

• albamatti
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-05 21:51
Hallo,
Ik heb op Tweakers gezocht naar router achter router, ook heb ik op google gezocht. Het spijt me, ik kom er niet uit. Daarom de volgende vraag.

Alle machines in het netwerk hebben internetverbinding en kunnen elkaar pingen. PC1 en PC2 kunnen beiden printen via de printserver. Het netwerk is o.a. beveiligd d.m.v. WEP en MAC-filtering.
PC3 (laptop) kan niet printen via de wireless & wiredverbinding zolang de MAC-filtering aanstaat op router 1. Zodra de MAC-filtering wordt uitgeschakeld kan er geprint worden vanaf PC3. Het toevoegen van het MAC-adres van router 2 heeft geen effect.

Ik heb het volgende netwerk:

- SMC Barricade 7804 Wifi ADSL router (router 1) (192.168.2.1)--> hierop komt mijn ADSL binnen
- Sitecom DC-207-ADSL-Switch-Router-printserver (router 2)(192.168.2.2)--> Zit d.m.v. UTP aan router 1

* DHCP staat uit op router 1 en 2, * Subnetmask 255.255.255.0 op router 1 en 2, * Netwerk is beveiligd d.m.v. WEP en MAC-filtering

- PC1 (192.169.2.170) en PC2 (192.168.2.171) zijn verbonden met de 2e router.
- PC3 is een laptop (192.168.2.160) heeft verbinding met de SMC wifi router.

Ik heb ervoor gekozen de ADSL binnen te laten komen op router 1 omdat ik vanaf dat punt het beste een Wifi-verbinding heb.

- Had ik 2 verschillende subnetmasks moeten hebben voor de 2 routers?
- Heeft de router misschien 2 MAC-adressen? (1 voor de printserver en 1 voor de router?)

Graag een reactie

Albamatti

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 19:25
Is het probleem niet op te lossen door de router functie van die sitecom gewoon niet te gebruiken? Dus gewoon de verbinding tussen de routers in de normale lan poorten drukken, en niet in de wan van de sitecom. Dan werkt het gewoon als 1 netwerk.

...

• albamatti
Ik heb de routers via de LAN-poorten gekoppeld en niet via de WAN-poort.

Als ik MAC-filtering uitzet op router 1 dan gaat het goed, dan kan ik printen vanaf mijn laptop. Ik heb het MAC-adres van router 2 'gewoon' overgenomen in router 1.
Dit kan m.i. betekenen:

- Er is een ander MAC-adres voor de printerserver (ik heb nl. het WAN en LAN MAC-adres ingevoerd)
- Er is nog ergens een vergeten of verkeerde instelling.

Wat nu?

[ Voor 10% gewijzigd door albamatti op 17-10-2004 09:07 ]

Albamatti

• albamatti
Ter aanvulling op mijn vorige bericht:

- Ik kan router 2 wel pingen en in het setup-menu komen
- Als de firewall en MAC-filtering op router 1 zijn uitgeschakeld kan ik NIET printen vanaf mijn laptop.

Albamatti

• albamatti
Inmiddels heb ik het voor elkaar.

Hoe heb ik het opgelost?

Router 2 herstart. DAt was alles

Bedankt!
:O

Albamatti