Toon posts:

dood moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem.
Ik heb 2 dagen geleden een nieuw setje geheugen gehaald (namelijk; corsair twinx 1gb(2x512) cas 2225) en die heb ik zonder problemen in mijn pc geprikt.
Na het inbouwen starte de pc gewoon op, en tijdens deze eerst boot heb ik meteen het bios geopend om ff te kijken of alles goed werkte en om tergelijketijd ff alle instellingen na te lopen.
Alles leek goed te werken alleen tot mijn verbazing stond de cpu fsb op 166 ?? dus die heb ik weer terug gezet op 200 en toen........
Na het opslaan en verlaten van het bios startte de computer niet meer op, hij geeft geen tonen combinatie die duid op een fout en geeft ook niet de "standaard" opstart piep.
Als ik nu de P.C. aanzet gaat wel alles aan fans/hd/cd, maar hij boot niet.
Het nu volgende heb ik allemaal al geprobeerd om het te proberen op te lossen;
-oude geheugen terug plaatsen
-andere cpu geprobeerd
-de bios reset jumper geshort
-een zelf bootable bios flash disk geplaatst tijden opstarten maar geen diskette actieviteit

Verder heb ik echt geen idee wat het kan wezen, een toevalige bijkomstigheid is dat ik de d-bracket (waarop je fout meldingen tijdens de boot kan aflezen) kwijt ben.
Ik hoop dat iemand welicht nog ingevingen heb.

Nog ff de rest van het systeem.
-amd 2600+
-msi k7n2g ilsr
-corsair 512mb 3336 of dus corsair 1024(2x512) 2225
-chieftec 400 watt voeding
-saphirre 9800 pro

Verwijderd

Een AMD Athlon XP 2600+ FSB hoort ook op 166 te staan als je niet overklokt 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 21:28 ]

Verwijderd

de FSB moet idd op 166 staan. Het geheugen moet prima op 200 fsb (DDR400) kunnen draaien, maar je cpu kan het er best een stuk moeilijker mee hebben.
Als je 200 fsb voor een 2600+ gebruikt clock je 'm toch aardig over..

Meestal helpt het om het BIOS te resetten, maar blijkbaar is dat niet gelukt met je reset-jumper..

misschien BIOS batterij eruit, stekker uit het stopcontact en ook nog de jumper switchen (ff zeker weten dat je m reset ;))

cpu heeft niet de geest gegeven??

Verwijderd

Topicstarter
oh?...nou ik zou zweren dat ie altijd al op 200 stond ? dat noemen we dan maar een temporale act of insanity hehe, maar ik kan daar verder toch geen schade mee hebben gedaan ? ik heb een andere cpu gecheckt en die deed het ook niet.

Verwijderd

De TS heeft al een andere CPU gebruikt (wat voor een?) dus daar moet het niet aan liggen. Misschien vond het moederbord de te hoge FSB niet zo fijn?

Verwijderd

TS heeft idd een andere cpu gebruikt (wat voor cpu?).. maar dalijk hebben 2 CPU's er flink van langs gekregen met die 200fsb..

Ik zou die CPU('s) eerst in een ander systeem testen. Dan weet je zeker of ze nog leven of niet.

Verwijderd

Topicstarter
eh, de andere cpu die ik heb gebruikt is ook een 2600 die ik tijdelijk ff kon lenen van een kennis om alleen ff te testen of het niet aan de cpu ligt (die cpu is nu ook al weer terug) ik heb geen ander moederbord waar de 2600 inpast dus dat kan ik niet testen, ik heb alleen wel een vraag, is het niet zo dat als je een andere cpu er indoed hij de instellingen met betrekking op fsb ed terug zet naar "standaar" niveau's?
En bovendien geeft de pc geen enkel teken dat de cpu dood zou zijn?
tot nu toe bedankt alvast!

Verwijderd

Geen teken van problemen (dus geen piepje, geen beeld, wel fans/hdd's die opspinnen) is, voorzover ik weet, meestal een probleem met de cpu of het geheugen.

Die CPU die je hebt geleend, is weer terug zeg je.. werkt die cpu nog, of kwam deze niet uit een werkend systeem?

Verwijderd

Topicstarter
die andere cpu was nieuw, klinkt mischien een beetje vaag maar die kennis van me heeft die een tijdje geleden gekocht (hij draait nu 1800+ geloof ik) maar hij heeft nog niet de tijd gehad om hem in te bouwen dus...of hij het wel of niet doet weet ik niet maar hij was wel nieuw!

• Sergej
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Trek de stroomkabel en monitorkabel van je kast, haal je batterij (van mobo) eruit, short nu de cmos-clear jumper en laat het zo 5min staan, doe weer de batterij erin en zet de jumper op zijn standaard positie.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 21:45:
TS heeft idd een andere cpu gebruikt (wat voor cpu?).. maar dalijk hebben 2 CPU's er flink van langs gekregen met die 200fsb..

Ik zou die CPU('s) eerst in een ander systeem testen. Dan weet je zeker of ze nog leven of niet.
CPU's gaan dus echt niet kapot aan een wat te hoge fsb, waar haal je dat vandaan? :P
Ze gaan kapot aan hoge temps, al dan niet in combinatie met te hoge voltages. Oja, en een corecrush vinden ze ook niet fijn. Met een te hoge fsb booten ze misschien niet, maar kapot gaan ze er zeker niet aan hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door MadMarky op 16-10-2004 23:10 ]

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Topicstarter
Sergej schreef op 16 oktober 2004 @ 22:20:
Trek de stroomkabel en monitorkabel van je kast, haal je batterij (van mobo) eruit, short nu de cmos-clear jumper en laat het zo 5min staan, doe weer de batterij erin en zet de jumper op zijn standaard positie.
dit heb ik nu ook geprobeerd maar baat niet, toch bedankt voor de optie!

• Sergej
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je ook echt minstens 5minuten de batterij eruit gelaten? En ook power cable en monitorkabel(klinkt maybe gek maar doe het gewoon) eruit getrokken?

Ik heb al paar keer "dode" mobo's in handen gehad en wat altijd heeft geholpen is de mobo eruit halen en batterij voor een lange tijd (2uur bijv.) eruit laten en dan weer de basis dingen aansluiten. Heb je een goeie voeding? wie weet heeft ie het toevallig begeven toen ie de nodige stroom wou leveren toen je hem op 200fsb (400mhz ddr fsb neem ik aan) zette. Maar je cpu gaat daar iig niet van kapot(tenzij je ook tegelijk hoger dan 2.0Vcore doet en de thermische beveiliging niet op tijd zijn werk doet....wie weet)

Verwijderd

Topicstarter
ja 5 minuten heb ik geprobeerd, ik denk wel dat ik zo direct als ik naar bed ga hem ook wel ff eruit ros en alle kabels los dan kan ie de hele nacht zo staan.
Ik ben wel zo langzamerhand alvast een beetje op internet aan het neuzen voor wat nieuws.
Nieuwe dingen neuzen vind ik normaal altijd heel leuk, aleen komt het nu financieel gezien net ff op het verkeerde moment hehe, maja we zullen zien!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:59
heb ook zoeits op mijn werk gehad, fans draaien, verder geen beeld, piep of wat dan ook, moederbord vervangen, en tada, hij deed het weer

Verwijderd

Hmmm dit zou mij ook wel eens kunnen helpen!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11
heb je geen diagnostische leds op je mb? of anders een losse die op je mb kan aansluiten?

[ Voor 3% gewijzigd door stp_4 op 17-10-2004 13:06 ]

stp - PSN ID: stp_4

Verwijderd

m.lammers schreef op 17 oktober 2004 @ 00:31:
heb ook zoeits op mijn werk gehad, fans draaien, verder geen beeld, piep of wat dan ook, moederbord vervangen, en tada, hij deed het weer
had ik ook was gewoon een kapotte geheugen dimm

@ InC_666

probeer is even 1 geheugen dimm eruit te halen, als dat niet werk de andere geheugen dimm er alleen in... dus allebei appart even testen
(of anders ff een ander soort geheugen testen)

ik had da ook dat nix piepte alle fans draaiden maar geen beeld.. bleek een kapotte dimm te zijn |:(

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 09:14 ]

Pagina: 1