P4C800 (E) Deluxe, rare oc problemen

Pagina: 1
Acties:

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
Goeie avond,

Eerst maar even mijn setup:

Intel P4 2,4 ghz prescott (533 FSB)
Asus P4c800 Deluxe
TwinMos 512 MB DDR400
CLub3d GF FX 5900 XT @ xfx bios
Levicom 450 watt PSU
Thermalright sp-94 (sinds vandaag)

Probleem nummer 1:
Het mobo zou een P4c800 dlx moeten zijn, maar volgens de plaatjes op de site van asus is het echt een p4c800-e dlx.

zo ziet mijn mobo er dus uit: Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/products/mb/socket478/p4c800-e_d/p4c800-e_d_m.jpg

Ik dacht dus: oh, leuk. is mooi meegenomen.

Maarja, eerst had ik de nieuwste bios erop gegooid voor de niet E versie vanwege OC problemen. Later dus geprobeerd om een p4c800-e deluxe bios erop te gooien..en dat wilde die niet :?
Dus snap ik nu niet meer welk moederbord ik nu echt heb... 8)7

Probleem nummer 2:

Met de boxed cooler kwam ik tot 167 FSB met standaard voltrage (1,4 Volt)
Hoger wilde hij niet. Daarom een nieuwe cooler aangeschaft, een SP-94 dus. en daar wilde hij ook niet hoger mee.... :( (had 170 FSB geprobeerd)

Wat heb ik daar aan gedaan: Ik heb eerst de V-core verhoogt naar 1,45. dat werkte niet dus 1,5 geprobeerd. die postte ook niet.

Later de nieuwste bios erop gegooid: P4C81017.rom

Toen postte hij in windows!! met 170 FSB dus!
Ik blij, maar natuurlijk niet voor lang. Hij rebootte meteen zonder te vragen, gewoon knal en opnieuw kwam de vga bios en wat later de bios van het moederbord.

Toen maar het voltrage weer verhoogd naar 1,45 --> windows knalde er weer uit.
Toen het voltrage verhoogd naar: 1,5 --> hij kwam de bios niet eens door. zeg maar voordat je windows in komt...dat scherm laadde niet en de monitor sprong niet aan :?

Ik snap er net zo weinig van als jullie. Ja, ik heb echt wel ervaring met overclocken maar hier snap ik echt niets...

In deze review is een 2,4 ghz prescott naar 4 ghz gejaagd : http://www.hardware-city....?templateid=artikel&id=14

Wie kan me helpen verder te clocken?

ps: temp is onder full load ongeveer 48 graden met 1,45 Volt

• Syngrow
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Mijn probleem met deze plank is misschien nog wel raarder.

Op 3805Mhz kan ik prime95 uren laten draaien, op 3814Mhz komt hij niet meer door Pifast heen.

Om even terug te komen op jouw problemen,

Het lijkt er toch sterk op dat je CPU een beetje aan de warme kant is. 48 graden met een SP-92 is nou niet echt koud te noemen.

Wat voor een fan gebruik je op die SP-92?

En dan het bios probleem.

Waarschijnlijk krijg je de -E bios er niet ingeflasht omdat de ID string van je moederbord niet meer overeenkomt (omdat de non -E bios erin zit)

Waarschijnlijk kun je het met een dos flash programma en de juiste parameters wel voor elkaar krijgen om de juiste bios erin te flashen (ervanuit gaand dat je echt de -E versie hebt)

Ikzelf kon btw tot over de 200MHz FSB posten op boxed air koeling (niet in windows dus, maar gewoon naar de bios)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

Probleem2:
Als ik dit zo allemaal lees denk ik dat je northbridge te heet word, mischien daar is een beter blok op zetten, dat standaard asus northbridge blok is ook niet alles.

Ik heb mijn Asus NB koelblok vervangen door de Thermalright NB1-C
Afbeeldingslocatie: http://www.insanetek.com/reviews/cooling/NB-1C/images/DSCN2484.JPG
Ik heb nog geen resultaten want me pc zit nog niet helemaal in elkaar.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 19:30 ]

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 19:19:
Probleem2:
Als ik dit zo allemaal lees denk ik dat je northbridge te heet word, mischien daar is een beter blok op zetten, dat standaard asus northbridge blok is ook niet alles.

Ik heb mijn Asus NB koelblok vervangen door de Thermalright NB1-C
[afbeelding]
Ik heb nog geen resultaten want me pc zit nog niet helemaal in elkaar.
Lijkt me sterk eigenlijk. Die northbridge sink is berekend voor 200Mhz en daar zit hij nog lang niet aan.

Ik zou er eerst om te testen gewoon een fannetje voor hangen. Dan weet je iig of het helpt

[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Burner13
Bedankt voor de reacties alvast.

Ik ben vandaag afgezet door de computer winkel. 5 euro voor een tube koelpasta en 12 euro voor een 80mm fan. hij heeft 'maar' 34 CFM. daardoor word hij dus wat warmer.

Northbridge probleem zou het in princiepe niet mogen zijn, omdat ik zoals gezegd in een andere reactie nog lang niet op de 200 FSB zit.

Terug naar het 1e probleem: op de factuur staat P4C800 Deluxe. Ik heb ook een doos van de P4C800 deluxe. maar achterop de doos staat een plaatje van het moederbord wat er in zou moeten zitten, en die komt echt niet overeen met die van mij.

Mijn bord heeft een zwart koelblokje op de NB die paralel loopt aan de agp en pci sloten. En de NB zelf is zit niet paralel aan de sloten, dus je ziet 4 stukken groen (pcb?) van de NB langs dat blokje. Dit is toch kenmerkend voor een P4C800-E deluxe? :?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
misschien een idee je voltage verder omhoog te gooien? 1.5V vind ik toch niet echt wezenlijk meer dan 1.4
probeer het eens op te schroeven tot 1.6 of evt 1.7, als de temperatuur het toestaat eventueel nog hoger.

• Burner13
ik denk niet dat het probleem mag wezen.
166 FSB doet ie 100% stabiel met 1,4 Volt
170 FSB werkte niet bij 1,4 Volt. Ik heb daarna in stapjes totaan 1,52 Volt geprobeerd om hem stabiel te krijgen, maar elke keer knalde hij in windows eruit, dus wanneer het scherm net moet verspringen naar de desktop. daar knalt ie er nu uit.

bovendien is het geen robuuste AMD cpu. Voor zover ik weet is het ongezond om te veel Volts door een prescott te jagen.

en dan nog, tussen 166 en 170 zit maar 4 mhz verschil. dat zou dan geen extreem hoge voltrage verandering nodig hebben, lijkt me.

thans...dat denk ik. hoe het nu precies zit weet ik nog steeds niet :/

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

Burner13 schreef op 16 oktober 2004 @ 19:43:
Bedankt voor de reacties alvast.
op de factuur staat P4C800 Deluxe. Ik heb ook een doos van de P4C800 deluxe. maar achterop de doos staat een plaatje van het moederbord wat er in zou moeten zitten, en die komt echt niet overeen met die van mij.

Mijn bord heeft een zwart koelblokje op de NB die paralel loopt aan de agp en pci sloten. En de NB zelf is zit niet paralel aan de sloten, dus je ziet 4 stukken groen (pcb?) van de NB langs dat blokje. Dit is toch kenmerkend voor een P4C800-E deluxe? :?
Kijk eens tussen het 2e en 3e PCI slot. Als je een echte -E hebt staat daar: P4C800-E (zoals in mijn geval)

Indien dit er niet staat (bv P4C800 ipv P4C800-E) dan zal het zeer waarschijnlijk een nieuwere revisie van de non -E zijn (vandaar een andere foto op de doos, die vervangen ze vaak niet omdat er enorme bergen op voorraad liggen)

• Burner13
dat verklaard al een boel, thanks :)

mijne heeft geen -E er tussen staan. toch vind ik t wel vaag :P

nu nog uit zien te vissen hoe die fsb omhoog kan :)

• Burner13
Ik weet wat het probleem was! die geheugen divider.

onder de 200 fsb staat die divider zo dat het geheugen veel te hoog geclocked is (denk ik).

in ieder geval draai ik nu op 3,6 ghz :X

FSB = 200. ik snap er geen drol van.
Vcore op 1,525

ff zien of ik een screenie kan maken...

edit:/ 3dmark 01 heeft ie overleefd: http://service.futuremark.com/compare?2k1=8187009

Pifast: 63,97 Sec
Prime95: vliegt er uit ;(

morgen verder kijken...

[ Voor 24% gewijzigd door Burner13 op 17-10-2004 00:44 ]

• Burner13
Goed, als ik verder wil op 3600 mhz dan moet ik een stabielere voeding hebben en een betere cpu fan. dit wilt niet. Ik heb de Vcore op 1,6 Volt gehad; Prime95 deed het niet goed en de 12 Volt zakte naar 11,3 Volt. dat vind ik erg ongezond. ;(

Nu zit ik op 3 ghz met 1,4 Volt Vcore. Dit draait stabiel en ik heb het idee dat er nog wel iets meer uit wilt met 1,4 V Vcore. Maar dat wil niet, Het systeem boot niet met een FSB tussen de 168 en de 199. Op 200 mhz FSB start hij gewoon op.

In cpu-z kan ik zien dat het geheugen 1:1 loopt op het moment, dus het kan niet zijn dat een (automatische) geheugen divider een foutje maakt.

Wat kan het dan zijn dat de FSB tussen 168 en 200 niet wilt? :?

Ik vind het maar raar. Ook als ik in de bios instel dat het geheugen op 333 mhz moet lopen boot hij niet. Iemand ervaring/ideeen?

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 13:37

Skyline GT-R

RB26DETT

Burner13 schreef op 18 oktober 2004 @ 18:02:
Goed, als ik verder wil op 3600 mhz dan moet ik een stabielere voeding hebben en een betere cpu fan. dit wilt niet. Ik heb de Vcore op 1,6 Volt gehad; Prime95 deed het niet goed en de 12 Volt zakte naar 11,3 Volt. dat vind ik erg ongezond. ;(

Nu zit ik op 3 ghz met 1,4 Volt Vcore. Dit draait stabiel en ik heb het idee dat er nog wel iets meer uit wilt met 1,4 V Vcore. Maar dat wil niet, Het systeem boot niet met een FSB tussen de 168 en de 199. Op 200 mhz FSB start hij gewoon op.

In cpu-z kan ik zien dat het geheugen 1:1 loopt op het moment, dus het kan niet zijn dat een (automatische) geheugen divider een foutje maakt.

Wat kan het dan zijn dat de FSB tussen 168 en 200 niet wilt? :?

Ik vind het maar raar. Ook als ik in de bios instel dat het geheugen op 333 mhz moet lopen boot hij niet. Iemand ervaring/ideeen?
Lijkt me sterk dat die Levicom 450W het al niet meer trekt... Ik bedoel je grafische kaart is geen energie zuiper en voor de rest hangt er ook niet veel meer aan... Mijn Enermax heeft heel wat meer te verduren en is maar 420W...

• Burner13
ja..dat dacht ik ook.

maar ik kan die voltrages niet anders verklaren dan dat er iets mis is met die voeding. 11.3 V is toch niet goed?

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 17:37

ChangeLife4Ever

owned by above

ik weet het niet zeker, maar ik had die vage problemen ook omdat ik mijn geheugen te ver overclockte.

'k Heb een CeleronD 330 en die kreeg ik niet verder dan een FSB van 155, vanwege een slechte voeding.

Nieuwe voeding aangeschaft en ik kwam niet hoger dan 166. Hier wat gepost en vervolgens tot de conclusie gekomen dat mijn geheugen ook vrij fors werd overgeclockt omdat deze op DDR 200 (of 400) stond. Terug gezet naar 266 (zodat hij nu synchroon loopt) en hij loopt nu op een fsb van 180

moet er wel bij zeggen dat ik een AGP/PCI lock heb, Tagan 480Watt, Zalman koeler (ook voor de case)

Voor je voeding moet je even vragen in het forumpje "welke voeding heb ik nodig"
Burner13 schreef op 18 oktober 2004 @ 18:02:

volgens mij moet je je geheugen instellen op 266mhz (de FSB van je processor is toch 133MHZ quadpumped??) dan looptie pas 1:1

[ Voor 36% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 20-10-2004 09:22 ]

remember your end, someone owns us

• Burner13
dat zal ik zo even proberen...thanks :)

edit:/ het werkte niet...

is er niemand anders met dit probleem? :X

[ Voor 50% gewijzigd door Burner13 op 20-10-2004 17:36 ]

• Burner13
Misschien een betere vraag: hoe krijg ik die voeding stabiel(er). het zou kunnen dat wanneer de voeding beter werkt het systeem zelf ook stabiel wilt draaien.

nog wat informatie:

Ik heb nu (weer) geprobeerd om op 3,6 te draaien met 1,6 Volt Vcore.
Prime 95 draaide voor 3 minuten, toen ging die eruit en tijdens de full-load zag ik de Vcore schommelen tussen de 1,49 en de 1,6 en de 12V lijn zakte zelfs naar 11,1. dat kan niet gezond zijn. :(

ps: ook heb ik het met een multi meter gemeten hoeveel er uit de molex kwam. die ging ook naar 11,1

[ Voor 56% gewijzigd door Burner13 op 20-10-2004 22:15 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Burner13 schreef op 17 oktober 2004 @ 00:03:
dat verklaard al een boel, thanks :)

mijne heeft geen -E er tussen staan. toch vind ik t wel vaag :P

nu nog uit zien te vissen hoe die fsb omhoog kan :)
Niet elk mobo komt overeen met het plaatje op de doos, elk mobo heeft vaak verschillende revisies, en de ene revisie kan er anders uit zien dan de andere. Zo heeft de een bijvoorbeeld een andere fan op de NB dan een andere revisie etc etc.

Tja het is niet echt een grote overklok idd, maar ga er niet direct vanuit dat je de 4ghz haalt, lang niet elke cpu is gelijk en in veel reviews is het optimaal ...

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Burner13 schreef op 20 oktober 2004 @ 22:09:
Ik heb nu (weer) geprobeerd om op 3,6 te draaien met 1,6 Volt Vcore.
Prime 95 draaide voor 3 minuten, toen ging die eruit en tijdens de full-load zag ik de Vcore schommelen tussen de 1,49 en de 1,6 en de 12V lijn zakte zelfs naar 11,1. dat kan niet gezond zijn. :(

ps: ook heb ik het met een multi meter gemeten hoeveel er uit de molex kwam. die ging ook naar 11,1
Heb dat probleem dus ook met oc'en dat mn 12V te ver zakt waarna ik een freeze krijg.. Als ik de CPU op 3.5GHz heb, dan zakt de 12V lijn onder stress met prime naar 11.3V, en daarna krijg ik een freeze. Het is zeer spijtig omdat de cpu volgens mij veel verder wil omdat ie nog maar op stock vcore loopt. Verder is mn systeem ook vrij kaal. Alle noodzakelijke dingen zitten erin, en verder niet. Mn voeding is trouwens een Thermaltake 480Watt PurePower..wat eigenlijk wel genoeg zou moeten zijn lijkt mij..

Door em toch te prime testen, speel ik een dvdtje af in mn dvdrom tijdens het primen, waarna de 12V lijn op zn laagst 11.6V is..RAAR MAAR WAAR 8)7 Maar omdat ik niet continu dvds af wil spelen, heb ik em maar weer op 3GHz gezet :'(

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• Burner13
Dat suckt flink ya, maar wat is er aan te doen?
Ik bedoel maar...mijn 450 watt levicom zou het gewoon goed moeten doen. lijkt me. Ik heb niet asociaal veel hardware. slechts 1 schijf, 1 dvd combo...1 vga, geluid = onboard...

maar heb er verder (nog) niets over kunnen vinden bij andere mensen

• Burner13
*kick*

weet iemand hoe ik die voltrages kan stabiliseren?

edit:

Kom ik even met een idee. tis niet origineel, maar misschien werkt het.

Mijn levicom levert 16 Ampere op de 12 V lijn. dat is dan 192 Watt.
De processor alleen komt daar al bijna aan, en die krijgt stroom/spanning vanaf de 12 V lijn. Am I right?

Ik heb nog een 300 watt voeding liggen, als ik die gebruik voor mn andere apperatuur als: vga, hdd en cd drive. zal dat dan zorgen dat mn systeem stabiel kan werken?

zie hier: nieuws: Opgenomen vermogen Pentium 4 en Athlon 64 vergeleken

niet zo gek dat het niet wil, eigenlijk

iets over mn cpu: http://processorfinder.in...s/details.asp?sSpec=sl7e8

[ Voor 98% gewijzigd door Burner13 op 24-10-2004 14:37 ]

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Ik dacht altijd dat mn 3.0GHz HT cpu maximaal 80Watt ongeveer verstookte..maar dat is dus idle :'( Dan wil ik wel geloven dat mijn voeding met 18A op de 12V lijn te weinig is.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• Burner13
ik weet het niet zeker hoor...maar misschien heb ik wel gelijk.

tis een beetje raar dat ik er verder niets over heb gezien @ GoT

Ik heb daarnet ff mn vga eruit gehaald en een licht pci videokaartje erin gedaan. wederom op 3,6 ghz geboot en prime gedraaid. zelfde gebeurd weer met de voltrages en weer knalt ie eruit.

betekend dit dat mn voeding gewoon te zwak is?

[ Voor 84% gewijzigd door Burner13 op 24-10-2004 21:32 ]

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat lijkt me raar... Ik draai ook deze processor op een MSI pt880, 3.51 Ghz @ 1.6 Volt. Als ik ga benched oid. dan zakt de vcore terug naar 1.52 Volt en daardoor kom ik niet hoger. Hetzelfde rare probleem. Ik heb een Chieftec 360 Watt voeding.
Pagina: 1