Toon posts:

PC uit>licht aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met een zwaar irritant probleem, als er ergens door huis een licht (voornamelijk TL-balk) aangaat, krijg ik op mijn PC zwart beeld (blijft wel aan staan, maar geen geluid/beeld).
Ik heb de pieken gemeten als er een lamp aangaat, die waren aardig hoog.
Dus ik heb een Overspannings-dingetje ( :9 ) gekocht, nu bijna geen pieken meer (max 290..).
Een andere voeding erin gedaan, mag ook niet baten.
Maar de pc blijft uitvallen :'(
Ik ben ook al naar pc-boer geweest, die weet er ook geen raad mee |:(

Weet iemand een oplossing?, _/-\o_

offtopic:
Specs zijn denk niet nodig maar zet ze toch neer:
Zalmen 400W
AMD Mobile 2400
FX5700 128mb
2*512mb ddr
DFI Infinity

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:38
en als je de pc op een andere groep aansluit? of natuurlijk de lamp

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
Tja als je zo'n ongecorrigeerde TL hebt (zonder een condensator) dan kunnen er leuke dingen gebeuren.
Zeker als er meerdere tegelijk aangaan.
Als je zo'n ouwe bak hebt... VERVANGEN! of een condensator plaatsen.
Om zoiets tegen te gaan kun je het beste iets van een UPS voeding achtig iets halen.
Ten eerste corrigeerd deze de pieken en dalen, zodat er een stabiele spanning richting de pc/monitor gaat.
Ook helpt die natuurlijk tegen stroomstoringen :)
Niet zo'n stekkerdoos met overspaningsbeveiliging!

• OMIKRON
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-01 07:44
Als ik dit lees denk ik juist eerder aan een te lage spanning.

Meet eens op het stopcontact waar de pc op aangesloten is en kijk eens of deze rond de 230V blijft. (slecht contact)

Ik denk niet dat je dit probleem bij de pc zelf moet zoeken.
Maar in je elektra in huis.

[ Voor 22% gewijzigd door OMIKRON op 16-10-2004 19:17 ]

Verwijderd

mij lijkt het idd handig condesatoren in de tl's te zetten, en idd ups, stabileseert alles weer naar de normale spannig. De pc krijgt te weinig, door het wegtrekken van stroom door de tl

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
was het ook bij een TL niet zo dat die bij het starten een enorme lading stroom van het net vraagt?

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Er komen juist pieken, dus hoger dan 230 :?
En het geld voor het hele huis, dus op andere groep aansluiten heeft niet veel nut, want hij reageerd ook op andere groepen...

• Ray
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

mwaaahh, zon tl trekt wel wat stroom maar zekerz niet genoeg om een groep over de zeik te helpen. Wat ik eerder denk is dat bij het starten van de tl, waarschijnlijk een oudje, een drel lekspanning op de aarde komt te staan en dat die je pc in de war brengt (gaat natuurlijk alleen maar op bij een geaarde aansluiting)

Zoniet dan moeten we weer verder zoeken :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
StuiTeR schreef op 16 oktober 2004 @ 19:33:
mwaaahh, zon tl trekt wel wat stroom maar zekerz niet genoeg om een groep over de zeik te helpen. Wat ik eerder denk is dat bij het starten van de tl, waarschijnlijk een oudje, een drel lekspanning op de aarde komt te staan en dat die je pc in de war brengt (gaat natuurlijk alleen maar op bij een geaarde aansluiting)

Zoniet dan moeten we weer verder zoeken :)
dan zou de TS eens een multimeter tussen zn NUL en de AARDE moeten hangen en dan de TL aan doen? dan zou die op dat moment toch een leuke meetwaarde krijgen?

* SMSfreakie doet hier normaal tussen 0 en aarde zo`n 0.3 volt :)

als ik mn TL start ( dubbelpolige schakelaar btw ) dan krijg ik een kleine schieter naar 50v

tussen mn nul en fase zakt mn spanning bij het starten van de tl van 225~ naar 220~ om na het starten weer op te lopen naar 225,

wel grappig als ik mn TL uit doe dat ik mn transparante schakelaar behuizing een enorme vonk overslaat tussen de contacten die naar de TL lopen :+

404 Signature not found

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Een overspanningsbeveiliging heeft geen nut; deze schakelt alleen maar de spanning af als deze te hoog wordt.
Wat jij nodig hebt is een netfilter! (als het inderdaad aan spanningspieken ligt)

Dat dan weer wel......

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:16

Nik

Ja dan kom je toch uit bij een UPS... Werkt het beste. Maar weet je wel zeker dat dit het probleem is? Ga eens op zoek naar andere mogenlijkheden. Zit er neit een knik in je power kabel ofzo? Van dat soort kleine dingen, je weet maar nooi. En ja, meten is weten :)

offtopic:
Het wordt tijd voor een titelfix "PC uit>licht aan", net alsof de pc plots uitvalt, en dan het licht ergens in huis zomaar aan gaat ofzo :P

Verwijderd

Topicstarter
Foxfire schreef op 16 oktober 2004 @ 20:10:
Een overspanningsbeveiliging heeft geen nut; deze schakelt alleen maar de spanning af als deze te hoog wordt.
Wat jij nodig hebt is een netfilter! (als het inderdaad aan spanningspieken ligt)
Deze schakelt niet de spanning af hoor, eerst waren de pieken extreem hoog, nu met deze max 290...
@proller, al andere kabel, en mijn vader heeft vanalles al doorgemeten en zei dat het goed was :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 21:29 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Zorg er iig voor dat die spanningspieken verdwijnen (dat is voor geen enkel apparaat goed namelijk)
Als je daarna nogsteeds het probleem hebt dan zou je een UPS kunnen overwegen (is sowieso geen slecht idee)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Ray
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

mwaah kom een ups voor een normale thuis pc nah. Haal idd een serieel netfilter bij de plaatselijke hobby boer. Zon ding van schaffer ofzo. kost een x 15 euro. Ik heb er hier eentje achter de cv liggen omdat die motor inschakeling ook een unlock op mun huiskamer dac geeft. Zelf heb ik voor de pc een kemp shunt filter liggen maar das al meteen weer 95 euri............

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 18:58:
Ik zit met een zwaar irritant probleem, als er ergens door huis een licht (voornamelijk TL-balk) aangaat, krijg ik op mijn PC zwart beeld (blijft wel aan staan, maar geen geluid/beeld).
Ik heb de pieken gemeten als er een lamp aangaat, die waren aardig hoog.
Dus ik heb een Overspannings-dingetje ( :9 ) gekocht, nu bijna geen pieken meer (max 290..).
Een andere voeding erin gedaan, mag ook niet baten.
Maar de pc blijft uitvallen :'(
Ik ben ook al naar pc-boer geweest, die weet er ook geen raad mee |:(
Een 'overspanningsdingetje' is geen netfilter... Dat bestaat uit 1 of meer spoelen en condensatoren. De kans is goed aanwezig dat dat wel zou helpen.

Verwijderd

In elke PC voeding zit al een netfilter :P

Check eens of die TL wel ontstoort is en of je PC wel geaard is zoals het hoort.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2004 05:24 ]

Pagina: 1