[Ati] Radeon 9800pro geheugen probleem

Pagina: 1
Acties:

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-08 12:01

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Ik heb sinds kort last van enorme lock-ups in-game. Toen ik het ging onderzoeken kwam ik tot mijn verbazing tegen dat ik nog maar 128mb geheugen op de kaart had zitten, dit is erg vreemd omdat deze eigenlijk 256mb heeft. Ik denk dus dat er 1 geheugen module kapot is, kan dat dan ook de oorzaak zijn van de complete lock-ups? Of zou het zo kunnen zijn dat hij gewoon verder zou moeten functioneren met 128mb (wat natuurlijk verder eigenlijk niet de bedoeling is)... Dit vraag ik omdat ik dan zeker weet dat de hangers aan de Gfx kaart liggen ipv iets anders in mijn systeem..

hier wat screens:

Ati Contol panel
Afbeeldingslocatie: http://img73.exs.cx/img73/4116/128ipv256.gif

Sisandra SP2
Afbeeldingslocatie: http://img81.exs.cx/img81/3831/128ipv256.jpg

Mijn systeem:

P4 3.0Ghz FSB 800
Abit IC7-G
Kingston pc3500 HyperX 2-3-3-7
Raptor 36gig Sata+Samsung 80gig sata
Hercules Ati Radeon 9800pro 256mb (ati catalyst 4.10 en Dx9c)

Iemand een oplossing evt, of is deze kaart ten dode opgeschreven? :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Rudios op 16-10-2004 16:13 ]

Whole lot of stars ***

Verwijderd

Volgens beide programma's heeft je kaart maar 128MB geheugen (die 256 slaat nl. op het totaal geheugen inclusief AGP aperture).

Wat zegt LavaLys Everest System Info / Aida ervan?

Weet je zeker dat je kaart 256MB is?

Heb je een foto van die kaart? (voorbeeld, dit is een 128MB uitvoering: http://www.vr-zone.com/reviews/Hercules/R9800Pro/page2.htm / http://europe.hercules.com/showpage.php?p=71&b=0&f=1)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 16:17 ]

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 16:13:
Volgens beide programma's heeft je kaart maar 128MB geheugen (die 256 slaat nl. op het totaal geheugen inclusief AGP aperture).

Wat zegt LavaLys Everest System Info / Aida ervan?
LavaLys zegt ook 128mb en ook DXDiag ziet maar 128mb
Weet je zeker dat je kaart 256MB is?
Yup, 100%, het is zowieso een rode versie (weet verder niet of rood of blauw betrekking heeft op de 128 of 256mb versie). Kep hier de doos liggen en er staat 256mb DDR geheugen. Voor zover ik weet heeft het altijd overal bij elke mem-info gestaan dat ie 256mb geheugen heeft..
Heb je een foto van die kaart? (voorbeeld, dit is een 128MB uitvoering: http://www.vr-zone.com/reviews/Hercules/R9800Pro/page2.htm / http://europe.hercules.com/showpage.php?p=71&b=0&f=1)
Kep geen live foto helaas.

edit: wat me trouwens ook ineens op viel dat bv bij Call of Duty de harde schijf constant tikjes zat te laden, soms ook langere stukjes, iig constant bezig en elke keer als ik de HD hoor dan schokt het beeld ook een beetje. Voorheen was dit dus ook nooit het geval

[ Voor 17% gewijzigd door Rudios op 16-10-2004 16:52 ]

Whole lot of stars ***

Verwijderd

Rudios schreef op 16 oktober 2004 @ 16:48:
[...]

LavaLys zegt ook 128mb en ook DXDiag ziet maar 128mb

[...]

Yup, 100%, het is zowieso een rode versie (weet verder niet of rood of blauw betrekking heeft op de 128 of 256mb versie). Kep hier de doos liggen en er staat 256mb DDR geheugen. Voor zover ik weet heeft het altijd overal bij elke mem-info gestaan dat ie 256mb geheugen heeft..

[...]

Kep geen live foto helaas.

edit: wat me trouwens ook ineens op viel dat bv bij Call of Duty de harde schijf constant tikjes zat te laden, soms ook langere stukjes, iig constant bezig en elke keer als ik de HD hoor dan schokt het beeld ook een beetje. Voorheen was dit dus ook nooit het geval
Dan zou ik op safe spelen en zo snel mogelijk een backup maken van belangrijke data. daarna formateren en test van fabrikant+andere tests uitvoeren. Als je hd niet kapot is pas weer naar je videokaart gaan kijken. Succes

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Dit is swappen :)
er tussen door laden en daardoor ook constant geen smoothe gameplay
ik weet niet hoeveel ram je hebt maar ik raad je aan je AGP aperture wat lager te zetten. 64 MB oid :)

Het kan namelijk zijn dat het daardoor schokt : te weinig ram'
BV: 512-256=256 dit hou je dus over voor je game en windows, als je aan het gamen bent ;) niet erg veel dus

[ Voor 45% gewijzigd door Koekje op 16-10-2004 17:13 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

kijk nog eens goed op de doos.
want volgens mij staat er ook op hoevil bit de geheugen bandwite is.
mischien zie je 256-bit memory interleave voor 256mb aan ?

maar als ik lees dat ie eerst ook 256 mb aangaf dan is er waarschijnlijk wat gesneuveld op je kaart.
heb je nog garantie ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
pvd. Mijn excuses... volgens mij heb ik wel gewoon 128mb geheugen ipv 256 en idd op de bandwidth gekeken.. oei oei :X |:( 8)7 Omdat ik de kaart al een hele tijd heb was ik min of meer vergeten hoeveel mem die heeft, maar ging er vanuit dat ie 256mb heeft. Dus niet, erg stom. maargoed, het probleem blijft voor de rest.. lock-ups en hoor constant de schijf (raptor, die net nieuw is) er tussen door laden en daardoor ook constant geen smoothe gameplay

Whole lot of stars ***

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 11:05

TommyGun

Stik er maar in!

Hmm in de bios AGP size o.i.d op 256 MB staan?

Edit; Ah zag post hierboven niet ^^

[ Voor 30% gewijzigd door TommyGun op 16-10-2004 17:08 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Rudios schreef op 16 oktober 2004 @ 17:08:
pvd. Mijn excuses... volgens mij heb ik wel gewoon 128mb geheugen ipv 256 en idd op de bandwidth gekeken.. oei oei :X |:( 8)7 Omdat ik de kaart al een hele tijd heb was ik min of meer vergeten hoeveel mem die heeft, maar ging er vanuit dat ie 256mb heeft. Dus niet, erg stom. maargoed, het probleem blijft voor de rest.. lock-ups en hoor constant de schijf (raptor, die net nieuw is) er tussen door laden en daardoor ook constant geen smoothe gameplay
mmm nieuwe mobo drivers, of nieuwe sata drivers ?

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
chucky666 schreef op 16 oktober 2004 @ 17:17:
[...]

mmm nieuwe mobo drivers, of nieuwe sata drivers ?
het zijn de laatste nieuwe. Vind trouwens dat als ik met sisandra de raptor benchmark deze toch wel traag is met 43mb/.

Dus dit alles zou dus best met de schijf te maken kunnen hebben ipv de videokaart?

Whole lot of stars ***

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

zou kunnen.
test hem eens met een tooltje van de makers.

heb je er alleen last van met spellen ?
zoja dan zou er ook iets te warm kunnen worden doordat er een nieuwe warmte bron erbij is gezet in je kast.
doe de kast eens open en zet er eens een ventilator op en probeer dan weer eens een spel te spelen.

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
chucky666 schreef op 16 oktober 2004 @ 17:28:
zou kunnen.
test hem eens met een tooltje van de makers.

heb je er alleen last van met spellen ?
zoja dan zou er ook iets te warm kunnen worden doordat er een nieuwe warmte bron erbij is gezet in je kast.
doe de kast eens open en zet er eens een ventilator op en probeer dan weer eens een spel te spelen.
waar kan ik dat tooltje vinden? kep 2 schijven met 1 lege bracket ertussen en een 80mm zalman fan voor de HD's te koelen. dus ik denk niet dat het een hitte probleem is.

Whole lot of stars ***

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Probeer eens de aperture size lager te zetten, zoals ook in mijn post hierboven.
dit is volgens mij de oorzaak van het swappen ;)
ook is 512 MB met de allernieuwste games erg weinig

[ Voor 19% gewijzigd door Koekje op 16-10-2004 18:34 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
De disk util zag geen probs op de schijf, dus dit lijkt inorde.. en idd, met de aparture size naar 128mb zetten scheelde al in minder schijfactiviteit ingame... maar nog steeds complete lockups in games. Ik weet echt niet waar het probleem kan zitten :'(

Whole lot of stars ***

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Het ligt dus aan de catalyst drivers 4.10... met de oudere 4.9 loopt alles weer als een zonnetje :)

dus tis minder ernstig dan het leek ;)

dit draadje kan dicht

* Rudios Bedankt iedereen voor jullie hulp!

Whole lot of stars ***

Pagina: 1