[XP] Van dual boot 2000/xp terug naar xp. kan niet booten

Pagina: 1
Acties:

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 15:48
Oude situatie

C: Win2000
D: XP
(allebei FAT32) (1 schijf)

Met Partition Magic heb ik de C: partitie verwijderd en vervolgens de vrijgekomen ruimte bij de XP partitie getrokken.

Nieuwe situatie:

C: XP

Nu is het probleem dat de PC niet boot van die partitie. Ik heb het navolgende geprobeerd via de recovery console:

- fixboot
- fixmbr
- restore van: ntldr, ntdetect.com, io.sys, boot.ini, config.sys, msdos.sys.
- via attrib de juiste kenmerken ingesteld ( +ashr)

Het resultaat blijft hetzelfde, pc geeft Operating System not found.

Iemand nog suggesties? _/-\o_

UPDATE:

Inmiddels de partitie op actief gezet en nu krijg ik geen foutmelding meer maar alleen nog een knipperende cursor.
Tevens merk ik op de deze partitie een Extentend partitie is en geen primary...

[ Voor 16% gewijzigd door DJ-B op 16-10-2004 16:24 ]

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het zou kunnen dat het bestand "boot.ini" nog verwijst naar D: Dus als het ware de verwijderde partitie.

[ Voor 32% gewijzigd door Br@m op 16-10-2004 16:11 ]

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• DJ-B
Br@m schreef op 16 oktober 2004 @ 16:11:
Het zou kunnen dat het bestand "boot.ini" nog verwijst naar D: Dus als het ware de verwijderde partitie.
Helaas is dit niet het geval, ik heb de boot.ini gekopieerd van een PC die 1 schijf en 1 partitie heeft. Zou dus goed moeten zijn.

Het rare is ook dat ik helemaal geen XP melding krijg...

Verwijderd

Lijkt alsof jouw PM de primaire partitie heeft verwijderd en de achterliggende extended partitie met daarin een logisch volume heeft uitgerekt... 8)7
Onvoorstelbaar stom van dat PM... |:( |:(
Helaas kan een MS OS alleen van een actieve primaire partitie starten. HD ergens bij hangen, alles backuppen wat je niet kwijt wilt, en een verse start maken.

• DJ-B
Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 17:55:
Lijkt alsof jouw PM de primaire partitie heeft verwijderd en de achterliggende extended partitie met daarin een logisch volume heeft uitgerekt... 8)7
Helaas kan een MS OS alleen van een actieve primaire partitie starten. HD ergens bij hangen, alles backuppen wat je niet kwijt wilt, en een verse start maken.
Zou het converteren van deze extended partitie naar een primaire partitie nog een oplossing bieden?

Verwijderd

Als de die optie hebt, kun je dat natuurlijk proberen. Bedenk wel dat als je er iets op heb staan wat je _echt_ niet kwijt wilt, je beter eerst kunt backuppen in een andere machine.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 17:55:
...Onvoorstelbaar stom van dat PM... |:( |:(
.....quote]

PM voert alleen maar uit wat de gebruiker opdraagt :+

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 17:55:
dat is niet helemaal waar, xp en 2k kunnen ook van een secundaire part booten, mits de ntldr en bootini op de primaire actieve staan. Zoals hij dus aan het begin had.

Mogelijke oplossing:

Gooi de xp cd erin en doe net alsof je een 2e install wil maken op c. Hij zal wat gaan mekkeren enzo dat er al een xp staat. Kies een alternatieve map voor de install xpblah ofzo.

Na de eerste reboot krijg je als het goed is de multiboot te zien waar ook je eerste install weer bij staat (gaat erg snel). Haal de cd eruit eno, kies voor je bestaande install en als het goed is zal die booten.

Dan in de bootini of via xp zelf het bootmenu aanpassen, single boot maken en het moet weer werken !!

• DJ-B
Ik heb inmiddels een nieuwe C:\ partitie aangemaakt:

Schijf:

Partitie C: (FAT12) met daarop ntldr, boot.ini, ntdetect.com, msdos.sys
D: De windows xp installatie.

Ik heb de boot.ini zodanig aangepast dat hij van partitie 2 moet opstarten.
Zodra de PC boot van de C:\ schijf herstart deze zonder een foutmelding.

Ik heb het idee dat ik wel wat verder ben gekomen, maar hoe nu verder?

• Ray

Ray

lees even wat ik net geschreven heb, dit kan je nu ook gebruiken. laat xp zelf de omgeving indelen en de boot instellingen maken.

• DJ-B
StuiTeR schreef op 16 oktober 2004 @ 18:58:
lees even wat ik net geschreven heb, dit kan je nu ook gebruiken. laat xp zelf de omgeving indelen en de boot instellingen maken.
Okay, ik zal deze uitproberen, ik moet zeggen. Het klinkt erg aannemelijk.
Ik zal hier laten weten wat de uitkomst is.
Thanks! _/-\o_

• DJ-B
Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat de setup van XP de partitie eerst wil formateren voordat het gaat installeren. Dat wil ik dus niet...
Nog een ideetje?

• Ray

Ray

uhmz, maakt toch niet uit ? die c was toch al leeg offe ??

bovendien is dat ook een teken dat de indeling niet jovel is of dat er probs zijn met het mbr. Daarom zal het nu waarschijnlijk ook niet werken !

[ Voor 57% gewijzigd door Ray op 16-10-2004 19:35 ]

• DJ-B
StuiTeR schreef op 16 oktober 2004 @ 19:34:
uhmz, maakt toch niet uit ? die c was toch al leeg offe ??

bovendien is dat ook een teken dat de indeling niet jovel is of dat er probs zijn met het mbr. Daarom zal het nu waarschijnlijk ook niet werken !
De C:\ partitie is maar iets van 10mb groot.. Hij moet percee minimaal 1065 mb zijn... Ik ben op dit moment bezig met het converteren naar 1 primary partitie. Kijken of dat beter is.

• DJ-B
Eindelijk, het booten werkt. Alleen nu hebben we direct een nieuw probleem. Bij het opstarten blijft de PC stil staan bij het blauwe scherm met het Windows XP logo er op. Zou dit komen omdat er verwijzingen naar de D:\ schijf zijn?
En hoe dit op te lossen?

• DJ-B
Nou, inmiddels nog geen steek opgeschoten.
Een tip voor iedereen die van een dualboot 2000 - xp terug gaat naar alleen xp.

Maak een backup van je data en installeer het hele systeem opnieuw.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kan je Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/silver/images/icons/edit.gif wat meer gebruiken aub :?

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• Ray

Ray

tja je bent ook lekker aan het kloten geweest. Als ik het nu goed begrijp wou je gewoon je d naar c verhuizen. Nou dan had je dus simpel weg via xp een backup kunnen maken van de hele mik. dan de hele handel leeg maken, xp cd erin en zeggen herstellen, verwijzen naar je .bkf en hopla alles weer fijn

of nog simpeler, even een ghost maken, format en terugzetten !

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 16-10-2004 23:37 ]

Pagina: 1