Ik heb op een PC de harde schijf geherpartitioneerd, en moet nu enkele tientallen gigabytes aan data van partitie naar partitie gaan kopieren (verplaatsen). Nu heeft deze PC een nogal trage HDD (seagate, maar geen specs, enkel dat het een 5400Rpm schijf is, als het helpt: het gaat hier om een Aldi Medion PC van een hele tijd terug, nl die met de 1.8Ghz p4, 80Gb hdd en GForce 3 ti 200). Nou gaat dat kopieren mij net wat te traag en vroeg ik me af of er geen programma is waar dat sneller mee gaat.
Waar had ik aangedacht:
Windows kopieert (volgens mij) op een nogal omslachtige manier: Zoals je weet hoor je de HDD voordurend ratelen: dus heen en weer scannen tussen doel en bron bestand. Dit lijkt erop dat er een nogal kleine buffer word gebruikt.
Wat eigenlijk wil is een programma dat een zo groot mogelijk stuk (zelfs het hele bestand bv) in het geheugen leest (dus 1x linear read) en dan weer uitschrijft op de bestemming (1x linear write)
Ik weet dat er vroeger zoiets was, maar ik heb het nooit gebruikt. Ik heb al op google gezocht, maar die laat me in de steek ("fast copy" windows "fast file copy" windows xp, "fast file copy", windows faster file copy, windows quick copy, windows xp read file into memory then write back out, etc etc)
Ik heb de search van GoT gebruikt, maar daar is ook niets te vinden.
Waar had ik aangedacht:
Windows kopieert (volgens mij) op een nogal omslachtige manier: Zoals je weet hoor je de HDD voordurend ratelen: dus heen en weer scannen tussen doel en bron bestand. Dit lijkt erop dat er een nogal kleine buffer word gebruikt.
Wat eigenlijk wil is een programma dat een zo groot mogelijk stuk (zelfs het hele bestand bv) in het geheugen leest (dus 1x linear read) en dan weer uitschrijft op de bestemming (1x linear write)
Ik weet dat er vroeger zoiets was, maar ik heb het nooit gebruikt. Ik heb al op google gezocht, maar die laat me in de steek ("fast copy" windows "fast file copy" windows xp, "fast file copy", windows faster file copy, windows quick copy, windows xp read file into memory then write back out, etc etc)
Ik heb de search van GoT gebruikt, maar daar is ook niets te vinden.
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami