Toon posts:

[tiscali adsl] Zyxel 650 r-31 en Netgear router, Inet delen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit best vast op dit moment.
Sinds gister had ik nog kabel via chello. Dat kwam binnen bij de modem (com21), en liep door naar mijn router, die netjes de internet verbinding verdeelde naar 2 computers die een paar etages hoger staan.

Nou was ik ontevreden met kabelinternet (na 6 jaar :) ) en heb nu tiscali Live 4Mbit genomen. Dus ik heb alles aangesloten, en heb nu een Zyxel 650 r-31 modem die weer naar de Neatgear router gaat. Maar hier gaat het mis, want er komt geen i-net verbinding naar de pc's. Alles zit wel goed aangesloten, want 1 van de pc's staat naast de router, en als ik de kabel van internet rechtstreeks in die pc doet, gaat internetten perfect (gelukkig maar anders kon ik dit niet typen).

Ik heb al een beetje een idee waar het aan ligt, en dat is dat ik begrepen heb dat die Zyxel een modem/router is. Nou krijg je hier een 4 blz dik boekje voor, waar dus geen ene f*ck aan informatie instaat, behalve dan dat je de modem kan berijk via 192.168.1.1 . Nou dit werkt dus al niet, want heb het idee dat die alleen via een speciaal console port te berijken is. Maarja aangezien de modem in de meterkast beneden staat kan er natuurlijk geen pc op aangesloten worden.

Hoe verder, wat zie ik allemaal over het hoofd? De search biedt mij weinig uitleg.

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb ook lopen kloten, want ik kreef FXP-en niet voor elkaar met:
inet => zyxel 650 => Sitecom router => rest

Oplossing was de zyxel als router instellen. En de router uitzetten (werkt dus als switch). Dit is ook veel practischer omdat je nu altijd makkelijk op de modem kan komen zonder dat je IP hoeft te veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
jah maar dat is dus mijn probleem.. het zorgen dat ik de zyxel als router gaat.. ik kan hem niet benaderen. Ik weet niet of dat gewoon is?

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je moet natuurlijk wel eerst je IP instellen dat je erop komt. Bij mij is dat meestal

IP: 192.168.1.2
gateway 192.168.1.1
subnet enzo automatisch laten gaan.

Dan kan je via telnet op je modem komen (telnet 192.168.1.1) pass 1234)

Zoek ff op internet daar zijn service paginas van zyxel, daar staat een hoop info, waaronder hoe je hem in router zet!

[ Voor 22% gewijzigd door DRaakje op 16-10-2004 13:02 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Zet je PC op "Automatisch IP-adres verkrijgen" en "Automatisch DNS-server verkrijgen" en plug je PC rechtstreeks in de Zyxel, dan kan je (in een DOS box) met "ipconfig /all" snel genoeg het IP-adres van je Zyxel achterhalen, bleek bij mij dus x.x.x.254 te zijn. Daarna ging alles vlot genoeg.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
Zodra ik dat zelf toeken schiet me verbinding eruit.

Als ik nu naar netwerkverbindingen ga, en klik eenmaal op mijn netwerk kaart. Zie ik dat ik automatisch het ip adres 192.168.1.33 heb verkregen.

Als ik dan naar eigenschappen ga, en mijzelf bij tcp/ip het ip adres 192.168.1.33 geef, of 192.168.1.2 , schiet de internet verbinding eruit. Telnet werkt ook niet. Zodra ik mijn ip adres automatisch verkrijg werkt alles wel.

Let wel op, ik internet dus nu zonder de router er tussen, even voor verwarring te verkomen.

Tevens als ik ipconfig /all doet, krijg ik deze informatie.

C:\>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: blabla
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
3Com 3C900B-TPO Ethernet Adapter (Generic)
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-10-5A-F5-0A-B1
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.35
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.254
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 16 oktober 2004 13:23:39
Lease verlopen . . . . . . . . . : dinsdag 19 oktober 2004 13:23:39

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 13:27 ]

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 13:23:
Zodra ik dat zelf toeken schiet me verbinding eruit.

Als ik nu naar netwerkverbindingen ga, en klik eenmaal op mijn netwerk kaart. Zie ik dat ik automatisch het ip adres 192.168.1.33 heb verkregen.

Als ik dan naar eigenschappen ga, en mijzelf bij tcp/ip het ip adres 192.168.1.33 geef, of 192.168.1.2 , schiet de internet verbinding eruit. Telnet werkt ook niet. Zodra ik mijn ip adres automatisch verkrijg werkt alles wel.

Let wel op, ik internet dus nu zonder de router er tussen, even voor verwarring te verkomen.
Klinkt bekend, kijk nu eens welk IP-adres je Zyxel werkelijk heeft, dat zul je ook goed in moeten vullen als je de zaken handmatig gaat toekennen.

EDIT:
Na jouw edit is dat dus duidelijk:
192.168.1.254

[ Voor 5% gewijzigd door Freee!! op 16-10-2004 13:29 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Verwijderd

Topicstarter
ok het is dus inplaats van telnet 192.168.1.1 254 aan het einde. Ik zit nu ook gewoon in telnet. Maar ik kan dit dus ook doen, doormiddel van mij alles automatisch te laten verkrijgen, ik kan ook mezelf een ip adres toekennen, en de dns op 192.168.1.254, dan werkt internet het ook.

En de Zyxel staat op dit moment op ip routing en bridging off.

Wat moet ik er dus nu precies aan veranderen zodat ik dalijk er nog een router tussen kan hangen?

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 13:41:
ok het is dus inplaats van telnet 192.168.1.1 254 aan het einde. Ik zit nu ook gewoon in telnet. Maar is ik kan dit dus doen, doormiddel van mij alles automatisch te laten verkrijgen, ik kan ook mezelf een ip adres toekennen, en de dns op 192.168.1.254, dan werkt internet het ook.

En de Zyxel staat op dit moment op ip routing en bridging off.

Wat moet ik er dus nu precies aan veranderen zodat ik dalijk er nog een router tussen kan hangen?
Die Zyxel rustig zo laten staan en je router uitzetten, dus alleen als switch laten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ok :) maar is het niet beter om mijn adsl modem, gewoon ook echt als adsl modem te gebruiken, dan wil ik liever de router die speciaal voor routen is, als router gebruiken?

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 13:45:
Ok :) maar is het niet beter om mijn adsl modem, gewoon ook echt als adsl modem te gebruiken, dan wil ik liever de router die speciaal voor routen is, als router gebruiken?
Ik denk dat het het handigste is als je gewoon lekker gebruikt wat werkt. De ingebouwde router van Zyxel is uitstekend in staat als router te werken en ondertussen werkt die Zyxel ook nog netjes als modem.

EDIT:
Klopt het modelnummer zoals in de titel vermeld wel helemaal :? Ik kan het namelijk niet op de Zyxel-site vinden (wel 650R-13).

[ Voor 13% gewijzigd door Freee!! op 16-10-2004 13:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok dus wat er eigenlijk moet gebeuren, is dat ik naar mijn router config moet gaan. En de router uitzetten, en instellen als een bridge. Even zoeken hoe dat zo makkelijk gaat, want er staat dus geen optie voor om dat zo 1.2.3 te doen.

• Freee!!

Freee!!

Als ik dit zo lees, had je gewoon direct een multi-PC modem moeten bestellen, was een stuk eenvoudiger geweest.

Verwijderd

Topicstarter
Jah begrijp ik nu ook.. haha maargoed, volgens mij wat dat ook niet slim geweest, want het probleem is natuurlijk dat de modem van adsl in de meterkast beneden is, Het is nu al een hele klus geweest om de kabels goed te kunnen trekken, met meerdere kabels had dit onmogelijk geweest en daarbij hadden we aardig wat meters kabel moeten hebben.

Ok dit alles wil mij niet lukken. Hoe maak ik van mijn router nou een switch?

Ik heb een netgear RP614v2.

Dit is toch een router.. kan je hier wel een switch van maken? Als ik het goed begrijp is het toch makkelijker, om het adsl modem niet als router te gebruiken, want deze heeft minder router opties dan mijn dure router?
Heeft iemand hier een betere oplossing voor?

edit:
ben net bezig geweest met de Zyxel modem/router puur als modem te gebruiken, door deze stappen te volgen http://www.zyxel.nl/p650/z010.html , ook dit wil absoluut niet, werken.. ik vergeet volgens mij echt iets te doen.. maar wat

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 15:19 ]

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 13:57:
Jah begrijp ik nu ook.. haha maargoed, volgens mij wat dat ook niet slim geweest, want het probleem is natuurlijk dat de modem van adsl in de meterkast beneden is, Het is nu al een hele klus geweest om de kabels goed te kunnen trekken, met meerdere kabels had dit onmogelijk geweest en daarbij hadden we aardig wat meters kabel moeten hebben.

Ok dit alles wil mij niet lukken. Hoe maak ik van mijn router nou een switch?

Ik heb een netgear RP614v2.

Dit is toch een router.. kan je hier wel een switch van maken? Als ik het goed begrijp is het toch makkelijker, om het adsl modem niet als router te gebruiken, want deze heeft minder router opties dan mijn dure router?
Heeft iemand hier een betere oplossing voor?

edit:
ben net bezig geweest met de Zyxel modem/router puur als modem te gebruiken, door deze stappen te volgen http://www.zyxel.nl/p650/z010.html , ook dit wil absoluut niet, werken.. ik vergeet volgens mij echt iets te doen.. maar wat
Als je de stappen goed gevolgd hebt (en met Enter afgesloten), dan zou het goed moeten gaan.
Nog een paar kleine puntjes:
• De "R" in Zyxel 650R staat voor "Router"
• Kijk eens naar de User's Guide op de site van Zyxel zelf.

EDIT:
Kijk ook eens naar de Zyxel FAQ voor de Prestige 650-serie

[ Voor 7% gewijzigd door Freee!! op 16-10-2004 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mr. Liu schreef op 16 oktober 2004 @ 15:26:
[...]

Als je de stappen goed gevolgd hebt (en met Enter afgesloten), dan zou het goed moeten gaan.
Nog een paar kleine puntjes:
• De "R" in Zyxel 650R staat voor "Router"
• Kijk eens naar de User's Guide op de site van Zyxel zelf.

EDIT:
Kijk ook eens naar de Zyxel FAQ voor de Prestige 650-serie
tja, als het echt zo makkelijk was... :P

Ik heb alles letterlijk overgenomen zoals het stond in de guide, heb het zelfs op meerdere manieren geprobeerd, want er staat telkens een tekst over dat als de router eerder goed werkte, je sommige dingen niet hoeft te veranderen zoals zij zelf dat wel hadden gedaan.

Maar dat maakte niet uit, laten staan... doen zoals zij het deden.. maakt echt niet uit, wordt een beetje moe van kabeltje in.. kabeltje uit, ip adres toekennen om weer via telnet in te loggen. (daaruit blijkt trouwens dat ik het wel goed had gedaan, want anders moet je je eigen pc geen ip adres toekennen, om nog in telnet, of je browserlogin te komen). Na elke foutieve poging heb ik alles weer gereset naar de orginele firmware, om daarna weer van voor af aan te beginnen! |:(

edit:
kwam net achter wat andere info, toen ik via de webbrowser in de Zyxel keek:
WAN Information

IP Address: 82.169.219.80
IP Subnet Mask: 255.255.248.0
Default Gateway: 82.169.223.254
VPI/VCI: 0/ 34

LAN Information

MAC Address: blabla
IP Address: 192.168.1.254
IP Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP: Server
DHCP Start IP: 192.168.1.33
DHCP Pool Size: 32

ik weet niet of iemand hier wat meer info kan uithalen, dus dat ik misschien nog wat meer moet veranderen bij de instelling, dan normaal zou moeten. Ik bedoel bij mij kon ik ook niet via 192.168.1.1 inloggen maar ook via 254, misschien dat iemand hier ook afwijkende data in ziet

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 15:41 ]

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 15:33:
[...]
tja, als het echt zo makkelijk was... :P

Ik heb alles letterlijk overgenomen zoals het stond in de guide, heb het zelfs op meerdere manieren geprobeerd, want er staat telkens een tekst over dat als de router eerder goed werkte, je sommige dingen niet hoeft te veranderen zoals zij zelf dat wel hadden gedaan.

Maar dat maakte niet uit, laten staan... doen zoals zij het deden.. maakt echt niet uit, wordt een beetje moe van kabeltje in.. kabeltje uit, ip adres toekennen om weer via telnet in te loggen. (daaruit blijkt trouwens dat ik het wel goed had gedaan, want anders moet je je eigen pc geen ip adres toekennen, om nog in telnet, of je browserlogin te komen). Na elke foutieve poging heb ik alles weer gereset naar de orginele firmware, om daarna weer van voor af aan te beginnen! |:(
Heb je het hele stuk gelezen :?
Helemaal aan het eind staat:
Benaderen van de Modem

Nadat de ZyXEL is ingesteld als modem is het apparaat niet meer normaal te benaderen met Telnet of de Web configurator.
De computer moet daarvoor worden ingesteld op een vast IP adres en direct op de Prestige worden aangesloten.
Zie voor de juiste procedure de onderstaande links:
Configuratie MAC OS
Configuratie Windows

Als alternatief kunt u de Seriele aansluiting gebruiken, welke nog normaal te benaderen is.

Verwijderd

Topicstarter
Jah had het al gelezen, dat zei ik zelf ook al,
Ticker
Maar dat maakte niet uit, laten staan... doen zoals zij het deden.. maakt echt niet uit, wordt een beetje moe van kabeltje in.. kabeltje uit, ip adres toekennen om weer via telnet in te loggen.
Tevens is inprincipe al dat gedoe via telnet niet nodig. Je kan hem ook via de webbrowser op Bridge instellen. Dan staan alle instelling gelijk al zoals, je die eigenlijk via telnet moet instellen, ook dit helpt niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 15:46 ]

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 15:43:
Jah had het al gelezen, dat zei ik zelf ook al,
[...]
Dan lijkt het erop dat dat gelukt is en niet fout gegaan zoals je zelf denkt.

Verwijderd

Topicstarter
Jah het is inprincipe ook wel gelukt, maar als ik mijn internet kabel, inplaatst van rechtstreeks in de pc, dan in de Netgear router stopt.. doet internet het nog steeds niet, en volgens mij is het niet de bedoeling dat ik netgear instellingen nog verander daarna?

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 15:47:
Jah het is inprincipe ook wel gelukt, maar als ik mijn internet kabel, inplaatst van rechtstreeks in de pc, dan in de Netgear router stopt.. doet internet het nog steeds niet, en volgens mij is het niet de bedoeling dat ik netgear instellingen nog verander daarna?
Volgens mij moet je daarna de netgear nog wel even correct instellen voor gebruik over het Tiscali ADSL netwerk in plaats van de kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm jah dan loop ik alsnog weer vast.
Op het moment dat ik de modem/router instel als modem, daarna de kabel in me router doet, heb ik geen internet. Ik ben daarna naar de auto wizard gegaan, en deze verkrijgt dan geen auto ip, hij vraagt of ik een fixed of static ip heb.

edit:
vraag me trouwens nu ook af, of het niet de kabels zijn... Kijk inprincipe had ik eerst dit.

Kabelmodem > router> 2 pc's

dat is nu dit geworden

Adsl router/modem > router > 2 pc's

Als ik de kabel van de router/modem in de pc stopt.. werkt alles.. maar ik de kabel van router/modem>router stop, moeten ze dan niet veranderen? Dus straight/cross verhaal

en daarbij komt dan ook weer kijken: als ik dus de kabel in cross verander, moet ik dan eerst de modem/router op modem zetten? Kijk als dat zo is, zou dat dus inhouden dat ik begin met de router functie op de modem uit te zetten, of maakt dit dan weer niet uit? Owh delimma's!

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 16:21 ]

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 15:56:
Hmm jah dan loop ik alsnog weer vast.
Op het moment dat ik de modem/router instel als modem, daarna de kabel in me router doet, heb ik geen internet. Ik ben daarna naar de auto wizard gegaan, en deze verkrijgt dan geen auto ip, hij vraagt of ik een fixed of static ip heb.
Fixed of static :? Volgens mij is dat toch hetzelfde. Verder denk ik dat je dus even had moeten kijken naar het IP-adres dat je van Tiscali toegewezen hebt gekregen. Dat zou je dan volgens mij aan de WAN-kant van je Netgear toe moeten kennen.

edit:
Succes ermee, ik ben een paar uur weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Freee!! op 16-10-2004 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat is niet mogelijk, want je krijgt geen vast ip-adres van Tiscali. Zit toch sterk te denken aan de verkeerde kabel mogelijkheid.

edit:
mijn vraag is dus eigenlijk, wat voor kabel heb ik nodig voor mijn Zyxel modem, naar mijn Netgear router .

Tevens wat ik ook even kwijt moet.. want ik kom er dus momenteel gewoon niet uit, dus misschien kunnen alle beetje helpen :Y) , is dat Zyxel router, op 192.168.1.254 zit, en de netgear router zit op 192.168.0.1

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 23:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

Als ik mijn Zyxel router/modem in de bridge functie zet, en hem daarna rechtstreeks op me pc aansluit. Ontvang ik geen internet. Maar zodra ik hem in de bridge mode zet, zou die toch moeten fungeren als puur modem? Dus hetzelfde als toen ik nog kabel(chello) had, en van die com21 modem rechtstreeks in mijn pc plugde, ontving ik ook gelijk internet. Moet er in dit geval wat veranderd worden?

Ik heb ook deze pagina gevonden, van iemand met hetzelfde probleem, alleen via zijn aanwijzingen kom ik er niet uit.

http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=9744

Het antwoord is de laatste post.
Wat mij nogal dwars zit is deze zin.
Kabels:
De standaard met het Zyxel modem meegeleverde (rode) crossed kabel werkt niet tussen router en pc. Tussen modem en router gaat het echter wel goed met deze kabel. Voor connectie tussen router en pc heb je een straight kabel nodig.
Kijk.. je hebt van Router naar pc.. toch altijd cross kabels nodig.. die cross kabels gebruikte ik ook toen ik nog chello had. En daarbij komt ook, dat hij dus tussen de Zyxel en de router, een cross kabel doet... waar ik dus een straight kabel heb zitten(dezelfde kabel die ik dus ook vanaf mijn Com21 (chello kabelmodem) naar de Netgear router had).

edit:
ik ben nu iets verder, ik heb voor elkaar gekregen, om de zyxel router/modem, op puur modem te zetten. Het enige wat ik hier voor hoefde te doen, en wat ik voorheen nog niet had gedaan, was 2 uur wachten. Nou is het niet zo, dat dit ook gelijk betekent dat het via de Router werkt, want daar heb ik het geprobeerd, en wel 13 uur gewacht

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2004 18:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
*kick* nogmaals.

Misschien dat iemand anders me toch kan helpen. Laat ik het op dit moment even zo zeggen.

Vergeet alles wat hierboven stond.
Ik leg even alsnog de situatie uit, omdat het voor mensen die net binnen vallen onduidelijk en verwarrend kan zijn.

Ik heb een Tiscali Live 4mbit lijn.
Heb een Zyxel R-31 modem, met ingebouwde router.
Zelf, heb ik een Netgear router.
Ik heb de modem op bridge gezet, zodat de ingebouwde router niet werkt. Deze bevat minder functies dan mijn Netgear router.

Als ik de situatie van modem/router, naar puur modem verander, moet ik 2 uur wachten voordat Tiscali mij weer internet geeft. Waarom? Weet ik zelf ook niet, heeft als het goed is te maken met een mac-adres?
Dus in dat geval heb ik gewoon internet.

Ik heb boven 2 pc's, deze wil ik beide internet geven, dus inplaats van de modem rechtstreeks in de pc te pluggen, plug ik hem nu in de router.
Nou ik kan wachten tot ik een ons weeg, maar internet krijg ik maar niet.

Ik neem dus aan dat ik in de router van netgear, zelf nog wat gegevens moet wijzigen. Het vreemde alleen is, dat Tiscali geen vast ip-adres geeft, en de rest is ook allemaal dynamisch..... wat doe ik fout?

extra info:
Zyxel modem/router zit op, 192.168.1.254.
Netgear Router zit op 192.168.1.252

Deze(netgear ip adres) heb ik zelf gewijzigd, omdat ik de tips had gevolgd van een persoon met hetzelfde probleem. De link daarvan is een post hiervoor te vinden. Het is de laatste post op de link.

Verwijderd

Het kan op twee manieren namelijk:

1. http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=9744
Het WAN mac adres van de tweede router moet hiervoor gekoppeld worden aan het ip adres. Hiervoor is naar mijn weten minimaal 4 uren nodig om zowel de ZyXEL modem(in bridge mode) als de tweede router uit te schakelen.

2. portfowarding Zyxel icm wrt54g lukt niet
Meest makkelijk manier (werkt direct)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het 2e verhaal, iets anders dan wat ik bedoel? Zo niet dan snap ik het niet helemaal.

Helaas klopt het 1e verhaal niet, of ik doe iets fout.. maar wat?

Ik heb al meer dan 13 uur gewacht, maar geen internet.

Verwijderd

Probeert is na optie twee,.... pingen naar een publiek ip adres i.p.v. een webpagina. Optie 1 die geen renewall doet?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 01:47 ]

Pagina: 1