Advies gevraagd overklokken

Pagina: 1
Acties:

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Hallo allemaal,

Ik heb een systeempje, een half jaar oud, zelf gebouwd. Ik heb er niet al te snelle onderdelen inzitten:

athlon XP 2500+ barton
2x 256 mb ram ddr333 (dual!)
asus a7n8x deluxe v2.0
sata hd maxtor diamondmax 9 80GB
asus radeon 9000 (pro?) 128mb (agp4x) (catalyst 4.10 final)

Tot nu toe was het altijd snel genoeg. Ik had hem voor de lol al wat overgeklokt:
11x166 @ 1.650v >>> 12x187 @1,775v

Nu ging ik doom3 spelen zonder overklok. Hij stotterde behoorlijk. Toen ik klokte naar 11x190 liep het ineens veel beter! Blijkbaar maakte mijn videokaart hier niet zoveel uit, want daar had ik niet aangezeten. En de resolutie stond toch niet hoog.

Maar nu heb ik de demo van rollercoaster tycoon 3 gedownload... en deze loopt vreselijk. Hij stottert 2x per seconde, dat wil zeggen: dan staat alles even stil.
Nu dacht ik... laat ik eens proberen wat ik bij doom3 deed. Maar het hielp nauwelijks. Ik denk dat het aan te traag geheugen ligt.

Als ik tijdens het spelen windows taakbeheer aanzet geeft die constant 100% processorgebruik. Maar de processor staat al op 12x190=2280Mhz. Snel genoeg zou ik zeggen :S

WAT zouden jullie doen? Ik heb al veel geprobeerd. Kom alstjeblieft niet met het advies een nieuwe computer te kopen, daar is geen lol aan. :z

Zoals jullie zien heb ik dual pc2700 ram. Ik heb de mogelijkheid om dat te ruilen voor enkel pc3200 ram (dus 1x512mb). Zou dat helpen? Ik kan dan waarschijnlijk wel verder klokken. Ik heb natuurlijk liever mn processor op 10,5x210 ofzo dan op 12x190. Ik denk dat dat voor de spelletjes best wel uit zou maken, of niet?

In elk geval alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal :Y) en ik hoop dat jullie iets weten. Wil je nog ergens meer specs van, dan zal ik die proberen te geven.

Diederik Bos

[ Voor 3% gewijzigd door diederik77 op 16-10-2004 12:30 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De Barton werkt prima met DDR333 geheugen. Je hebt de boel al sneller draaien. Als het dan nog stottert zou ik het niet in je snelheid gaan zoeken, maar bijv. in je drivers. Heb je UDMA aanstaan op je harddisks? Heb je de laatste drivers voor je videokaart geinstalleerd? Enz enz. Probeer eerst dit eens op orde te krijgen en zoek dan pas in de hardware.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

zoiezo is je systeem niet echt geschikt voor 3d spellen hoor, met die Radeon 9000pro :(
enne Doom 3 ging sneller draaien terwijl je een lagere multiplier ging gebruiken (dus snelheid processor verlaagt) ? Wel een geval apart zeg....

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Idd, stotteren is vaak het gevolg van een hogged bus, maar een constant lage framerate valt eigenlijk eerder te verwachten met die videokaart, een r9000 is niet bepaald top-of-the-line ;) Daar zou ik het probleem veel eerder in zoeken dan in je cpu, die flink mee kan ;)

• diederik77
Microkid schreef op 16 oktober 2004 @ 12:37:
De Barton werkt prima met DDR333 geheugen. Je hebt de boel al sneller draaien. Als het dan nog stottert zou ik het niet in je snelheid gaan zoeken, maar bijv. in je drivers. Heb je UDMA aanstaan op je harddisks? Heb je de laatste drivers voor je videokaart geinstalleerd? Enz enz. Probeer eerst dit eens op orde te krijgen en zoek dan pas in de hardware.
Zoals je al kon lezen heb ik de nieuwste catalyst driver geinstalleerd. De nForce drivers zijn ook nieuw zat. UDMA heb ik inderdaad aanstaan. Maar hij leest niet van de harde schijf, 512 mb geheugen is genoeg. Maar ik mijn geval denkik wel te traag.
zoiezo is je systeem niet echt geschikt voor 3d spellen hoor, met die Radeon 9000pro
enne Doom 3 ging sneller draaien terwijl je een lagere multiplier ging gebruiken (dus snelheid processor verlaagt) ? Wel een geval apart zeg....
ik weet dat deze kaart te sloom is voor zulke spellen. Maar aangezien ik hem op 640x480 had staan, was dat het probleem niet.
Ik had hem eerst NIET overgeklokt staan, en toen ik dat wel deed verbeterde het sterk. Het lag daar dus wel aan. (want ik had nix met mn videokaart gedaan)
Idd, stotteren is vaak het gevolg van een hogged bus, maar een constant lage framerate valt eigenlijk eerder te verwachten met die videokaart, een r9000 is niet bepaald top-of-the-line Daar zou ik het probleem veel eerder in zoeken dan in je cpu, die flink mee kan
Ja dat zou ik dus ook zeggen, maar is blijkbaar niet zo. Ik zoek het ook niet echt in mn cpu, meer in de ram.
Het is GEEN constant lage framerate, want hij gaat namelijk eventjes vloeiend (halve seconde), dan saat hij weer heel even stil, dan weer even voeiend, enz enz.

De Framerate is dus niet het probleem.

========
Weet iemand wat ik het beste kan hebben voor ram?
Of de dual pc2700 (dus 128 bits) of de niet-dual pc3200. Maakt dat dual veel uit?

• 0siris
  • Laatst online: 07-02 23:33
kijk eens of je bij iemand in de buurt een andere vidkaart kan lenen, en of dit voldoende verschil maakt. Ik heb net je verhaal een paar keer gelezen, en ik snapte niet hoe dit zo traag kon zijn met een 9800 pro kaart....tot ik goed las en zag dat daar geen 9800 maar 9000 stond :X

ach...in een volgend leven lach je er om!

• diederik77
Maar nu na al die reacties op mijn videokaart:

Of de dual pc2700 (dus 128 bits) of de niet-dual pc3200. Maakt dat dual veel uit?

• Microkid
  • Laatst online: 19:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

diederik88 schreef op 16 oktober 2004 @ 13:08:
Maar nu na al die reacties op mijn videokaart:

Maakt niet uit. Je mobo kan het toch niet sneller aansturen dan wat jij instelt aan DDR. (190x2=380 dus). Je huidige PC2700 geheugen is geschikt voor DDR333, en jij gebruikt het met DDR380. Blijkbaar is het geheugen van dusdanige kwaliteit dat het gewoon werkt. Met PC3200 zal het echt niet sneller gaan. Alleen is de PC3200 geschikt voor DDR400.
Een nieuwe videokaart lijkt me een betere oplossing.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Zoals je al kon lezen heb ik de nieuwste catalyst driver geinstalleerd. De nForce drivers zijn ook nieuw zat. UDMA heb ik inderdaad aanstaan. Maar hij leest niet van de harde schijf, 512 mb geheugen is genoeg. Maar ik mijn geval denkik wel te traag.
Tuurlijk leest 'ie wel van je harde schijf 8)7
En je geheugen is het probleem niet.
Een nieuwe videokaart lijkt me de beste oplossing.

Ook zou ik eens nagaan hoe het komt dat in TaskManager je CPU verbruik 100% is?
Is dat bijvoorbeeld in-game of als je bijna niets doet?
Downloads tijdens games zorgen voor continue hd gebruik wat ook stotteren kan opleveren.

• 0siris
diederik88 schreef op 16 oktober 2004 @ 13:08:
hadden die nforce chipsets niet zo'n dual channel feature?
ffies doorlezen denk ik ;)

[ Voor 85% gewijzigd door 0siris op 16-10-2004 13:27 ]

Verwijderd

ik he zelf ook een dual channel systeem (met een nforce2 mobo), maar de uiteindelijke snelheidwinst ligt misschien op zo'n 5%, dus of het de moeie waard is ??? Tja, voor een tweaker wel, als ie toch al nieuw geheugen moet kopen, maar om alleen een bijv. 512mb reepje om te zetten in 2x256 met bijbetaling zou ik niet doen...

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
Probeer eens Catalyst 4.9 Die nieuwe drivers brengen ook problemen bij de spellen die op de Quake 3 engine gebaseerd zijn, dus misschien ook wel bij dit spel.. Het is het proberen waard :)

• diederik77
@SH4D3H: Bij het spel is hij altijd 100%. Maar dat heb ik gek genoeg bij bijna alle 3d spellen, ook hele oude. Ik vertrouw taskmanager dan ook niet helemaal. Er draaien dan geen andere programmas
Maar uit mijn ervaringen bij doom3, die hetzelfde probleem had, bleek dat het toch wel aan het geheugen lag :S. Maar zoals gezegd stonden de videosettings erg laag. Het laden van nieuwe stukjes level duurde telkens even.

@orisis: dankje voor de link. Er staat dat dual channel maar zo'n max. 5% winst geeft. Dat had ik nodig. Een fsb van 190 naar 210 ofzo lijkt me meer dan 5% winst geven. :) Verder heeft mn videokaar 128mb geheugen, dus zal niet zo snel iets van het systeemgeheugen nodig hebben.

@tiger79: het is niet met bijbetaling, en als ik hiermee naar een fsb van 200+ kan doe ik het wel >:)

@Getah: Eerst had ik 4,9 beta, en daarna maar 4.10 geinstalleerd op hoop van verbetering. Hij draaide niet merkbaar beter of slechter.

[ Voor 17% gewijzigd door diederik77 op 16-10-2004 15:54 ]

• 0siris
diederik88 schreef op 16 oktober 2004 @ 15:49:
... Een fsb van 190 naar 210 ofzo lijkt me meer dan 5% winst geven. :) ....
Tja, volgens mij kun je dit haast lineair uitrekenen: 210/190 = 5.5% voor alles wat over die bus gaat. Je zult inderdaad meer winnen met FSB omhoog gooien dan dit dual channel gebeuren.

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 09:54

leandres

ook nog?

Ik vindt het wel een beetje vreemd om steeds over dat geheugen door te klieren, de meeste tweakers hebben al aangegeven dat je het beste eens kan kijken naar je videokaart, ik weet ook zeker dat dat het grootste euvel zal zijn.

Weg met die 640x480 en naar de 1280x1024 alles full detail :D

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Verwijderd

Draai eens een benchmark, zoals 3DMark03 of 3DMark05. Bij je score zie je ook een score voor je CPU. Ik heb hier ook een systeem met een 9000Pro AIW, maar dan met slechts 64MB. Ik zal 3DMark03 eens draaien om te kijken wat ik haal.

[EDIT] Score 3DMark03: 1309, CPU-score 349. Specs: AMD XP2200+@default, A7V333 mobo, 512MB PC2700 cas 2.5, Hercules ATI 9000Pro AIW 64MB.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2004 00:50 ]

• diederik77
Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 22:27:
Draai eens een benchmark, zoals 3DMark03 of 3DMark05. Bij je score zie je ook een score voor je CPU. Ik heb hier ook een systeem met een 9000Pro AIW, maar dan met slechts 64MB. Ik zal 3DMark03 eens draaien om te kijken wat ik haal.

[EDIT] Score 3DMark03: 1309, CPU-score 349. Specs: AMD XP2200+@default, A7V333 mobo, 512MB PC2700 cas 2.5, Hercules ATI 9000Pro AIW 64MB.
Met de videokaart op 300Mhz gpu en 250Mhz geheugen (wil niet zonder artifacts hoger en daarom vraag ik me af of het geen geflashte non-pro is), en de processor 11x189:
3dmark score: 1362
cpu score: 588

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
diederik88 schreef op 16 oktober 2004 @ 15:49:
@SH4D3H: Bij het spel is hij altijd 100%. Maar dat heb ik gek genoeg bij bijna alle 3d spellen, ook hele oude. Ik vertrouw taskmanager dan ook niet helemaal. Er draaien dan geen andere programmas
Maar uit mijn ervaringen bij doom3, die hetzelfde probleem had, bleek dat het toch wel aan het geheugen lag :S. Maar zoals gezegd stonden de videosettings erg laag. Het laden van nieuwe stukjes level duurde telkens even.
Logisch dan he?
Anders zou een spel altijd even snel lopen als je maar de minumum specs hebt:
Stel er staat op de doos: 1 ghz nodig, dat er dan maar 50% van je 2 GHz gebruikt wordt 8)7
Nee natuurlijk niet, daarom loopt ie op een 2 GHz (waarschijnlijk ;)) sneller,
dat hoort dus zo :)

Verwijderd

diederik88 schreef op 17 oktober 2004 @ 14:06:
[...]

Met de videokaart op 300Mhz gpu en 250Mhz geheugen (wil niet zonder artifacts hoger en daarom vraag ik me af of het geen geflashte non-pro is), en de processor 11x189:
3dmark score: 1362
cpu score: 588
Tijd voor een conclusie! Je kaart presteert normaal. Het probleem met o.a. DoomIII valt te verklaren aan de eisen van het spel. DoomIII werd meegeleverd met m'n 6800GT. Fabrikant wil hiermee laten zien dat een 6800GT snel genoeg is om DoomIII te draaien. Het verschil tussen de videokaarten? 6800GT doet 12301 en de 9000Pro doet 1362. Da's bijna een factor 10! Dan is het niet heel raar dat je last hebt van schokken. Dat je CPU op 100% staat is dan ook niet zo raar. Je GPU is niet als enige verantwoordelijk voor 3D-graphics. Alles wat de kaart niet kan verwerken, wordt door de CPU verwerkt. Bij (te) zware spellen staat die dus voor 95% graphics uit te rekenen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
diederik88 schreef op 16 oktober 2004 @ 12:29:
Hallo allemaal,

Ik heb een systeempje, een half jaar oud, zelf gebouwd. Ik heb er niet al te snelle onderdelen inzitten:

athlon XP 2500+ barton
2x 256 mb ram ddr333 (dual!)
asus a7n8x deluxe v2.0
sata hd maxtor diamondmax 9 80GB
asus radeon 9000 (pro?) 128mb (agp4x) (catalyst 4.10 final)

Tot nu toe was het altijd snel genoeg. Ik had hem voor de lol al wat overgeklokt:
11x166 @ 1.650v >>> 12x187 @1,775v
Hallo, ik heb een systeempje van bijna 2 jaar oud athlonxp 1800+, 512mb ram, basic stuff en een radeon 9600 xt. Was snelgenoeg, is snelgenoeg en zal snelgenoeg zijn tot ik een volgend jaar in de zomervakantie een nieuw systeem koop. :)

Dus jij doet cker iets fout ;)
Nu ging ik doom3 spelen zonder overklok. Hij stotterde behoorlijk. Toen ik klokte naar 11x190 liep het ineens veel beter! Blijkbaar maakte mijn videokaart hier niet zoveel uit, want daar had ik niet aangezeten. En de resolutie stond toch niet hoog.

Maar nu heb ik de demo van rollercoaster tycoon 3 gedownload... en deze loopt vreselijk. Hij stottert 2x per seconde, dat wil zeggen: dan staat alles even stil.
Nu dacht ik... laat ik eens proberen wat ik bij doom3 deed. Maar het hielp nauwelijks. Ik denk dat het aan te traag geheugen ligt.
Ik zou zweren bij de beeldkaart ;) Mijn geheugen is even snel(trager zelfs, daar mijn fsb nu op 133 draait ipv 166) en looppt als een trein. als het je geheugen is dan moet je toch eens memtest draaien....
Als ik tijdens het spelen windows taakbeheer aanzet geeft die constant 100% processorgebruik. Maar de processor staat al op 12x190=2280Mhz. Snel genoeg zou ik zeggen :S
Als ik unreal tournament speel(de eerste) staat mijn cpu gebruik al op 100, dus dat zegt he-le-maal nix.
WAT zouden jullie doen? Ik heb al veel geprobeerd. Kom alstjeblieft niet met het advies een nieuwe computer te kopen, daar is geen lol aan. :z
Nieuwe beeldkaart?
Zoals jullie zien heb ik dual pc2700 ram. Ik heb de mogelijkheid om dat te ruilen voor enkel pc3200 ram (dus 1x512mb). Zou dat helpen? Ik kan dan waarschijnlijk wel verder klokken. Ik heb natuurlijk liever mn processor op 10,5x210 ofzo dan op 12x190. Ik denk dat dat voor de spelletjes best wel uit zou maken, of niet?
Dual pc2700 ram? :|

Dual cpu....check
Dual(head) vga....check
Dual channel RAM...check
Dual Ram....euh, come again?

Als je met dual ram bedoelt 2 reepjes, dan maakt dat nix tot geen hol uit voor de problemen die jij hebt.

Lage mp is beter, maar dakt geen hol uit in jou geval.

Daarnaast overclocken is zelden een goede manier om het hakkelen van spellen te niet te doen, tenzij je verdomd goede koeling hebt, of je pc overclocked om quake 1 te kunnen spelen(486 :P)

Of te wel, all you need is een andere beeldkaart. Een 9600 pro of xt is al voldoende voor vloeiend beeld, voor wat extra power stop je d'r een 9800 in(ja ja of natuurlijk de nvidia equivalenten)
0siris schreef op 16 oktober 2004 @ 13:03:
kijk eens of je bij iemand in de buurt een andere vidkaart kan lenen, en of dit voldoende verschil maakt. Ik heb net je verhaal een paar keer gelezen, en ik snapte niet hoe dit zo traag kon zijn met een 9800 pro kaart....tot ik goed las en zag dat daar geen 9800 maar 9000 stond :X
Ik ook, dik verhaal getypt..toen maar netjes ctrl+a & del gedaan :P
SH4D3H schreef op 17 oktober 2004 @ 14:22:
Logisch dan he?
Anders zou een spel altijd even snel lopen als je maar de minumum specs hebt:
Stel er staat op de doos: 1 ghz nodig, dat er dan maar 50% van je 2 GHz gebruikt wordt 8)7
Nee natuurlijk niet, daarom loopt ie op een 2 GHz (waarschijnlijk ;)) sneller,
dat hoort dus zo :)
psies, wat had je voor unreal tournament nodig? een p3 500 oid? ik kon um iig nog spelen op een k6-2. Mijn cpu is nu meer dan een factor 10 sneller(qua fpu snelehid, mem bandwidth enz. niet letterlijk) spel vreet nogsteeds 100%

[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 18-10-2004 03:40 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• diederik77
Tja. Ik weet dat ik eigenwijs ben met dat geheugen...
Ik begin nu inderdaad te geloven dat het bij doom3 niet aan het geheugen lag.

Ik ga géén andere videokaart kopen. Ik heb er niet veel geld voor over, het optimalisteren van mn pc doe ik het liefste gratis :+ en vooral voor de lol.

Ik ga nu een ander topic openen over hoe ik mn inmiddels geruilde ram kan optimaliseren :Y) (dwz mn fsb zo hoog krijg dat ik de ram gebruik :D)
Maar eerst maar eens zoeken, misschien is een nieuw topic niet nodig B)

[ Voor 8% gewijzigd door diederik77 op 18-10-2004 17:41 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde moederboard, zelfde CPU (maar dan locked) en ook 2x 256 mb ram maar dan pc3200. Verder een Geforce4 Ti 4400, heb geen doom 3 of rollercoaster tycoon 3, maar vrijwel alle nieuwe spellen doen het hier gewoon, ook op 1200x1024. Zoals bijvoorbeeld farcry.

Het probleem zou hem kunnen liggen in de software. Als je harde schrijf lang niet is gedefragmenteerd en je veel zooi hebt geinstalleerd en weer gedeinstalleerd kan je dit soort dingen verwachten. Verder kunnen spyware en virussen je systeem ook vertragen.

Maar iets wat veel waarschijnlijker zou kunnen zijn is een bug van het moederboard.
Ik had zelfs dat windows elke zoveel seconden pauzeerde en dan weer soepel verder liep inclusief alle lopende aplicaties. Taskmanager liet een processor belasting van 100% zien, en dan weer 30%.
Nadat ik mijn netwerkpoorten van het moederboard via de bios heb uitgezet was het probleem verholpen. Heb nu 2 losse netwerkkaarten voor het netwerkverkeer.
Ik heb in het operating system forum meerdere mensen gezien met dit probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 18:00 ]

Verwijderd

Ok, als eerste zou ik kijken of je aan een betere video kaart kan komen..ik weet niet hoeveel je te besteden hebt maar bv een radeon9800xt zou al een wereld van verschil zijn..

De barton 2500+ die kan nog weel een tijdje mee want die dingen kunnen echt hard overclocken, alleen zou het mooier zijn als je hem in combinatie met pc3200 geheugen gebruikt zodat je de fsb verder kan verhogen. Ik draai bijvoorbeeld op 11*220 op een EPOX 8RDA3+ met een zalman 7000A-Al/Cu koeler. Alleen ik geloof dat de de A7N8X geen mounting holes heeft dus je keuze uit verschillende koelers is vrij beperkt.

M'n ouders hebben een A7N8X deluxe v2 bordje, barton 2600+ (gelockte mp op 11.5) met stock koeler en 1GB twinmos pc3200 geheugen en die haalt 2.3ghz : 200*11.5 1.85v

Ik hoop dat dit je misschien een idee kan geven over wat je opties zijn, maar nogmaals voordat je aan overclocken begint vervang eerst die videokaart.
Pagina: 1