[Open Dir] Hoe, waarmee / waarom niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
Een vriend van me is goochelaar en heeft een aantal demo-video's gemaakt die hij graag wil sharen. Nu is hij niet zo'n held op het gebied van webdesign dus had ik gedacht dat hij het beste een open dir structuur kon maken. Dus dat als je op zijn website klikt, je gewoon de dir krijgt met alle filmpjes erin. Het gaat puur om het kunnen sharen van de filmpjes, het design van de pagina is niet van belang.

Nu heb ik zitten zoeken hoe je dat moet doen maar waarschijnlijk moet je hiervoor een script of i.d. schrijven. Kan iemand me op weg helpen hoe ik dit voor elkaar krijg?

En: Levert een open dir ook nog een extra veiligheids risco op?

Systeem is XP SP2, provider is Het Net.

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Sorry hoor, maar is een open dir niet gewoon een map zonder index.htm(l) / iets anders waar de hoster (apache / IIS) naar toe verwijst ?

[ Voor 30% gewijzigd door GeforceDDQ op 16-10-2004 11:13 ]

301SQN

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 09:30
Je kunt gewoon een simpele webserver instaleren (Abbyss bv). Gooi vervolgens de bestanden in een map, en laat de bezoekers door die map klikken. (de webserver maak zelf een dir-structuur :))

..:: ::..

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:40
Of je wel of geen directoty-listing krijgt ligt aan de configuratie van de webserver. Wanneer er geen index pagina wordt gevonden, over het algemeen index.html en index.htm, genereerd de webserver de directory-structuur.
Het enige wat je dus zou hoeven doen is geen index-bestand in de map zetten. Werkt dat niet, dan eventueel de webserver configuratie aanpassen.

Je kunt eventueel ook een script gebruiken welke de inhoud van een map inleest en weergeeft. In PHP kun je dit bijvoorbeeld doen met behul pvan de readdir()-functie.

• Thijsmans
  • Laatst online: 20-05 17:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als het een Apache-server is, een bestand genaamd '.htaccess' toevoegen, met de volgende inhoud:

code:
1
Options +Indexes

Dan krijg je een standaard apache-dir-list. Is overigens ook wel te vinden met google, denk ik :)
frickY schreef op 16 oktober 2004 @ 11:15:
Of je wel of geen directoty-listing krijgt ligt aan de configuratie van de webserver. Wanneer er geen index pagina wordt gevonden, over het algemeen index.html en index.htm, genereerd de webserver de directory-structuur.
Ik mag hopen dat ie dat niet automagisch doet, ivm security-issues :)

[ Voor 48% gewijzigd door Thijsmans op 16-10-2004 11:16 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Mijn persoonlijke mening is dat mensen die dit niet weten en die er zelf niet achter kunnen komen helemaal geen server moeten draaien.

Mocht het het wel willen, dan is het nog steeds afhankelijk van de HTTP server software die je gebruikt. Als je IIS gebruikt zou ik het niet weten, in Apache is het een configuratie optie:
Options +Indexes

Vervolgens plaats je gewoon geen bestanden in die directory die in DirectoryIndex directives worden genoemd (index.html, index.htm, index.php, etc.)

• frickY
  • Laatst online: 14:40
Prammenhanger schreef op 16 oktober 2004 @ 11:15:
Als het een Apache-server is, een bestand genaamd '.htaccess' toevoegen, met de volgende inhoud:

code:
1
Options +Indexes

Dan krijg je een standaard apache-dir-list. Is overigens ook wel te vinden met google, denk ik :)

[...]

Apache is standaard geconfigged dat hij dit wel doet.
Tevens is apache standaard geconfigt dat je met htaccess de rechten niet hebt om 'Options +Indexes' te gebruiken. Dit gaat dus niet werken tenzij je de ts uitlegt hoe hij Apache kan aanpassen :P

Verwijderd

Prammenhanger schreef op 16 oktober 2004 @ 11:15:

Ik vind dit een beetje onzin. Apache is als je het zonder fratsen installeert behoorlijk 'veilig'. Ik mag hopen dat je zelf niet gelooft in het beveiligen van webservers met 'obscurity'. Als je ergens kunt komen waar je niet hoort te komen, is dat gevaarlijk.

Ten tweede hoeft het helemaal niet zo te zijn dat software als je het "standaard" intstalleert ook erg slim is geconfigureerd. Neem bijvoorbeeld MySQL. Een server admin hoort gewoon de boel in orde te maken. Als hij dat niet kan moet hij maar een andere hobby zoeken, vind ik.

• IJzerboot
Hoho mensen, het gaat om webruimte bij Het Net. Er wordt niet zelf een server gerund.
De index pagina weglaten werkt niet, dat had ik al geprobeerd. :)
Had ik even moeten vermelden.
Ik ga nu die truc met php even uitproberen.

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-05 14:30
frickY schreef op 16 oktober 2004 @ 11:18:
[...]

Apache is standaard geconfigged dat hij dit wel doet.
Tevens is apache standaard geconfigt dat je met htaccess de rechten niet hebt om 'Options +Indexes' te gebruiken. Dit gaat dus niet werken tenzij je de ts uitlegt hoe hij Apache kan aanpassen :P
Dat het standaard geconfigged staat hangt natuurlijk helemaal af welk OS je gebruikt en of je een versie van Apache gebruikt die meegeleverd wordt bij bijvoorbeeld een linux distributie. Ik weet van bij bijvoorbeeld Gentoo dat ongeveer alles dicht staat en dat je zelf vanalles weer moet open zetten.

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

• mullah
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07-2025
Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 11:16:
Mijn persoonlijke mening is dat mensen die dit niet weten en die er zelf niet achter kunnen komen helemaal geen server moeten draaien.
Navragen op tweakers is al een eind in de goeie richting van zelf uitzoeken... zit je in ieder geval in de buurt van een oplossing :+
Mocht het het wel willen, dan is het nog steeds afhankelijk van de HTTP server software die je gebruikt. Als je IIS gebruikt zou ik het niet weten, [...]
IIS heeft dacht ik een optie met "allow viewing of directory contents" ofzo.

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:22

markvt

Peppi Cola

IJzerboot schreef op 16 oktober 2004 @ 11:26:
Hoho mensen, het gaat om webruimte bij Het Net. Er wordt niet zelf een server gerund.
De index pagina weglaten werkt niet, dat had ik al geprobeerd. :)
Had ik even moeten vermelden.
Ik ga nu die truc met php even uitproberen.
doe gewoon dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<html>
<head>
<title>
</title>
</head>
<body>
<a href="video1.avi">video 1</a><br>
<a href="video2.avi">video 1</a><br>
</body>
</html>

Dit is wat je kan doen als er geen auto index bij hetnet is.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 00:31

krvabo

MATERIALISE!

Ik heb ooit eens vlug iets gemaakt voor dit in php (toen ik net begonnen was)
Het enige waarmee je zit is de apachedir.. die weet je niet, of daar zal je geen xs tot hebben :P Je kan het wel veranderen, door de icoontjes uit een apachedir te kopieren naar een map 'icons' op de server, en dan '$pic = $apachedir . $pic;' weg te halen.
Ik weet niet of er ergens errors zitten, maar die kun je hopelijk wel oplossen ;)

Ik hoop dat je wat aan hebt: http://krijn.net/got/index.phps
(voorbeeld: http://krijn.net/got/lolasweetwhite/ )

[ Voor 11% gewijzigd door krvabo op 17-10-2004 02:15 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Verwijderd

krvabo schreef op 17 oktober 2004 @ 02:11:
Ik heb ooit eens vlug iets gemaakt voor dit in php (toen ik net begonnen was)
Het enige waarmee je zit is de apachedir.. die weet je niet, of daar zal je geen xs tot hebben :P ...
Meestal is er wel een alias voor die icons. Ze zijn dan via /icons te bereiken.

• IJzerboot
@Kravbo: Leuk, Lola... Eh, meer pics? Is toch niet toevallig je zus? 8)
Thnx voor het voorbeeld... Ik wou die icons ook graag hebben, maar die mapp is noet toegankelijk. Het zal wel aan mij liggen, maar je hompega kan ik niet laden?
IE6 op XP SP2.
Ik ben druk aan het experimenteren hoe ik het draaiende krijg..

@cheatah: Alias? leg es uit?

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 00:31

krvabo

MATERIALISE!

Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 11:15:
[...]

Meestal is er wel een alias voor die icons. Ze zijn dan via /icons te bereiken.
Als mod_alias.c geladen is, dan waarschijnlijk wel.. dit wist ik niet, handig! :)
IJzerboot schreef op 17 oktober 2004 @ 13:20:
@Krvabo: Leuk, Lola... Eh, meer pics? Is toch niet toevallig je zus? 8)
mnee :P
Thnx voor het voorbeeld... Ik wou die icons ook graag hebben, maar die mapp is noet toegankelijk. Het zal wel aan mij liggen, maar je hompega kan ik niet laden?
IE6 op XP SP2.
Dat komt omdat mijn open dir is uitgeschakeld ;) (met dat script ondervang je dat dus). Mijn homepage zelf is een beetje kapot :P (endless loop naar een script lokaal, maar apache is kapot :X )
Ik ben druk aan het experimenteren hoe ik het draaiende krijg..
@cheatah: Alias? leg es uit?
Cheatah bedoeld dat je ipv $apachedir ook /icons/ kan gebruiken.. even kijken of dat werkt...

Het werkt :)
Zie http://krijn.net/got/index2.phps voor het script, waarschijnlijk werkt dit ook wel bij je host.

[ Voor 67% gewijzigd door krvabo op 17-10-2004 13:28 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• IJzerboot
@kravbo.. Helaas. Heb het geprobeerd, hij doet het niet..
Hij staat hier: http://home.planet.nl/~lange943/

[ Voor 32% gewijzigd door IJzerboot op 17-10-2004 13:53 ]

• gorgi_19
  • Laatst online: 16:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

IJzerboot schreef op 17 oktober 2004 @ 13:48:
@kravbo.. Helaas. Heb het geprobeerd, hij doet het niet..
Hij staat hier: http://home.planet.nl/~lange943/
Maar da's ook logisch :)
U kunt helaas geen PHP, ASP, Perl, eigen CGI scripts, Frontpage server-extensies, etc. gebruiken, omdat deze niet op de homepageserver van Planet Internet ondersteund worden.
Wel biedt Planet Internet haar klanten de mogelijkheid om gebruik te maken van de door haar beschikbaar gestelde standaard-scripts zoals een teller en een mail-form. Meer informatie over deze scripts kunt u lezen door te klikken op de links.
Oftewel: een serverside taal wordt daar niet odnersteund :) Alleen platte HTML, dus PHP, ASP, whatever valt allemaal af :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• IJzerboot
grmmbl.. Ik ga planet wel even aan het werk zetten...
Thnx voor zover. Het was in ieder geval ZEER leerzaam! _/-\o_

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

IJzerboot schreef op 17 oktober 2004 @ 14:02:
je kunt beter zelf aan het werk en gewoon een statische HTML-pagina met links maken.

desnoods gebruik je de mozilla composer ofzo.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 09:30
IJzerboot schreef op 17 oktober 2004 @ 14:02:
Mwa, het lijkt me niet dat planet voor jouw aan het werk gaat :/ . Als ineens iedereen scriptjes gaat draaien, zijn die servers binnen de korste tijd overbelast :) .

..:: ::..

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien heb je wat aan dit simpele programmaatje wat een kennis van me heeft gemaakt. Het is nogal bèta qua interface dus misschien heb je [url=mailto:zr0-AT-quicknet.nl]zijn hulp[/] nodig.

Dat programma is ontwikkeld voor dit soort gevallen: het indexeert de gegevens uit de gewenste FTP-map die een open dir moet zijn. Vervolgens genereert het een index.html met alle bestanden uit die map. Dit bestand kan meteen weer automatisch laten uploaden.
Pagina: 1