Toon posts:

Dynamisch IP adres blijft hetzelfde door router?

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb ergens gelezen dat je dynamische adres niet veranderd wanneer je een router ertussen hebt draaien... Klopt dat?

Ik heb een 10/100 Mbps xDSL/cable router 45.

Ik gebruik het zwarte mororola modem van @ home. Ik vind het zo vaag dat ik nu al een jaar draai met hetzelfde IP adres.

Wie weet hier meer van, of is wat ik gelezen heb gewoon pure onzin?

Groetjes Joyce

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Als er geen langdurige storingen optreden of wanneer je je modem niet een week lang van de stroom laat (ivm vakantie ofzo) houd je inderdaad gewoon hetzelfde IP-adres. In principe zou je IP-adres zo kunnen veranderen (het is en blijft tenslotte dynamisch) maar dat komt alleen voor als de provider met 't netwerk bezig is oid en ze IP-adres-series naar een andere regio moeten verplaatsen. Zoiets.

Dat je dus al een hele tijd hetzelfde IP-adres hebt is niets bijzonders, dat hebben de meeste mensen. Als je modem dus niet stuk gaat en je hem gewoon op de stroom laat zou je dus in principe nog best 5 jaar hetzelfde adres kunnen houden.

Misschien is semi-statisch een betere term. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Bergen op 16-10-2004 01:50 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Da's gewoon hoe DHCP met dynamische adressen omgaat. Om het simpel uit te leggen: Een PC of router krijgt een "tijdelijk" IP adres toegewezen van een DHCP server. Bij dat IP adres hoort een geldigheidstermijn van het adres die lease wordt genoemd.

Als je halverwege die lease bent gaat je PC alweer vragen bij de DHCP server of die lease met nog zo'n termijn verlengd mag worden en normaal gesproken gaat de DHCP server daarmee altijd akkoord. Dit gaat in principe eeuwig door zodat je in theorie altijd hetzelfde IP adres zou houden zolang je router aan blijft staan.

Maar als je een tijdje niet online bent, en de lease verloopt, dan geeft de DHCP server het IP adres weer vrij. De volgende keer dat je online gaat zul je dan misschien een ander adres krijgen omdat iemand anders jouw oude adres heeft gekregen.

In de praktijk zal je dus altijd hetzelfde adres houden zolang je router aanstaat en in staat is om steeds tijdig een verlenging van de lease te vragen.

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 21:25
misschien beetje raar dat ik het topic kick
maar bestaat er een mogelijkheid om te checken hoelang de leasetijd van een ip is?

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
start -> run -> cmd -> ipconfig /all

code:
1
2
Lease Obtained. . . . . . . . . . : woensdag 19 januari 2005 17:01:36
Lease Expires . . . . . . . . . . : woensdag 19 januari 2005 18:01:36

(hier op kantoor dan he)

Of het op je router kan weet ik niet, moet je in de handleiding van je router kijken 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Rac-On op 19-01-2005 17:08 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

patryk schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 17:05:
misschien beetje raar dat ik het topic kick
maar bestaat er een mogelijkheid om te checken hoelang de leasetijd van een ip is?
Met "ipconfig /all" zou je dit onder windows kunnen controleren (Win2K en XP , onder Win9x is dat winipcfg), of en zo ja hoe je dit eventueel in je router kunt zien hangt geheel af van je router.
Als je het kunt zien, zal dit ongetwijfeld te zien zijn in het gedeelte waar je je WAN IP adres ook kunt zien.

Ik vind het eerlijk gezegd niet een kick waar, en waarom dit topic nog open is vraag ik mij ook af.
Alle informatie is al gezegd in deze reply : /downtime/ in "Dynamisch IP adres blijft hetzelfde door..."

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.