Nieuwe Harde Schijf, kan geen windows erop doen

Pagina: 1
Acties:

• Intrique
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vandaag heb ik een WD harde schijf van 160 gb gekocht. Heb de harde schijf aangesloten en windows herkent het. Maar als ik windows wil installeren op de nieuwe harde schijf dan lukt het niet. Het gaat alsvolgt:
Ik boot via windows xp cd, ik doe dan setup, windows kopieert dingen op mijn pc, computer start opnieuw op dan staat er fout tijdens het laden van het besturingssyteem.
Ik denk dat het iets met de clustergrootte te maken heeft, want als ik via Partition Magic een primary schijf aanmaak dan staat er cluster size is over 1024 partition can not boot.

Heeft iemand enige idee hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Mischien moet je je andere schijven ff afkoppelen als je windows installeerd op de nieuwe, hierna kan je ze weer toevoegen.

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Intrique schreef op 16 oktober 2004 @ 01:17:
Vandaag heb ik een WD harde schijf van 160 gb gekocht. Heb de harde schijf aangesloten en windows herkent het. Maar als ik windows wil installeren op de nieuwe harde schijf dan lukt het niet. Het gaat alsvolgt:
Ik boot via windows xp cd, ik doe dan setup, windows kopieert dingen op mijn pc, computer start opnieuw op dan staat er fout tijdens het laden van het besturingssyteem.
Ik denk dat het iets met de clustergrootte te maken heeft, want als ik via Partition Magic een primary schijf aanmaak dan staat er cluster size is over 1024 partition can not boot.

Heeft iemand enige idee hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt
Dit heb ik ook gehad.

Het lukte me alleen wanneer ik de 160GB ging delen door 2.

Probeer hem door 2en te delen en dan eens het erop proberen.
toen lukte mij het wel. Alleen helaas sleten mijn koppen en kon ik hem weggooien bagger!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 02:32:
Delen? Partitioneren bedoel je zeker?

Maar goed, on topic: Intrique, loop je (idd) niet gewoon tegen het probleem aan dat Windows XP maar partities t/m 137GB ondersteunt? Zoek maar eens in Google op "48-bit LBA support". Als dat het geval is, zul je Windows XP SP1 of SP2 (dus niet de originele Windows XP versie) moeten installeren, die ondersteunen zo'n grote schijf.

Eventueel moet je ff een slipstreamed install CD maken van je originele XP CD.

[ Voor 19% gewijzigd door Stamgastje op 16-10-2004 02:38 ]

Verwijderd

Stamgastje schreef op 16 oktober 2004 @ 02:36:
[...]

Maar goed, on topic: Intrique, loop je (idd) niet gewoon tegen het probleem aan dat Windows XP maar partities t/m 137GB ondersteunt? Zoek maar eens in Google op "48-bit LBA support". Als dat het geval is, zul je Windows XP SP1 of SP2 (dus niet de originele Windows XP versie) moeten installeren, die ondersteunen zo'n grote schijf.

Delen = Partitioneren.

Maar goed als jij het deftige Pc taaltje wilt behouden jouw zaak :Y)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Partitioneren = indelen :Y)

Maar inderdaad, een originele WinXP SetupCD ondersteunt idd geen partities groter dan 128GB :) Maar dat terzijde, ik begrijp dus dat je eerst met PartitionMagic een partitie op de harddisk hebt neergezet en daarna Windows hebt geinstalleerd? Dat is achteraf echt overbodig, tijdens de XP Setup kun je de schijf ook eenvoudig indelen :)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:16

Rmg

[...]
. Alleen helaas sleten mijn koppen en kon ik hem weggooien bagger!
Niet rma gestuurd?? :?

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-03 13:50
wat ik mijn eigen afvraag , waarom laat je zo'n programma als Partition Magic partities aanmaken, als je dat ook kan met windows XP installatie ?

Verwijderd

QSYS schreef op 16 oktober 2004 @ 09:29:
wat ik mijn eigen afvraag , waarom laat je zo'n programma als Partition Magic partities aanmaken, als je dat ook kan met windows XP installatie ?
Wat je jezelf afvraagt, niet je eigen.

Maar ok, weer wat geleerd moet je maar denken. :Y)

Met de XP installatie kun je geen aparte partities aanmaken, alleen bepalen op welke (al bestaande) partitie je XP wilt installeren. Het kan wel met Fdisk (stamt nog uit het MS Dos tijdperk), maar dat is slechts basic commandline programma, zonder opties etc.

Verwijderd

kan wel hoor, moet je eerst de schijf formatteren en daarna kun je partities indelen. Je moet misschien een beetje zoeken maar de optie staat er echt.

• Stamgastje
BalusC schreef op 16 oktober 2004 @ 08:40:
Maar inderdaad, een originele WinXP SetupCD ondersteunt idd geen partities groter dan 128GB :)
Off-topic, maar goed. BalusC, weet je zeker dat die grens op 128GB ligt? Op deze pagina op microsoft.com wordt toch echt over een grens op 137GB gesproken.

En on-topic: Is het nu gelukt met installeren, Intrique? Moet geen probleem zijn als je een XP SP1 of XP SP2 CD hebt.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 10:39
ik heb ook problemen met windows xp gehad omdat ik 2x 200gb wd schijven heb...
je kan opzich wel prima de "gewone" xp installeren zonder sp1
zorg alleen dat er geen partitie is die meer dan 120gb aan data heeft.
de partitie zelf mag wel groter zijn dit levert geen problemen op (bij mij tenminste)
alleen als je ook meer dan 120 aan data erop hebt staan ben je het kwijt ;)
het ligt ook een beetje aan je moederbord. windows benaderd je harde schijf door middel van je bios. deze moet wel toelaten dat hij deze aanspreekt als 120 gb...
bij een vriend van mij (ecs mobo.) gingen zijn partities verloren.
bij mij werkte het gewoon (asus )

Even niets...

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Stamgastje schreef op 16 oktober 2004 @ 15:07:
Off-topic, maar goed. BalusC, weet je zeker dat die grens op 128GB ligt? Op deze pagina op microsoft.com wordt toch echt over een grens op 137GB gesproken.
Nooit afgevraagd waarom een 200 GB schijf in werkelijkheid maar 186 GB ruimte heeft (tip: machten van 2 en 10...)?

• Stamgastje
Jah, oke, ff niet bij stilgestaan dat BalusC op de effectieve 128 Gibibyte doelde... thanx. Overigens wordt bijna overal 137 GB (=Gigabyte) als grens genoemd.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Stamgastje schreef op 16 oktober 2004 @ 19:48:
Jah, oke, ff niet bij stilgestaan dat BalusC op de effectieve 128 Gibibyte doelde... thanx. Overigens wordt bijna overal 137 GB (=Gigabyte) als grens genoemd.
De oorsprong daarvan zit in het feit dat je bij de 128/137 schijfgroottes tegen het limiet van de 37-bits LBA addressering aankomt, en aangezien dat dat limiet in schijfgrootte een macht van 2 is (2^37) is de notatie daarvan in GB's hetzelfde.

[ Voor 1% gewijzigd door The Third Man op 16-10-2004 20:24 . Reden: 32 moet 37 zijn ]

• Intrique
  • Niet online
[...]

Dit heb ik ook gehad.

Probeer hem door 2en te delen en dan eens het erop proberen.
toen lukte mij het wel. Alleen helaas sleten mijn koppen en kon ik hem weggooien bagger!
Heb gedaan maar het werkt nog steeds niet.
Stamgastje schreef op 16 oktober 2004 @ 02:36:
[...]

Ik heb geslipstreamt maar ik krijg nog steeds die foutmelding.

• Intrique
  • Niet online
Heeft iemand nog andere suggesties?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:47

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
is het misschien een SATA schijf? en heb je dan met n flop ofzo die speciale drivers ingeladen? misschien al opgebeld naar de winkel waar je hem gekocht hebt? watvoor mobo heb je?

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Heb et ook gehad :) (nog steeds)

De fout is overigens bekent bij microsoft :)
Zoek in de faq van de Windowssite maar eens op "Error loading OS"

De oplossing wordt echter niet gegeven.
Bij mij hielp een bios flash niet, en mijn moederbord fabrikant raadde aan het mobotje RMA te sturen.
Ik heb nu echter me windows op een 20 gig, en de grote schijf los als slave eraan hangen (werkt perfect)

Verwijderd

BiG-GuY schreef op 17 oktober 2004 @ 19:42:
is het misschien een SATA schijf? en heb je dan met n flop ofzo die speciale drivers ingeladen? misschien al opgebeld naar de winkel waar je hem gekocht hebt? watvoor mobo heb je?
idd, die kan je dan aan het begin van de setup via F6 toevoegen (staat ook aangegeven)

• Intrique
  • Niet online
BiG-GuY schreef op 17 oktober 2004 @ 19:42:
Het is geen SATA maar een ATA 100 harde schijf.
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 20:01:
Heb et ook gehad :) (nog steeds)

De fout is overigens bekent bij microsoft :)
Zoek in de faq van de Windowssite maar eens op "Error loading OS"

De oplossing wordt echter niet gegeven.
Bij mij hielp een bios flash niet, en mijn moederbord fabrikant raadde aan het mobotje RMA te sturen.
Ik heb nu echter me windows op een 20 gig, en de grote schijf los als slave eraan hangen (werkt perfect)
Dat ga ik eens proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Intrique op 18-10-2004 03:22 ]

Verwijderd

Raz- schreef op 16 oktober 2004 @ 09:04:
[...]

Niet rma gestuurd?? :?
Nee dacht fuck maar, was al een klote zaak waar ik hem gehaald had en die altijd toch wel moeilijk doen.
En wachten op maxtor had ik ook geen zin. Had gewoon geen HDD meer en had het nodig >:)

Dus nieuwe maar gehaald een 120GB.

Blijkt dat de 160GB beetje onstabiele HDD is :? tenminste wel eens gelezen hierzo.
Pagina: 1