Toon posts:

Software Proggie met AI?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke

ben zelf ook nog niet 100% uit naar wat ik precies zoek maar ik zal het hier zo duidelijk mogelijk uit proberen te leggen.

Ik heb op dit moment dragon speak. deze is al zo aan mijn stem gewent dat ik er al aardig wat commando's mee kan uitvoeren. het jammere aan dit programma is dat hij alleen van je stem leert. dit wil zeggen dat hij steeds beter je stem leert herkennen.

Ik ben opzoek naar een programma dat ook lerende wijs zelf nieuwe algoritmes schrijft. hmm ja nu moet ik ff een voorbeeld gaan bedenken. ik maak nu een voorbeeld dat voor dit moment denk ik onmogelijk ik maar wie weet. ik heb nu een progie die mijn spraak begrijp nu wil ik dat hij voor de nacht naar iets gaat zoeken en dit daarna gaat bewerken op een bepaalde manier. en er dan dus iets mee gaat doen.

dit is dan een extreme functie maar het zou leuk zijn dat je hem doormiddel van spelletjes ( boter kaas en eieren ) slimmer zou maken. dus een programma dat zelf nieuwe dingen gaat leren ( eigenlijk net een kind ) nou niet emotioneel worden. maar dat het dus echt begin bij basic en dan het programma alleen weet hoe hij nieuwe dingen moet opslaan en er een code voor maakt om het uit te voeren maar steeds slimmer kan worden door dat je het programma gebruikt.

zou er al zoets bestaan of denk ik te ver vooruit.

Verwijderd

Topicstarter
oke de titel is niet helemaal corect moest gewoon software progie met AI zijn

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Nu heb ik "ooit"@universiteit een aantal AI tentamens gehaald, maar ik heb nog steeds geen idee wat je nu bedoeld :X Of bedoel je een standaard MovieOS? Ik ben bang dat dat enkel bestaan in films en boeken ;) Zoek even op wat de Turing test en Loebner test zijn, dan denk ik dat je je eigen antwoord al kan geven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

zolang we op dit level van denken en programmeren zitten... is er nog niet echte AI ...

Echte AI is als een kind... je kan het niet volledige besturen..dus ik ga er niet snel van uit dat er zal zijn in mijn leven......evolutie en dat soort dingen zouden er nodig zijn... een copy van onze eigenlijke werkelijkheid...

[ Voor 19% gewijzigd door swampy op 16-10-2004 02:23 ]

There is no place like ::1

• FTPlus
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11-2024

FTPlus

Pluisje

In mijn ogen kunnen computers nogsteeds niet uit zichzelf denken. Alle bestaande AI is gebaseerd op voorgeprogrameerde regeltjes en zolang dat zo blijft kunnen computers niet nieuwe dingen ontdekken, maar alleen vooraangewezen plekken verkennen. Reden is denk ik dat computers niks uit willekeur doen, en het blijven dus gewoon instrumenten. Je stop er iets in, en der komt iets uit. :P

-=Waiz=-

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik studeer AI en ik kan je vertellen dat men nog *lang* niet zo ver is dat een programma als een kind kan leren of denken. Daar hebben we ten eerste niet de rekenkracht voor, en ten tweede niet de algoritmes (we weten nog niet eens hoe onze eigen hersens werken, laat staan hoe we ze na zouden moeten bouwen).

Vrijwel alle AI die op dit moment op de markt is valt onder de noemer zwakke AI. Dit zijn in feite een hoop trucs om intelligent gedrag te krijgen zonder extreem veel rekenwerk of hele complexe algoritmes. Het is voor een zwakke AI geen probleem om een spel te spelen, bepaalde informatie op te zoeken op internet of een stem te leren herkennen. Maar hoe meer onbekende factoren er zijn, hoe moeilijker het wordt om een programma te maken dat daar op een intelligente manier mee om kan gaan. Hierom blijft zwakke AI altijd beperkt tot een specifieke toepassing. Een schaak-AI zal dus nooit van zijn leven kunnen leren ganzenborden, simpelweg omdat hij daarvoor niet geprogrammeerd is. Zolang het bij zijn eigen domein (schaken) blijft kan hij echter wel heel intelligent gedrag vertonen, zoals strategisch spelen en leren van zijn tegenstanders.

De andere soort is Sterke AI. Hierbij gaat het niet alleen om intelligent gedrag, maar om 'echte' intelligentie. Hoewel het een behoorlijk twistpunt is wat het verschil precies is (en of het uberhaupt een verschil is), gaat het in ieder geval om een intelligentie die met alle soorten problemen kan omgaan die hij maar voor zijn kiezen krijgt. Of Sterke AI kan bestaan, en zo ja hoe, is iets waar nog veel onderzoek naar gedaan wordt. Het is dus zeker niet iets wat je nu al van internet zou kunnen downloaden om thuis even mee te spelen :P.
Reden is denk ik dat computers niks uit willekeur doen, en het blijven dus gewoon instrumenten. Je stop er iets in, en der komt iets uit.
En hoezo is dat anders dan een mens? Wij hebben ook alleen maar invoer (zintuigen) en uitvoer (spieren). Je acties als mens zijn volgens mij ook niet willekeurig, maar gebaseerd op een aantal dingen: opvoeding/ervaring/herinneringen, doelen/wensen, emoties, planning/keuze en communicatie met anderen. Dat zijn allemaal concepten die een computer ook kan bevatten c.q. nabootsen, zij het (nog) lang niet zo goed en snel als een mens. Ik weet niet of de computer ooit echt de mens zal overtreffen, maar een dom apparaat hoeft het zeker niet altijd te blijven.

[ Voor 39% gewijzigd door Wouter Tinus op 16-10-2004 03:30 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Wouter Tinus schreef op 16 oktober 2004 @ 03:09:
Ik studeer AI en ik kan je vertellen dat men nog *lang* niet zo ver is dat een programma als een kind kan leren of denken. Daar hebben we ten eerste niet de rekenkracht voor, en ten tweede niet de algoritmes (we weten nog niet eens hoe onze eigen hersens werken, laat staan hoe we ze na zouden moeten bouwen).
Ten Derde: De opslagruimte :)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Pagina: 1