Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 20:24:
Ik ben het met je eens, het is onzin om te gaan oordelen over andere. Maar het is toch geen probleem, als hier over het gebruik van cams tegenwoordig gesproken wordt. Het valt me namelijk gewoon op dat er anders wordt gekeken tegenwoordig tegen over cams van dergelijke hoge bedragen. Vandaar dat ik me dus ook afvroeg hoe hier over gedacht wordt, moet kunnen toch.
De topic start is overigens totaal niet bedoeld om te klagen, op grond van jaloezie. Tis van mij uit geen klacht, maar gewoon een vraag hoe andere het zien. forum praatjes dus.

Ik snap ook wel dat jij niet uit jaloezie post. maarja. dit is een forum over fotografie en daar komen de hobbyisten op af. die jongens (en meisjes) steken er gewoon flink geld in. net zoals menig andere hobbyist in zijn hobby.
(ga maar eens op een forum van liefhebbers over auto's,motoren of boten kijken. vooral dat laatste is mooi. "ik heb vorig jaar een 34voet scarab (offshore speedboat) met twee 502HO v8 motoren gekocht. ik wil upgraden naar een snellere boot". en dan praat je over een boot van 300.000 euro.
dan zijn wij maar kleine spelers met die camera's van max. een paar duizend euro.
eigenlijk is het een goedkope hobby. relatief weinig afschrijving, relatief betaalbaar en na aanschaf weinig onderhoudskosten.
dat er anders naar gekeken wordt komt misschien omdat er langzaam meer nederlandse hobby fotografen naar GoT komen, en doordat mensen door dit soort fora worden aangestoken door de fotografie hobby. die mensen willen niet over compact camera's praten, maar daar gaat het over DSLR's. tja.
en of iemand voor zijn vakantiekiekjes wel/niet een DSLR nodig heeft vind ik interessant. het andere uiterste is dat je met je 3x zoom compact camera op safari gaat en bij thuiskomst bij elke foto tegen je vrienden moet zeggen "kijk, daar staat een leeuw, en als je goed kijkt zie je daar in de verte een antilope. en dat zwarte stipje is een olifant". kom op zeg.
en over jongeren met dure spullen. tja. dat zal altijd wel blijven. sommige jongeren krijgen veel (vooral financiele) steun van hun ouders. denk aan dure scooters, dure kleding, dure computers, dure stereo's en ja: ook dure DSLR's. dat is altijd zo en dat zal ook altijd zo blijven. of dat nou goed is voor de ontwikkeling van die jongeren kun je heel lang over discusseren.
hell. toen ik 15 was kocht/kreeg ik als eerste serieuse camera een oude tweedehands pentax k1000 analoge spiegelreflex met een tweedehands 50mm en 80-200mm lens voor misschien 100 gulden. wat was ik trots op die camera!
ik vond het ook altijd prachtig als we terugkwamen van vakantie en mijn ouders hadden met hun gloednieuwe compact camera foto's gemaakt en ik met de SLR. dan gingen we foto's vergelijken. haha. die compact camera was veel duurder dan mijn ouwe SLR maar qua foto's kwam ie niet eens in de buurt. fantastisch. na twee jaar ging alleen de SLR nog mee op vakantie en konden mijn beide ouders ook SLR fotograferen (compleet handmatig. dus zoomen, focussen, belichtingsmeter, sluitertijd instellen, diafragma instellen, afdrukken en het rolletje handmatig doordraaien)
ik heb hem nogsteeds, gebruik hem nog wel eens. en hij maakt nogsteeds strakke plaatjes. vooral geweldig voor natuurfotografie. 's ochtens vroeg met zo'n analoog ding op de fiets stappen en het bos in rijden. heerlijk tot rust komen en KIJKEN. als je iets interessants ziet: rustig afstappen, desnoods statief uitklappen, camera pakken, juiste lens monteren, rustig je compositie uitzoeken, nadenken over je belichting, nog een keer kijken, afdrukken, het boeltje weer inpakken en verder fietsen. zo ben je zo een paar uur bezig met een paar foto's. en je komt lekker ontspannen weer thuis. die foto's hoef ik ook helemaal niet digitaal. gewoon dia's. en zo heb je echt geen dikke DSLR met een stapel dure IS,L,USM lensen te hebben om leuke plaatjes te schieten.
DSLR is wel erg leuk voor bijvoorbeeld motorraces die ik bezoek enzo. maarja. das heel wat anders he. snelle camera's, snel scherpstellen, snel bewegende objecten en (op burst) een hele stapel foto's eruit knallen.
[
Voor 56% gewijzigd door
FragDaddy op 03-11-2004 21:09
]