Toon posts:

[VOEDING] Voeding geeft stroom af naar buiten.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aloha lieve tweakers,

Ik heb een Enermax voeding van 460 W.
Om precies te zijn het model: EG465AX-VE(G)FM

Wat er momenteel aan de hand is, is hetvolgende;

Ik heb mijn pc opnieuw aangesloten na een verbouwing van mijn bureau.
Toen ik de powercable in mijn voeding stak en deze aanzetten ( dus niet de pc )
voelde ik erg merkbare stroom. Ik voel dus de hele tijd spanning uit mijn voeding, en dat gelijd dus ook naar mijn kast. Dit kan gewoon weg niet gezond zijn. Weet iemand waarom mijn voeding stroom af geeft naar buiten???

Info:
-stopcontact geaard
-verlengdoos geaard

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik denk dat je aarding dan niet functioneert (draadje los ergens?), dat er spanning op de buitenkant van je voeding staat is trouwens normaal.

Verwijderd

Dan is ie niet geaard, aardpotentiaal is altijd nul Volt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 22:21 ]

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Vervang de verlengdoos is, is het probleem weg dan weet je het ;)
Misschien staat er te veel op de stop ?, lijkt me vaag.

Verwijderd

Topicstarter
Nou krijg nou de...

Ik voel nu weer, 15 min later en niks, terwijl ik denet herhaaldelijk onder stroom stond. Hmmm vaag.. moest ie misschien warm worden ofzo?

Maar het kan niet zijn dat er in de voeding zelf wat los zit wat de voedingkast raakt en waardoor het dus naarbuiten treed?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 22:28 ]

Verwijderd

Als alles geaard is zoals het hoort is het onmogelijk dat er spanning op de PCbehuizing of voedingsbehuizing komt te staan.
Maar het kan niet zijn dat er in de voeding zelf wat los zit wat de voedingkast raakt en waardoor het dus naarbuiten treed?
Het is eerder mogelijk dat ergens in je huis de aarding los zit.

• m-m
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 22:23:
Het zou kunnen dat de draad tussen behuizing en aarding in je voeding los is (lijkt me sterk), het kan zijn dat er een draadbreuk in de aardedraad van je voedingskabel zit, het kan zijn dat de aarde onderbroken wordt in de verdeeldoos of het snoer daarvan, of als je pech hebt: in de electrische installatie in je huis.
*Ergens* wordt de aarde onderbroken, anders kan er nooit spanning op je case/voeding staan.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt jongens, ga ik dat nog eens goed nalopen.

Toch nog 1 vraagje, als je een geaardeverlengdoos in een ongeaardstopcontact stopt, zit je dan wel of niet veilig... (als je dan je pc op die verlengdoos heb natuurlijk)?

Verwijderd

Als je een geaarde verdeeldoos in een ongeaarde wandcontactdoos steekt ben je onveiliger als dat je alleen je PC ongeaard zou laten (en ook dat is niet zoals het hoort).

Verwijderd

Topicstarter
Waarom onveilger dan?

• m-m
  • Niet online

m-m

Stel je hebt sluit nog een apparaat op die stekkerdoos aan. Dat apparaat is kapot en heeft keihard 230 op de aarding staan. Dan staat er ook ineens 230 op de behuizing van de computer, en wat er dan kan gebeuren als je die dan aanraakt laat zich raden.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 21:52
Omdat dan alle apparatuur in die verdeeldoos ook onder spanning komt te staan.

Verwijderd

Topicstarter
Dat wordt dus een ongeaarde verdeeldoos aanschaffe, thnx voor de info :)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:33
Er staat trouwens spanning op de kast en geen stroom.

De spanning laat stroom lopen. Dus het net levert de spanning en de stroom varieert met de aangeboden impedantie. Dit alles natuurlijk binnen zekere grenzen.

Dit moest even. Die twee jaar HTS hebben zijn sporen nagelaten. Het is een Tweaker onwaardig zulke slordige dingen te zeggen over zulke basale aangelegenheden. :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 02:28:
Dat wordt dus een ongeaarde verdeeldoos aanschaffe, thnx voor de info :)
Denk daar nog maar een nachtje over na: [rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml] ;)

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

(jarig!)
Ondanks dat ik het Aardingsverhaal al vaker doorgenomen heb, schrik ik zelf ook nog wel eens van de stroom die op mijn kast staat (of andere apparaten).
Meestal ligt dit eraan dat ik bijvoorbeeld mijn voeding aanraak terwijl ik bijvoorbeeld op de verwarming leun, is het dan correct dat je dan spanning voelt omdat je zelf voor aarde speelt?

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Verwijderd

Heb ik ook eens gehad met zalman 400watt. Bleek door defecte tempratuurmeter te komen van aerogate 2 te komen. Stond stroom op me kast en vrij hoog voltage op northbridge en cpu waterkoelblok hele arm tintelde van de stroom, gelukkig niks kapot.

Verwijderd

als je er niet zeker van bent dat je aarding in je huis goed is, zou je kunnen proberen om eventjes het stopcontact te openen (LET DAAR AUB MEE OP!) en dan de blauwe draad (nul) met de geel/groene (aarde) contact te laten maken, als je aarding goed werkt in je huis zou op dat moment je aardlekschakelaar eruit moeten vliegen, is dit niet het geval dan klopt er iets niet in je huisinstallatie.

Let wel op! de fase aanraken is niet leuk.. ook niet echt dodelijk, maar je kan er wel flink wat spierpijn aan over houden ;)

Als je het niet aandurft zou je ook nog altijd een elektricien kunnen bellen, zij beschikken (als het goed is) over de juiste apparatuur om je aarding na te meten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 12:53 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 22:48
Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 12:51:
als je er niet zeker van bent dat je aarding in je huis goed is, zou je kunnen proberen om eventjes het stopcontact te openen (LET DAAR AUB MEE OP!) en dan de blauwe draad (nul) met de geel/groene (aarde) contact te laten maken, als je aarding goed werkt in je huis zou op dat moment je aardlekschakelaar eruit moeten vliegen, is dit niet het geval dan klopt er iets niet in je huisinstallatie.
Euh ... aarde en nu zitten ( als het goed is ) op het zelfde potentiaal .... Dus als je aarde en nul verbind zou er eigenlijk niets mogen gebeuren.

Over het gebruik van een ongeaarde verdeeldoos, als je geen aarde hebt zou ik juist WEL een geaarde verdeeldoos gebruiken, de meeste randapp hangen toch al met de massa's aan elkaar. en dat is vragen om problemen ( niet geaarde monitor aan niet geaarde pc aansluiten kan erg fout gaan alls er eerst een signaaldraad contact maakt )

[ Voor 35% gewijzigd door Sine op 16-10-2004 13:02 ]

Repareren doe je zo.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 15:00
mijn pc zit ook niet geaard.. zat laatst aan de verwarming en toevallig ook aan men case... aardig schokje door men armpjes heen :+

voor de rest nooit problemen ermee.. staat al 2 jaar zo :p

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Ook een manier om de aarde te meten

Pak een spanningschroevedraaier (zo'n ding met een lampie)

Test of er spanning op de polen staat, een laat het lampie aangaan als je je vinger op de bovenkant houd (en die pool is de fase)

nu moet je ergens ff een stukje geisoleerde draad halen (liever niet te dik, 12v draad ofzo)

strip aan allebei de kanten een stukje eraf.

Maak een kant aan de aardepool vast (de klem aan de buitenkant), als je wil kan je natuurlijk ook een stekker hiervoor pakken, maar dan moet het wel een dubbel stopcontact zijn, het is nl moelijk om de spanningmeter in het stopcontact te doen als er een stekker inzit ;)

Nah, als je dat zover hebt, duw je de spanningsmeter in de fase (die je net had gevonden...)
Test 'm nog ff door je vinger op het einde te duwen (lampie moet gaan branden)

nu blijf je 'm erin duwn, maar houd nu allen het plastic deel vast, het lampje gaat nu uit

Pak nu het draadje wat je aan de aarde hebt gemaakt en pak een geisoleerd stuk vast (dat je geen contact ehbt met het draadje, anders is het resultaat niet goed)

Duw nu het losse ongeisoleerde deel tegen de bovenkant van de spanningsmeter aan.

Als je aarde goed is gaat ook nu weer het lampje branden.
Pagina: 1