Toon posts:

[2e harddisk] krijg 2e harddisk niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat ik het zelf toch wel zou kunnen... .. .
Niet dus :( Ff een extra harddiskje aan de pc hangen dacht ik.
En ja hoor, niet echt zo soepel.
Wat heb ik:
1x maxtor 90871u2 ->8gb -> backup
1x quantum fireball ex 4a -> 6gig -> moet win98 op blijven staan en dus booten.

1x cd rw 52speed
1x cd-rom
Heb alle mogelijke combi's volgens mij al geprobeerd
zoals Jumper settings en alles aansluiten zonder cd-roms..
Maar niks, misschien dat jullie me de ultieme combi met master slave kunnen geven om de boel draaiende te krijgen en ik mijn backup pctje met beperkte capaciteit toch in de lucht krijg

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Quantum op Master zetten, aan uiteinde IDE kabel bevestigen
Maxtor op Slave zetten, aan 'middelste' IDE connector bevestigen

Zou moeten werken..

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
hmm, blijkt niet te werken.. .. .
andere oplossing... .. .

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-03 09:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 22:29:
hmm, blijkt niet te werken.. .. .
andere oplossing... .. .
Heb je de jumpers wel goed staan? Dat is wat er nodig is voor het op master/slave zetten van die dingen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:41

E-Vix

Nu met sneeuw!

Wat werkt er niet? Krijg je een foutmelding? Wordt er één harde schijf niet (goed) herkend? Worden allebij de schijven niet herkend?

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
jumpers staan zeker te weten goed (heb ze via website fabrikant op de juiste plek gezet)
de master (quantum) werkt perfect en start goed op.
Kijk ik echter via verkenner/deze computer dan is er geen tweede harddisk te vinden. Nog sterker zelfs al bij het opstarten van de pc wordt enkel de quantum gededecteerd

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 15:57

Dizzy

Where am I?

bios misschien configureren?
misschien had je de tweede slot wel een keer disabled voor auto-detect zodat je pc weer wat sneller bootte.. je weet maar nooit :)

maar pas als de bios de schijf herkent, zal windows deze ook herkennen.

een andere reden waarom window hem niet toont, zou kunnen omdat er een filesysteem opstaat waar windows niet mee overweg kan, in dat geval moet je even een fdisk erbij pakken.

edit:
ik heb zelf in het verleden ook wel eens meegemaakt dat ik twee totaal verschillende schijven niet op 1ide kabel kon krijgen, nooit echt een oplossing voor gevonden..
Die oude schijfjes hebben daar blijkbaar dus nog wel eens problemen mee.. maar dit is niet waar ik in eerste instantie vanuit zou gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Dizzy op 15-10-2004 23:12 ]

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:41

E-Vix

Nu met sneeuw!

Wat gebeurt er als je alleen de maxtor in je pc hebt hangen? Wordt deze dan wel herkend, of ook helemaal niet?
Probeer je schijf eens op je andere IDE controller. Voor een backup heb je toch geen cd-rom nodig.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
okey...

het bios verhaal... kan me niet herinneren dat ik daar in t verleden mee heb zitten rommelen. Zeker omdat ik daar niet zo'n grote held in ben. Misschien dat je me kunt vertellen hoe ik daar t juiste op de juiste wijze instel (of is t afstellen :) )

Dan t verhaal filesystem. Op de tweede schijf (de maxtor) staat als ik t me goed herinner de boel volgens NTFS. Doch als dat de boos doener zou zijn, blijf ik t vreemd vinden dat tijdens t opstarten deze maxtor schijf niet wordt getoond (namelijk alleen de Quantum).

Nog ff ter overvloedde
- de cd-rom players staan momenteel naast de kast op non-active
- ik weet zeker dat beide schijven correct werken. Kan als ik de andere schijf op master zet deze ook allen gebruiken (dus ook enkel 1 schijf).
- IDE kabel is ook in orde
- probeer steeds alles op 1 ide kabel aan de gang te krijgen, doch heb ik de boel ook al verdeeld over de 2e ide kabel helaas eveneens zonder resultaat.

• Freee!!

Freee!!

Dat klinkt bijna alsof die Maxtor compleet dood is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 23:19:
het bios verhaal... kan me niet herinneren dat ik daar in t verleden mee heb zitten rommelen. Zeker omdat ik daar niet zo'n grote held in ben. Misschien dat je me kunt vertellen hoe ik daar t juiste op de juiste wijze instel (of is t afstellen :) )
Staat de IDE slave channel niet gewoon uit (=disabled) in het BIOS? Begin daar eens te kijken. Want als ik je goed begrijp staat je tweede schijf ook niet in de POST message, zeg maar het lijstje dat je bij het opstarten ziet.

Verwijderd

Topicstarter
die bios toch.
idd stond daar die ide master en slave overal op NONE behalve bij de primairy Master.
Heb die nu op auto staan.
Gevolg: bij het opstart riedeltje worden de beide schijven nu herkend. Maakt niet uit aan welke ide kabel ik ze aansluit en of de boel master of slave staat.
Maaaaar... strart ik van de Quantum op waar Win98 opstaat (en de quantum moet altijd het liefst de boot harddisk zijn en blijven) dan krijg ik echter alleen die schijf te zien.

M.a.w. bij t opstarten komen beide schijven nu wel te voorschijn maar bij Win 98 nu nog niet...
Ik ben een stapje dichter bij, maar nu nog dat andere stapje..

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 20:05:
die bios toch.
idd stond daar die ide master en slave overal op NONE behalve bij de primairy Master.
Heb die nu op auto staan.
Gevolg: bij het opstart riedeltje worden de beide schijven nu herkend. Maakt niet uit aan welke ide kabel ik ze aansluit en of de boel master of slave staat.
Maaaaar... strart ik van de Quantum op waar Win98 opstaat (en de quantum moet altijd het liefst de boot harddisk zijn en blijven) dan krijg ik echter alleen die schijf te zien.

M.a.w. bij t opstarten komen beide schijven nu wel te voorschijn maar bij Win 98 nu nog niet...
Ik ben een stapje dichter bij, maar nu nog dat andere stapje..
Dat is nu gewoon een kwestie van partitioneren en formatteren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 23:19:
okey...

Dan t verhaal filesystem. Op de tweede schijf (de maxtor) staat als ik t me goed herinner de boel volgens NTFS...
Win98 (OS op de Quantum) en NTFS (Filesystem op de Maxtor) gaat niet werken. NTFS werkt aleen met de W2K/XP familie. Via Maxblast de Maxtor converteren naar FAT32 zou je probleem moeten verhelpen...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 21:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
JAJA!

De is aan de praat!
wat ik fout deed of cq. geen rekening mee had gehouden.

1. wanneer tijdens t opstarten de 2e harddisk niet in het lijstje voorkomt, wordt deze ook niet gezien in de bios. => dus in de bios checken of boel qua harddisks wel aanstaat.
=> in mijn geval stond de boel op "None" het zooitje op "Auto" zetten zorgde ervoor dat de 2e harddisk wel herkend werd in de bios en dus ook tevoorschijn kwam tijdens het opstarten.

2. Met de Bios instelling aanpassen was ik er niet. In Windows 98 werd de schijf nog niet gezien.
=> Een stomme fout eigenlijk van mij. de overgebouwde schijf was ingesteld volgens NTFS. En tja t oude kleine broertje onze good old Win98 kan daar niet mee overweg. Dus de boel van NTFS omgooien naar FAT32. Ik heb er een FDISK overheen gegooid. De pc geboot en voilà een prachtig draaiend systeem!

een laatste opmerking:
De boel (2x HD en 2x CD) werkt uitstekend. De HD zitten op 1 IDE kabel en de CD zitten op 1 IDE kabel. Onduidelijk is voor mij wat het verschil is om te kiezen tussen de combi 1x hd met 1x CD of 2x hd met 2x cd op een ide kabel.

offtopic:
I.i.g. allen thx voor t medenken! Nu zit ik nog met een probleem dat de pc niet in t netwerk herkend wordt, maar dat is een ander verhaal

Verwijderd

Master en slave probleempje. Check ook even of je de IDE en stroomkabel (molex) goed hebt aangesloten.. ;)
Pagina: 1