3C595 niet op 100mbit

Pagina: 1
Acties:

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01

-ET-

Phone Home

Topicstarter
Ik heb een 3Com 595-TX 10/100mbit netwerkkaartje in mijn pc zitten, deze kan ik goed installeren onder windows XP. Het kaartje werkt perfect als het op een 10mbit hub zit. Echter als ik hem op mijn 100mbit Edimax 8 poort switch aansluit dan zie windows wel dat het netwerk 100mbit is echter wordt er geen IP adres vanuit de DHCP server toegekend (iets wat op de 10mbit hub wel gebeurt).

Als ik het IP vast zet dan kan ik dat IP wel pingen echter de rest niet. De rest kan deze netwerkkaart ook niet pingen.

Als ik bij de configuratie van de netwerkkaart kijk (netwerk kaart configureren -> geavanceerd) dan heb ik hier 2 opties
- busmaster
- Full duplex

beide hebben 3 opties
- niet aanwezig
- waarde:yes
- waarde:no

alle mogelijke varianten geprobeerd echter geen succes.

Tevens zijn ook de laatste drivers van de 3com site geinstalleerd. Ik kon over de kaart vinden dat hij met sommige switches niet kan werken. Echter die edimax is gewoon een "domme switch" dus dat lijkt me nu niet echt een probleem. Ook werd er geopperd op de diagnostics tool van 3com te gebruiken echter die heb ik niet voor deze kaart kunnen vinden. Wel die van de 90x serie maar die werkt niet.

Heeft er iemand nog suggesties. Zie ik iets over het hoofd of kan ik toch beter mijn realtec kaartje weer terug stoppen. (wat ik eigenlijk niet wil want daarvoor koop ik geen 3com kaartje)

Verwijderd

Deze 3Com kaart is het ?
(3C595-T4) 3Com® Fast EtherLink® PCI T4 Network Interface Card
http://www.3com.com/produ...ath=download&search=3C595

Deze 3Com kaart is erg oud neem ik aan, gezien de drivers.
Laatste SUPPORTED driver:
- Windows 95 21 Apr 1998 ver. 5.2.2
en één wat nieuwer maar nog steeds oud en UNSUPPORTED.
- Windows 2000 Pro,Windows 2000 advanced/server 02 Feb 2001 ver. (geen)

Dus de driver die Windows XP zelf gebruikt zal wel de juiste zijn.

En inderdaad wordt er gepraat over een diagnostic tool (Documentatie van 1995) (MSDOS) deze is te vinden in de Windows 95 driver van 21 Apr 1998 5.2.2. Bestandsnaam diagtool 3C59XCFG.EXE.

In een ver verleden heb ik wellis gewerkt met die tools van 3Com hier kan je DUPLEX en T-Mode (10Mbit en 100Mbit) aangeven.

De instellingen daar overrulen (naar mijn weten) de software aansturing van windows, dus wanneer hij daar op 10Mbit staat zal het alleen op 10Mbit werken.

Je kan een bootfloppy maken met die files erop en opstarten van die floppy,
. En 3C59XCFG.EXE uitvoeren en de instellingen bekijken en e.v.t. aanpassen, en zo de kaart misschien op 100Mbit instellen

Vraag: Waarom wissel je van netwerkkaart de Realtek deed het niet goed (type?) ? geen 100mbit ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 00:04 ]

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 23:54:
Deze 3Com kaart is het ?
(3C595-T4) 3Com® Fast EtherLink® PCI T4 Network Interface Card
http://www.3com.com/produ...ath=download&search=3C595
Ik denk niet, dit is een T4-kaart, als de TS die heeft, dan staat hem echt wat te wachten. De TS vermeld echter duidelijk dat hij een 3C595-TX heeft.

100Base-T4 is een aparte variatie op 100 Mbps Ethernet. I.p.v. 2 paren CAT-5 gebruikt deze 4 paren CAT-3. De gebruikelijke 2 paren worden ingezet zoals gewoonlijk, eentje voor zenden, eentje voor ontvangen, maar met 33.3 Mbps. De andere 2 paren worden, ook met 33.3 Mbps. gebruikt voor zenden en ontvangen, afhankelijk van de richting. 3 * 33.3 = 100.

Duidelijk mag zijn dat door de beide bidirectionele paren het niet mogelijk zal zijn hier full-duplex mee te communiceren.

Tenzij natuurlijk de TS het fout heeft en inderdaad een T4-kaart heeft.
Dat zou een hoop verklaren ...

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

3Com site gezocht met 3c595 was dit de enige hit.

Overigens de drivers daar vermeld staan als 3c59x.

En bij de Windows 2000 Unsupported driver staat:
- Windows 2000 driver and INF file for the 3C590, 3C595-TX and 3C595-T4

Dus de files zullen ook wel van toepassing zijn op het TX model.

3Com zal in 1995 niet zo erg gekeken hebben naar vermelding van netwerk kaart naam op hun site.

T4 kende ik eigenlijk niet, leuk om te weten hoe dat werkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 01:41 ]

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01

-ET-

Phone Home

Topicstarter
Het is inderdaad de TX variant. Ik ga eens op zoek naar dat config tooltje.

@oOze: Die realtek had nog wel eens performance drops. En mijn ervaringen met 3com is dat de snelheid altijd hoger en constanter is dan een Realtek. Dus vandaar.

[edit]
ik heb het config tooltje gedraaid echter daar stond het media type normaal.
Deze heb ik naar 100mbit gezet. Echter krijgt de kaart dan weer geen netwerk adres.

Ook dat diagnostics tooltje geeft aan dat er geen 100mbit netwerk beschikbaar is. Terwijl dat wel zo is. Want in mijn server heb ik een 3com kaartje zitten wat wel netjes op 100mbit werkt en de realtek deed dat uiteraard ook.

Ik heb ergens nog wel een 100mbit hub liggen. Misschien dat het toch aan die switch ligt. Wat ik wel erg vreemd zou vinden.

[edit2]
En helaas ook op een 100mbit hub van TP-link werkt hij ook niet op 100mbit :(

[ Voor 59% gewijzigd door -ET- op 16-10-2004 13:11 ]