Toon posts:

[XP] OS start helemaal niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Configuratie:

Asus A7N8X-E Deluxe
AMD Athlon 3000+
512 MB memory (1 bank)
Westwern Digital SATA 120 GB
Maxtor ATA 80 GB
Asus 9200SE video
Windows XP Pro SP1

Sinds gisteren heb ik het volgende probleem:

Het begon met een blauw scherm en ik was zo stom om de foutcodes niet te noteren.

Ik opnieuw opstarten en kwam in het scherm waar je kan kiezen tussen de verschillende opstartmogelijkheden (veilige modus e.d)

Maar wat ik ook kies, hierna blijft het scherm volledig zwart en de schijf vertoont geen enkele activiteit.

Hierna de bekabeling gecontroleerd wat geen verschil maakte.

Eerst wou ik windows setup starten en deze over de oude installatie heenzetten, zonder de oude te formatteren (want ik wil toch eerst proberen of hij nog te redden is). Dit ging vrij goed tot aan het moment dat hij de schijf ging controleren of iets dergelijks. Hij bleef toen minutenlang op 0% staan. Dus daar ben ik mee gestopt.

Toen heb ik XP op een partitie van een andere schijf geïnstalleerd en van hieruit kan ik de andere schijf gewoon volop benaderen en ook dingen verplaatsen.

De schijf lijkt dus niet stuk (gelukkig, is pas 7 maanden).

Ik heb een uitgebreide scandisk uitgevoerd (vanuit de nieuwe windows-installatie)met beide vinkjes aangevinkt, zonder resultaat.

Schijven los gekoppeld heb ik ook al gedaan.

Ik heb een volledige systeemscan op virussen gedraaid vanuit de nieuwe XP-installatie (met Norton) en er kwam niets noemenswaardig uit. Alleen een paar spy's.

Daarna gescand met Eset NOD32 viusscanner. Deze vond wel een virus op de bewuste schijf, namelijk in D:\Windows\sys32\id113.exe, genaamd Win32/Second Thought.AH Trojan. (De D schijf is dus de schijf die eerst C schijf was en niet meer wil opstarten). Kan dit virus de problemen veroorzaken? Lijkt mij sterk, temeer omdat Norton hem niet ziet.

Daarna heb ik nog met MemTest het geheugen op fouten gecontroleerd. Heb hem de hele nacht laten controleren (zo'n 6 uur) en er waren geen fouten geconstateerd.

Ik denk nu zelf na enig speurwerk op internet dat misschien het Master Boot Record beschadigd is, maar dan zou ik toch enige melding moeten krijgen, of niet? Bij mij blijft het gewoon helemaal zwart.

Dus ik ben van plan om dit te gaan herstellen als ik zeker weet dat daar geen virus zit, want ik heb ergens gelezen dat je dit niet moet doen als er wel een virus in het spel is, omdat dit de schade groter/onherstelbaar maakt.

Als je op virussen scant of scandisk uitvoert vanaf een andere schijf en vanaf een ander OS, scant 'ie dan eigenlijk wel de bootsectors van de andere schijf, of kun je dit beter met een opstart-cd of diskette doen?

Als ik windows volledig nieuw erop zet, dus niet eroverheen zoals ik eerst wou doen, dan denk ik dat hij wel doorgaat met controleren van de schijf voor de installatie, omdat hij dan niet op zoek hoeft te gaan naar het MBR (????)

Mijn belangrijkste vraag is als ik het MBR rapareer, of de partities op die schijf dan wel instant blijven. Niet dat ik dadelijk niet meer bij de gegevens kan.

En mijn vraag is ook of jullie ook denken dat het MBR beschadigt is of dat er misschien wel iets anders aan de hand kan zijn.

Ik hoop dat ik mijn probleem duidelijk genoeg omschreven heb.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden/suggesties

Verwijderd

't kan zijn dat je mbr brak is.
Een Hdd kan je benaderen als je vanaf een andere partitie boot of van een diskette. Je mbr wordt weer gemaakt/gerepaired wanneer je een primary partitie gaat maken.

dit kan je doen met fdisk /mbr.

even vogelvlucht wat er aan de hand zou "kunnen" zijn.
kan je even proberen door op deze link te klikken om alles een door te kunnen lezen.
http://www.ntfs.com/mbr-damaged.htm

mss dat je er iets aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het artikel gelezen en het lijkt er inderdaad op dat het mbr beschadigd is, en wel de eerste sectoren ervan. Onderaan in het artikel staat dat bij herstel de partitietabel onbruikbaar wordt of iets dergelijks. Dus dat zal ik maar niet doen.

En als ik een nieuwe XP-installatie erop zet dan blijven de partities toch zeker wel intact?

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-05 16:07
Als je in het MBR gaat knoeien, moet je extreem goed op letten als er verder niet mis gaat, je kan namelijk extreem snel partities compleet weggooien. Soms kan het zelfs niet anders, maar vaak kun je achteraf de partities weer opzoeken en in ere herstellen.

Zoals je merkt is het dus een gevaarlijk klusje, je hebt dus kans dat alle gegevens verdwijnen en nooit meer terug komen, zorg ervoor dat alles is gebackupd.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed