[Illustrator] achtergrond vrijmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38018

Topicstarter
Ik heb een beeld logo gemaakt met witte lijnen en een oranje achtergrond.
Afbeeldingslocatie: http://www.redcorn.nl/got/stam.gif
Die witte lijnen moeten eigenlijk transparant zijn, zodat iedere willekeurige achtergrond zijn kleur laat zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.redcorn.nl/got/stam1.gif
Het is dus de bedoeling dat het oranje vlak alleen de lijnen laat zien buiten het vlak dus niets.
Pathfinder - devide bied niet de oplossing helaas, iemand een iedee om dit op te lossen.
Hier de .ai voor de geinteresseerden onder jullie.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 38018 op 15-10-2004 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115073

ai? Illustrator bestand ofzo :?

Ik weet alleen dat je dit makkelijk kan doen in PSP en PS, in PS door de lasso tool te gebruiken, dan delete, mits je een transparante background hebt.

Dan opslaan als PNG of GIF, en voila...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05-2024

Thomasje

Semacode

Anoniem: 115073 schreef op 15 oktober 2004 @ 16:39:

Ik weet alleen dat je dit makkelijk kan doen in PSP en PS, in PS door de lasso tool te gebruiken, dan delete, mits je een transparante background hebt.

een logo maak je toch niet in ps. Ik denk dat je het beste gewoon met een zelfde achtergrond kan werken. Als je dat niet doet dan krijg je een geraffelde transparantie. Als je een andere kleur nodig heb dan zou ik als ik jou was gewoon een andere kleur erachter zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 23:29

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Anoniem: 115073 schreef op 15 oktober 2004 @ 16:39:

Wil je PS er even buiten laten? PS is een pixelgebaseerd programma, Illustrator werkt met vectoren. Zoals Thomasje zegt, logo's horen in Illustrator. :* :)

In Illustrator heb je wel het transparency paletje hoor. Of het heet daar Opacity. Zet die er eens bij, klik je kringel aan en verschuif het balkje van 100% naar 50% :)

Alleen... ga je dit weer drukken, dan zul je dus een 50% (correct me if I'm wrong) raster krijgen, wat vooral op kleinere vlakken heel erg stippelig gaat worden.
En, vergeet niet, op een witte achtergrond zie je hier niets van...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thomasje schreef op 15 oktober 2004 @ 16:43:
Als je een andere kleur nodig heb dan zou ik als ik jou was gewoon een andere kleur erachter zetten
Dat is een oplossing, maar het is beter als de lijnen gewoon weggeknipt zijn uit het oranje vlak, dan ben je voor altijd klaar, zoals het hoort.
Dark Blue schreef op 15 oktober 2004 @ 16:51:

In Illustrator heb je wel het transparency paletje hoor. Of het heet daar Opacity. Zet die er eens bij, klik je kringel aan en verschuif het balkje van 100% naar 50% :)

Alleen... ga je dit weer drukken, dan zul je dus een 50% (correct me if I'm wrong) raster krijgen, wat vooral op kleinere vlakken heel erg stippelig gaat worden.
En, vergeet niet, op een witte achtergrond zie je hier niets van...
Met transparante lijn bedoel ik eigenlijk de lijn die nu in het oranje loopt wegknippen zodat ieder willekeurige achtergrond zichtbaar is. Ben zoals gewoonlijk niet duidelijk genoeg :+

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 38018 op 15-10-2004 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 16:20

André

Analytics dude

Het is dus de bedoeling dat het oranje vlak alleen de lijnen laat zien buiten het vlak dus niets.
Ik snap deze zin niet helemaal :?

Alleen die delen die op het oranje vlak liggen moeten transparant worden?

[ Voor 22% gewijzigd door André op 15-10-2004 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ow, je wilt alleen dat oranje vlak overhouden, en gewoon de witte lijnen uit dat vlak snijden?

Dat doe je dan toch ook niet met Divide, maar met Intersect?
Selecteer eerst het oranje vlak, dan de witte lijnen erbij (shift) en probeer Intersect ofzo eens. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05-2024

Thomasje

Semacode

Ik snap hem ook niet helemaal. Dus als die circels zijn zowat bijna allemaal overbodig. Dus het enigste wat je wilt overhouden is een beetje oranje.

Ik denk als het ver genoeg uit elkaar staat dat het dan nog wel te doen is met transparantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Snotverdorie. Heb het bestand gedownload, maar het lukt gewoon niet. Ringen gegroepeerd, ringen tot 1 shape geconverteerd, ... Intersect ene kant op uitgeprobeerd, andere kant. Lukt gewoon niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dark Blue schreef op 15 oktober 2004 @ 17:09:
Snotverdorie. Heb het bestand gedownload, maar het lukt gewoon niet. Ringen gegroepeerd, ringen tot 1 shape geconverteerd, ... Intersect ene kant op uitgeprobeerd, andere kant. Lukt gewoon niet :(
Join the club, ik kan hier ook niet zo goed tegen, lichte migraine begint er aan te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: http://fizion.nl/zooi/stam.gif

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:47

alienfruit

the alien you never expected

Ik denk dat je gewoon een voor een die cirkels moet uitsneden uitelkaar en dit vervolgens joinen met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Clipping mask?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Dit lijkt me de beste oplossing, vlak bovenop lijnen zetten, selecteren, en ergens clipping mask > make selecteren (edit ofzo? ff kijken). Je vlak wordt dan wel kleurloos, maar kun je opnieuw kleuren.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Laatst online: 03-06 14:45

Yoozer

minimoog

Raar dat ik hier nog niemand over het eigenlijke probleem heb horen praten - divide werkt niet omdat de witte lijnen een stroke hebben, en geen fill. Pathfinder doet niks met strokes, alleen met fills, dus selecteer je je witte lijnen, doet Object > Path > Outline stroke, klikt op Pathfinder > Unite zodat de strokes en de fills samensmelten, en je hebt iets dat als een clipping mask kan dienen. Die hengst je op het oranje vlak, en klaar.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

ik heb prcies het zelfde probleem je krijgt bij Illustrator gewoon een irri background :X
Wat ik ook geprobeert heb in tig programmas de background blijft :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115073

Dark Blue schreef op 15 oktober 2004 @ 16:51:
[...]

Wil je PS er even buiten laten? PS is een pixelgebaseerd programma, Illustrator werkt met vectoren. Zoals Thomasje zegt, logo's horen in Illustrator. :* :)

In Illustrator heb je wel het transparency paletje hoor. Of het heet daar Opacity.
* Anoniem: 115073 gaat stil in een hoekje zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nope
Nope
Yoozer schreef op 15 oktober 2004 @ 18:37:
Raar dat ik hier nog niemand over het eigenlijke probleem heb horen praten - divide werkt niet omdat de witte lijnen een stroke hebben, en geen fill. Pathfinder doet niks met strokes, alleen met fills, dus selecteer je je witte lijnen, doet Object > Path > Outline stroke, klikt op Pathfinder > Unite zodat de strokes en de fills samensmelten, en je hebt iets dat als een clipping mask kan dienen. Die hengst je op het oranje vlak, en klaar.
Kijk die outline, damn, niet aan gedacht!
Wat ik heb gedaan is outline stroke en toen devide, alles weg knippen en klaar.

Thanx a lot friends!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Laat het resultaat eens zien, ik snap nl totaal niet wat je bedoelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.redcorn.nl/got/wood.jpg

@ DarkX

Dit is wat ik bedoelde, transparante strepen door het oranje heen zodat het de kleuren van de achtergrond aanneemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Anoniem: 38018 schreef op 15 oktober 2004 @ 20:09:
[afbeelding]

@ DarkX

Dit is wat ik bedoelde, transparante strepen door het oranje heen zodat het de kleuren van de achtergrond aanneemd.
:) als het de volgende keer duidelijker uitlegt dan beloof ik een snellere oplossing die wel klopt :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Dat had je dus toch beter met een clipping mask kunnen doen imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OzBoz schreef op 15 oktober 2004 @ 20:14:
[...]

:) als het de volgende keer duidelijker uitlegt dan beloof ik een snellere oplossing die wel klopt :)
Zal m'n best doen de volgende keer.
DarkX schreef op 15 oktober 2004 @ 20:18:
Dat had je dus toch beter met een clipping mask kunnen doen imo :)
Dat gaat dus echt niet lukken, probeer maar.
Clipping mask is normaal gesproken mijn grootste vriend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Anoniem: 38018 schreef op 15 oktober 2004 @ 20:55:
[...]

Zal m'n best doen de volgende keer.

[...]

Dat gaat dus echt niet lukken, probeer maar.
Clipping mask is normaal gesproken mijn grootste vriend :P
Why not? Je gooit dat kader als clipping mask over je lijn, maakt je lijn oranje, et voila?

Ow wacht, je hebt het inverted, dan moet je ff die lijnen weghalen uit een vierkantje :)

[ Voor 13% gewijzigd door DarkX op 15-10-2004 20:57 ]

Pagina: 1