Ik ben ook maar in de trend van zelfbouw gestapt en een tijd terug begonnen aan de bouw van een waterchiller.
Goals:
• Redelijk compact
• -15 @ load
Moet te doen zijn lijkt me
Het moeilijkste gedeelte is nog het verzamelen van spullen, maar viavia ben ik aan het nodige spul gekomen, en kan ik aan het nodige spul komen. Ik heb onder een zeer nette condensor via Martijn weten te regelen (thnx nog
) samen met nog wat spulletjes.
Zo wil ik het ongeveer hebben (ruwe opzet):

Links de nette condensor, in het midden de compressor en rechts de warmtewisselaar (kom ik nog op terug)
De compressor is van Unidad Hermetica:

Lijkt me een 1/5 PK (slagvolume 9,4cc ??)
Ik denk dat ik nog een andere haal, en deze voor vacuum gebruik, want deze is wat beschadigd en roestig (op zich geen probleem, maar de "pootjes" zijn ook krom etc.)
De warmtewisselaar:

Deze is gemaakt van 12mm flexibel roodkoper. De bedoeling is dat de cappilaire leiding er bovenin in gaat, helemaal naar onderen en daar wordt het gas erin gespoten. Onderkant wordt afgeknepen en dichtgesoldeerd. Dit geheel komt in een soort reservoir te "hangen". Eigenlijk geen idee of dit problemen gaat geven met de olie
Hup, even de oude droger eraf want er moet gesoldeerd worden:

Brander:

Zo, even een stukje koper verhitten, en snel afkoelen, zodat het zacht wordt en ik het makkelijk kan manipuleren (shrader en de condensorleiding moeten erin)

Dat zit eraan:

Zo, dat was het voor vandaag.

Binnenkort meer. Ik zal vanmiddag of zaterdag even een of twee andere compressors halen, want mijn 2e compressor (een Aspera) doet het niet meer
Goals:
• Redelijk compact
• -15 @ load
Moet te doen zijn lijkt me
Zo wil ik het ongeveer hebben (ruwe opzet):

Links de nette condensor, in het midden de compressor en rechts de warmtewisselaar (kom ik nog op terug)
De compressor is van Unidad Hermetica:

Lijkt me een 1/5 PK (slagvolume 9,4cc ??)
Ik denk dat ik nog een andere haal, en deze voor vacuum gebruik, want deze is wat beschadigd en roestig (op zich geen probleem, maar de "pootjes" zijn ook krom etc.)
De warmtewisselaar:

Deze is gemaakt van 12mm flexibel roodkoper. De bedoeling is dat de cappilaire leiding er bovenin in gaat, helemaal naar onderen en daar wordt het gas erin gespoten. Onderkant wordt afgeknepen en dichtgesoldeerd. Dit geheel komt in een soort reservoir te "hangen". Eigenlijk geen idee of dit problemen gaat geven met de olie
Hup, even de oude droger eraf want er moet gesoldeerd worden:

Brander:

Zo, even een stukje koper verhitten, en snel afkoelen, zodat het zacht wordt en ik het makkelijk kan manipuleren (shrader en de condensorleiding moeten erin)

Dat zit eraan:

Zo, dat was het voor vandaag.

Binnenkort meer. Ik zal vanmiddag of zaterdag even een of twee andere compressors halen, want mijn 2e compressor (een Aspera) doet het niet meer