Wi-fi in een hal: 2 antennes op 1 AP

Pagina: 1
Acties:

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:34
Iemand een idee of het een goed idee is om twee 15 dBi flatpanelantennes aan de sluiten op één access point in een hal? Doel is om in een lange smalle hal een wifiverbinding te realiseren. Een alternatief is een figure-eight antenne (straalt alleen naar voren en naar achteren - zo zou je toch nog aan beide kanten 7 dBi ofzo kunnen overhouden lijkt me), maar die zijn helaas naar mijn weten niet te krijgen voor wifi.

Anyway, misschien heeft iemand ervaring met interferentie of ongelijke verdeling over de antennes bij dit soort opstelling. Kan het verschillen van SWR van beide antennes tot ongelijke verdeling leiden?

-edit-
Al gevonden waar ik splitters kan kopen :) Nu de rest van het probleem nog.

[ Voor 6% gewijzigd door Sorcerer8472 op 15-10-2004 15:25 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als een AP 2 antenne aansluitingen heeft dan is dat meestal voor ontvangst middels het diversity principe. Zenden gaat maar via 1 van de 2 aansluitingen.

In jouw geval zou je dus 1 goede omni moeten aansluiten, of 2 richt antennes via een power splitter aan 1 poort. Ik denk trouwens dat je goed op de openingshoek van de antenne moet letten. Als je te sterk gaat bundelen heb je alleen een goede verbinding als je op 1 lijn met de antenne bent.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 10:23
Mocht je nog geen ap hebben, tis in ieder geval mogelijk met een Cisco airo-net 350 dat je in de ap zelf aangeeft dat je beide antennes wilt gaan gebruiken (voor zowel zenden als ontvangen) Ik sluit me aan met wat little soundman zegt over de richt antennes, niet te sterk bundelen anders hou je geen hoek over waarin je ontvangst hebt. Nou ja lekker ontvangst dan, en niet 5% net naast de lijn en op de lijn zeg maar volle pot.

Beste is dus om twee antennes aante schaffen met een hoek welke voor jou acceptabel is. Immers hoek op het punt(midden) van de hal zal heel smal zijn, en juist aan het eind van de hal heel breed. Ik neem dan vooor het gemak even aan dat de hal wel een "eindje"lang is. :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:14

Korakal

Up up up!

> Network Troubleshooting

[ Voor 5% gewijzigd door Korakal op 16-10-2004 10:47 ]

Verwijderd

[quote]Cybersijp schreef op 16 oktober 2004 @ 03:24:
Mocht je nog geen ap hebben, tis in ieder geval mogelijk met een Cisco airo-net 350 ...quote]

uhmm,

helaas zijn die legacy geworden. Cisco heeft de 1200 Series nu als "hot-model"

de 1231 is een 54G versie. standaard geleverd met mounting bracket en voeding (niet nodig bij PoE switches) en helaas moet je de antennes los bestellen

De antennes zijn beide instelbaar, maar de 2e is een backup van de 1e. beide tegelijk gebruiken gaat dus niet.

• Sorcerer8472
little_soundman schreef op 16 oktober 2004 @ 03:17:
Als een AP 2 antenne aansluitingen heeft dan is dat meestal voor ontvangst middels het diversity principe. Zenden gaat maar via 1 van de 2 aansluitingen.

In jouw geval zou je dus 1 goede omni moeten aansluiten, of 2 richt antennes via een power splitter aan 1 poort. Ik denk trouwens dat je goed op de openingshoek van de antenne moet letten. Als je te sterk gaat bundelen heb je alleen een goede verbinding als je op 1 lijn met de antenne bent.
Een omni lijkt me eigenlijk zonde: dan heb ik een leuke omni van 9 dBi ofzo terwijl ik ook 2 flatpanel-antennes van 18 dBi kan aansluiten (dat wordt dan dus netto 2x 15 dBi minus splitterverlies toch?)

Gaat om een lange hal, dus openingshoek is niet zo boeiend. Dichtbij de antenne kun je hem toch wel gebruiken en verder weg zit je in de bundel :)

Maak me dus alleen zorgen om interferentie - of die antennes elkaar niet kunnen gaan tegenwerken in bepaalde situaties. Maargoed, ze worden dus precies 'met de rug tegen elkaar' gezet zodat ze allebei de andere kant op kijken. Moet wel te doen zijn, niet?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

we hebben tegenwoordig ook neo firmware...

waar je het haalt weet ik niet, maar op het wifi netwerk hier in de buurt gebruiken ze eht...

daarmee kun je 1 antenne uitschakelen en evt. ook power boosten :)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 07:25
neem een linksys 54g AP dan zijn losse antennes helemaal niet nodig...
ik heb em op zolder staan en kan buitenshuis ongeveer 50 meter verderop aan de overkant van de straat in de woonwijk bij de vijver nog met 1mbit internetten...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Sorcerer8472
Plopeye schreef op 16 oktober 2004 @ 17:39:
neem een linksys 54g AP dan zijn losse antennes helemaal niet nodig...
ik heb em op zolder staan en kan buitenshuis ongeveer 50 meter verderop aan de overkant van de straat in de woonwijk bij de vijver nog met 1mbit internetten...
Het gaat om een lange hal met metalen tussendeuren (met raampjes erin). Veel demping, dus sterk signaal nodig. Ik weet echt wel waar ik het over heb als ik zo specifiek een vraag stel hoor.

De AP's zijn er al. Alleen de antennes nog niet.

Pagina: 1