Kleinere procede = meer koeling?

Pagina: 1
Acties:

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
misschien een rare opmerking; maar de nieuwe 0.09µ processoren van AMD zijn in vergelijking een stuk kleiner dan de 0.13µ.

deze verkleining qua oppervlakte zorgt er misschien voor dat de CPU minder stroom gebruikt, maar hij heeft ook een kleiner oppervlakte om warmte af te stoten... dús meer koeling nodig, dús meer kosten, want een beetje goede cooler *zonder teringherrie kost ook wel weer wat..!

waarom zoeken ze geen andere oplossingen ipv deze CPU te implementeren..?
een aantal maanden geleden hoorden ik, een paar roddels denk ik, dat AMD er aan dacht "piramide" achtige processoren te bouwen, die dus aan 2 kanten koelbaar zijn.. wel met wat meer ruimter nodig in de kast, maar dat is toch niet altijd een probleem?

dat wou ik even weten misschien weet iemand er wel wat van af.. :) vast wel B)

edit: processors, omg, processoren

[ Voor 4% gewijzigd door sjongenelen op 15-10-2004 14:42 . Reden: spelfout :) ]

you had me at EHLO

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een kleiner procédé zorgt juist voor een vermindering in warmteafstoot, anders zou het toch nutteloos zijn om in desktopcomputers een kleinere CPU te gebruiken. Hoe kleiner de CPU, hoe minder warmte, hoe minder koeling, hoe minder Watts nodig zijn.

Het is niet helemaal waar dat als de processor kleiner wordt gemaakt er ook minder warmte nodig is, maar bij het gebruik van eenzelfde indeling van de core (bijvoorbeeld Dothan-core) is het benodigde vermogen een stuk kleiner als je gaat verglijken met twee cores van verschillende grootte's.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat ze nu cpu's op 90nm bakken, heeft alleen te maken dat in de toekomst de snelheid omhoog kan. Als je snellere cpu's op 130 zou blijven maken werden ze steeds groter en groter vanwege de toename van transistoren.

En wat Robin Vreuls zegt over de warmte. Al gaat dit voor de 3500+ niet op, zo blijkt uit tests, 4,4C warmer. Voor de Prescott trouwens ook niet, zo'n 10C warmer.
TheNymf schreef op 15 oktober 2004 @ 14:44:
das waar, met een kleinere core heb je meer ruimte voor de rest..

maarre, die piramide?
Lijkt me onwaarschijnlijk, het is een moeilijke vorm om koel te houden lijkt me. De piramide-vormige core moet dan precies in de heatsink passen voor optimaal contact core --> heatsink. De plaatsen waar geen contact is met de heatsink kun je wel opvullen met koelpasta, maar toch....

[ Voor 76% gewijzigd door PD2JK op 15-10-2004 14:55 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
ty

[ Voor 98% gewijzigd door sjongenelen op 15-10-2004 15:31 . Reden: verouderd ]

you had me at EHLO