Toon posts:

Cisco Routers configureren op afstand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem is als volgt.

Elke keer als er een nieuwe adsl klant bij komt moeten de routers handmatig geconfigd worden zodat deze klant het internet op kan.

Is er iemand die weet hoe ik die routers allemaal automatisch kan configgen met behulp van een script op een unix machine!? Collega van me had het over een taal genaamd TCL waarmee dit zou moeten kunnen!?

Alvast bedankt voor de hulp!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Telnet :+ BTW WELKE typen routers....

[ Voor 93% gewijzigd door Question Mark op 15-10-2004 14:16 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 18:11
Je moet zowieso een config er op zetten zodat je ze vanaf afstand kan configureren. Dit moet je dus doen voordat je ze uitleverd.

Daarna kan je TFTP bijvoorbeeld een config uploaden of via SSH/Telnet de configuratie veranderen.

Verwijderd

Wat voor dingen heb je zelf al geprobeerd? Welke informatie heb je gevonden over dat TCL? In welke stappen configureer je die routers op het moment? Om welk type routers gaat het überhaupt?

Sorry, maar ik vind dit nogal magertjes. We gaan niet alles aan je zitten vragen, 't moet van twee kanten komen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

standaard zoekt een cisco naar een tftp server als je hem voor het eerst opstart en de ethernet kabel er inplugt.
Verder lijkt het me erg eenvoudig om een word/excel template te schrijven zodat je enkel de meest belangrijke dingen hoeft aan te passen en er een kant en klare config uitrolt

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Misschien is het een idee om een tekst-bestand aan te maken met een default configuratie. Dan hoef je alleen nog maar specifieke dingen aan te passen als een username en password. Andere dingen als subnet etc vallen dan ook in die mogelijkheden, maar dan werk je vanuit een vaste basis. Dit kun je via telnet/console vanaf een windows/unix/linux/BSD/mac makkelijk plakken en dan de kleine dingen aanpassen.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

dan is mijn idee makkelijker gewoon een word docje maken die een aantal velden uit een excel (access). Heb je gelijk een database met klantgegevens

Verwijderd

Je kunt bijvoorbeeld Cattools van Kiwi gebruiken.
Superhandig Tooltje om de configuraties uit te lezen en aan te passen in batch modus. Tis freeware bij gebruik tot 5 verschillende apparaten, daarna moet je ervoor betalen, maar dat is wel te doen voor die prijs.

http://www.kiwisyslog.com/cattools2.htm

Edit: Had er alleen even geen rekening mee gehouden dat dit vanaf Unix moet. Dit is namelijk een Windows tooltje.

Met Unix kan het ook met behulp van Perl bijvoorbeeld. Dan kun je een script maken wat gebruik maakt van de Perl toevoeging NetTelnet. Een soort telnet die je makkelijk commando's kan voeren.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 17:22 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

met snmp kan je er ook gewoon een config op knallen
Pagina: 1