Toon posts:

twee hdd's in een barebone: te doen qua temperatuur?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een shuttle barebone met daarin één harddrive (net een nieuwe seagate 200 gig), er is plaats voor een tweede harddrive (ik heb nog een maxtor 80 gig liggen), maar ik vraag me af of twee harddrives, die nagenoeg op elkaar liggen, niet te warm wordt?

het gaat om een shuttle sb75g2 overigens

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

Qua temp gaat het net (in mijn Mega MSI iig) alleen trok mn voeding toen de dual monitor setup niet meer.....

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Verwijderd

HD's kunnen officieel 70 graden worden, ik heb zelf geen problemen ondervonden bij zulke temperaturen (met meer dan 2 hd's bij elkaar) en met 2 op elkaar moet dat ook niet gebeuren denk ik.
Je kunt je hdtemp gewoon uitlezen als het recente hd''s zijn (temp is uit SMART te halen), zijn diverse progs voor.

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-03 07:34

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Kun je er voor geen ventilator meer kwijt.

Ik zou iig wel kijken naar de voeding, want die zijn er precies op gebouwd en duur als je ze moet vervangen.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

kijk gewoon met speedfan hoe warm ze worden. Alles onder de 40 graden is best. Daarboven leert de ervaring dat het minder goed is voor je schijf

Verwijderd

Temperatuur zal kritisch worden (kleine ruimte = geen koelere lucht in de case, geen casefan). Maar of je voeding het sowieso trekt betwijfel ik ook. Barebones hebben normaliter hooguit een 250 wattt voeding. In mijn eigen tower met extra casefan zitten twee schijven niet eens dicht op elkaar en dan is de temp al 40 gr.

Maxtor HDD's staan bekend om het feit dat ze erg warm worden trouwens.
Kan wel, maar of het verstandig is...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 14:00 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-03 18:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Maxtor harde schijven staan idd bekend om hun warmteproductie, however:

Maxtor acht zelf alles TOT 55 graden veilig voor je harde schijf. 70 graden is dus veels te warm en zal de mtbf van je HD zeker bespoedigen...

Ik heb zelf geen ervaring met die mini-dingen, maar is er niet ruimte voor "een" vorm van koeling, een mini fan, koelrib oid... de kleinste airflow is bij maxtor al genoeg voor 15-20 temp-daling namelijk

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De MaXtor fireball 3 serie heeft een hoogte van 17.5mm i.p.v. ~ de 26mm van vrijwel elke moderne IDE disk. Het zou misschien leuk zijn om zo'n disk te overwegen als je persee een disk erbij wil plaatsen. Plaats er een kleine fan voor op 5V en je hebt al genoeg airflow om ze beneden de grens van 55 graden te blijven.

Als het echt binnen te warm wordt, kan je altijd nog kijken naar een externe oplossing. Er zijn genoeg 3.5" HD USB2 cases te vinden. :)

Verwijderd

je kunt het ook zelf anders oplossen (zoals ik): ik heb een oude CPU fan als casefan geinstalleerd en er voor gezorgd dat er van beneden af een mooie airflow langs de harde schijven gaat. Helpt gigantisch en scheelt 10 graden. En het voordeel van de oude CPU fan is dat deze erg stil is , wel zo prettig.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Pas echt op met de tempratuur. Ik had een oude big tower genomen van Inwin met 5 harde schijven waarvan 2 maxtor, 2 samsung en 1 seagete. Nou dat rack was op een gegeven zo heet dat ik gewoon mijn handen aan brandde(ik had een 120 mm fan ingezet voor maar dat hielp voor geen meter). Dat kon natuurlijk niet de bedoeling zijn en heb ik gekeken met Speedfan en bleek dat 1 harde schijf 78 graden was. Maar daarnaast is speedfan niet zo accuraat met samsung hd omdat deze volgens speedfan qua conditie niet zo goed waren terwijl deze nieuw zijn. Maar ik heb die hete harde schijf eruit gehaald en wat bleek na 1 dag schijf stuk. Die andere maxtor schijf werd max 60 graden en Samsung ongeveer 45 graden en de seagete 40 graden. Dus zeker wel een puntje om rekening mee te houden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Wormzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-03 13:04
Ik heb hier in een shuttle 2x200GB SATA hangen en 1x120GB SATA, alledrie onder alkaar, het word weleens waar warm, maar als je de fan van de processorcooling (die achter de hd's hangt) harder zet worden de harde schijven meteen ook gekoeld en werkt het prima

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-10-2025
ik heb zelf een sn41g2 versie 1 shuttle met 80gb maxtor 7200 diamond max 9 en een 40 gb western digital 7200. Van de laatste kan ik de temps niet uitlezen....maar de maxtor is sinds het bijplaatsen van de western 3 graden gestegen in temp. Ik ben echter nog nimmer boven de 45 graden gekomen met de maxtor, ook niet deze zomer toen ze er allebei al inzaten, geen extra fans, ik heb een amd xp athlon 3000 met buiten de kast een 120mm fan (met verloopstuk) dus nix op de hd's. Ondanks dat ik 43 graden al te veel vind voor mijn hd's kan het dus zeker wel. Ik heb overigens nooit problemen gehad met de voeding 200w en (nu) 250 watt (geen agpvideokaart, wel altijd al onboard dualmonitor benut)

Btw er is iemand die 4x maxtor diamndmax 9 in zijn shuttle heeft hangen, pics zijn hier ergens wel eens gepost volgens mij. weet niet meer of het om pata of sata ging, maar hij had wel een 120mm fan boven in de case gemaakt..

Mako4444

• Nick87
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 22:11
mako4444 schreef op zondag 17 oktober 2004 @ 23:10:
ik heb zelf een sn41g2 versie 1 shuttle met 80gb maxtor 7200 diamond max 9 en een 40 gb western digital 7200. Van de laatste kan ik de temps niet uitlezen....maar de maxtor is sinds het bijplaatsen van de western 3 graden gestegen in temp. Ik ben echter nog nimmer boven de 45 graden gekomen met de maxtor, ook niet deze zomer toen ze er allebei al inzaten, geen extra fans, ik heb een amd xp athlon 3000 met buiten de kast een 120mm fan (met verloopstuk) dus nix op de hd's. Ondanks dat ik 43 graden al te veel vind voor mijn hd's kan het dus zeker wel. Ik heb overigens nooit problemen gehad met de voeding 200w en (nu) 250 watt (geen agpvideokaart, wel altijd al onboard dualmonitor benut)

Btw er is iemand die 4x maxtor diamndmax 9 in zijn shuttle heeft hangen, pics zijn hier ergens wel eens gepost volgens mij. weet niet meer of het om pata of sata ging, maar hij had wel een 120mm fan boven in de case gemaakt..
Nog enig probleem mee gehad?

Want ik heb ook een Shuttle SN41G2 (versie 1) en m'n huidige maxtor 120gb geraakt nogal vol...wou er nog een 2de bovenhangen in de plaats van het diskettestation zodat ik daarop ook een linux partitie kan maken en nog data opslagen

Nog iemand ervaringen met 2 HD's in een shuttle?
m'n huidige maxtor wordt nu gemiddeld zo'n 42-43° graden...
zou dat echt zoveel verschil geven met nog een HD erboven? de éné zegt van wel...de anderen niet

Ik kan altijd het voorplaatje van dat diskettestation eraf doen voor extra koeling
Bestaan er eigenlijk kleine ventilators ipv van het diskettestationplaatje? zou ideaal zijn om die HD's te koelen in een shuttle

iemand?
Groeten

• Nick87
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 22:11
Niemand?
Pagina: 1