Toon posts:

Moederbord socket 775 met Rimm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was 2 jaar geleden erg te spreken over de prestaties van de Asus p4t met daarop lekker wat Rimm geheugen (800 Mhz.)
Waarom dit eigenlijk nooit door is gezet snap ik nog steeds niet, misschien dat iemand mij dat kan vertellen.
Maar kben dus eigenlijk op zoek naar een Socket 775 MB'tje met sloten voor Rimm geheugen... Ik kan 't nog nergens vinden... iemand hier al iets over gehoord?

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 21:00
Dat was omdat het geheugen wel snel, maar ook ontzettend duur was, en het ontplooien daarvan was een te kostbare bezigheid, daarom zijn/hebben de meeste moederborden geen rimm, maar gewoon DDR RAM

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er bestaan geen So775 chipsets met RDRAM ondersteuning. En dit zal ook wel niet komen, althans niet met ondersteuning voor de eerste generatie RDRAM.

RDRAM is uitgestorven omdat het 1) veel te duur was, 2) Intel er alleenrecht op had, 3) Dual Channel DDR precies net zoveel bandbreedte levert, echter betere/snellere latencies had én ook nog goedkoper is :)

[ Voor 42% gewijzigd door BalusC op 15-10-2004 11:55 ]

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Denk sowieso niet dat er nog borden met een S775 zullen komen i.c.m. RDRAM ondersteuning. De meeste borden die je nu ziet verschijnen met i915 of i925 chipsets zijn allemaal op DDR/DDR2 toegespitst, en met name van DDR2 wordt het nodige verwacht.
RDRAM heeft nooit echt goed zijn intrede kunnen maken vanwege de hoge prijs. De snelheid en bandbreedte die het opleverde was hoger dan noodzakelijk op het moment dat RDRAM zijn intrede maakte, dus lieten veel mensen het links liggen en gingen voor het veel goedkopere DDR geheugen. Toen de processoren die bandbreedte en snelheid WEL nodig hadden (lees 800MHz FSB kregen) kwamen de fabrikanten allemaal met Dual Channel DDR borden, er is naar mijn weten al bijna, of helemaal geen, mainboard meer dat 800MHz FSB cpu's ondersteunt en RDRAM gebruikt.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

BredeP schreef op 15 oktober 2004 @ 11:59:
De snelheid en bandbreedte die het opleverde was hoger dan noodzakelijk op het moment dat RDRAM zijn intrede maakte
Dat is niet waar, het is precies op de bandbreedte van de P4 afgestemd. De allereerste P4 (Willamette, 100MHz QDR FSB) vergt al een bandbreedte van 3,2GB/s, precies de bandbreedte van twee repen PC800 RDRAM (1,6GB/s elk). Toentertijd bestonden er nog geen Dual Channel DDR chipsets voor de P4 en waren er alleen Single Channel DDR chipsets van de concurrenten, waarin je PC1600 (die slechts de helft van de vereiste bandbreedte kon leveren!) of hooguit PC2100 kon prikken.

Hetgeen je zegt is inderdaad het geval wanneer je naar de i820 Camino chipset kijkt, maar die is dan ook een (zwaar geflopte) marketingchipset voor de Pentium!!! die an sich idd meer dan genoeg heeft aan PC133 SDR ;)

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 15-10-2004 12:06 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:53
Enige fabrikant die nog chipset met RIMM support op roadmap had staan was SiS, echter zijn de meeste mb fabrikanten die het wilde gaan gebruiken afgehaakt. Dus zoals reeds gemeld, RIMM is niet meer te gebruiken op toekomstige platforms, EOL.
Pagina: 1