Speedlinq in groot anti-kraak pand aanleggen (multi user)

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-04 14:30
Ik ben van plan voor een stel vrienden en een paar andere bewoners die in een anti-kraak pand wonen een ADSL netwerkje aan te leggen. Nu is hun oog gevallen op de Speedlinq All-in 8MBit abbo. Lijkt me opzich niet verkeerd als ik de reacties op GoT lees en het is niet te duur.

Nu zit er dus als het goed is een Sagem ethernet modem of een single-PC analoog ethernet Alcatel 510 1P router bij. (Kan ik daar zelf uit kiezen?) Kan ik nu het beste een switch kopen en deze midden in het pand plaatsen en deze op de router aansluiten of toch voor het modem gaan en een router plaatsen? Wireless is trouwens geen optie, daarvoor zijn de afstanden te groot wil het betaalbaar blijven.

Midden in het pand de "verdeler" zetten lijkt me het meest gunstig wat betreft kabel lengtes, als er vanuit het ISRA punt verdeeld zou moeten worden komen kabellengtes op meer dan 100m uit (of ze moeten via het raam 3 verdiepingen naar boven, maar dat lijkt me niet slim?!).

Kan ik trouwens iets beveiligen? Ik wil niet dat niet betalende bewoners zomaar een kabeltje in de switch/router kunnen pluggen en dat ze dan zomaar kunnen internetten, of is dat een moeilijke klus?

Alle tips zijn van harte welkom ookal vraag ik er niet specifiek naar. Ook hoor ik graag de addertjes wat betreft het aansluiten van meerdere PCs op Speedlinq (aleen wat anders is dan bijv. Planet ADSL, want die heb ik zelf en dat weet ik wel allemaal).

• TheSixkiller
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

TheSixkiller

Angorageiten.nl

met server 2003 kun je bijna all het mogelijke instellen
je kunt toegang tot het netwerk verlenen aan de hand van MAC adressen. zo kan er dus alleen maar verbinding gemaakt worden met een geregistreerd mac adres.
en je moet natuurlijk een domein en users aanmaken en pollicys instellen dan zit het met beveiliging wel goed.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:53
TheSixkiller schreef op 15 oktober 2004 @ 11:33:
je kunt toegang tot het netwerk verlenen aan de hand van MAC adressen. zo kan er dus alleen maar verbinding gemaakt worden met een geregistreerd mac adres.
en je moet natuurlijk een domein en users aanmaken en pollicys instellen dan zit het met beveiliging wel goed.
hier heb je geen 2003 voor nodig, maar gewoon een managable switch welke toegang geeft op MAC-niveau

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Benadski
Server 2003, is dat software welke ik in het modem kan laden op een of andere manier? Er zit geen PC tussen modem en switch namelijk...

En wat betreft die instelbare switch, zijn die dingen erg kostbaar? Anders laat ik het wel zo en dan lopen de bewoners maar af en toe langs de switch om te kijken of niemand illegaal aan het aftappen is. :P

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik denk dat een kist met slot om de switch heen bouwen in dit geval een betere beveiliging is. (gezien de opmerking over server 2003 & modem). & gewoon af en to in het modem/router kijken of iemand niet toch een extra pc (= extra intern ip adres) heeft gebruikt.

Let er ook op dat veel adsl verbindingen een minimum looptijd van 1 jaar hebben. Ik weet niet hoe het bij speedlinq geregeld. is.

Ik zou voor een multi pc modem (510i 4p ) gaan. Zodat je een paar poorten over hebt in de buurt van je isra punt. (voor de mensen die daar dicht bij zitten) en dan een simple switch (of een router waarvan je alleen de lan kant gebruikt) in het midden van het pand,

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

TheSixkiller schreef op 15 oktober 2004 @ 11:33:
Bedenk voordat je termen als Server 2003, MAC filtering en domain het topic inslingert graag even na in welke situatie het gebruikt moet worden en wie het allemaal moet doen. In dit geval ga je dus geen Windows Server 2003-bak neerzetten met Active Directory en alles erop en eraan. Je zoekt een simpele oplossing die niet alleen door mensen met ervaring met Windows Server/AD te beheren is.

Een mogelijkheid is inderdaad fysiek beveiligen: een kist met slot om de switch. Een andere mogelijkheid is je router niet automatisch IP-adressen te laten uitdelen maar alle betalende bewoners vaste IP-adressen toe te wijzen. Zo kan 99% van je flat niet direct meer gratis internetten, misschien iemand die wat meer van netwerken af weet.

In elk geval zou ik gewoon een normale router nemen, die bij je ISRA punt zetten en dan vanaf die router een kabel naar een grote switch ergens midden in het pand trekken. En vanaf daar naar je flats.

Of je zelf tussen die modems kan kiezen kun je het beste navragen bij Speedlinq zelf natuurlijk :)

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 13:14:
[...]
In elk geval zou ik gewoon een normale router nemen, die bij je ISRA punt zetten en dan vanaf die router een kabel naar een grote switch ergens midden in het pand trekken. En vanaf daar naar je flats.

Of je zelf tussen die modems kan kiezen kun je het beste navragen bij Speedlinq zelf natuurlijk :)
En die "normale router" zou dus ook ook een modem met ingebouwde router(Alcatel 510i 4P) kunnen zijn die spedlinq op verzoek levert (als ik het goed lees, zonder meerprijs)
zie:
http://www.speedlinq.nl/php/leesmeer.php

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

de 1 poorts is in principe genoeg, en daaraan kun je dan een manged switch hangen en de mac adres toegang instellen.. (dat lijkt me de simpelste manier)

als je een dure router koopt of een windows NT4 servertje neerzet kun je ook de dhcp door dat ding laten doen en dan de mensen die geen internet mogen alleen een ip toe laten wijzen en geen gateway en DNS ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Romke op 15-10-2004 13:29 . Reden: typo's ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 10:12
Ik denk dat een managed switch toch wel een vrij kostbaar verhaal word en ook wel vrij ingewikkeld voor de gene die het aan moet leggen (hij weet bijvoorbeeld niet wat server 2003 is) Het beste kun je gewoon een SMC router/adsl modem combo nemen die kan internet toegang per mac adres regelen. Computers die geen internet toegang krijgen kunnen echter nog wel gewoon op het LAN komen.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-05 11:49

Metten

ik hou het graag simpel

Is het niet makkelijker om het gewoon fysiek te beveiligen? Dan heb je aan een 510i 1p of 4p + een losse switch gewoon genoeg.

• Romke

Romke

Dieselhead

is in principe genoeg...

maar dan heb je kans dat mensen met kabels gaan koten..

want het is simpel zat om een kabel door te knippen, daar een stel stekkertjes aan te fixen en er zelf een switch bij te ahngen....

met een managed switch heeft dat geen zin...

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

windows-2000 schreef op 15 oktober 2004 @ 14:02:
maar dan heb je kans dat mensen met kabels gaan kLoten..

want het is simpel zat om een kabel door te knippen, daar een stel stekkertjes aan te fixen en er zelf een switch bij te hangen....

met een managed switch heeft dat geen zin...
Laat ik het zo stellen: hoeveel kost een managed switch? even zoeken levert mij alleen prijzen >> 300$ op. lijkt mij overdreven voor een DSL abonnement waarbij geen extreem privacy gevoelige data overheen gaat.

En dan nog is is het niet 100% veilig. Meeste el-cheapo routers kunnen tegenwoordig een mac adres clonen(dankzij providers die willen voorkomen dat er meer dan 1 pc aan het netwerk hangt) , dus ergens een router tussen zetten verslaat jouw managed switch weer.

Jij bent aan zet. O-)

offtopic:
@Benadski... sorry we raken een beetje off topic als nerds onder elkaar. JE moet zelf maar bepalen wat je wilt hoor.

• Benadski
Ok, heel erg bedankt! Ik denk dat ik voor de kist ga, er wonen toch maar zes mensen in het pand en er komen er niet meer bij. Ik kom er zelf wekelijks en zeg wel tegen de bewoners met internet dat ze op moeten letten. En waneer er ineens ergens een kastje tussen staat dat ze me even moeten bellen ofzo.

Eventueel kan ik de ongebruike leidingen in de kabel nog aansluiten in een loopje, zo gaat er een alarm af bij de beheerder (die ook in het pand woont) als er met een kabel wordt gekloot!

De modem wordt gewoon van het één poorts type, de eerste bewoner woont er toch minimaal 60m vandaan en vanuit het midden van het pand is dat net zo lang. Voordeel is dan dat je voor de kabel naar het midden iedereen mee kan laten betalen! ;)

Hoe duur zou een rol met 250m 100mbit kabel eigenlijk uitkomen? Dan kan ik de kosten eens schatten. Ik zie hier 50 euro/100m incl. BTW, is dat redelijk of kan het goedkoper op rol?

\/ Kijk! Dat zijn betere prijzen! :D

[ Voor 13% gewijzigd door Benadski op 15-10-2004 18:46 ]

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:43
305 meter heb je al voor nog geen 46euro: http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=52&cat=9

• Benadski
Nu staat er bij: "Het draad is NIET van volkern." Wat betekent dit? Kan ik nu gewoon nog de normale netwerk stekkers gebruiken? Die hebben meestal wel volkern toch? Of zijn die toch anders dan kabels die in kabelgoten en achter op patchbays worden aangesloten?

• JJapie
Ze hebben voor dezelfde prijs ook volkern kabel. Volkernkabel is stugger, maar kwalitatief beter, zeker op lange afstanden. De weerstand in de draad is namelijk lager.

Je kan bij de soepele kabel makkelijker de stekkers aan je kabel krijgen, dat beweren zij tenminste.

.edit: deze dus: http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=54&cat=9

[ Voor 36% gewijzigd door JJapie op 15-10-2004 18:53 ]

• Benadski
Wat betreft de lengteoverbrugging, het is volgens hun Cat 5E kabel (beide soorten) en geschikt voor 1Gbit. Nu is met Cat 5 (volkern), de maximale lengte 100m geloof ik op 100Mbit, is dit langer als ik 5E gebruik op 100mBit?

• JJapie
Benadski schreef op 15 oktober 2004 @ 19:07:
Wat betreft de lengteoverbrugging, het is volgens hun Cat 5E kabel (beide soorten) en geschikt voor 1Gbit. Nu is met Cat 5 (volkern), de maximale lengte 100m geloof ik op 100Mbit, is dit langer als ik 5E gebruik op 100mBit?
Nee, dat lijkt me niet :)

Verwijderd

In de praktijk werkt 't wel, maar de certificering is ook voor 100Mbit op 97 meter :)

• Benadski
Ok, heel erg bedankt allemaal! Ik ga denk ik toch flexibele kabel nemen, dat is wat beter aan stekkers te maken, heb het vandaag op m'n stage ondervonden...

De switches worden van sweex (5 poorts), die zijn rete goed! Waar we met een professionele (configureerbare) switch problemen hadden (soms wel, soms geen verbinding door 110m op 100Mbit), ging het met de goedkope sweexjes vloeiend! Goedkoop is dus niet altijd duurkoop! :P

Die shop 1to0 lijkt me trouwens best goekoop, hoop alleen niet dat het een eendagsvlieg is. Hoe lang bestaat ie al? Weet iemand dat toevallig?

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:00

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Hier staat tekst

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 20:25

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan natuurlijk ook iedereen die er zit laten betalen, als ze het dan niet gebruiken pech dan betalen ze een tientje voor niks.
Iedereen heeft toch wel een computer neem ik aan.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:21
hou je er rekening mee dat je bij anti kraak vrij snel eruit gezet kan worden, maar dat je aan speedlinq wel minimaal een jaar vast zit?!

• Benadski
usr-local-dick schreef op 18 oktober 2004 @ 19:28:
Je kan natuurlijk ook iedereen die er zit laten betalen, als ze het dan niet gebruiken pech dan betalen ze een tientje voor niks.
Iedereen heeft toch wel een computer neem ik aan.
Nee, niet iedereen heeft er een computer en iedereen laten betalen kan niet eens... Ze zijn je immers niets verplicht.

Wat betreft uitzetting... Kan gebeuren, dan is het gewoon jammer. Misschien is het abbo wel mee te nemen naar een andere locatie evt. tegen betaling van enkele aansluitkosten?

• Romke

Romke

Dieselhead

adsl abbo's zijna ltijd wel mee te nemen naar een ander locatie, maar je zit meestal wel met een bepaalde tijd dat je het van te voren op moet geven

Pagina: 1