[JavaScript/Mozilla] - Spaties verdwijnen bij DesignMode=On

Pagina: 1
Acties:

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Wat ik nu toch voor vreemds tegenkom...

Wanneer ik in Mozilla/Firefox m'n RichText editor gebruik, zijn er twee 'rare' problemen. Wellicht staan deze dingen al lang bekend als officiele bug ... maar ik vraag toch maar even hier.

Op het moment dat ik een bepaalde tekst in m'n RichText-vakje plak (in genoemde browsers, Explorer kent het probleem niet) dan verdwijnen op mysterieuze wijze spaties tussen bepaalde woorden. Als ik ze er daarna weer tussen-zet (die spaties), maar vervolgens de pagina op sla en opnieuw in het tekst-vak laadt, dan zijn ze weer verdwenen ... spooky!

Bovendien heb ik nog wel 'ns problemen met het bewerken van de broncode in Mozilla/Firefox. Zodra ik broncode aanklik, daar vervolgens wat HTML of tekst in plak, en dan met de hand wat wil gaan typen in het tekst-doosje, dan verschijnen en verdwijnen de karakters niet op de cursor-positie, maar één of twee posities LINKS van de cursor ... ook al zo vreemd en voor míj onverklaarbaar.

Ben ik de enige met deze problemen?

Alvast dank voor de reactie!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Lijkt op een software foutje, misschien FF even opnieuw installeren? En heb je anders een url waar wij kunnen kijken?

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
@André: Ja, ik dacht ook software-fout. Maar grappig genoeg doen zowel Mozilla als Firefox bij mij hetzelfde.

Zou je wellicht 'ns willen kijken op http://cms.thirdwave.nl/cms/ (Inloggen: gast/gast). Dan naar de map CMS --> Pagina's --> Hoofdmenu. Dan dubbelklikken op de pagina "Contact". Vervolgens zie je daar in de Editor dat een aantal woorden ineens "aanelkaarstaat". Zet er vervolgens eens wat spaties tussen, en: <ctrl>-s (opslaan). De pagina wordt dan opnieuw geladen en in mijn geval: op andere plaatsen zijn er ineens spaties verdwenen ... :?

Het probleem met de verkeerde cursor-positie is wat lastiger te reproduceren, dat lijkt wat grilliger te verschijnen.

Ik ben benieuwd of jij ook hetzelfde probleem hebt.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik heb het probleem hier inderdaad ook (FireFox 1.0PR@linux); en als je het inderdaad via de broncode aanpast in de editor gaat het wel goed :? Ik kan hier ook geen bugreports over vinden via Google.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Ben nu op bugzilla aan het kijken of ik er iets over kan vinden ... maar een search op "DesignMode" en "space" levert niets op. Dat zijn toch redelijke zoektermen om op te zoeken voor deze mogelijke 'bug'.

Ik heb overigens het idee, dat het iets te maken heeft met dat Mozilla denkt dat - wegens een bepaalde maximum breedte (van een tabel, van een body ... whatever) - er te weinig ruimte is voor de gegeven tekst. Daarom gaat hij dan maar de spaties weghalen als het geen nbsp& is ... "die zullen immers toch niet belangrijk zijn" ... 8)7

Een vreemd gebeuren.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

'k heb het wel vaker gezien idd (en ook last van, en nog geen oplossing). Volgens mij heeft het iets te maken met wrapping van content, ik raak ze nml alleen kwijt (andere editor trouwens) aan het einde van gewrapte regels in html mode.

Hoe post deze editor de source?

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Het posten gaat gewoon via een form (method="post") naar een PHP-script, dat vervolgens de HTML in een database-table zet. Overigens gaat het dáár niet mis. Ik heb namelijk net de database entry bekeken, en daar staan de spaties (nadat ik ze in de editor wéér had ingevoegd) wel gewoon goed.

Op het moment dat echter de tekst uit de database weer in het IFrame wordt gezet, pas dán gaat er iets fout, waardoor de spaties verdwijnen.

Overigens heb ik - stond ook al in mijn originele post - hetzelfde probleem ook ondervonden bij het plakken van tekst in de editor.

De editor is overigens van eigen makelij, het is dus niet een standaard editor waarnaar ik kan verwijzen.

EDIT:
Op buzilla zojuist een bug gevonden die wellicht naar hetzelfde euvel verwijst. Ik heb hier mijn 'comment' aan toegevoegd. Ben benieuwd of daarmee iets gebeurd. Zie ook: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=238261

[ Voor 16% gewijzigd door gvanh op 15-10-2004 12:05 ]

• Clay

Clay

cookie erbij?

Het posten gaat gewoon via een form (method="post") naar een PHP-script, dat vervolgens de HTML in een database-table zet. Overigens gaat het dáár niet mis.
Ik bedoel niet de post zelf, maar hoe je de source bij het laden in het iframe zet, en hoe je die bij het saven naar een form overhevelt. Doe je zelf iets met whitespace? parse je de soruce? etc.

Verwijderd

gvanh: Je bent zelf iets aan het verklooien vermoed ik aangezien NextAvenue nergens problemen mee heeft. Die verwijderd niet de spaties op mysterieuze wijze... Vreemde fout

• Clay

Clay

cookie erbij?

Kweenie. Dat wrappen van content in een textnode zie ik hier ook gebeuren. ff kijken of er een minimale testcase te maken is die het toont...

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Hmmm... wellicht heb ik het probleem bij deze wel opgelost ... even wat testjes doen.

Verwijderd

Misschien is het een idee om de maker van de fckeditor een email te sturen met deze vraag (of zijn code even doorspitten). Hij schijnt dit probleem namelijk niet te hebben, of in ieder geval getackled te hebben (zie http://www.fckeditor.net/ ).

greetz

• Clay

Clay

cookie erbij?

Het is idd zeker wel een bug
:w layout

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<html>
<head>
    <title> huh? </title>
    <script type="text/javascript">

window.onload = function() {
        alert('observe wrapping in mozilla ...');
        document.body.innerHTML = document.body.innerHTML; // :?
    }

</script>
</head>
<body style="white-space:pre;">
    <p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. consectetuer adipiscing elit. Suspendisse lobortis iaculis metus. In lacinia.</p>
</body>
</html>

Waar (en of) er gewrapped wordt is afhankelijk van de lengte van de tekst, maar ook of er nog tags instaan. Dit voorbeeld hierboven wrapt b.v. in mozilla, maar NIET als je een stuk ervan strong maakt 8)7 :?

Verwijderd

Is dit gesubmitted in bugzilla? Of is dit al een bekende bug?

• Clay

Clay

cookie erbij?

Tjah het hoort op zich dus bij die bugzilla link van gvanh.

Verwijderd

Clay schreef op 18 oktober 2004 @ 09:06:
Tjah het hoort op zich dus bij die bugzilla link van gvanh.
Ik attach jouw voorbeeld aan die bug Clay.

Verwijderd

Is dat echt dezelfde bug als de bug reporter het over had in de bug? ( https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=238261 )
De beschrijving van de bug reporter lijkt me heel anders (hoewel het niet te achterhalen is, omdat die geen testcase had gemaakt, tsja)

Bij de testcase wordt bijvoorbeeld helemaal geen gebruik gemaakt van een midas editor, dus het zou dan sowieso in een andere component gezet moeten worden (dom level 0 of zoiets).

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 17:52 ]

Pagina: 1