Toon posts:

DVD Brander werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een dvd brander, en die heb ik nu aangesloten. Hij herkend de brander gewoon. Alleen als ik een cd-tje of dvd in doe dan gebeurt er niks, soms hoor je hem wel draaien enzo maar uiteindelijk gebeurd er niks.

Alles staat nu zo ingesteld:

Primary Master Drive: Hard Drive
Primary Slave Drive: OFF
Secondary Master Drive: CD-ROM Device
Secondary Slave Drive: CD-ROM Device

Het rare vind ik dus ook dat er 2x CD-ROM Device staat, terwijl het een DVD-rw station is, of hoord dat?

De jumper staat als volgt:

pinnetjes:

:::[:]:

Ik heb hem nu dus op de 2e van rechts staan, want dit staat in de handleiding:

Pin 1 - MA - on - The drive is used in master mode.
Pin 2 - SL - on - The drive is used in slave mode.
Pin 3 - CS - on - Using Cable Select function.
Pin 4 - Reserved.
Pin 5 - Reserved.

En op de brander zelf staat boven de pinnetjes een klein tabbeltje, die rechts van de pinnetjes begint:

C - S - M
S - L - A

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

bvd

c0mis

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Wat voor moederbord heb je? Stel in je bios je IDE zo in dat die autodetect doet op je devices. Kijk dan eens tijdens het booten of hij je apparaten juist vindt

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• koe161
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:38

koe161

koe(c)

Heb je nu een CD(of DVD)-speler en een DVD brander?

Het tabelletje is niets anders dan
CS = cable select
SL = salve
MA = master

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03 19:46

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Hij hangt samen met een CD-speler op de kabel?
Dus dan is de drive die aan het uiteinde hangt de master (met de jumper dus op MA)
en de drive die aan dezelfde kabel hangt -maar niet aan het uiteinde- moet ingesteld worden als de slave (SL)

Het is soms beter om de DVD-brander niet als secundaire slave te gebruiken, probeer hem eens als secundaire master met de cd-speler als slave op dezzelfde kabel

Je zegt dat de jumper nu op reserved staat? lijkt me niet goed

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

Verwijderd

Topicstarter
FUBAR schreef op 15 oktober 2004 @ 10:58:
Hij hangt samen met een CD-speler op de kabel?
Dus dan is de drive die aan het uiteinde hangt de master (met de jumper dus op MA)
en de drive die aan dezelfde kabel hangt -maar niet aan het uiteinde- moet ingesteld worden als de slave (SL)

Het is soms beter om de DVD-brander niet als secundaire slave te gebruiken, probeer hem eens als secundaire master met de cd-speler als slave op dezzelfde kabel

Je zegt dat de jumper nu op reserved staat? lijkt me niet goed
Dus ik moet de cd-rom en de brander gewoon omwisselen? Maar dat moet dan met die jumperjes? en de cd-rom speler zit vastgeschroeft, en er echt kut in om daarna alles weer te verbinden...

de jumper staat toch gewoon goed als 2de van rechts?

http://design.hosting-compleet.nl/jumper.jpg

• koe161

koe161

koe(c)

misschien een rare opmerking hoor, maar heeft windows niet iets met de driveletters gedaan. Ik bedoel dat de DVD-brander nu de drive-letter heeft van de CD-speler? :?

Het is idd beter om de DVD-brander als master in te stellen.

[ Voor 17% gewijzigd door koe161 op 15-10-2004 11:10 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zet hem eens op Cable Select. Dit wil in de meeste gevallen nog wel eens werken. Zorg dan wel dat je dvd brander aan de Master connector hangt op de kabel. Welk merk/type is 't ? De nieuwste branders die op 16x schrijven hebben meestal een UDMA66 of 100 interface dus je zult een 80 aderige kabel moeten gebruiken anders krijg je geheid problemen met buffers.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
http://design.hosting-compleet.nl/branders.jpg

het is de rechter...

ik snap er nu echt nog weinig van, ik heb zo super veel geprobeerd...kan iemand misschien vanaf het begin uitleggen wat ik moet doen.

• koe161

koe161

koe(c)

Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 11:33:
http://design.hosting-compleet.nl/branders.jpg

het is de rechter...

ik snap er nu echt nog weinig van, ik heb zo super veel geprobeerd...kan iemand misschien vanaf het begin uitleggen wat ik moet doen.
makkelijkste:

kabel (80 aderig, is denk ik niet noodzakelijk ivm max. snelheid)
aan het einde de DVD-brander
midden CD/DVD? speler

allebei op cabel select(CS) zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door koe161 op 15-10-2004 11:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het wil gewoon nog steeds niet lukken...

Is het niet beter om ff mijn cd-rom speler eruit te halen, en dan alleen met de brander te werken? Hoe moeten mijn instellingen dan staan?

• koe161

koe161

koe(c)

probeer het anders eens zo:

Primary Master Drive: Hard Drive
Primary Slave Drive: CD-ROM Device
Secondary Master Drive: DVD brander
Secondary Slave Drive: OFF

Het kan zijn dat de CD-rom en DVD brander gewoon niet met elkaar op dezelfde kabel willen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ga nu van het begin precies uitleggen hoe alles zit en hoe ik het heb gedaan, en hopelijk kunnen jullie dan wel de fout eruit halen..

1. Ik heb m'n Cd-Rom speler eruit gehaald, en het jumpertje op Slave gezet.
2. Ik heb de Cd-Rom speler er terug in gedaan, en met dezelfde kabels vast gemaakt.
3. Ik heb het jumpertje van de DVD brander op Master gezet.
4. Ik heb de DVD Brander erin gedaan, en vast gezet met de kabeltjes die het meest voor de hand lagen. de andere kabeltjes die ook zouden passen haalde het namelijk niet qua lengte.
5. Ik heb in me opstartscherm F2 gedrukt, en daar naar m'n setup gegaan, en daar in weer naar m'n Drive Configuration.
6. Ik heb daar het volgende gedaan:
- Bij mij Primary Master stond mijn Hard Drive, dat heb ik gelaten.
- Mijn Primary Slave stond op OFF dus die heb ik op AUTO gezet.
- Bij mijn Secondary Master stond "CD-ROM" dat heb ik zo gelaten.
- En bij Secondary Slave stond OFF, dat heb ik ook zo gelaten.
Dit heb ik dus zo gedaan, want ik wou uiteindelijk dit:
- Primary Master -> HD
- Primary Slave -> CD-ROM
- Secondary Master -> DVD
- Secondary Slave -> OFF

Maar als ik zo opniew opstart zegt ie dat ie er 1 niet kan vinden, en als ik ook daarna weer in me Drive Configuration kijk dan staat er dit:
- Primary Master -> HD
- Primary Slave -> UNKNOWN
- Secondary Master -> CD-ROM
- Secondary Slave -> OFF

Het rare is dat nu wel allebij de station weergegeven worden in "Deze Computer".

Ik hoop dat het nu duidelijk is :P

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 13:22:

Het rare is dat nu wel allebij de station weergegeven worden in "Deze Computer".

Ik hoop dat het nu duidelijk is :P
Als je je brand-software opstart, wordt er dan wèl een brander gedetecteerd?

Verwijderd

In de BIOS je primary/secondary master/slave op 'auto' zetten. Zowel je speler als je brander op 'cable select' zetten en een 80 polige IDE kabel gebruiken. Allebei aansluiten op je secondary IDE poort. Was bij mij de oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 13:59:
In de BIOS je primary/secondary master/slave op 'auto' zetten. Zowel je speler als je brander op 'cable select' zetten en een 80 polige IDE kabel gebruiken. Allebei aansluiten op je secondary IDE poort. Was bij mij de oplossing.
Oke, ik heb alle Drives op auto gezet, en me cd-rom en brander op cable select, alleen verder als dat snap ik het niet....

een 80 polige IDE kabel? moet ik die kopen? of zit ie der al standaard in? zoja, hoe herken ik die?
En hoe sluit ik ze allebij aan op me secondary IDE poort?

Verwijderd

Een 80 polige IDE kabel wordt meestal bijgeleverd om de harde schijf aan te sluiten. De connectoren zijn hetzelfde alleen de lintkabel die ertussen zit heeft meer aders. Over het algemeen heeft een 80 polige IDE kabel 1 blauwe connector en 2 zwarte. De blauwe sluit je aan op het moederbord, de zwarte dan uiteraard op je lezer en brander. Kabels zijn los te koop, zijn niet zo duur.. Succes

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb nu die kabel aangesloten..alleen het werkt nog niet helemaal.

Met dit:

"Allebei aansluiten op je secondary IDE poort"

Bedoelde je dat 1tje op secondary master en 1tje op secondary slave moest?

Dat heb ik namelijk gedaan, en nu doet ie echt vaag.

Als ik een normale DVD film erin doe (orginele) dan gebeurt er helemaal niks...en als ik een orgineel cd-rommetje erin doe gaat ie wel werken, dus ik hoor draaien en het lampje brand. Alleen na een tijdje doet ie niks meer.

Ik weet dus niet of het branden lukt, aangezien ik geen lege cd-rom of dvdtjes heb kan ik dat nu niet uitproberen. Maar nero herkent me brander wel...

wie weet het probleem?
Pagina: 1