win 2k3 duurt lang netwerk verbindingen voorbereiden

Pagina: 1
Acties:

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 19:01

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
beste mede tweakers,

Ik heb gister een nieuwe win2k3 server ingericht. Het is maar een simpel dingetje (amd 1 gig, 256 mb intern). Op dit moment is hij domain controler en draait ie terminal server (alleen voor remote admin dus niet om software aan te bieden)

Maar bij het booten blijft hij wel erg lang hangen op dat schermpje 'Netwerk verbindingen worden voorbereid' ik denk wel bijna 5 minuten.

Het is een schone installatie en er is nog maar 1 gebruiker aangemaakt, dus veel werk heeft ie niet te doen lijkt mij....

Ik heb al even gezocht, maar k kon niets vinden over dit probleem. heeft 1 van jullie mischien een oplossing / verklaring?

pc | server | laptop | pda

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 15:23

mrsar

waar een sar is,is een wodka

hier mag wel iets meer info bij.
zoals heb je een static ip? lijkt me wel zo handig/logisch
ik zou zelf zorgen btw voor 512mb intern,het draait gewoon wat soepeler :)

check iig even of je de nieuwste nic drivers heb.zo ja,test dan even met microsoft drivers voor de nic.
en tja....soms kan het gewoon even duren voordat alles gestart is (dhcp/wins/etc etc)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-04 05:47
Klinkt alsof je DC verbinding wil maken met iets op het netwerk waar ie niet bij kan. DNS of WINS server bijvoorbeeld. Ook als je die lokaal draait kun je daar issues mee hebben. Bijv. OS boot niet door totdat WINS en DNS service gestart zijn, al zou je denken dat dat wel NA preparing network connections gebeurd. Iig heb ik een dergelijk probleem wel eens gehad. Er is ook een issue als je 127.0.0.1 invult als primaire DNS servers. Ik kan me de details niet meer goed herinneren, maar als je dat hebt kun je daar ff naar zoeken.

Ik quote ook nog ff:
When you start your Windows Server 2003-based portable computer in a mobile environment that does not have LAN connectivity, the "Preparing network connections" portion of startup takes an unusually long time while Windows tries to establish LAN connectivity. However, the Welcome to Windows dialog box eventually appears after this process times out.
Komt uit MSKB artikel 323338. Artikel is schijbaar atm niet beschikbaar op MS site maar nog wel via Google's cache. Staat verder niet echt een nuttig oplossing in, maar geeft wel heel duidelijk aan in welke hoek het probleem zit.

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
hij draait momenteel nog in de test omgeving en alles staat op automatich (dus ip verkrijgen via dhcp enzo) voor derest draait ie niets...

ik ga ff checken voor die drivers enzo

joop: zou je denken dat hij wel verbinden met de huidige win2k3 server en dat die dat blokt? zoiets zou je dan wel verwachten (de huidige win2k3 is geen DC)

• Joop
Tja dan moet je toch ff wat meer vertellen over hoe het spul aan elkaar zit geknoopt. Je hebt het over de "huidige" Win2k3 server. Die zit schijnbaar in zelfde domein? Maar is geen DC? Maar misschien wel DNS/WINS? Als de "huidige" server geen DC is, was ie dat dan wel? Is ie wel netjes ge-démote?

Kortom, wat meer gegevens. :)

Netwerk drivers denk ik overigens niet dat het daar aan ligt.

Verwijderd

Welk DNS adres krijgt de server op dit moment?
Die van je provider of van een andere DNS server in het netwerk?
Ik neem aan dat je tijdens het promoveren op de server zelf een DNS service hebt geinstalleerd. In dat geval kun je proberen om als DNS vast het ip-adres van de server zelf op te geven. Bij mij was dat de oplossing voor hetzelfde probleem.

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
ok.. komtie :)

mijn huidige server is geen DC en draait geen dns. ik gebruik dus de dns van mijn provider. verder zijn er geen servers in het netwerk.

de nieuwe server is momenteel ook geen dns server.

ik heb de nieuwe server een vast ip gegeven en ook dns vast ingegeven (die van m'n provider dus)

Verwijderd

En wat zegt de eventlog?

• Joop
Beetje vreemd. Je nieuwe server is wel DC zeg je, maar die gebruikt de DNS server van je provider? Dat gaat dus niet werken aangezien je provider geen DNS zone heeft voor jouw domein, laat staan met Dynamic DNS. Het verbaast me overigens wel dat je uberhaupt de dcpromo wizard hebt kunnen afmaken en je dus een DC hebt kunnen inrichten zonder goeie DNS.
Je zal als je een AD domein draait zelf een DNS server moeten inrichten en daar een zone moeten maken voor je eigen domein. Aangezien je DC nu al online is kan je dat niet meer met de wizard doen. Het kan wel handmatig achteraf maar da's niet echt makkelijk. (Staat een file voor ergens in je Windows dir met de benodigde DNS entries.) Makkelijker in jouw geval is het dus waarschijnlijk om m.b.v. dcpromo je DC weer te verwijderen, opnieuw DC installeren en dan in de wizard ook een DNS server installleren. Deze DNS server kun je dan achteraf laten forwarden naar de DNS server van je provider.

Edit: de file die ik bedoelde heet netlogon.dns. Deze kun je ook importeren als je achteraf zelf een DNS server inricht. Hier staat enige info over hoe dat moet, al is dit niet specifiek voor jouw geval: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;q255913

[ Voor 14% gewijzigd door Joop op 15-10-2004 11:38 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:22
Joop schreef op 15 oktober 2004 @ 11:31:
Beetje vreemd. Je nieuwe server is wel DC zeg je
waar haal jij die wijsheid vandaan? kijk eens ff wat de TS tot 2 x toe verteld.:
hplos.nl schreef op 15 oktober 2004 @ 10:42:
hij draait momenteel nog in de test omgeving en alles staat op automatich (dus ip verkrijgen via dhcp enzo) voor derest draait ie niets...

ik ga ff checken voor die drivers enzo

joop: zou je denken dat hij wel verbinden met de huidige win2k3 server en dat die dat blokt? zoiets zou je dan wel verwachten (de huidige win2k3 is geen DC)
en
hplos.nl schreef op 15 oktober 2004 @ 11:18:
ok.. komtie :)

mijn huidige server is geen DC en draait geen dns. ik gebruik dus de dns van mijn provider. verder zijn er geen servers in het netwerk.

de nieuwe server is momenteel ook geen dns server.

ik heb de nieuwe server een vast ip gegeven en ook dns vast ingegeven (die van m'n provider dus)
dus [large]ZIJN SERVER IS GEEN DOMAIN CONTROLLER[/large] :+

wat misschien wel kan zijn is dat in de properties van je tcp ip staat dat je pc zich moet registreren in de DNS. En aangezien het hier de DNS van je provider betreft kun je dit beter uit zetten.

Vaak krijg je bij dit soort problemen in je eventvwr.exe foutmeldingen mbt NETLOGON ofzoiets

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Joop
JIJ moet eens ff goed gaan lezen. :) Hij heeft TWEE servers. Zijn "oude" server die hij "de huidige server" noemt en een nieuwe. De huidige server is geen DC de nieuwe WEL.

Ik quote uit zijn eerste post:
Op dit moment is hij domain controler
Edit: En het probleem heeft hij dus op zijn "nieuwe" server en niet op zijn "huidige".

[ Voor 19% gewijzigd door Joop op 15-10-2004 11:52 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:22
Joop schreef op 15 oktober 2004 @ 11:49:
JIJ moet eens ff goed gaan lezen. :) Hij heeft TWEE servers. Zijn "oude" server die hij "de huidige server" noemt en een nieuwe. De huidige server is geen DC de nieuwe WEL.

Ik quote uit zijn eerste post:

[...]

Edit: En het probleem heeft hij dus op zijn "nieuwe" server en niet op zijn "huidige".
mmmhhhh, wazig, maar ik ben bang dat je gelijk hebt 8)7 kzal wel aan het slapen zijn geweest :Z :Z

excuses moi

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 15:23

mrsar

waar een sar is,is een wodka

maar ondertussen al in de eventviewer gekeken of daar wat vreemds instaat?

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
eventviewer gaf idd iets van dns aan.. dat is ondertussen opgelost, maar afsluiten en opstarten blijft extreem traag...

ik heb 't gevoel dat DC en exchange een beetje te hoog gegrepen zijn voor dit systeempje... al draait m'n oude bak (celeron 333) moeiteloos win2k3...

ik installeer deze 'nieuwe' bak gewoon opnieuw zonder DC en zonder exchange...

Verwijderd

als exchange op een dc draait krijg je inderdaad problemen met het afsluiten dat lang duurt
http://www.petri.co.il/sl...erver_installed_on_dc.htm

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 11:06:
als exchange op een dc draait krijg je inderdaad problemen met het afsluiten dat lang duurt
http://www.petri.co.il/sl...erver_installed_on_dc.htm
Exchange 2003 doet er op elke machine lang over om af te sluiten... Even een batch script klussen om alle relevante Exchange services te stoppen voor je de server een shutdown commando geeft.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

of de waittimetokillapp ff lager zetten. Standaard staat ie op 10 minuten ik geloof ivm het goed afsluiten van de db ofzo. Maar wat ik vaag vind is dat je geen statisch ip heb terwijl windows daar tijdens de dc installatie wel om vraagt. eerste dns op het ip adres van je server en het zou goed moeten draaien
Pagina: 1