Toon posts:

Vertraging bij grote files

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs server
AMD Thunderbird 1400 op een MSI K7T-Pro, 512MB SD-RAM. Windows 2003 (heeft ook XP Pro SP1 en SP2 opgestaan, veranderde niks aan probleem)

Netwerkkaarten server:
2x Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet

Specs workstation
Athlon XP 2600+ op een Gigabyte 7NNXP, 1GB DDR-400, 2x80GB Maxtor als RAID-0, Windows XP Pro SP2 UK

Netwerkkaarten workstation, beide onboard:
- NVIDIA nForce Networking Controller
- Intel(R) PRO/1000 MT Network Connection

Opstelling
Internet > Realtek1 Server > Internet Connection Sharing Realtek2 Server > Workstation

Probleem 1
Als ik de kabel van de server naar de Intel kaart van m'n workstation leg, werkt het internet delen, en verder alles naar behoren, behalve probleem 2.
Als ik de kabel van de server naar de Nvidia kaart leg, gebeurt er niks. Geen lampjes, geen verbinding, niks. Kaart is geinstalleerd, nieuwste drivers, alle mobodrivers zijn up-to-date. Zodra ik de kaart direct verbindt met internet werkt 'ie perfect. Waar ligt dit aan?

Geprobeerd
Hier/Google gezocht maar niks kunnen vinden. 20 kabels geprobeerd, maakt geen verschil. En dus de drivers geupdate.

Probleem 2
Internet op workstation via Intel kaart werkt dus. Echter, zodra ik nu grote bestanden ga kopieren naar m'n server, of zelf download van server of internet, blijft de pc steeds 10 seconden hangen: muis bevroren, winamp stottert, transfers hangen stil, en krijg ik de melding: "Delayed Write Failed".

Geprobeerd
Over de foutmelding is genoeg te vinden. Bij m'n schijven staat geen vinkje om de cache uit te zetten, dus dit heb ik via het register gedaan zoals verschillende sites aangeven. Bijvoorbeeld in /lanmanserver/parameters enablesecuritysignature op 0 gezet, en in /lanmanworkstation/parameters UtilizeNtCaching toegevoegd en op 0 gezet.
(HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Lanmanserver\Parameters)
Verder ook hier de drivers van geupdate. Via de Intel PROSet allemaal testen gedraaid, maar de kaart functioneert prima.

Maarja, niks heeft geholpen dus. Alle hulp is meer dan welkom!

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Mja, het klinkt heel erg stom, maar ik heb niet echt zulke goede ervaringen met Realtek netwerkkaarten. Ze zijn goedkoop, maar dat is dan ook alles.

Ik heb een soort vergelijkbare situatie gehad, maar dan met server realtek <-> client realtek.
Ik heb toen ook een maand zitten kloten met instellingen en herinstallaties tot ik gestoord werd en heb toch uiteindelijk maar via een kennis heel erg goedkoop een paar intel en 3com netwerkkaarten kunnen kopen en sindsdien (lees 4 maanden) is alles tot nu toe oppie toppie.

Probeer eens die verbinding op 10 mbit te zetten, misschien kan dat helpen. (was voor mij de oplossing, maar je wilt natuurlijk geen 10 mbit netwerk ;))

Verwijderd

Een Realtek kaart heeft geen eigen processor voor het netwerkverkeer, en laat dus eigenlijk alle werk door je CPU doen, waardoor je server idd heel erg traag kan worden, maar of daar je probleem ligt durf ik niet met zekerheid te zeggen.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:58
Dat zou je toch zo aan je cpu load moeten kunnen zien in je taskmanager

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

dat zou met zijn processor niks uit moeten maken lijkt mij, want een p2 @ 500 mhz kan hier ook met zo'n cheap ass kaartje files overpompen (hij vertraagt wel wat onder het geweld van de 3com en de compaw kaarten, maar hij blijft gewoon zijn werk doen)

en daar komt bij: de TS heeft de realtek kaarten in zijn server zitten, en als die het niet aankan dan zou de server foutmeldingen moeten geven en niet de pc...

de pc die past zih nl. wel aan aan de snelheid van de server, omdat hij die bestanden gewoon niet sneller kan ontvangen....

en wat betreft die nvidia kaart: zou die kapot kunnen zijn en/of in het bios uitgeschakeld??

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Semyon schreef op 15 oktober 2004 @ 07:48:
Dat zou je toch zo aan je cpu load moeten kunnen zien in je taskmanager
Op het moment dat ik wat van m'n workstation naar m'n server kopieer gaat de cpu load van de WS naar 40 ofzo, van de server gaat maar beetje omhoog. Als de boel gaat hangen gaat de load van de WS terug naar 0, 1, 2% net zolang tot ie weer verder gaat. En dan komt weer de "Delayed Write Failed" melding.
windows-2000 schreef op 15 oktober 2004 @ 10:00:
en wat betreft die nvidia kaart: zou die kapot kunnen zijn en/of in het bios uitgeschakeld??
Als ik nu internet direct aansluit op de Nvidia werkt 't prima. In de Bios stonden ze beide aan. Als ik alleen de nvidia aanzet doet ie 't nog niet, en bij alleen de Intel blijft hetzelfde probleem.

:X

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

hkan het zijn dat de kabel voor die nvidia kaart niet goed is

wat voor kabel ligt er nu tussen de server en de client??

want het kan zijn dat de intel kaart auto mdi/mdi-x is, en de nvidia niet,....

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
mdi/mdi-x moest ik even opzoeken :) Er zat een gewone standaard kabel tussen. Had er al meerdere geprobeerd.

Ik vond net 'n gewone crosslink kabel. Als ik die ertussen zet gaan er wel wat lampjes branden in beide netwerkkaarten. Alleen blijft 'ie in Windows zoeken naar 'n verbinding/ip. Uiteindelijk krijg ik zo'n 169 adres.

Misschien dat dit nuttige info is?

Verwijderd

Topicstarter
/me wordt gek :)

Die crosslink er nog eens tussen gelegd, werd afgeleid, kwam 2 minuten later terug en er was een verbinding :+ Van de paar gb die overging geen vertragingen oid, dus probleem 1 lijkt me gefixed. Blijft jammer van m'n Gbit kaartje natuurlijk.. als ik ooit 's naar 'n Gbit netwerk ga.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Tussen 2 computers zul je altijd een crosscable moeten gebruiken.

Een probleem wat nog wel eens (vaak) met realteks wil optreden, is dat ie niet goed met hoge snelheden om kan gaan. Bij jou uit dat zich echter wel erg uitbundig. Kun je om te testen eens kijken hoe het gaat als je bij je netwerkkaart instellingen (configureren bij je 'lan verbinding') onder geavanceerd je duplex mode en media type wat aanpast. Ik acht het niet heel onwaarschijnlijk dat je in Half-duplex mode geen last hebt. Verkeerde instellingen hier kunnen bij sommige netwerkkaarten zorgen voor een slechte/geen verbinding.

Er is een bekend probleem met de microsoft drivers voor een aantal intel netwerkkaarten. De logische oplossing zou het updaten van de drivers zijn.

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Topicstarter
De drivers heb ik via Gigabyte gedownload en geinstalleerd. En later nog eens weggehaald, en direct van Intel gehaald. Maar dat maakte geen verschil. Bij de Intel PROset kon ik verschillende snelheden instellen. Maar bij elke instelling wilde er geen verbinding meer komen. Automatisch bepalen werkte 't weer wel

• 4VAlien
  • Laatst online: 08-04 20:02

4VAlien

Intarweb!

SilentStorm schreef op 15 oktober 2004 @ 13:57:
Tussen 2 computers zul je altijd een crosscable moeten gebruiken.

Een probleem wat nog wel eens (vaak) met realteks wil optreden, is dat ie niet goed met hoge snelheden om kan gaan. Bij jou uit dat zich echter wel erg uitbundig. Kun je om te testen eens kijken hoe het gaat als je bij je netwerkkaart instellingen (configureren bij je 'lan verbinding') onder geavanceerd je duplex mode en media type wat aanpast. Ik acht het niet heel onwaarschijnlijk dat je in Half-duplex mode geen last hebt. Verkeerde instellingen hier kunnen bij sommige netwerkkaarten zorgen voor een slechte/geen verbinding.

Er is een bekend probleem met de microsoft drivers voor een aantal intel netwerkkaarten. De logische oplossing zou het updaten van de drivers zijn.
Ik heb een server met 2 Realtek-8139A's en die kan zonder problemen ~8 a 9MB/sec forwarden (dat is dus de PCI bus vol)(Linux)

• SilentStorm
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Heh, het is niet een regel, maar iets dat ik uit persoonlijke ervaring erg vaak ben tegengekomen (helpdesk/lans/fora). Die ervaring is vooral windows geralateerd. Dus of je hebt geluk ;) (ik maak natuurlijk alleen de probleemgevallen mee): of de aansturing via linux is iets beter in elkaar gezet dan de windowsdriver. De PCI bus zelf kan wel wat harder hoor :) (132MB/s)

cateek: Als je die snelheid gaat aanpassen, dan moet de andere netwerkapperatuur ook op die snelheid opereren. Als verder alles op autosense staat en de router dat ook kan (er staat dan 10/100 op , ipv alleen 100), zou je wel een verbinding moeten kunnen houden. Het idee om de duplex mode/snelheid aan te passen (probeer sowieso die duplex nog even) gold in dit geval ook met name voor de realtek en niet voor de intel.

Localhost is where the heart is

Pagina: 1