Toon posts:

HD en Fan op 1 molex met splitter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een pc te repareren, waarvan de hardeschijf soms tikt, waardoor het hele systeem vast staat. Mooie lange zin :P Maar goed. Ik zag dus dat er een splitter zat op de molex die de hardeschijf voedt, de andere kant van deze splitter zit op een systemfan. Zou het zo kunnen zijn dat de systemfan stoort op de hd?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb wel eens slechte ervaringen gehad met Fan's die de boel onstabiel maakte. (Ik had Enermax fan's, en de draadjes waar de potmetertjes aan zitten waren niet afgeschermd en zorgden voor allerlei "noise", iemand hier op GOT heeft dat eens nagemeten.)

Die wie weet...zet hem gewoon eens uit, dan kun je het daarna wel of niet uitsluiten.

specs

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Het kan voorkomen dat zo'n verloopje slecht contact maakt.
Maar eigenlijk heb ik er zelf nooit problemen mee gehad.

Tikken vanharde schijven kan ook duiden op een defecte harde schijf uiteraard.
Heb je al wat programma's gedraaid zoals scandisk oid?

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de fan en hd nu los op de voeding aangesloten zonder splitter. Hij start nu normaal op en heb al een paar minuten geen tik gehoord. Eens kijken of powermax nog steeds iets kan vinden. De eerste test was trouwens slecht(met splitter).

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 01:44:
Ik probeer een pc te repareren, waarvan de hardeschijf soms tikt, waardoor het hele systeem vast staat. Mooie lange zin :P Maar goed. Ik zag dus dat er een splitter zat op de molex die de hardeschijf voedt, de andere kant van deze splitter zit op een systemfan. Zou het zo kunnen zijn dat de systemfan stoort op de hd?
Zou heel erg goed kunnen. Een tik duidt meer op het einde van een hardeschijf, of dit moet de schijf natuurlijk eigen zijn naar gehoor.
Maar een goede voltage is van belang voor een schijf. Een aftakking naar een coolingsfan, wil nog wel eens voor verstoringen zorgen, dit heeft in ieder geval meer kans daartoe. Voor een (S)ATA of een IDE apparaat is het van belang dat er een regelmatige voltage en ampere door een voedingslijn geregeld wordt.
Een kop van een hardeschijf moet juist meer moeite doen om op een bepaalde positie te komen. Doordat de kop teveel moeite moet doen, met minder stroom en daarom ook een mindere nauwkeurigheid. Kan de kop wat verkeerd terecht komen, en moet zich hierbij weer herpositioneren naar het goede punt.

[ Voor 21% gewijzigd door Tatsu op 15-10-2004 03:50 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter » Voeding

Bij voorkeur apart aansluiten dus :) Verder kun je de gezondheid van je HDD testen met een testtooltje van de fabrikant en eventueel garantie claimen. Check de FAQ van dit subforum voor linkjes en meer info/tips.

[ Voor 40% gewijzigd door BalusC op 15-10-2004 06:51 ]

Pagina: 1