(P2P/Mail)servertje in garage of op zolder?

Pagina: 1
Acties:

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 20:40
Ik zit met een dilemma.

Ik heb een dual Celeron (BP6 moederbord) systeem dat ik gebruik voor P2P (emule/bittorent) en als e-mail server.

Hierin hangt een draadloos netwerkkaartje van Sweex (cheapo maar doet ut prima :))

Ik wil dit apparaat uit het zicht en (met name) uit het gehoor hebben en heb hiervoor 2 alternatieven:

- Op zolder --> stoffig en altijd warm met ongeveer gelijke temp gedurende het jaar (+/- 30 graden)
- In de garage (inpandig) --> stoffig en koel maar wisselende temperaturen (max 20 graden in de zomer tot minimum van 5 graden in de winter)

Op beide plaatsen heb ik voldoende snelheid kwa draadloos netwerk (geprobeerd).

Er komt geen toetsenbord, muis of monitor aan, systeem is stabiel en beheer doe ik van afstand. In het nare geval dat ik er bij moet, sleep ik hem gewoon naar mijn pc-kamer.

Iemand ervaring met PC in garage en/of op zolder? Ik neig er naar om hem in de garage te zetten maar misschien kleven hier nadelen aan waar ik nog niet aan gedacht heb?

edit:
min=minimum, niet onder nul

[ Voor 4% gewijzigd door Holybuck op 14-10-2004 23:44 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14

sapphire

Die-hard pruts0r

Zolder lijkt mij, HW vind -5 voor bv. weekje denk niet zo leuk. En ik denk dat het bij -5 ook wel wat vochtig word.
maar ligt dit aan mij want dit is niet echt een OC/koeling iets :?

[ Voor 17% gewijzigd door sapphire op 14-10-2004 23:40 ]

Gabriël AM5

• Holybuck
sapphire schreef op 14 oktober 2004 @ 23:39:
Zolder lijkt mij, HW vind -5 voor bv. weekje denk niet zo leuk. En ik denk dat het bij -5 ook wel wat vochtig word.
maar ligt dit aan mij want dit is niet echt een OC/koeling iets :?
Met min bedoelde ik een minimum van 5 graden (heb startpost aangepast, was idd onduidelijk).

Misschien heb je gelijk dat ie hier niet thuis hoort, mijn inschatting was dat dit temps en dus koeling gerelateerd was. Ben benieuwd waarie dan thuishoort :)

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Lekker in de garage zetten. Het liefst met zoveel mogelijk bescherming tegen stof. (Stoffilters plaatsen voor fans) Beter -5 dan +30 :)

Verwijderd

Het maakt geen r**t uit voor de cooling, waar dat je 'm neerzet. Elke standaard PC kan werken bij zowel 5 graden als bij 30 graden. In de garage is de temperatuur een voordeel voor de schijven, maar de vochtige omgeving weer een nadeel.

Verwijderd

Ik ben ook voor de garage.
Vergis je niet hoe heet het soms op zolder kan worden. Mijn kamer wordt wel eens 35C, en op de zolder moet het dan wel f***ing heet worden! Niet alleen slecht voor de stabiliteit, maar ook voor de hardeschijf bijvoorbeeld. Ook stof is niet gezond, en de combinatie kan makkelijk dodelijk zijn voor je hardware.

De koude uit de garage lijkt me wel schelen met koeling, zeker voor de HD. De garage kan natuurlijk ook TE koud worden. Zoals je zei heb je draadloos netwerk, dus dan zou je hem zo even een weekje/maand in huis kunnen zetten.

Wat ik zelf vaak de beste oplossing vind is de meterkast. Vaste temperatuur (meestal niet zo heel warm), kabel/ADSL aansluiting zit vaak dichtbij, en je kunt er vrij makkelijk bij zonder naar de koude garage/warme zolder te moeten.

Daarnaast is het heel makkelijk om van hieruit kabels door je huis te leggen vanaf de PC/router/modem. Vergis je niet in het verschil in snelheid tussen draadloos netwerk of een el cheapo 100mbit kaartje. Zeker als je wel eens een film/groot spel download. Met name als je hem dus ook als server/opslag gaat gebruiken geeft dit zo weer 5 minuten winst. Maargoed, dat komt mede omdat ik voorstander ben van netwerk met draadje, ondanks dat ik ook draadloos netwerk gebruik voor mn laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 00:12 ]

Verwijderd

I have the masterplan :P

In de winter op zolder koel -+15 graden, perfecte temperatuur dus.
In de zomer in de garage 8)

Als het toch draadloos is alleen kwestie van powerkabel

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 19:50
I second that!

• Holybuck
Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 00:11:
Ik ben ook voor de garage.
Vergis je niet hoe heet het soms op zolder kan worden. Mijn kamer wordt wel eens 35C, en op de zolder moet het dan wel f***ing heet worden! Niet alleen slecht voor de stabiliteit, maar ook voor de hardeschijf bijvoorbeeld. Ook stof is niet gezond, en de combinatie kan makkelijk dodelijk zijn voor je hardware.

De koude uit de garage lijkt me wel schelen met koeling, zeker voor de HD. De garage kan natuurlijk ook TE koud worden. Zoals je zei heb je draadloos netwerk, dus dan zou je hem zo even een weekje/maand in huis kunnen zetten.

Wat ik zelf vaak de beste oplossing vind is de meterkast. Vaste temperatuur (meestal niet zo heel warm), kabel/ADSL aansluiting zit vaak dichtbij, en je kunt er vrij makkelijk bij zonder naar de koude garage/warme zolder te moeten.

Daarnaast is het heel makkelijk om van hieruit kabels door je huis te leggen vanaf de PC/router/modem. Vergis je niet in het verschil in snelheid tussen draadloos netwerk of een el cheapo 100mbit kaartje. Zeker als je wel eens een film/groot spel download. Met name als je hem dus ook als server/opslag gaat gebruiken geeft dit zo weer 5 minuten winst. Maargoed, dat komt mede omdat ik voorstander ben van netwerk met draadje, ondanks dat ik ook draadloos netwerk gebruik voor mn laptop.
Garage wordt niet kouder dan 5 graden (het vriest er dus niet)
Meterkast is geen optie, daar past deze bigtower echt niet bij helaas. Snelheid is geen probleem, ik heb op beide plaatsen ruim voldoende bandbreedte. Bestanden van deze computer kopiëren doe ik eigenlijk altijd 's nachts (nu ook al terwijl bedraad). Er zit maar een 40Gb harddiskje in (vs. 2 *120 + 2 * 160 op mijn werkstation).
Wanneer ik draad (weggewerkt) kan trekken, dan doe ik dat, naar zolder is dit geen optie, maar in de garage misschien wel. Beveiliging is niet echt een issue omdat er zowieso al een draadloos netwerk ligt voor mijn laptop. (WEP 128bit, SSID hidden, Mac-allow-list, password niet-standaard)
Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 00:56:
I have the masterplan :P

In de winter op zolder koel -+15 graden, perfecte temperatuur dus.
In de zomer in de garage 8)

Als het toch draadloos is alleen kwestie van powerkabel
Op zich een goed idee ware het niet dat het 's winters ook 30 graden is op zolder. Supergeisoleerd (nieuwbouw) huis, alleen de ketel zorgt al voor die opwarming

Uit de meeste reacties maak ik op dat de garage waarschijnlijk de beste plek is. Ik ga de tip van het plaatsen van filters ook toepassen (ff een panty van de vrouw roven }) )
Pagina: 1