Is er een limiet aan hdd's in kernel 2.4.27?

Pagina: 1
Acties:

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-01 10:39

Adonias

Oe! Buttons :9

Topicstarter
Net 2.4.27 gekompileerd om support te krijgen voor mijn sil0680 raid controler (ik gebruik hem niet als raid, maar gewoon als ide poorten)

Tevens heb ik een Promise ultra 100 TX2 controler in het systeem, en natuurlijk 2 onboard controlers.

Voor de kernel update deden alle hdd's die aan de promise hingen en aan de onboard controler het goed, en de hdd's die aan de sil hingen niet (duh ;) )

Na de upgrade worden beide controlers herkend, ook alle schijven worden herkend, echter staat er in mijn syslog onder de eerste harde schijf die hangt aan de promise:

code:
1
2
3
hdi: Host Protected Area detected.
^Icurrent capacity is 234375000 sectors (120000 MB)
^Inative  capicity is 234375120 sectors (120000MB)

Het probleem nu is dat geen van de hdd's op de promise uiteindelijk herkend worden. cfdisk /dev/hdi t/m l geeft de bekende "FATAL ERROR: Cannot blablabla"

Heeft de 2.4.27 een hdd limiet ofzo, of is de eerste hdd op de promise controler gaar? (Net nog met de diagnostische tools uitgebreid bekeken...maar niks)

(linux herkent ze echt wel... net bij het afsluiten nog: )
code:
1
flushing ide devices: hda hdb hdc hdd hde hdf hdi hdj hdk hdl

[ Voor 10% gewijzigd door Adonias op 14-10-2004 23:14 ]

Verwijderd

Met SCSI kun je maximum 128 disks hebben.
The limitation comes from having 8 block device major numbers allocated and as a SCSI disk takes 16 minor numbers (allowing for 15 partitions), we can only support up to 128 disks
Er zijn wel patches om dat te omzeilen, maar hoeveel je er dan kan aanhangen weet ik niet.

Qua IDE ondersteunt ie maximum 10 devices, maar met de meeste moederborden zijn het er 4.

Als je met RAID gaat werken.... Zoveel als je hardware toelaat ?

Ik heb nog nergens geen exact cijfer gevonden dat zegt zoveel devices en niet meer... 't is me redelijk vaag.
# What is the maximum file size?

# On the standard Linux disk, files are limited to 2G. When we go to 64 bit Linux (in about 3 years), this will be much bigger. Disks, however, can grow to enormous sized; there is a 36G disk system documented.
# IBM is working on a JFS (Journalling File System) that will allow 4 penta bytes (4,000,000,000,000,000). When this is finalized, we'll be able to "roll back" our disk to previous version, undelete files, and have a very fast checkdisk.

# What is the maximum number of files that can be opened (by each process or app)?

# On a default CorelLinux

* the maximum number of open files is 4096 (for the whole system)
* each app can have at least 1000 open files (I tested it)

# These limits can be changed with a rebuild of the kernel

# What is the maximum physical memory Linux 2.2 can support?

# The limit seems to be 2G, although you would be hard pressed to find a motherboard that can handle that much. There is a patch to allow the kernel to go up to 3.8GBytes.

# What is the maximum memory an application can have?

# 3 gigabytes

# How many programs can be running at the same time?

# 1024
# in 2.4 kernels, >16,000

# What is the maximum processors that it can support?

# 16

# What is raw i/o and why is it needed?

# Raw block device access. There are a couple of programs out there, made by Oracle and IBM, that think they can do a better job of controlling the disk than Linux can. To let them "do their thing", recent Linux kernels have added this "raw" access. Not recommended for most people.
Dit laatste is misschien niet direct een antwoord op je vraag over het aantal schijven, maar het geeft een idee wat het kan.

Zo te zien zit je op je systeem met het maximum aan IDE schijven te flirten.
Misschien geraak je eruit als je het als RAID-0 gaat draaien bijvoorbeeld ?

Stel,
4 IDE HDs op mobo (non raid ?) >> 4 block devices /dev/hda, /dev/hdb, /dev/hdc en /dev/hdd
4 IDE HDs op Promise in RAID-0 >> 1 block device /dev/md0
4 IDE HDs op Silos in RAID-0 >> 1 block device /dev/md1

Dan heb je al 12 schijven steken, zonder dat de kernel er moeilijk over gaat doen. Dat zijn er 2 meer dan puur op IDE controllers

Als je CD/DVD(-RW) hebt, gaat ie dat ook zien als een block device.

Kan iemand bovenstaande redenering bevestigen of verbeteren ?

In mijn systeem heb ik
Onboard
IDE 1, Channel 1 - /dev/hda > LiteON DVD-ROM
IDE 1, Channel 2 - /dev/hdb > Plextor 121032A CDRW
IDE 2, Channel 1 - /dev/hdc > Maxtor 20GB

PCI - HPT372A Soft RAID
IDE 1, Channel 1 - /dev/hde
IDE 2, Channel 1 - /dev/hdg

Mijn RAID controller draait ook non RAID, omdat ie niet ondersteunt wordt door de kernel :(
Heb wel een Raid-0 array gemaakt aan de hand van mdraid. Werkt gelukkig even goed. Ik heb een patch moeten installeren zodat ie geen kernel panic veroorzaakt bij hd detectie, door slechte timing waarden 8)7

Hopelijk heb je er wat aan en is mijn redenering juist :X

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-01 10:39

Adonias

Oe! Buttons :9

Topicstarter
dank je voor de uitgebreide reply... hmm... vervelende zaak.. ik wil in geen geval raid 0 draaien en raid 1 vind ik zonde... daarom dat ik raid5 (software, van 6 schijven waarvan 4 op de promise en 2 op het mobo) wil gaan draaien. Het gekke is dat Mandrake 9.0 de controler wel herkende (zonder kernel update) en dat alle schijven ook gewoon bruikbaar waren. Het moet dus wel kunnen... even uitzoeken welke kernel mandrake 9.0 heeft... (mijn initiele installatie was debian 3.0r0 )

[ Voor 27% gewijzigd door Adonias op 15-10-2004 10:11 ]